شناسه خبر: 12137 منتشر شده در مورخ: 1396/5/10 ساعت: 08:06 گروه: بهداشت و سلامت  
اپتومتریست‌ها در خط اول تشخیص اختلالات چشمی

اپتومتریست‌ها در خط اول تشخیص اختلالات چشمی

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه اپتومتریست‌ها در خط اول تشخیص اختلالات چشمی قرار دارند، گفت: اپتومتریست‌ها باید تجهیزات بالینی تشخیصی چشم را به طور کامل در مطب داشته باشند.

به گزارش ایران سپید  امیر اسهرلوس، با اشاره به برگزاری کنگره بیستم اپتومتری ایران اظهارداشت: اصول تجویز و فیت عینک، فیت لنزهای تماسی، آشنایی با عدسی های عینک، آشنایی با روش های جراحی های عیوب انکساری مانند لیزیک و لازک، اصول تشخیصی بیماری‌های چشمی، اصول تجویز عینک در اطفال و آنالیزهای بالینی و کلینیکی تجویز در مشکلات دید دوچشمی از جمله اصلاح انحرافات چشمی، مباحثی است که در کنگره امسال مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

این دکترای تخصصی اپتومتری افزود: با توجه به تعریف علمی اپتومتری در دنیا، معاینات اولیه چشمی را در دنیا اپتومتریست ها انجام می دهند و اپتومتری به عنوان رشته و حرفه ای مستقل در خط اول تشخیص مشکلات چشمی و بینایی قرار دارد.

وی اضافه کرد:معاینه، تشخیص و درمان اختلالات سیستم بینایی، چشم همچنین مشکلات بینایی و چشمی ناشی ازبیماری های عمومی بدن مانند دیابت و فشارخون درتعریف حیطه کاری اپتومتریست ها لحاظ شده است.

 اسهرلوس گفت:در نظام علوم پزشکی آمریکا به عنوان پیشرفته ترین کشور از نظر سیستم درمانی، اپتومتریست ها تجویز عینک، تجویز لنزتماسی، تجویز داروهای چشمی، وسایل کمک بینایی و انجام بعضی جراحی های چشمی خاص را برعهده دارند و تمام اپتومتریست ها از نظر علمی باید به مباحث چشمی و بینایی اشراف کامل داشته باشند. یکی از علوم روز مربوط به جراحی های انکساری است که برای اصلاح ضعیفی چشم کاربرد دارند و باید همکاران ما در زمینه شناخت این روش‌ها آموزش مدون داشته باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: قطعا با توجه به اینکه درصد زیادی از بیماران چشمی زیر نظر کلینیک های اپتومتری هستند اگر اطلاعات همکاران از نظر علمی ناقص و یا تجهیزات تشخیصی لازم ناکافی باشد تنها کسانی که متضرر خواهند شد، بیماران هستند. بنابراین حتما تمام بیماران مراجعه کننده باید معاینات کامل تشخیصی را دراین کلینیک ها دریافت کنند و وجود هر گونه اختلال و آسیب در سیستم بینایی و چشمی تشخیص داده شود.

اسهرلوس ادامه داد: ما سعی کرده ایم از نظر علمی این مسائل را مورد توجه قرار دهیم و از آنجا که اپتومتریست ها معمولا در خط اول درمان مشکلات چشمی قرار دارند و خیلی از بیماران از اپتومتریست ها در خصوص روش های مختلف اصلاح عیوب انکساری (مشاوره می خواهند باید همکاران اطلاعات جامعی در این زمینه ها داشته باشند که خوشبختانه در گروه های آموزشی در سراسر کشور آموزش های لازم ارائه می شود و این اطلاعات سالیانه در سمینار ها و کنگره های علمی به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

مسئول علمی کنگره اپتومتری ایران افزود: در تمام دنیا اپتومتریست ها وسایل تشخیص اولیه مانند دستگاه اندازه گیری فشار چشم (تونومتر) جهت تشخیص بیماری آب سیاه و دستگاه اسلیت لامپ برای تشخیص بیماریهای چشمی از جمله آب مروارید را حتما باید داشته باشند و جزء الزامات تلقی می شود. خوشبختانه در ایران هم این امکانات تشخیصی در کلینیک ها فراهم است و اگر بخواهد دست روی این مسائل تشخیصی گذاشته شود بیمارانی که زیر نظر کلینیک های اپتومتری هستند این خدمات را دریافت نکنند جای نگرانی خیلی زیادی وجود خواهد داشت.

اسهرلوس افزود: دلیلش این است که خیلی از بیماری های چشم هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارند مثل آب سیاه که هیچ علائمی از قبیل تاری دید، سوزش، خارش، درد و... ایجاد نمی کند و تا آخرین مراحل پیشرفته هم این بیماری چیزی نشان نمی دهد تا اینکه نهایتا منجربه نابینایی می شود. البته توجه شود بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد که در نوع شایع آن که نوع زاویه باز مزمن گفته می شود و جزء شایع ترین علل نابینایی در دنیا به شمار می رود هیچ علامت و شکایت چشمی بیمار را متوجه خود نمی سازد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه تشخیص این بیماری انجام معاینات مرتب چشم خصوصا در کسانی که احتمال ابتلا بیشتر است مانند سن بالای 40 سال، دیابتی ها، نژاد سیاه، افراد دارای سابقه فامیلی گلوکوم و معمولا به صورت شش ماهه یا سالیانه می باشد. در این معاینات حتما فشار چشم در افراد دارای عوامل خطر باید پایش شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *