شناسه خبر: 12189 منتشر شده در مورخ: 1396/5/14 ساعت: 11:24 گروه: اجتماعی  
کتاب صوتی راهی است به سوی کتاب خوانی

کتاب صوتی راهی است به سوی کتاب خوانی

قاسمعلی فراست با بیان این‌که کتاب صوتی یکی از راه‌های مطالعه است می‌گوید: باید هر راهی را که منجر به کتاب‌خوانی می‌شود، باز کنیم.

به گزارش ایران سپید این نویسنده درباره کتاب صوتی اظهار کرد: به نظرم کتاب صوتی برای زمانی که وقت برای خواندن کتاب نداشته باشیم، مفید است و می‌توانیم به وسیله آن از وقت‌مان به خوبی استفاده کنیم. اما کتاب صوتی هرگز نمی‌تواند جای خواندن کتاب کاغذی را بگیرد.

او با بیان این‌که یکی از راه‌های مطالعه و خواندن کتاب، کتاب‌ صوتی است تأکید کرد: باید هر راهی را که ممکن است به کتاب‌خوانی منجر شود، باز کنیم. من نه تنها هیچ مخالفتی با کتاب صوتی ندارم بلکه معتقدم باید تلاش کنیم که این راه باز شود، به هر حال  آدم‌های بسیاری هستند که ممکن است وقت کافی برای مطالعه نداشته باشند و کتاب صوتی بهانه آن‌ها را برای نخواندن کتاب می‌گیرد. من هم با تبدیل کتاب‌هایم به کتاب صوتی و دیجیتال مخالفتی ندارم.

فراست با بیان این‌که کتاب صوتی می‌تواند به صنعت نشر کمک کند، اظهار کرد: گوش دادن به  کتاب از دو حال خارج نیست؛ یا واقعا از آن  لذت می‌بریم  یا نمی‌بریم. ممکن است حس کنیم حیف است که فقط کتاب را بشنویم، شاید لازم باشد به صفحات قبل برگردیم و آن را دوباره بخوانیم. در این شرایط ممکن است کتاب را بعدا بخریم زیرا گوش دادن به آن سیراب‌مان نکرده است.  هیچ‌گاه کتاب صوتی را مضر کتاب کاغذی نمی‌دانم زیرا آن‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند و مکمل هم هستند.

این نویسنده  با بیان این که کتاب صوتی محاسن و معایبی دارد گفت: از معایب کتاب صوتی می‌تواند این باشد که تمرکزی که بر کتاب کاغذی داریم، برای گوش دادن به کتاب صوتی نداشته باشیم، زیرا همزمان با گوش دادن به کتاب صوتی، کار دیگری انجام می‌دهیم.

او افزود: در تولید کتاب‌های صوتی می‌توان از جلوه‌های دیگری مانند موسیقی زیر صدای گوینده استفاده کرد و یا داستانی را که به لهجه یزدی و یا اصفهانی نوشته شده است به همان  لهجه اصلی بشنویم که باعث می‌شود از آن لذت بیشتری ببریم. این می‌تواند از فایده‌های کتاب صوتی باشد. البته استفاده از این جلوه‌ها به شرطی است که صدا و موسیقی در داستان  غالب نباشد و مزاحم شنیدن داستان نشود.

قاسمعلی فراست یادآور شد: به نظرم استفاده از موسیقی و لحن گوینده در کتاب صوتی باید به صورت کارشناسی بررسی شود و بعد از کارشناسی و ارزیابی آن‌ها وارد کار تولید کتاب صوتی شویم. کتاب‌های صوتی که شنیده‌ام به نظرم می‌رسد کارهای خوبی هستند اما کاش از تمام امکانات کتاب صوتی استفاده کنیم. البته گاهی گوینده نمی‌تواند زیبایی‌هایی را که در  کتاب است منتقل کند.

او درباره توزیع غیرقانونی کتاب‌های صوتی نیز گفت: در دنیا برای  فکر و اندیشه ارزش قائل می‌شوند و برای آن بهایی در نظر گرفته‌اند. آن‌ها  معتقدند برای کتاب و  فکر زحمت کشیده می‌شود و حقوق آن باید محفوظ باشد. مخالفی با این کار که کتاب صوتی به  هر شکلی در اختیار همه قرار بگیرد، ندارم اما معتقدم نویسنده و شاعر عمر  خود را برای این کار گذاشته و کتابی را تدوین کرده است که حق و حقوقی دارد.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: اگر قرار است کتاب به شکل مجانی در اختیار مخاطب قرار بگیرد بهتر است دولت و یا مرکزی که برای این موضوع تعریف شده باشد حق و حقوق نویسنده و شاعر را پرداخت کند. در واقع از نویسنده و شاعر حمایت شود. این‌که مردم از کتاب استفاده کنند اشکالی ندارد اما فکر می‌کنم این‌که نویسنده و صاحب اندیشه بی بهره بمانند با عدالت انسانی همخوان نیست.
 
او در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدوارم مردم کشور من به هر شکل و طریقی کتاب بخوانند. فکر می‌کنم صاحبان اندیشه در دنیا و از جمله کشور من دغدغه زیادی برای شنیده شدن، دیده شدن و خواندن کتاب  دارند که احتمالا اگر چیزی دست‌شان را نگیرد ولی بدانند مردم کتاب‌شان را می‌خوانند حرفی نداشته باشند و با آن مخالفتی  نکنند. اما یادمان باشد نویسنده و شاعر نیز باید زندگی کنند و نوشتن تنها راه درآمد زندگی آن‌هاست.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *