شناسه خبر: 12211 منتشر شده در مورخ: 1396/5/15 ساعت: 14:17 گروه: اجتماعی  
۴۰ هزار تومان؛ جریمه توقف جای معلولان

۴۰ هزار تومان؛ جریمه توقف جای معلولان

اصلاح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به سود معلولان برای آنها اتفاق مهمی است و البته شهروندان هم باید از جزئیات آن باخبر شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری آنلاین پس از این هر نوعی از ویلچر، عابر پیاده محسوب می‌شود، پارک در پارکینگ‌های معلولان ممنوع است و هرگاه وسیله نقلیه‌ای با ویلچر یا نابینای دارای عصای سفید برخورد کند، به‌دلیل رعایت‌نکردن سرعت مطمئنه، مقصر شناخته خواهد شد. درباره جزئیات این تغییر قانون با سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عابر پیاده تلقی شدن معلولی که با ویلچر حرکت می‌کند، چه چیزهایی را تغییر می‌دهد؟

برابر ماده26 رسیدگی به قانون تخلفات رانندگی مصوب سال1389 حتی اگر عابر پیاده هم مشمول تقصیر شود، می‌تواند از بیمه شخص ثالت راننده غیرمقصر استفاده کند. یعنی اگر راننده بیمه نداشته ‌باشد(که البته تردد او در معابر ممنوع می‌شود)، می‌تواند از تعهدات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی استفاده کند. در گذشته در مورد ویلچر این موضوع وجود نداشت که البته هم به زیان معلولان عزیز و هم رانندگان مقصر بود.

  • عصای سفید هم پیش از این در قانون دیده نشده بود؟

بله اما حالا و با تغییر قانون اولویت در عبور از عرض خیابان با نابینایان دارای عصای سفید است و عصای سفید روشندلان به‌منزله تابلو ایست برای خودروهاست و باید رانندگان توقف کنند.

  • پارک ممنوع اعلام‌شدن محل‌های توقف خودروهای معلولان آیا اوضاع را برای این افراد بهتر خواهد کرد؟

هرچند مشکلات زیادی همچنان وجود دارد اما این موضوع هم یک گام به جلو محسوب می‌شود. برخی از شهروندان با بی‌مبالاتی در محل‌هایی که برای توقف خودروی معلولان و جانبازان عزیز در نظر گرفته شده، خودروی خود را پارک می‌کردند. اما بعد از این، توقف در محل‌هایی که مختص توقف خودروی معلولان و جانبازان است ممنوع بوده و راننده خاطی 40هزار تومان جریمه می‌شود.

البته درصدد هستیم که براساس ماده21 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جریمه خاص این تخلف را برای تصویب به هیأت دولت پیشنهاد دهیم که ممکن است مبلغ جریمه هم افزایش یابد. علاوه بر این تابلوی ویژه محل پارک خودروی معلولان به شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و جرایم جدید هم پیشنهاد شده است.

  • ملاک تشخیص خودرو ی متوقف شده در محل توقف خودروی معلولان و جانبازان، فقط پلاک انتظامی خودرو است؟

خیر، خودروی برخی از معلولان و جانبازان دارای نشان و علائمی است که نشان‌دهنده معلولیت است که مأموران از آنها مطلع هستند و درصورت توقف در توقفگاه ویژه معلولان، اعمال قانون نمی‌کنند.

  • این تغییرات چه زمانی اجرایی خواهدشد؟

با عنایت به اینکه این موضوع تکالیفی را برای شهروندان به‌دنبال دارد، براساس ماده2 قانون مدنی ایران، 15روز پس از درج در روزنامه رسمی، قابلیت اجرایی دارد. اجرای قانون، زیرساخت خاصی را هم لازم ندارد و فقط توجه شهروندان را می‌طلبد. بنابراین از ابتدای شهریور اجرا می‌شود.

  • پلاک معلولان به افراد عادی نمی‌رسد

اختصاص پلاک ویژه معلولان شرایط خاصی مانند ارائه معرفی‌نامه معتبر از بهزیستی یا بنیاد شهید دارد. معلولان واجد شرایط تنها برای یک خودرو می‌توانند پلاک ویژه دریافت کنند. این پلاک‌ برای معلولان جسمی شدید، متوسط، نابینایان و معلولان ذهنی که نیاز به دریافت خدمات دارند صادر می‌شود.

پلاک معلولان جسمی به ‌نام خودشان صادر می‌شود و به هیچ وجه به نام قیم یا اعضای درجه یک خانواده صادر نمی‌شود. این موضوع درباره معلولان ذهنی متفاوت است و پلاک خودرو به نام قیم آنها صادر می‌شود که این قیم پدر، مادر، همسر یا فرزند است. اینکه در برخی مواقع مشاهده می‌شود راننده خودرو با پلاک ویژه معلولان، معلول یا جانباز نیست به همین علت است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *