شناسه خبر: 12129 منتشر شده در مورخ: 1396/5/10 ساعت: 08:09 گروه: بهداشت و سلامت  
موبایل بازی در محل کار استرس را کم می کند!

موبایل بازی در محل کار استرس را کم می کند!

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های موبایلی بهترین راه برای احساس آرامش و رفع خستگی در محیط کار است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایران آنلاین آیا تا به حال برایتان پیش آمده که سر کارتان خسته شده یا استرس داشته باشید؟ بیشتر ما این حس را کمابیش تجربه کرده‌ایم. طبیعی است که در این حالت باید استراحت کنیم، ولی چه استراحتی؟ اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های موبایلی بهترین راه برای احساس آرامش و رفع خستگی در محیط کار است. به گفته پژوهشگران، برای کاهش استرس و خستگی در محیط کار بهتر است با موبایلتان بازی کنید تا اینکه از محیط کار خارج شوید یا به فعالیت‌های آرام‌بخش بپردازید. محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی، در این راستا آزمایشی انجام دادند و در آن از ۶۶شرکت‌کننده خواستند که با رایانه کار کنند و کارهای تکراری که از قبل برایشان طراحی شده بود انجام دهند تا کاملا خسته شوند. خستگی آنها باید به مرزی می‌رسید که راندمان کارشان پایین برود و دیگر توان فکرکردن یا تصمیم‌گرفتن نداشته باشند.سپس به شرکت‌کنندگان زمان استراحت داده شد ولی این‌بار همه یک کار را انجام ندادند؛ برخی از آنها زمان استراحت خود را با یک بازی موبایلی با نام Sushi Cat 2 سپری کردند. از بخش دیگر شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به فعالیت‌های آرام‌بخش مانند نرمش یا استفاده از صندلی ماساژ بپردازند. گروه سوم نیز قرار شد در سکوت و آرامش بنشینند بدون اینکه به هیچ دستگاه الکترونیکی دسترسی داشته باشند.  نتیجه این آزمایش شگفت‌انگیز بود. از میان این سه گروه، فقط عده‌ای که با موبایل بازی کرده‌ بودند گفتند که پس از زمان استراحت، حس بهتری دارند. البته گروهی که هیچ فعالیتی انجام نداده بودند حافظه کوتاه‌مدتشان آماده‌تر بود. گروه سوم نیز که فعالیت‌های آرامبخش انجام داده بودند بیشترین میزان استرس و نگرانی را داشتند. درنهایت نتیجه این بود که گیمرهای موبایل بهترین حس را داشتند. در واقع در مقایسه با دو گروه دیگر احساس اضطراب و نگرانی‌ کمتری داشتند. بنابراین اگر در زمان استراحت یا ناهار مشغول بازی با موبایلتان شدید عذاب وجدان نگیرید و بدانید که کار درستی در راستای بازدهی کاری خود می‌کنید.البته این امر برای افرادی است که روزانه ۸ ساعت کار می‌کنند. همچنین شرکتی که شما در آن کار می‌کنید باید اجازه کارکردن با موبایل را به شما بدهد. برخی شرکت‌ها مثلا در ابوظبی کارکنان اجازه همراه‌بردن موبایل به داخل شرکت را ندارند. البته این افراد حدود ۴۰ دقیقه در ساعت ناهار می‌توانند موبایلشان را در اختیار بگیرند که برای بازی و رسیدن به احساس آرامش کافی است. برخی شرکت‌ها به‌ویژه کمپانی‌های اروپایی هم مانند Ryanair قوانین سفت و سختی در استفاده از موبایل دارند، مثلا در این شرکت کارکنان حق شارژ موبایلشان را ندارند بنابراین اگر می‌خواهند زمان استراحت خود با موبایلشان بازی کنند باید شارژ تلفنشان را مدیریت کنند. اما در کشور ما نه‌تنها قوانینی در استفاده از تلفن همراه وجود ندارد بلکه در اغلب موارد از این دستگاه استفاده بیش از اندازه هم می‌شود. بنابراین خیالتان راحت باشد که دست‌کم از این بابت مشکلی ندارید و به راحتی می‌توانید در ساعت استراحت خود با موبایلتان بازی کنید.  حالا که متوجه شدید بازی موبایلی در محیط کار برای تمدد اعصاب شما چقدر مفید است بد نیست مروری کنیم بر تاریخچه این نوع از بازی‌ها و محبوب‌ترینشان در دنیا.

از تولد تا محبوبیت

دو‌، سه سال است که بازی‌های موبایلی به اوج محبوبیت خود رسیده‌ و به‌وضوح جای بازی‌های رایانه‌ای را گرفته‌اند. اما اگر بخواهیم عقب‌تر برویم باید بگوییم تاریخچه حضور بازی‌های موبایلی به سال ۱۹۹۷ می‌رسد. حتما بازی مشهور Snake در گوشی‌های نوکیا را به خاطر دارید. این بازی که عنوان نخستین بازی موبایلی را از آن خود کرده است با وجود تمام سادگی‌اش محبوبیت ویژه‌ای در بین کاربران پیدا کرده بود و تعریف جدیدی برای موبایل‌ها به همراه داشت و دیگر سازندگان را بر آن داشت که آنها به فکر ایجاد سرگرمی روی تلفن‌های همراهشان باشند. همزمان با بازی Snake بازی دیگری با عنوان Tetris که به خانه‌سازی مشهور بود ظهور کرد و جذابیت بازی روی موبایل دوچندان شد. به‌مرور و با ظهور ویژگی‌های جدید مانند دوربین و اینترنت روی موبایل‌ها بازی‌ها هم پیشرفت کردند و کیفیتشان به اندازه‌ای رسید که حالا حتی توان رقابت را با بازی‌های کامپیوتری دارند.

رشد درآمد

بازی‌های موبایلی همگام با پیشرفت تکنولوژی رشد و توسعه یافتند و با خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی که داشته‌اند بر مخاطبانشان روزبه‌روز افزوده می‌شود. در همین راستا درآمد حاصل از بازی‌های موبایلی هرسال در حال بیشترشدن است.  یکی از گوشی‌هایی که همیشه کاربرانش را به سمت بازی با موبایل جذب می‌کرد و می‌کند آی‌فون است. بنا به گزارش‌های منتشرشده، کاربران سیستم‌عامل آی‌او‌اس زمان بیشتری از کاربران اندروید صرف بازی کرده‌اند. البته اخیرا اعلام شده که گوشی‌های هوشمند سامسونگ و گوگل از نظر درآمدزایی به ازای کاربران فعال روزانه از آی‌فون جلو زده‌اند. اما به‌طور کلی اگر بخواهیم درآمد بازی‌های موبایلی را در سال ۲۰۱۷ بررسی کنیم، طبق گزارش‌ها مجموع درآمد‌های سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته و به مبلغ 9/ 11 میلیارد دلار رسیده است.بنابر این آمار، فروشگاه آنلاین گوگل‌پلی ۴۸ درصد بیشتر از اپ‌استور رشد درآمد داشته است. این فروشگاه در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ رشد درآمدی برابر با ۸۳ درصد داشته و به رقم 3/ 5 میلیارد دلار رسیده است. درآمد اپ‌استور نیز در سه‌ماه نخست سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته و به رقم 6/ 6 میلیارد دلار رسیده است. این آمار و ارقام در سه ماه دوم ۲۰۱۷ نیز به رشد خود ادامه داده است. با توجه به گزارش‌ها مجموع درآمد حاصل از بازی در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی در این بازه زمانی ۳۲درصد افزایش یافته و به رقم 2/ 12 میلیارد رسیده است. بنابراین گزارش، ۷۷ درصد از درآمد فروشگاه اپ‌استور در این بازه زمانی به بازی‌ها مربوط می‌شود و این آمار در فروشگاه گوگل‌پلی به رقم ۸۸ درصد رسیده است.
بازی‌های محبوب

در میان بازی‌های موبایلی سروصدای پوکمون‌گو در سال ۲۰۱۶ را هیچ‌وقت فراموش نخواهیم کرد. این بازی که واقعیت افزوده را به همراه داشت از این حیث توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بنا بر گزارش‌ها پوکمون‌گو در ۸۶ روز به درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری رسید و رکورد شکست. حدود یک ماه پیش نیز گزارشی منتشر شد که بر اساس آن درآمد بازی پوکمون‌گو بیش از 2/ 1 میلیارد دلار اعلام شد. البته از این میزان درآمد ۹۶۰ میلیون دلار متعلق به سال ۲۰۱۶ بوده است و همان‌طور که در آمار هم می‌بینم این بازی رشد جهشی خود را ادامه نداد و به‌مرور محبوبیت خود را از دست داد. یکی دیگر از بازی‌های محبوب که همه بازی‌دوستان آن را می‌شناسند کلش‌رویال است. این بازی تاکنون بیش از 100 میلیون بار از فروشگاه گوگل‌پلی دانلود شده است. کلش‌رویال به علت جذابیت و هیجانی که دارد و همچنین گیم‌پلی ساده و روانش طرفداران بسیاری دارد. این بازی با ترفندهایی که به کار گرفته کاربر را به سوی خود می‌کشد و نمی‌گذارد رهایش کنید.یکی از این ترفندها این است که هر سه ساعت یک بار یک صندوقچه به کاربر می‌دهد که می‌تواند در آن کارت‌های جدید و جذاب بیابد. به این ترتیب کاربر ناخودآگاه هر سه ساعت یک بار زمانی برای خود فراهم می‌کند تا سری به این بازی بزند و ببیند در صندوقچه‌اش چه خبر است.  کلش‌رویال محصول کمپانی سوپرسل است که پیش از آن بازی محبوب کلش‌آف‌کلنز را نیز طراحی و روانه بازارها کرده بود. این بازی که در سال ۲۰۱۲ به موبایل‌ها راه یافت توانست در مدت چند ماه درآمد ۱۰۱ میلیون دلاری برای سوپرسل به همراه بیاورد. یک سال بعد نیز این رقم به ۸۹۲ میلیون دلار رسید. این رشد تا آنجا ادامه پیدا کرد که در سال ۲۰۱۴ کمپانی سوپرسل روزانه درآمد ۵ میلیون دلاری از کلش‌آف‌کلنز کسب می‌کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۶ درآمدی برابر با 3/ 2 میلیارد دلار از بازی کلش‌آف‌کلنز به دست آورده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *