شناسه خبر: 12239 منتشر شده در مورخ: 1396/5/22 ساعت: 08:41 گروه: بهداشت و سلامت  
درمانی برای دیابت نوع یک

درمانی برای دیابت نوع یک

میزان قند خون روی مقدار انرژی بدن تأثیر می‌گذارد در مبتلایان دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتا حمله می‌کند. این سلول‌ها با ترشح هورمون انسولین، میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد. در این حالت، با حمله سیستم ایمنی به این سلول‌ها، بیمار مجبور می‌شود روزانه چند بار انسولین تزریق کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از bbc ، محققان امیدوارند که با ایمنی درمانی، روزی برسد که مبتلایان دیابت نوع یک دیگر نیازی به تزریق روزانه انسولین نداشته باشند. به طور کلی، میزان قند خون روی مقدار انرژی بدن تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای که بالا بودن آن باعث احساس خستگی و پایین بودن آن موجب لرزش اندام‌ها می‌شود.

در مبتلایان دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتا حمله می‌کند. این سلول‌ها با ترشح هورمون انسولین، میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد. در این حالت، با حمله سیستم ایمنی به این سلول‌ها، بیمار مجبور می‌شود روزانه چند بار انسولین تزریق کند.

محققان با طرح راهکار ایمنی درمانی تلاش کردند سیستم ایمنی بدن را به حالت تعادل برگردانند. سیستم دفاعی بدن به گونه‌ای تنظیم شده که به مهاجمان حمله کند. اما دارای سلول‌های «تی» است که واکنش ایمنی را کاهش می‌دهند و مانع از حمله سیستم دفاعی به بافت‌های بدن می‌شود.

ایمنی درمانی، سلول‌های «تی» را در کنار هم قرار می‌دهد تا آنها را به قطعاتی از پروتئین‌های یافت شده در سلول‌های بتا تبدیل کند. با این کار، تعادل سلول‌ها برقرار شده و سلول‌های «تی» فعال باقی می‌مانند.

بیمارانی که تحت این درمان قرار گرفتند نیازی به افزایش دوز انسولین در طول روز ندارند. البته هنوز راه طولانی برای تأیید این راهکار درمانی باقی است و باید مطالعات گسترده‌تری صورت گیرد.

این آزمایش روی بیمارانی متمرکز است که به تازگی دیابت نوع یک در آنها تشخیص داده شده و هنوز یک پنجم از سلول‌های بتای آنها باقی مانده است. بازیابی این سلول‌ها به کنترل بیشتر بیماری کمک می‌کند اما هدف نهایی این راهکار درمانی جلوگیری از آغاز این بیماری است. در بیمارانی که از یک سال پیش دیابت نوع یک آنها شناسایی شده، بیشتر سلول‌های بتا از بین رفته است و با ایمنی درمانی نمی‌توان آنها را برگرداند بنابراین این درمان تنها برای بیمارانی کاربردی است که به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

همه داوطلبانی که در این آزمایش شرکت‌ کردند به مدت ۶ ماه، هر دو تا چهار هفته یک بار تزریق انسولین را انجام دادند. در واقع، با ایمنی درمانی می‌توان امیدوار بود که از سلول‌های تولید انسولین محافظت کرد و مانع از نابودی آنها شد. بنابراین، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیگر نیازی به تزریق روزانه نخواهند داشت. (سلامت آنلاین/ ترجمه: ندا اظهری)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *