شناسه خبر: 12178 منتشر شده در مورخ: 1396/5/14 ساعت: 09:16 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 14 مرداد 1396

روزنامه شنبه 14 مرداد 1396

بسیاری از نابینایان اولویتهایشان را تشخیص نمیدهند - مردی به نام اوه - جای خالی دسترس پذیری در دولت الکترونیک - جدول اعداد و حروف/ آشنایی با چند اعتیاد عجیب و غریب/ مسجد جامع و بزرگ جهان

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 14 مرداد 1396

12 ذی القعده 1438

5 آگوست 2017

سال بیست و یکم شماره 5634

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بسیاری از نابینایان اولویتهایشان را تشخیص نمیدهند 2

مردی به نام اوه 4

جای خالی دسترس پذیری در دولت الکترونیک 7

جدول اعداد و حروف/ آشنایی با چند اعتیاد عجیب و غریب/ 7 مسجد جامع و بزرگ جهان 10

 

 

 

.......سخن هفته

* بسیاری از نابینایان اولویتهایشان را تشخیص نمیدهند: ظرف سالهای طولانی کار با افراد نابینا و گسترده تر از آنها افراد معلول به اتکای تجربه ام در این زمینه میتوانم از یک نتیجه گیری تلخ سخن بگویم. بسیاری از نابینایان اولویتهای خود را تشخیص نمیدهند. این نتیجه اهمیت بسیاری در عدم توفیق بسیاری از همسانان عزیز ما دارد. مصادیق این امر، عدم تخصیص منابع مالی، زمانی و تدارکاتی افراد نابینا متناسب با نیازهایشان دارد. به عنوان مثال بسیار دیدم یک تشکل اگر توری تفریحی برگزار کند و مبالغ سنگینی برای آن بخواهد، قطعاً افرادی از نابینایان پیدا میشوند که با پرداخت آن مبالغ تور را خالی نگذارند یا اگر پای رفتن به سفره خانه، پیکنیک و تفریحی در میان باشد، بسیاری به قول معروف ادبیات عامیانه «پای کار» هستند، اما اگر کارگاه آموزشی مثلاً برای ارتباط مؤثر اجتماعی یا فراگیری مهارتهای زندگی روزانه برگزار شود و پولی –هرچند کم- درخواست شود، بسیاری از عزیزان نابینا در صورت رایگان نبودن آن شرکت نمیکنند. به طور کلی دیده میشود بسیاری از عزیزان برای آموزش خود یا در یافت مشاوره های ضروری تحصیلی، شغلی و خانوادگی هزینه یا وقتی نمیگذارند، اما تا دلمان بخواهد یا نخواهد از بار آموختن و غنی کردن دانش خود شانه خالی میکنند. البته تفریح و خوش گذراندن، بخشی از اوقات نیاز هر انسانی است و در جای خود بسیار هم خوب است. اما واقعیت زندگی حکم میکند بدانیم و تدبیر کنیم که باید بخش عمده ای از منابع مالی و زمانی خود را برای فراگیری مهارتهایی که تضمین کننده خوشبختی واقعی ماست، صرف کنیم. شاید از نظر روانشناختی، میل به تفریح نوعی واکنش دفاع روانی نابینایان در برابر فشارهای زندگی باشد. اما حتی با پذیرش این امر نمیتوان منکر ضرورت مدیریت این امر از سوی عزیزان نابینا شد. اولویت بندی انرژی عنصر موفقیت هر فرد است.

 

.......چوب الف

* مردی به نام اوه: فردریک بکمن در سال 1981 در استکهلم سوئد به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهیش را نیمه تمام گذاشت، همسری ایرانی اختیار کرد و صاحب دو فرزند شد، راننده کامیون، کارگر رستوران و روزنامه نگار شد و در سال 2012 رمانی تراژیک خلق کرد که اشک آدم را در میآورد و در عین حال آدم را از خنده روده بر میکند. رمانی زنده و جاندار، عمیق و دوست داشتنی که در همان سال انتشار، ششصد هزار نسخه از آن فروخته شد و در صدر پر فروشهای نیویورک تایمز قرار گرفت. این اثر تا به حال به بیست و پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده و در سال 2016 فیلمی بر اساس آن ساخته و اکران شده است. در زبان فارسی هم چند ترجمه از رمان مردی به نام اوه منتشر شده که دو ترجمه قابل قبول اثر گویا شده است. اولی را فرناز تیمورازف ترجمه کرده و نشر مون به چاپ رسانده است. دومی که در انتشارات چشمه به چاپ رسیده، توسط حسین تهرانی ترجمه شده است. این نخستین اثر بکمن بود که او را به شهرت جهانی رساند. به راستی کسی که مطالعه را دوست داشته باشد، بعید است مسحور و شیفته این اثر نشود. مردی به نام اوه روایت داستان پیرمردی کمحرف، سنتی و بسیار سختکوش است که سالها با انضباط خاص خودش و با همسرش که عاشقانه او را دوست داشته زندگی کرده و حالا فکر میکند که به آخر خط رسیده است. او یک روز اول صبح با یک همسایه جدید دست و پا چلفتی که نمیتواند ماشینش را پارک کند و همسر ایرانی او آشنا میشود و این آغاز ماجراست. اوه بسیار سختگیر است و به هیچ وجه نمیتواند به کامپیوتر اعتماد کند. مواجهه اوه سنتی، انعطافناپذیر و دوست داشتنی با دنیای جدید، طنزی گیرا و روان و زنده و پویا را ایجاد کرده که به واقع خواننده را مسحور میکند. نمیشود اوه را دوست نداشت و به داستان زندگی و سرنوشت او علاقه مند نشد. اهل مطالعه و منتقدان درباره این اثر زیبا و طنازانه بسیار نوشته اند. بخشی از این اظهار نظرها که خود به جملات قصار شبیهند، در مقدمه ترجمه اثر آمده است. اما وارد شدن بیواسطه و بیدرنگ به دنیای اوه را لطفی دیگر است که خوانندگان گرامیمان را بی توضیح بیشتر به آن دعوت میکنیم.

* پارگراف کتاب: در تاریخ از بیطرفی و حقیقتجویی سخن بسیار گفته اند. لیکن این سخن ادعایی بیش نیست. مورخ از همانجا که موضوع تاریخ خود را انتخاب میکند در واقع دنبال هوس و میل خود میرود و از بیطرفی خارج میشود. اگر تاریخ «هند» را موضوع تحقیق خود قرار میدهد، برای آنست که رغبتی یا مصلحتی او را به حوادث آن سرزمین علاقه مند کرده است و اگر از «انقلاب فرانسه» سخن میگوید، از آن روست که در آن ماجرا چیزی هست که با احساسات و تمایلات او مناسبتی دارد. بنا بر این بی طرفی مورخ، ادعایی است که به دشواری میتوان آن را تأیید کرد. دو قرن سکوت | عبد الحسین زرینکوب

 

.......فناوریهای امید بخش

* جای خالی دسترس پذیری در دولت الکترونیک: هفته پیش، خبری بر روی خبرگزاریها منتشر شد با این مضمون که وزیر ارتباطات، فاز نخست از پروژه دولت الکترونیک را افتتاح کرده است. خبری که بدون تردید همه کسانی که لزوم رخ دادن چنین اتفاقی را درک میکنند، مدتها منتظر شنیدن آن بودند. فاز اول دولت الکترونیک که با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد،  ۵۱ دستگاه دولتی را در بر میگیرد که به ارائه بیش از ۴۴۰ خدمت میپردازند و فاز دوم آن نیز طبق وعده وزیر قرار است که دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسد. واعظی در جریان مراسم رونمایی اظهار داشت که نقشه راه دولت الکترونیک به ما ابلاغ شده و دو نهاد رسمی به نامهای شورای عالی اداری و شورای عالی فناوری اطلاعات به ترتیب فرایندهای اداری و توسعه زیرساختهای لازم برای این منظور را بر عهده گرفتند. وزیر ارتباطات در ادامه صحبت خود اشاره کرد که در حال حاضر دولت الکترونیک یک شعبه است و ابراز امیدواری کرد که در فاز دوم این طرح، تعداد دستگاهها و خدمات افزایش پیدا کند. واعظی همچنین خاطرنشان کرد: ۵۱ دستگاهی که اکنون متصل هستند از جعل و تبعیض و فساد جلوگیری میکنند و شفافسازی را در دولت بالا میبرند. این یک شروع است که دولت کوچک شده است و امیدوارم که در آینده یک دولت چابک داشته باشیم که به مردم خدمت کند. وزارت امور اقتصادی و دارایی، پست جمهوری اسلامی، ثبت احوال و بیمه به دولت الکترونیک متصل شده اند. این مجموعه باعث میشود که دستگاههای دولتی ارتباط سریع داشته باشند. جامعه نابینایان هم درست مثل سایر اقشار، از چنین اتفاقی استقبال میکند، اما آنچه نابینایان فعال در فضای مجازی را نگران میکند، پیشینه ای است که این دسته از کاربران در چنین رویدادهایی در ذهن خود دارند. به طور معمول، در طراحی خدمات عمومی ارائه شده از طریق فضای مجازی، کاربران نابینا از جمله مخاطبان فراموش شده به حساب میآیند. چه بسیار مواردی که خدمتی از طریق اینترنت در اختیار عموم قرار گرفته و مخاطب نابینای ماجرای ما هم از جمله کاربران حرفه ای رایانه و نرم افزارهای مرتبط بوده، اما به دلیل لحاظ نشدن شرایط دسترس پذیری در شیوه ارائه آن خدمت، مجبور شده مراتب استقلال خود را نادیده بگیرد و از اطرافیان خود برای استفاده از آن خدمت، کمک بگیرد. آنچه موضوع خدمات عمومی برخط را به معضلی برای نابینایان تبدیل کرده، البته نبود قوانین مربوط به حوزه دسترس پذیری در مجموعه قوانین مرتبط با فضای مجازی است، اما عدم حضور فعال نابینایان در شبکه های اجتماعی و نبود تلاشی منسجم برای فرهنگسازی و آگاهی بخشی به جامعه از سوی این دسته از کاربران هم مزید بر این کمبود شده است. جامعه نابینایان انتظار دارد با استفاده از ابزارهای مشورتی و نظارتی موجود، موضوع دسترس پذیری را مورد توجه ویژه قرار دهد.

 

 

.......کشکول

* جدول اعداد و حروف: برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات چهارده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده، به طوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است. در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که سخنی آموزنده از "چارلی چاپلین" است بدست میآید. برای تفهیم بهتر این جدول، 71 خانه خالی را از شماره 1 تا 71 در نظر بگیرید که قرار است با پاسخ دادن به هر سؤال، شماره مربوط به هر حرف پاسخ را داخل خانه های جدول جای دهید که در آخر خانه های جدول، به ترتیب رمز را تشکیل میدهند. سؤالات: 1. هر که طاووس خواهد جور ... کشد (15-18-32-33-13-20-21-62) 2. نسبت دانشآموز با معلم (4-5-35-36-60) 3. نامی برای گواتر و عارضه بزرگ شدن غده تیرویید (22-49-7-11-19) 4. قبر و مزار (27-28-46-65-39-34-53) 5. همسر "شاهرخ گورکانی" شاه ایرانی که در مشهد مسجدی به همین نام به فرمان او ساخته شده است (50-43-12-47-69-57-71) 6. ورزشی با راکت و توپ پردار شبیه تنیس (24-26-23-40-41-56-31-68) 7. باتعصب (37-52-51-24-61) 8. یار فرهاد (58-45-3-66-29) 9. مذهبها و شرایع (48-6-25-59-55) 10. جواب ابلهان .... است (17-63-38-70-30-10) 11. قورباغه درختی (8-2) 12. گوشت بریان شده (54-42-1-16) 13. رفتار پسندیده و در حد اصول اخلاقی پذیرفته شده (64-67-7) 14. جانور درنده (44-9). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: یکی به نعل یکی به میخ زدن. برنده این هفته جدول خانم افسر حلاج از تهران است.

* جدی نگیرید: از وقتی پیاز گرون شده، کوبیده ها مزه گوشت میده. - من از لوله بخاری واقعاً سپاسگزارم! سبکترین چیز توی اثاث کشی همینه. – این قدر غلط تایپی دارم که احساس میکنم دستم اعلام خود مختاری کرده و دیگه تابع مغزم نیست. - تمام معادلات جهان بهم میریزد وقتی که یک نیسان آبی راهنما بزند. - حالا که قیمت پیاز بالا رفته، وقتشه که قیمت سالاد شیرازی از سالاد سزار پیشی بگیره. - یک ساله که میخوام باشگاه ثبت نام کنم، هر بار سر یه چی منصرف میشم. اون سری که تا دم در باشگاه هم رفتم، یهو به خودم گفتم آخرش که میخوای بری زیر خاک. - رفتم سیگار بخرم، یهو یکی از فامیلامون اومد تو مغازه. سریع پاکت سیگار رو انداختم سطل زباله گفتم خدا رو شکر مثل هر روز یک نفرو از مرگ نجات دادم. – یه بارم اومده بودن محله مون فیلم بسازن. یهو کارگردان بهم گفت میخوای تو فیلم باهامون همکاری کنی؟ گفتم آره. گفت پس برو کنار بذار به کارمون برسیم.

* حرف های تکان دهنده: اشتغال به هر کاری بهتر از تنبلی و بیکاری است. اسمایلز - زنها جنگها را شروع میکنند و مردها آنها را ادامه میدهند. ارنست همینگوی - تا بدبختی را نشناسیم، هیچ وقت راه بدست آوردن و نگه داشتن خوشبختی را یاد نمیگیریم. داوید وایت - پشیمانی که ما را به راه راست نکشاند، هیچ ارزشی ندارد. حکیم ارد بزرگ - برای یاد گرفتن آنچه میخواستم بدانم احتیاج به پیری داشتم، اکنون برای خوب به پا کردن آنچه که میدانم، احتیاج به جوانی دارم. ژوبرت

* چند اعتیاد عجیب و غریب:

خرید کردن: این اعتیاد درواقع اعتیادی به رسمیت شناخته شده است و oniomania نام دارد. شاید به نظر خنده دار بیاید، اما این افراد نمیتوانند خودشان را کنترل کنند و کلی قرض و بدهی برای خرید چیزهای مختلف به بار میآورند. این موضوع گاهی از افسردگی و یک سری چیزهای دیگر ناشی شده و قابل درمان است. - ورزش کردن: شاید این نوع اعتیاد بدترین نوع اعتیاد نباشد، اما همچنان پیامدهای منفی خودش را دارد. مثلاً ورزش کردن با داشتن جراحت و مصدومیت، اهمیت بیش از حد به کالری و وزن و غیره. معتادین به ورزش گاهی روزانه ۲ تا ۳ ساعت روزانه ورزش میکنند که این کار فشار را بر روی قلب و بدن افزایش میدهد. گاهی اوقات تخمین زده میشود که بیش از ۱۰٪ دوندگان و کسانی که بدنسازی کار میکنند به ورزش کردن معتاد هستند. - خوردن شیشه: اعتیاد به خوردن شیشه با نام رسمی Hyalophagia شناخته میشود. افرادی که شیشه میخورند، اغلب اعتراف کرده اند که از توجه دیگران لذت میبرند، ولی این کار همان طور که میتوانید تصور کنید، باعث صدمات جدی و سختی میشود. - مکیدن شست دست: این شرایط در میان کودکان شایع است، اما میتواند در بزرگسالی هم به اعتیاد تبدیل شود. جدای از خجالتآور بودن، این موضوع میتواند باعث مشکلات دندان، زخم و بیماریهای دیگر شود. کسانی که به این اعتیاد دچار هستند، باید توجه زیادی به تمیزی دستها و ناخنهایشان داشته باشند. - عشق یکطرفه: شاید باور کردن این نوع اعتیاد از اعتیاد به خوردن صابون هم سختتر باشد، اما افراد میتوانند به درد و رنج عشق یکطرفه معتاد شوند. این موضوع از لحاظ علمی بررسی شده و از افراد مبتلا اسکن مغزی گرفته شده که نشان داده این شرایط مانند اعتیاد به کوکائین است.

* 7 مسجد جامع و بزرگ جهان: مسجد، نیایشگاه مسلمان است و مطابق آیه های مقدس قرآن، کعبه نخستین مسجد جهان اسلام به شمار میرود. مسجد به مفهوم «سجده گاه» است و عموماً با ارکان معماری مشخصی ساخته میشود. تقریباً تمامی مساجد جهان دارای آستانه، سردر، گلدسته، صحن، ستون، شبستان، محراب و رواق هستند. در همین راستا، در این مطلب، 7 نمونه از بزرگترین بناهای مذهبی اسلام که محلی برای راز و نیاز به شمار میرود، را برایتان انتخاب و معرفی کرده ایم که بدون شک، جایگاه نخست این فهرست به مسجد الحرام تعلق دارد. ۷- مسجد پادشاهی. گنجایش ۶۰ هزار نمازگزار را دارد: مسجد پادشاهی در شهر لاهور در کشور پاکستان واقع شده است و هفتمین مسجد بزرگ جهان اسلام به شمار میرود. این بنا به دستور اورنگزیب عالمگیر، آخرین امپراتور گورکانی هند در سال ۱۶۷۳ میلادی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی در پاکستان به شمار میرود. معماری مسجد به سبک مغولی است و میتوان آن را یکی از شاهکارهای معماری، کاشیکاری و نجاری ایرانی دانست. مناره های مسجد پادشاهی مربعی است و بنا با سنگ مرمر و آجرهای کوره ای تزئین شده است. ۶- حرم مقدس امام رضا (ع): گنجایش ۱۰۰ هزار نمازگزار را دارد. جایگاه ششمین مسجد بزرگ جهان را حرم امام رضا (ع) به خود اختصاص داده است. این بنا در شهر مشهد واقع شده و مجموعه ای از آرامگاهها، مساجد، صحنها، کتابخانه و موزه هاست. بسیاری از سازه های این حرم، از زمان شاه طهماسب صفوی به جا مانده است. مساحت این مجموعه ۳۳۱ هزار متر مربع است. - ۵- مسجد حسن دوم: گنجایش ۱۰۵ هزار نمازگزار را دارد. مسجد حسن دوم در جایگاه پنجم بزرگترین ساختمانهای مذهبی جهان اسلام قرار دارد. این مسجد در شهر کازابلانکا قرار دارد. دلیل شهرت این مسجد نه تنها اندازه بزرگ، بلکه معماری فوق العاده زیبایش است. بخشی از این مسجد زیبا، روی آب قرار دارد. مراحل ساخت آن از سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید. ارتفاع مناره های مسجد حسن دوم به ۲۱۰ متر میرسد و حدود ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد. معماری فرانسوی موسوم به «میشل پینسیو»، طراحی و معماری این مسجد را بر عهده داشت. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستونهای مرمری و گنبدی با حکاکی چوب است. دیوارهای داخلی بنا نیز از گچبریهای بسیار زیبا برخوردار است. ۴- مسجد استقلال: گنجایش ۱۲۰ هزار نمازگزار را دارد. مسجد استقلال در شهر جاکارتا در کشور اندونزی قرار دارد. زمانی که این کشور در سال ۱۹۴۹ میلادی به استقلال رسید، تصمیم به ساخت بنایی مستقل برای مسلمانان این کشور گرفته شد. ساخت این بنا از سال ۱۹۶۱ میلادی آغاز شد و حدود ۱۰ هکتار مساحت دارد. استقلال، بزرگ ترین مسجد جنوب شرقی آسیا محسوب میشود. گفتنی است که روی شبستان اصلی مسجد یک گنبد با قطر ۴۵ متر قرار گرفته که این گنبد توسط ۱۲ ستون نگه داشته شده است.

۳- مسجد فیصل: گنجایش ۳۰۰ هزار نمازگزار را دارد. جایگاه سوم بزرگترین مسجد جهان اسلام را مسجد فیصل در اسلامآباد به خود اختصاص داده است. مراحل ساخت آن در سال ۱۹۸۶ میلادی پایان یافت و گفته میشود حدود ۱۲۰ میلیون دلار آمریکا هزینه داشته است. مساحت کلی آن نیز ۵ هزار متر مربع است. این مسجد که در حال حاضر به عنوان دانشگاه بین المللی اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد، علاوه بر نمازخانه و فضاهای مربوط به مسجد، شامل مرکز پژوهش های اسلامی، کتابخانه، موزه سالن کنفرانس و دفاتری برای استادان دانشگاه اسلامی بین  المللی نیز هست. باید اشاره کنیم که بر خلاف طراحی سنتی مساجد، این مسجد فاقد گنبد بوده و گنبد آن به شکل چادر طراحی شده است. سالن نمازگزاران، مثلثی شکل و ۴ مناره اطراف آن به شکل مدادهای باریک است. محراب بلند و غیر متعارف این مسجد، یک عنصر معماری تندیسوار ساده به شکل یک قرآن مفتوح عمودی است، ولی منبر طرح نسبتاً متداولی دارد. ۲- مسجد النبی (مسجد پیغمبر): گنجایش ۱ میلیون نمازگزار را دارد. دومین مسجد بزرگ جهان اسلام، مسجد النبی است که در شهر مدینه بنا شده است. گفته میشود که ساخت این بنا در سال ۶۲۲ میلادی آغاز شده است و پیامبر اسلام آن را به دست خود و به همراهی مهاجرین و انصار ساخت. مسجد نَبوی، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان است و چون آرامگاه پیامبر اسلام (ص) در آن واقع شده، به حرم نبوی نیز مشهور است. – 1- مسجد الحرام: گنجایش ۲ میلیون نمازگزار را دارد: مسجد الحرام یا مسجد اعظم، بزرگترین مسجد جهان اسلام و قبله گاه مسلمانان است. مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان قرار دارد. کعبه، قبله مسلمانان، بنایی در میان مسجد الحرام است. ساختمان کعبه به شکل مربع مستطیل و دارای چهار ضلع است که هر ضلع آن را رُکن مینامند. این ساختمان ۱۴٫۸۵ متر ارتفاع، ۱۱٫۵۸ متر طول و ۱۰٫۲۲ متر عرض دارد. بنای کعبه از سنگهای سیاه و سختی ساخته شده است و پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد. گفته میشود این مسجد نخستین بار در سال ۶۳۸ میلادی بنا شده است. مساحت این مجموعه مذهبی حدود ۴۰۰ هزار متر مربع است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1- خودکشی-یکجور 2- ریمناک-کدورت 3- یکرنگی-یرلیغ 4- میرغضب–بایست 5- جوینده–همایش 6- اهریمن-نسیان 7- اجتماع-عنابی 8- خردسال-لیپیت 9- امروزی-یکسان 10- چسبناک-کنگره 11- فانتزی-یوکان 12- انتصاب-بوریا 13- آستانه-همانا 14- ناسالم-مرغوب 15- آشفتگی–یاران 16- سنگلاخ-خاخام 17- سحرخیز-زندان 18- دردمند-دلشده 19- شادمان-ندامت.

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *