شناسه خبر: 12177 منتشر شده در مورخ: 1396/5/12 ساعت: 13:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

* قطعه ادبی - حمایت از معلولین و جانبازان در آیین نامه راهنمایی و رانندگی - آخرین تغییرات کابینه دوازدهم - از بغداد تا لندن، سفر پر ماجرای یک پناهجوی نابینا - چاردیواری 17

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 12 مرداد 1396

10 ذی القعده 1438

3 آگوست 2017

سال بیست و یکم شماره 5633

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد، نگین درخشان وطن، السلطان ابا الحسن، حضرت رضا (ع) مبارک باد

.........عناوین این شماره.......

* قطعه ادبی 2

* حمایت از معلولین و جانبازان در آیین نامه راهنمایی و رانندگی 3

* آخرین تغییرات کابینه دوازدهم 5

* از بغداد تا لندن، سفر پر ماجرای یک پناهجوی نابینا 10

* چاردیواری 17



 

.......قطعه ادبی

* یا ضامن آهو! دلهای بیپناهمان را که چون آبگینه های شکسته در پهنای گیتی سرگردانند، در پای ضریح مقدست آشیان ده که محتاج پر کشیدن به آبی لایتناهی فطرت خداییمان هستیم. در روز ولادت امام رضا (ع) در یازدهم ذیقعده سال ١۴٨ هجری، مدینه حال و هوایی دیگر داشت و نه تنها در زمین، بلکه از آسمان هم صدای تهنیت گفتن ملائک به گوش میرسید و شکوفا شدن غنچه دیگری از گلهای بوستان ولایت را که فضای عالم را معطر ساخته بود، بشارت میداد. خراسان در شب میلاد تو، عزیزترین جای عالم است. عطر زعفران و گلاب از زمین به آسمان راه میگشاید و تمام عرش نشینان، چراغانی شهری را به هم نشان میدهند که خورشیدی شبانه روز در خاکش پرتو افشانی میکند؛ چه مبارک سحری و چه فرخنده شبی است! بر روی رضا شمس امامت صلوات، بر شافع ما روز قیامت صلوات؛ در شام ولادتش که شادند همه، بفرست بر این روح کرامت صلوات.

......ویژه

* حمایت از معلولین و جانبازان در آیین نامه راهنمایی و رانندگی: کاربران نابینای دارای عصای سفید و افراد معلول، کمتوان و ناتوان دارای ویلچر در عبور از معابر مورد حمایت قرار گرفتند. سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: "برای حمایت از معلولین و جانبازان گرامی، آیین نامه راهنمایی و رانندگی، حسب پیشنهاد نیروی انتظامی تغییراتی داشته و شهروندان نیاز است نسبت به آن مطلع شوند." سردار مهری در این باره توضیح داد: برابر این مصوبات؛ ١- افرادی که از صندلی چرخدار (ویلچر) استفاده میکنند، اعم از این که ویلچر مکانیکی باشد یا برقی، در حکم عابر پیاده محسوب میشوند. ٢- به ماده ١٢٩ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که موارد رعایت سرعت مطمئنه را (سرعتی که در آن راننده از خطر تصادف احتراز کند و این سرعت از حدود مجاز سرعت تجاوز نکرده، ولی تا توقف، یعنی سرعت صفر، حسب شرایط و توانایی راننده قابل تعدیل است و مهم این مطلب است که اتخاذ آن مانع وقوع تصادف میشود) اذعان کرده یک تبصره الحاق و اشعار شده افراد در مواجهه با افراد معلولی که از ویلچر استفاده میکنند یا نابینای دارای عصای سفید، باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند، به همین استناد رانندگان باید مواظبت کنند تا در زمان عبور و مرور به افراد معلول، ناتوان و کمتوانی که از ویلچر استفاده کرده یا نابینایان دارای عصای سفید که کاربر ترافیک هستند، آسیبی وارد نشود. در هر صورت تصادف با این افراد تخطی راننده از سرعت مطمئنه را برای کارشناسان تصادف محرز میکند. ٣- به ماده ١٣٠ آیین نامه راهنمایی و رانندگی یک تبصره الحاق شده و اعلام شده رانندگان با مشاهده عابر پیاده نابینا که از عصای سفید استفاده میکند، موظف به توقف بوده و پس از عبور فرد نابینای دارای عصای سفید، حق عبور را دارند.

4- توقف در محلهایی که مختص توقف معلولان و جانبازان است، ممنوع اعلام شده است.

 

.......سیاسی

* آخرین تغییرات کابینه دوازدهم. ایلنا نوشت: تغییرات در کابینه دوازدهم تقریباً نهایی شده و رئیس جمهور تصمیم گرفته بیشتر وزرای جدید از معاونان همان وزارتخانه باشند. در وزارت دادگستری سید علیرضا آوایی جانشین مصطفی پورمحمدی خواهد شد. در وزارت دفاع نیز امیر سرتیپ حاتمی از امرای ارتش و جانشین کنونی سردار دهقان بر این منصب خواهد نشست. سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت یازدهم جانشین صالحی امیری خواهد شد. در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات نیز آذری جهرمی، از معاونان محمود واعظی جایگزین او خواهد شد. موضوعی که خود واعظی نیز بر آن صحه گذاشته است. در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان وزیر معرفی خواهد شد. حبیب ا... بیطرف وزیر نیرو در دولت دوازدهم خواهد بود. در وزارت اقتصاد با این که در آخرین رایزنیها قرار بود مسعود کرباسیان معرفی شود، اما شنیده شده محمد نهاوندیان به عنوان گزینه اصلی دولت انتخاب شده است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز محمد شریعتمداری به عنوان وزیر معرفی خواهد شد. علی زر افشان، معاون کنونی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به جای دانش آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش نیز معرفی خواهد شد. بدین ترتیب وزرای اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، نفت، ورزش و جوانان، امور خارجه و کشور در سمتهای خود باقی میمانند. با این حال گفته میشود به علت مخالفتهای گسترده در برخی طیفهای سیاسی با حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور، در صورت تغییر نظر دولت، محمد شریعتمداری به جای وزارت صنعت به وزارت کشور خواهد رفت. محمود واعظی نیز به عنوان رئیس دفتر فعالیت خواهد کرد. معاونت جدیدی با عنوان ارتباطات و اطلاع رسانی شکل خواهد گرفت و سخنگوی دولت نیز مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت. گفته میشود صالحی امیری مهمترین گزینه برای تصدی این معاونت و سخنگویی دولت است. علی اصغر مونسان یکی از مهمترین گزینه های حضور در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی است. معصومه ابتکار به جای خانم مولاوردی به معاونت زنان خواهد رفت و خانم مولاوردی نیز به عنوان دستیار ویژه یا معاون حقوق شهروندی و پیگیری قانون اساسی به فعالیت خواهد پرداخت. با توجه به تأکید رئیس جمهور مبنی بر کاهش نیافتن تعداد زنان کابینه، احتمال حضور یک خانم در معاونت حقوقی به جای مجید انصاری نیز بسیار زیاد است. بر اساس این گزارش، آنچه که تا کنون قطعی شده، تغییرات در حوزه وزرای کابینه است و رئیس جمهور در حوزه نهاد ریاست جمهوری و معاونین بیشتر در حد رایزنی است و تا پایان رأی اعتماد در این خصوص تصمیم نهایی را نخواهند گرفت.


 

.......بهداشت و سلامت

* بیماریهای تنفسی، دیابت و چاقی ناشی از تغذیه ناسالم در دوران نوزادی است: معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان این که تغذیه با شیر مادر، نوزاد را سالمتر نگه میدارد، گفت: نوزادی که با شیر مادر تغذیه میکند، در آینده به بیماریهای مزمن و خطرناک مبتلا نمیشود، زیرا درصد زیادی از بیماریهای تنفسی، دیابت و چاقی ناشی از تغذیه ناسالم در دوران نوزادی است. دکتر علی اکبر سیاری اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر در بقا و سلامت کودک و پیشگیری از بیماریهای مزمن در بزرگسالی کودک تأثیر بسیار دارد. آموزش و ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر از دوران بارداری آغاز میشود، بگونه ای که مادر باردار طی دوران حاملگی، هشت نوبت معاینه میشود و توسط کارکنان بهداشتی آموزشهای مورد نیاز را دریافت میکند. کادر درمان در صدد هستند تا بعد از زایمان، نوزاد از طریق مادر شیر تغذیه کند، چرا که تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد، تأثیر زیادی بر سلامت نوزاد خواهد داشت.

* مصرف مواد قندی افسردگی میآورد: فکر کردن به خوردن یک تکه کیک میتواند لذتبخش باشد، اما در بلندمدت افرادی که تمایل بیشتر به خوردن مواد قندی و شیرین دارند، بیشتر با مشکلات خلقی و افسردگی مواجه میشوند. سازمان جهانی بهداشت به افراد توصیه میکند که مصرف روزانه مواد قندی افزودنی را به کمتر از ۵ درصد مجموع انرژی دریافتی کاهش دهند، اما با این حال در انگلیس میزان مواد قندی مصرفی دو برابر رقم توصیه شده و در آمریکا سه برابر آن است. سه چهارم این قندی که روزانه وارد بدن میشود مربوط به مصرف خوراکیها و نوشیدنیهای شیرین است و مابقی آن با مصرف دیگر مواد غذایی فرآوری شده مثل سس کچاپ وارد بدن میشود. همچنین یک ششم مردمِ جهان حد اقل از یکی از اختلالات روانی شایع رنج میبرند و به همین دلیل این احتمال مطرح شده که بین مصرف مواد قندی و ابتلا به این اختلالها ارتباط وجود دارد.

 

.......از شش نقطه جهان

* از بغداد تا لندن، سفر پر ماجرای یک پناهجوی نابینا: «بخش اول»: وقتی (افرا) جشن فارغ التحصیلی پسرش آلان از دانشگاه کمبریج را تماشا میکرد، ناخودآگاه به روزهایی فکر میکرد که پشت سر گذاشته اند. به لحظه تولد فرزندش. همسایه ای در بغداد از نابینا متولد شدن فرزندش برای او ابراز تأسف کرده بود. به خاطر برچسبی که بر روی پسر تازه متولدش خورده بود، قصه افرا، نقل محافل این و آن در شهرک شده بود؛ سال ۱۹۹۵ بود. غائله خلیج تازه سه سال بود که به پایان رسیده بود و عراقیها، زیر سنگینترین فشارهای تحریم بین المللی، با رنج سختی روزگار میگذراندند. در جایگاه یک بچه نابینا، هیچ چشم انداز روشنی نمیشد برای «Allan Hennessy» تصور کرد. او حالا فقط ۲۲ سال دارد، اما با ماجراهایی در طول زندگی کوتاهش مواجه شده که خیلیها در طول دوران زندگیشان ممکن است هرگز تجربه نکنند. چطور میشود پسر نابینایی که در یک کشور جنگزده به دنیا آمده، حالا در یکی از بهترین دانشگاههای دنیا درسش را به پایان برساند؟ در عراق که بودند، خانواده شان جزو طبقه متوسط به حساب میآمد. پدربزرگش شیخ بود و زندگی کاملاً راحت و حتی میتوان گفت لوکسی داشتند. آلان که نابینا متولد شد، خانواده تلاش کردند راهی برای درمانش بیابند. اما بیمارستانهای عراقی نتوانستند نور امیدی را برای بازیابی بینایی، در دل خانواده روشن کنند. «پدرم خیلی تلاش کرد که من درمان شوم، اما چشمپزشکهای عراقی تخصص کافی برای این کار را نداشتند و خانواده ام به این نتیجه رسیدند که من تا همیشه قرار است نابینا باقی بمانم.» اما زمانی که آلان شش ماهه بود، فرصتی به دست آمد و پدر خانواده هم بیدرنگ آن را شکال کرد. «پدرم همه چیزش از جمله ماشین و زمینهایش را فروخت تا پولی فراهم کند که بتوانیم برای درمان از عراق خارج شویم تا بتوانیم روند درمان را از طریق متخصصان خارجی پی بگیریم. هزینه درمان را که کنار گذاشتیم، اندک پولی برایمان باقی ماند.» ای فرصت، امکان انجام یک جراحی در لندن بود. عملی که منجر به بازگشت بخش کوچکی از بینایی آلان در چشم چپ او شد. «مادرم به خوبی لحظه ای را که توانستم برای اولین بار به چشمانش نگاه کنم به خاطر دارد. نخستین ارتباط چشمی برقرار شده میان یک مادر و کودک. خوب یادم هست که در آن لحظه، به شدت به گریه افتاد.» او توضیح میدهد که از آن پس، با همان اندک بینایی به دست آمده، برای خودش زندگی را میگذراند. مادر و سایر خواهر و برادرهای آلان هم از فرصت استفاده کردند تا در لندن به عنوان پناهنده پذیرفته شوند، اما زندگی در جایگاه یک مهاجر، چالشهای زیادی برایشان به دنبال داشت. آنها در عراق در کمال رفاه زندگی را میگذراندند، اما حالا شرایط تغییر کرده بود و آنها پناهجو به حساب میآمدند. در شماره بعد، به چالشهای این خانواده مهاجر در انگلستان و دردسرهای فرزند نابینای خانواده در مسیر تحصیل خواهیم پرداخت. «ادامه دارد»

 

.......ورزشی

* آغاز پنجمین مرحله اردوی تیم ملی گلبال: مرحله پنجم اردوی تیم ملی گلبال آقایان جهت حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا-پاسیفیک، از روز 11 مرداد در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران آغاز شد. در این اردو که تا 18 مرداد ادامه خواهد داشت، هشت گلبالیست به اردوی ماقبل اعزام دعوت شده اند. تیم ملی گلبال آقایان و بانوان کشورمان روز جمعه ۲۷ مرداد، به مسابقات قهرمانی آسیا-پاسیفیک در تایلند اعزام میشوند. محسن جلیلوند، محمد سرنجی، مصطفی شهبازی، جواد شیردل، محمد منصوری، میلاد سوری، مجید فلاح و مصطفی نصیری هشت ورزشکار دعوت شده به این اردو هستند. مهدی نباتی به عنوان سرمربی و محمد ابراهیمزاده به عنوان مربی، تمرینات ملیپوشان را زیر نظر دارند.

* حضور 14 شناگر جوان نابینا و کمبینا در اردوی تیم ملی: حمید شریفیان، سرمربی تیم ملی شنای نابینایان در خصوص برگزاری اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی شنای نابینایان اعزامی به مسابقات پاراآسیایی جوانان امارات، گفت: 14 شناگر از پنج استان کشور برای حضور در اولین مرحله تمرینات تیم ملی جوانان فراخوانده شدند. این اردو که 14 مرداد در تهران به پایان میرسد، به منظور کسب آمادگی و حضور شایسته شناگران در رقابتهای پاراآسیایی جوانان است که آذر ماه سال جاری در کشور امارات برگزار میشود. وی افزود: مسعود محمودی و علیرضا امیری مازندران، امیر صدیقی، مبین دهقانیان و دارین جعفری البرز، علیرضا اسد اللهزاده، متین عارضی، محمد ابراهیم عمرانی، امیررضا اسد اللهزاده، متین افراسیابی و امیرحسین سعادتی خراسان رضوی، سبحان شکر خوزستان، ابو الفضل قاسمی و محمد شیخ علیشاهی از یزد، 14 شناگر جوانی هستند که به اردوی تیم ملی دعوت شده اند. شریفیان ادامه داد: این شناگران، تمرینات خود را زیر نظر هاشم عراقی، عارف چگینی و محمد اسماعیل فرحبخش به عنوان مربیان استانی پیگیری میکنند.

.........حوادث

* قتل زن جوانی که به عروسی دعوت نشد! مرد جوان که در پی مشاجره خانوادگی، همسرش را با روسری خفه کرده و جسد را در بیابانهای اطراف ورامین رها کرده بود، صبح سه شنبه در شعبه دوم دادگاه کیفری تهران پای میز محاکمه ایستاد و به دفاع از خود پرداخت. بیستم مرداد سال 94، جسد زن جوان در مزرعه ای پیدا شد. کارآگاهان در جریان تحقیقات جنایی دریافتند چند روز قبل موضوع ناپدید شدن این زن به پلیس آگاهی اعلام شده است. سر انجام پس از شناسایی جسد زن گمشده، شوهرش بازداشت شد. کارآگاهان در تحقیقات میدانی دریافتند زن و شوهر از مدتها قبل با هم اختلافهای شدید داشته اند. بنا بر این متهم تحت بازجوییهای تخصصی قرار گرفت تا این که لب به سخن گشود و با اعتراف به قتل همسرش گفت: «این اواخر همسرم حسابی سر ناسازگاری با من گذاشته بود و به همین خاطر از دستش عصبانی بودم و روز حادثه هم از شدت ناراحتی و پس از جر و بحث شدید خفه اش کردم. بعد با روسری خودش پاهایش را به بدنش بستم و به این صورت جسدش را در یک گونی آرد انداختم و با موتورم آن را به بیرون از شهر منتقل کردم. چنان حالم پریشان بود که دیگر نمیدانستم چکار کنم. به همین خاطر با اتوبوس به خرمآباد رفتم. تا این که دستگیر شدم.» در جلسه دادگاه، اولیای دم برای قاتل فرزندشان خواستار قصاص شدند. در ادامه دادگاه، عامل قتل گفت: «زنم از دست فامیلهایش عصبانی بود. یکی از آنها او را به جشن دعوت نکرده بود و از همین موضوع بشدت عصبانی بود. من هم تصمیم گرفتم او را بیرون ببرم و با هم بگردیم. به همراه فرزند کوچکم و همسرم سوار موتور شدیم و به گردش رفتیم. آخر شب که به خانه برگشتیم، زنم به خاطر دعوت نشدن به جشن همچنان عصبانی بود و با من سر ناسازگاری گذاشت. بعد هم آن قدر مرا عصبانی کرد که با دستهایم گلویش را فشار دادم تا این که مرد. اما فکر کردم خوابیده است و وقتی به سراغش رفتم متوجه شدم جان سپرده است.»

.........چاردیواری

* با سلام و تهنیت تولد امام هشتم شیعیان، امام میهمان، حضرت امام رضا (ع) دفتر این هفته را باز میکنیم. آقای حمیدرضا قربانی که قبلاً نیز با ما تماس و گفتگو داشتند، ضمن اعلام خبر از موفقیت خود در پست مسئولیت روابط عمومی بخشی از شهرداری تهران که ای کاش نام این بخش را به درستی قید میکردند (تا جایی که حافظه ام یاری میکند، ایشان در شرکتی از پیمانکاران شهرداری کار میکنند)، نابینایان را به تحصیل در رشته روابط عمومی و با اطمینان از موفقیت در این رشته دعوت کردند. با تشکر از احساس مسئولیت ایشان در راهنمایی همسانان خود برای تحصیل و انتخاب شغل، باید یادآور شوم موفقیت هر شخص در یک رشته تحصیلی یا یک سمت ممکن است مبین این امر باشد که نابینایی مانع موفقیت در آن رشته یا شغل نیست، اما قطعاً به معنای آن این نیست که مثلاً هر نابینایی میتواند در پست روابط عمومی موفق باشد. انجام این شغل افزون بر تحصیلات مرتبط، مستلزم توانمندی فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی گرم، قدرت انتقال ذهنی فوری و در بسیاری از موارد سواد قلمی کافی است که شاید هر نابینایی آن را نداشته باشد، اما به هر حال از توصیه آقای قربانی سپاسگذاریم. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود از برخورد نامطلوب مددکاران سازمان بهزیستی بسیار شکوه کردند که البته مورد تأکید بسیاری دیگر از مددجویان سازمان نیز محسوب میشود. خواهر گرامی از کرج با تأکید بر حفظ نامشان پرسیده اند که چگونه نابینایان میتوانند وسایل مورد نیاز خود را مانند متر، سوزن نخ کن و... تهیه کنند و از روزنامه خواهان معرفی این مراکز شدند که هم پرسش و هم درخواست خوبی است، اما واقعاً نفهمیدم که چرا پرسشگر این سؤال خواهان محفوظ ماندن نام خود شدند. راستش را بخواهید بعد از 20 سال کار در حوزه مطبوعات، هنوز علت محافظه کاری بسیاری از دوستان را نمیفهمم. مگر طرح پرسشی به این خوبی شرم یا عذری دارد که پرسشگر آن خواهان محفوظ ماندن نامش میشود؟ بگذریم! ایجاد مراکزی از این دست، از مهمترین نیازهای نابینایان و مهمترین وظایف سازمانهای فعال گروه هدف نابینایان و کمبینایان است. خانم امجدیان از کرمانشاه با اشاره به عدم دریافت مبلغ سبد کالای خود، علت این امر را عدم اطلاع رسانی مددکارشان مبنی بر تغییر حساب یارانه مددجویان از بانک عامل ملت به بانک رفاه ذکر کرده و از آن انتقاد کرده اند که انتقاد واردی است. وظیفه سازمان بهزیستی است که به شکل مقتضی اطلاعات مربوط به خدمات خود را به اطلاع مددجویان برساند که از مهمترین ضعفهای خدماتی سازمان بهزیستی است. دوست عزیزی با شماره پایانی 603 از ستون چوب الف تقدیر کردند و خواهان جایگزینی حرفهای تکان دهنده به جای جملات فارسی در انگلیسی شدند و دوست دیگری با شماره پایانی 379 که خواهان انتشار شعر در روزنامه شدند. میماند آرزوی امیدوار بودن شما هر لحظه از زندگی و خداحافظی.

 

 

.........اطلاع رسانی

* بدین وسیله به اطلاع کلیه دوستان نابینا و کمبینای شهرستان تهران میرساند، در تاریخ 19/5/96 از ساعت 10 الی 14 همرا با پذیرایی ناهار و پخش موسیقی، همایش با موضوع "تکنیکهای حافظه و مهارتهای زندگی" در سرای محله زرگنده برگزار خواهد شد. تماس: 09357284242 ضمناً سرویس ایاب و ذهاب رأس ساعت 10 از محل مترو قلهک  آماده حرکت است.

* بدین وسیله به اطلاع میرساند که انجمن نابینایان ایران در نظر دارد در مراسم بزرگداشت روز جهانی نابینایان، طی همایشی مسائل و معضلات اشتغال افراد نابینا را مورد بررسی قرار دهد. لذا از کلیه علاقمندان خواهشمند است نظرات و پیشنهادهای خود را به صورت مقاله همراه با ارائه راهکارهای مناسب و همچنین فرصتها و مهارتهای فنی و حرفه ای را که دوستان نابینا قادر به یادگیری هستند و آموزش آنها منجر به اشتغال میگردد، تا 30/6/96 به این انجمن ارسال نمایند. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *