شناسه خبر: 12235 منتشر شده در مورخ: 1396/5/21 ساعت: 08:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 21 مرداد 1396

روزنامه شنبه 21 مرداد 1396

مراقب آفت آموزشهای شنیداری باشیم - لذت نوشتن را تجربه کنیم - فناوری پوشیدنی جدید برای کمبیناها - جدول ترکیبی/ پشه ها و واقعیتهای عجیب در مورد آنها/ گیاهان کشنده ای که باید از آنها دوری کنید/ گجتهای عجیبی که احتمالاً از وجودشان خبر ندارید - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 21 مرداد 1396

19 ذی القعده 1438

12 آگوست 2017

سال بیست و یکم شماره 5640

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

مراقب آفت آموزشهای شنیداری باشیم 2

لذت نوشتن را تجربه کنیم 4

فناوری پوشیدنی جدید برای کمبیناها 7

جدول ترکیبی/ پشه ها و واقعیتهای عجیب در مورد آنها/ گیاهان کشنده ای که باید از آنها دوری کنید/ گجتهای عجیبی که احتمالاً از وجودشان خبر ندارید 10

اطلاعرسانی

 

 

 

........سخن هفته

* مراقب آفت آموزشهای شنیداری باشیم: مطلبی که امروز موضوع این یادداشت است جدید نیست، اما آنچه موجب نگارش مجدد آن شده است، گسترش عواقب یک پدیده منفی است که در گذشته هم مورد تأکید قرار گرفته است، اما اکنون با رواج باز کردن صفحات شخصی نابینایان در فضای مجازی بیش از گذشته به چشم میخورد. این پدیده از ضعف سواد نابینایان و کمبینایان در املای صحیح لغات به واسطه گسترش تکیه بر آموزشهای شنیداری و استفاده از فناوریهای گویاساز رایانه ای است. دستآوردهای فنی که موجب تولید انبوه کتب گویا برای نابینایان شد و در ادامه آن موجب تحول استفاده از کاست به سی دی و سپس فلشهای ذخیره کننده اطلاعات شد، موجب ارزان شدن تولید و توزیع حجم قابل توجهی از کتب و نشریات گویا به جای بریل شد که  نتیجه آن البته تسهیل گسترده در دسترسی به اطلاعات برای نابینایان شد، اما مانند هر فناوری نوینی که پیامدهای دوگانه مثبت و منفی در بر دارد، این فناوریها موجب خوانش مطالب توسط نابینایان بدون استفاده از بریل یا خواندن املاء صحیح لغات شد. پیامد آن کاهش سواد تحصیلکردگان نابینا در زمینه نگارش صحیح واژگان است. متأسفانه کار به آنجا رسیده است که افراد تحصیلکرده ای که اقدام به گذاشتن پستهای مختلف در فضای مجازی میکنند که مخاطب آن هم فقط نابینایان هم نیستند، غلطهای فاحش املایی و نگارشی دارند که تناسبی با مدارک تحصیلی و سواد عمومی آنها ندارد. این آفت را نباید دست کم گرفت، زیرا موجب کاهش اعتبار تحصیلکردگان نابینا، نظر عموم جامعه و کاهش اعتماد به آنان میشود که شاید در برخوردهای اول هم به روی آنان آورده نشود، اما ذهنیت افراد بینا را نسبت به نابینایان تعیین میکند. باید دوستان اهل مطالعه وسواس بیشتری از خود نشان دهند و مراکز آموزشی نیز بر استفاده از بریل ولو با نمایشگرهای بریل تأکید کنند.  زیرا در جهان اطلاعات، درست نوشتن، ارجحتر از درست گفتن است.

.......چوب الف

* لذت نوشتن را تجربه کنیم:

خیلیها فکر میکنند تنها نویسنده های حرفه ای دست به قلم میبرند و البته واضح و مبرهن است که تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای کار بسیار دشواری است و فقط و فقط در پرتو یک نبوغ درخشان و استعداد خدادادی امکانپذیر خواهد بود. طی حدود ده ماهی که در قالب ستون چوب الف میهمان لحظه های دوستان گرامی و فرهیخته بوده ایم، درباره خواندن سخن گفته ایم. بحث جذابی که مادامی که کتابی خواندنی و ارزشمند به بازار نشر عرضه شود، به پایان نخواهد رسید. در این میان، در گریزی کوتاه و بازیگوشانه،  سخن گفتن از نوشتن، برای دوستان اهل مطالعه بیتردید خالی از لطف و فایده نخواهد بود. همه ما از نخستین سالهای نوباوگی نوشتن را آموخته ایم؛ با این هدف که زمانی دست به قلم ببریم. صرف نظر از این که آدم بخواهد نویسنده بشود یا نه، باید از همان سنین کودکی نوشتن را آغاز و لذت آن را تجربه کند. البته نگران نشوید. به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. همین حالا شروع کنید. دفتر یادداشتهای روزانه درست کنید. درباره خودتان، احساسات، عواطف و هیجاناتتان، درباره آرزوها و باورهایتان، درباره نگاهتان به دنیا و زندگی و درباره زیباترین و تلخترین خاطراتتان بنویسید. نگران خوانده شدن نوشته هایتان نباشید. راحت و رها بنویسید. ترجیحاً در برنامه ای مشخص مثلاً نیم ساعت در صبح هر روز قلم به دست بگیرید و هرچه دلتان میخواهد، هرچه در آن روز به فکرتان میرسد را بنویسید. به سرعت و در زمانی کوتاه تأثیر شگفت انگیز این فعالیت را مشاهده خواهید کرد. زمانی تولستوی، نویسنده نامدار روس، نویسندگی را به نوازندگی ویولن تشبیه کرده بود که تنها با تمرین مکرر و مکرر و پشتکار به نتیجه مطلوب خواهد رسید. علاوه بر کسب مهارت و پختگی، نوشتن به آرامش ذهن و روان و به تقویت قوه تفکر و استدلال به شکلی باور نکردنی کمک میکند. آنچه را که بتوان در قالب کلمات ریخت، بهتر میتوان شناخت و فهمید. اگر به مدرسه میروید، زنگ انشا را حسابی جدی بگیرید. اتفاقی که در مدارس بسیار نادر است. اگر موضوع انشا به خودتان واگذار شد مثل نسل ما، اول از همه به سراغ موضوعهای شعاری و کلیشه ای نروید. این که علم بهتر است یا ثروت و این که فصل بهار را توصیف کنید، دیگر آن قدر کلیشه و دستمالی شده اند که مجال بسیار اندکی برای خلاقیت فراهم میکنند. سعی کنید به موضوعات کوچک و حتی پیش پا افتاده، اما شخصی و خلاق بپردازید. باید به این فکر کنیم که ما این همه زحمت نکشیده ایم نوشتن بیاموزیم که تنها ایمیلهای کاریمان را پاسخ دهیم و نامه های اداری خسته کننده بنویسیم. باید جوری خودمان را در لذت نوشتن غرق کنیم تا حس خالق بودن و آفرینش ناب را با تمام وجودمان تجربه کنیم. آن گاه دیگر به این سادگیها آن را رها نخواهیم کرد.

* گلواژه: کسی از دانش خود برخوردار میشود که به دانش خود عمل کند. تولستوی

 

 

.......فناوریهای امیدبخش

* فناوری پوشیدنی جدید برای کمبیناها: این روزها یکی از حوزه هایی که برای شرکتهای مختلف طراح فناوریهای ویژه جذاب است، حوزه کمبینایی و مسائل مرتبط به آن است. آمار نشان میدهد که در حال حاضر چیزی در حدود دو میلیون کمبینا در آمریکا زندگی میکند و بر اساس تخمینها این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۴ میلیون نفر خواهد رسید. بر اساس آمار فدراسیون نابینایان آمریکا، تنها یک درصد نوزادان در آمریکا با آسیب بینایی متولد میشوند و بقیه آسیبدیدگان بینایی، کسانی هستند که بعد از تولد، به دلیل عارضه هایی نظیر دیابت یا پیر چشمی، بینایی خود را از دست میدهند.

هر شرکتی سعی میکند محصولی را طراحی کند که بتواند کیفیت باقی مانده بینایی در این گروه را تقویت کند. Enhanced Vision، یکی از شرکتهایی است که چند سالی است در این عرصه مشغول فعالیت است. «Jordy»، نام محصول تازه ای است که این شرکت عرضه کرده است. محصولی که به ادعای طراحانش نسبت به سایر محصولات مشابه، ارزانتر است و البته در این ادعا قطعاً قدرت خرید آمریکاییها در نظر گرفته شده و نه ایرانیان؛ چرا که این محصول دقیقاً ۳۶۲۰ دلار قیمت دارد. یعنی چیزی در حدود ۱۴ میلیون تومان. اما این محصول ۱۴ میلیون تومانی چیست و دقیقاً چه میکند؟

«Jordy» در واقع یک عینک است و مثل هر عینک دیگری بر روی صورت فرد کمبینا قرار میگیرد. ظاهری براق و جذاب دارد و از سامانه خلاقانه ای بهره میگیرد تا فواصل دور و نزدیک را برای کمبیناها قابل دیدن کند. خواندن و نوشتن، تماشای تلویزیون و مشارکت در کارهای مدرسه و استفاده از تابلوها و صفحه های نمایشگر در مدارس هم از جمله دیگر اموری است که انجامش با jordy امکانپذیر میشود. این عینک ۲۳۰ گرم وزن دارد و بخشی که بر روی بینی قرار میگیرد، بر اساس سلیقه کاربر قابل تنظیم است. وزن کم و منعطف بودن این عینک باعث شده این وسیله بسیار راحت و کاربردی به نظر برسد.

دوربینی با کیفیت HD و امکاناتی که این دوربین برای فکوس بر روی اشیا و پدیده های دور یا نزدیک فراهم میکند و قابلیت کنترل آسان عینک، تجربه ای جذاب از دیدن را برای کاربرانش فراهم میکند. امکان زوم اپتیکال به میزان ده برابر و زوم دیجیتال به اندازه ۴ برابر هم از دیگر ابزارهایی است که این عینک در اختیار کاربران قرار میدهد. میزان نور عینک هم با پنج سطح مختلف در اختیار استفاده کنندگان از این عینک قرار گرفته است. این عینک امکان تبدیل شدن به CCTV یا تلویزیونهای مخصوص درشتنمایی را هم دارد و کاربران کمبینا میتوانند از آن به عنوان ابزاری برای تماشای فیلم یا مطالعه استفاده کنند. Jordy، در آمریکا طراحی شده و در حال حاضر در هفتاد کشور عرضه میشود. باطری دستگاه بسته به انتخاب کاربر، چهار تا هشت ساعت قابل استفاده خواهد بود و دستگاه با دو سال گارانتی به فروش میرسد.

 

 

 

........کشکول

* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 23 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که نام فیلمی محصول نیمه دوم قرن بیستم با بازی "جولی کریستی" است، بدست میآید. سؤالات جدول: 1. کشوری در اروپا (مفرد-آنجل-سهمی) 2. حکومت پادشاهی (کاشی-فراغ-فینه) 3. جنگجو و مبارز (برزک-تمنا-دهلی) 4. بی صلاحیت (طناز-قلاب-دقیق) 5. فارسی "بارومتر" (یهود-کاست-برنج) 6. کم بهایی (ارزن-غزال-ظنین) 7. از سازمانهای جهانی (عیوب-دانس-کوچه) 8. تنبل (تنفر-پرسه-ورقه) 9. جلد و چابک (چریک-مبدل-گسست) 10. پی در پی (مبهم-گواه-رهبر) 11. کشوری در "بریتانیا" (جانب-گلیم-پلیس) 12. دارای دقت زیاد (غریب-زباب-چینه) 13. شایستگی (واصل-ساحل-کیتو) 14. نگران (عادل-زوال-پسته) 15. از علامات نگارشی (هویج-نرگس-تمول) 16. نرس به فارسی (سپری-ستار-آرام) 17. مرحله کودکی را گذرانده است (نوشه-هجوم-گران) 18. مبارز (جنگل-گنبد-معده) 19. از شخصیتهای "شاهنامه" (پاشا-مرکب-خروس) 20. دو یا چند شاگرد در کلاس (شاهی-نجات-مینی) 21. دچار نوعی بیماری روحی است (کوسه-غواص-سیشل) 22. آنچه در مرتبه یازده واقع شده (سیاه-مزدک-همدم) 23. سبکی در هنر و ادبیات (موکل-قاسم-آبیک). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: اگر شاد بودی آهسته بخند تا غم بیدار نشود و اگر غمگین بودی آرام گریه کن تا شادی نا امید نشود. برنده این هفته جدول، هانی عباسی از اهواز است.

* جدی نگیرید: پشه ها اگه به جای خون، چربی دور شکم میخوردن، دنیا جای قشنگتری میشد برای زندگی. - خوبه باباتون نگران رتبه کنکور شماست، من دانشگاه میرفتم بابام میگفت الان کلاس چندمی؟ - شما یادتون نمیاد، الان شده زندگی خصوصی و اینا... زمان ما نتایج کنکورو تو روزنامه چاپ و تو کل ایران پخش میکردن. - همیشه دوست داشتم تو یه موقعیتی قرار بگیرم که از جمله "حمل بر خودستایی نشه" استفاده کنم. - رتبه کنکور یکی از بچه های فامیلمونو برا پسوورد بزنی مینویسه too strong. – شوهر عمه ام میگه قبض برق ماهی دو بار میاد؟ گفتم نه، ماهی یک بار. رفتیم چک کردیم دیدیم ۲ ساله قبض همسایه شون که مینداخته، تو صندوق اینا هم پرداخت میکرده. - ۳ نفری سوار تاکسی شدیم، گفتم چقد میشه کرایه؟ گفت ۲ تومن، گفتم حاجی تو فقط بگو چیو ضرب در ۳ کردی شد ۲ تومن؟ من بهت ۳ تومن میدم. - کارتونای زمان ما همش غصه و آه بود. فقط یه قسمت پینوکیو داشت شاد میشد که بچه ها رو جمع کردن بردن شهر بازی، اونم تهش همه شون تبدیل به خر شدن.

* حرفهای تکان دهنده: بشر تا زمانی که زندگی را به عنوان چیزی مقدس باور نداشته باشد و به همنوعان خود به چشم برادر نگاه نکند، زندگی دیگران را تباه خواهد کرد. تولستوی - وقت ما برای تأمین تسهیلاتی در زندگی صرف میشود که شاید هیچ گاه بدانها نیازی نداشته باشیم، زندگی ما تهی از شور زندگی است! جی پی واسوانی - شگفتا که از مرگ میهراسیم، ولی آرزوی خفتن و رؤیاهای زیبا را داریم. جبران خلیل جبران - شرافتمند هر چه را میخواهد، در خود میجوید و دون و فرومایه در دیگران! کنفوسیوس - طرز فکری که ما را به جائی رسانده است که اکنون هستیم، ما را به جائی که میخواهیم برویم، نخواهد رساند. آنتونی رابینز - آنچنان رفتار کن که رفتار تو بتواند به صورت قانون کلی درآید. امانوئل کانت

* پشه ها و واقعیتهای عجیب در مورد آنها: ۱- پشه ها مرگبارترین موجودات روی زمین هستند: پشه ها بیشتر از هر موجود دیگری بر روی این کره خاکی باعث مرگ انسان میشوند. این حشرات میتوانند ناقل بیماریهای مرگباری مانند مالاریا، تب دانگ، تب زرد و آنسفالیت باشند. همچنین پشه ها ناقل یک انگل به نام کرم قلب هستند که برای سگها بسیار خطرناک و کشنده است. ۲- تنها پشه های ماده انسانها و حیوانات را نیش میزنند و پشه های نر تنها از عصاره گلها تغذیه میکنند: پشه ها هنگام خوردن خون شما هیچ منفعت شخصی از این کار نمیبرند. پشه های ماده  برای تخمهایشان نیاز به پروتئین دارند و برای این که بتوانند تخم بگذارند باید خون بخورند. از آن جا که پشه های نر وظیفه تخمگذاری را بر عهده ندارند، در نتیجه از انسان دوری کرده و از عصاره گلها تغذیه میکنند. جالب این که پشه های ماده نیز هنگامی که قصد تخم گذاری نداشته باشند، به سراغ گلها و عصاره آنها میروند. ۳- پشه ها بالداران بسیار کندی هستند: متوسط سرعت پرواز پشه ها ۱ تا ۱٫۵ مایل در ساعت است. شاید این سرعت از نظر شما زیاد باشد، اما آنها با رکورد دیگر حشرات در این زمینه فاصله بسیاری دارند و در واقع میتوان ادعا کرد که اگر بین گونه های مختلف حشرات مسابقه سرعت برگزار میشد، پشه ها در رتبه آخر قرار میگرفتند. 4- بال پشه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ بار در ثانیه میزند: شاید همین موضوع توضیحی برای صدای ناخوشایندی است که با نزدیک شدن پشه ها به گوشمان میرسد. سرعت به هم خوردن بالهای پشه بسیار سریع است. 5- پشه ها هنگام جفتگیری بال زدنهای خود را هماهنگ میکنند که تا یک موسیقی دو نفره را اجرا کنند: زمانی دانشمندان فکر میکردند که تنها پشه های نر میتوانند صدای بالهای جفت خود را بشنوند، اما تحقیقات جدید بر روی گونه ای از پشه ها با نام علمی «Aedes aegypti» نشان داده که پشه های ماده نیز به صدای بالهای جفت خود گوش میدهند. وقتی که پشه های نر و ماده با هم ملاقات میکنند، بالهابشان را با سرعت یکسانی به هم کوبیده و صدای هماهنگی ایجاد میشود. 6- یک پشه بالغ میتواند ۵ تا ۶ ماه زنده بماند: البته پشه های بسیار کمی میتوانند این مدت زنده بمانند، زیرا دشمنان زیادی دارند. اما در بهترین شرایط یک پشه بالغ میتواند به اندازه حشرات دیگر زنده بماند.

* گیاهان کشنده ای که باید از آنها دوری کنید: بسیاری از گیاهان خطرناک نه تنها در جنگل، بلکه در خانه ها و باغچه ها هم به عنوان گلهای زینتی یافت میشوند. (گل آلاله): در مناطق معتدل نیمکره شمالی در باتلاقها و نقاط مرطوب رشد میکند. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد و بیشتر آنها سمی هستند. این گیاه حاوی شیره تندی است که پوست را زخمی میکند و اگر در تماس با غشاهای مخاطی قرار بگیرد باعث سرفه و مشکل لارنگو اسپاسم (انقباض عضلانی غیر ارادی تارهای صوتی) میشود. اگر شیره این گیاه وارد چشم شود، باعث نابینایی موقتی میشود. - (شوکران آبی):

این گیاه در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی و در مناطق مرطوبی مثل مردابها و سواحل رودخانه ها رشد میکند. عطر شوکران آبی مشابه هویج است، اما یکی از سمیترین گیاهان روی زمین است. برای حفظ امنیت گیاهان مشابهی که در مناطق مرطوب میرویند را لمس نکنید. از نشانه های مسمومیت این گیاه تهوع و تشنج است و گاهی اوقات باعث مرگ میشود. ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم از این گیاه برای از پا در آوردن یک گاو کافی است. - (پلم): در مناطق معتدل شمالی و استرالیا رشد میکند. این گیاه به رنگ قرمز و سیاه است. همه قسمتهای این گیاه از ریشه تا برگها و ساقه ها سمی است. به محض این که به این گیاه دست زدید، باید دستها را تمیز بشویید. پلم سیاه کاملاً رسیده هیچ ضرری ندارد و در نوشیدنی ها و شیرینی ها به کار برده میشود. از عوارض این گیاه سردرد، ضعف، شکم درد، تشنج و در برخی موارد نارسایی قلبی و تنفسیست. - (خرزهره): در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد میکند. این گیاه به عنوان گیاه تزئینی در خانه ها و خیابانها به کار برده میشود. این گیاه با گلهای زیبای سفید و صورتی و عطر جالبش ما را به سمت خود جذب میکند. خرزهره حاوی گلیکوئیدهایی است که ضربان قلب را تغییر میدهد و باعث تهوع، سردرد، ضعف و حتی مرگ میشود. طبق افسانه ها سربازان ناپولئون از این گیاه آتش درست کردند و روی آن گوشت کباب کردند. فردای آن روز بعضی از سربازان از خواب بیدار نشدند.

* گجتهای عجیبی که احتمالاً از وجودشان خبر ندارید: کمربند سونوگرام برای زنان باردار: دستگاه الکترونیکی موسوم به PreVue که یک صفحه نمایش منعطف است، به کمک یک بانداژ نرم، روی شکم زنان باردار وصل شده و به وی امکان مشاهده جنین در درون شکم را میدهد. با این دستگاه، والدین قادر خواهند بود خواب، رشد، حرکات و واکنشهای نوزاد خود را پیش از تولد مشاهده نمایند. - دستبند پروژکتور: کمپانی Cicret نوعی دستبند طراحی نموده که عملکردی مشابه تبلت، با فعالیتهای محدود دارد. این دستبند، به لطف مینی پروژکتور و حسگرهایش، صفحه نمایش موبایل را روی بازوی شما منعکس کرده و میتوانید بقیه فعالیتهای مورد نظر خود را روی پوست دست خود اجرا نمایید. - دیکشنری لمسیِ لمس کن-بشنو: دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور اخیراً نوعی گجت موسوم به لمس کن-بشنو اختراع کرده اند که نوعی دیکشنری با قابلیت تشخیص متن است. این گجت از دو بخش تشکیل شده: حسگر کوچکی که روی انگشت دست نصب میشود و یک بلندگو که روی گوش میچسبد. به محض این که کاربر کلمه ای را با حسگر انگشتی (اسکنر) روی کاغذ لمس کند، معنی آن در گوش وی پخش خواهد شد. مزیت این اختراع این است که صدای بلندگو را فقط کاربر میشنود و برای دیگران هیچ گونه مزاحمتی نخواهد داشت.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. هندوستان 2. شاگرد 3. غمباد 4. آرامگاه 5. گوهرشاد 6. بدمینتون 7. غیرتی 8. شیرین 9. ادیان 10. خاموشی 11. وگ 12. کباب 13. ادب 14. دد.

.......اطلاع رسانی

* دانشگاه تهران بر آن است تا به منظور آشنایی اقشار گوناگون جامعه، به ویژه دانشآموزان پذیرفته شده در کنکور سراسری، یک بازدید عمومی در روز یکشنبه مورخ 22/5/96 در محل پردیس مرکزی برگزار نماید. نشانی: خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، کتابخانه مرکزی، بخش نابینایان

* به اطلاع میرساند، مؤسسه فرهنگی-هنری توانپویان الغدیر در نظر دارد طی یک دوره فشرده کلاسهای ذیل را برگزار کند: 1- آموزش سخت افزار کامپیوتر 2- تعمیر، ارتقا و سرویس انواع لپتاپ و کامپیوتر. 3- آموزش کار با ویندوز، شامل مقدماتی، پیشرفته، اینترنت و نحوه نصب برنامه بصورت فردی و گروهی. 4- گویا سازی و آموزش استفاده از گوشیهای دارای سیستم عامل اندروید. جهت ثبت نام و آشنایی در روزهای زوج و پنجشنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های 77212777، 77212666 تماس حاصل نمایید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *