شناسه خبر: 12118 منتشر شده در مورخ: 1396/5/9 ساعت: 10:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶

معلولان از منتخبین معلول شورای شهر انتظاراتی دارند 2 - آخرین گمانه زنیها از کابینه دوازدهم 7 - احداث مهدکودک در ایستگاههای مترو تهران 9 - گواتر چیست؟ 10 - از زبان صمیمی یک مسئول استودیو "بخش سوم" 14 -خراسان رضوی فاتح مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان شد 18

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 9 مرداد 1396

7 ذی القعده 1438

31 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5630

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

* معلولان از منتخبین معلول شورای شهر انتظاراتی دارند 2

* آخرین گمانه زنیها از کابینه دوازدهم 7

* احداث مهدکودک در ایستگاههای مترو تهران 9

* گواتر چیست؟ 10

* از زبان صمیمی یک مسئول استودیو "بخش سوم" 14

* خراسان رضوی فاتح مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان شد 18







 

........ویژه

* معلولان از منتخبین معلول شورای شهر انتظاراتی دارند: در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتظاراتی که جامعه معلولان دارند در حوزه مصوبات کارآمد، مناسب سازی شهر و... اعلام شد. حسین نحوینژاد در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: آرزویمان این است که توانمندی معلولان را به جامعه نشان دهیم و شاهد حضور آنها در مناصب مدیریتی باشیم و این که این افراد در ایاب و ذهاب، دسترسی به ادارات، دانشگاهها، اماکن تفریحی و بسیاری اماکن دیگر دچار مشکل باشند، به معنی عدم برابری با سایر شهروندان است. وی با بیان این که با موانعی رو برو هستیم که زمینه حضور معلولان را در جامعه محدود میکند، گفت: 174 نفری که دارای معلولیت بودند، به شوراهای شهر و روستا راه یافتند که از این تعداد ۴۰ نفر منتخب شوراهای شهر و مابقی منتخبان شوراهای روستا هستند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، ۳۰ سال است که اجرا میشود و سال گذشته ۴۳۰ هزار معلول روستایی را تحت پوشش قرار دادیم و امسال همان برنامه را در شهرها و حاشیه شهرها اجرا خواهیم کرد.  ۳۰ شهر محروم را در نظر گرفته ایم که ۱۰ شهر در سیستان و بلوچستان، هفت شهر در کرمان و مابقی در سایر استانهاست. همچنین حاشیه کلانشهرهایی چون مشهد را مورد توجه قرار میدهیم. وی گفت: اولین خواسته ما از اعضای منتخب شوراهای شهر پنجم، ایجاد یک شبکه مرتبط و به هم پیوسته است تا یک تفکر و اندیشه در کل کشور به بار بنشیند. وی خطاب به معلولین منتخب شوراهای شهر و روستا افزود: از نوع ارتباط خود با نمایندگان مجلس استفاده کنید تا قوانین راهگشا و اثربخش در کل کشور برای ارتقاء وضعیت همه معلولان تصویب و اجرایی شود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات بیمه ای گفت: بیمه سلامت و تأمین اجتماعی خدمات فیزیوتراپی و خدماتی چون کاردرمانی و... را به شکل محدود ارائه میدهند. نحوینژاد ادامه داد: طرحهای بسیاری در مناطق روستایی، شهرها و حاشیه ها قابل اجراست. دو-سه سال است که طرحهای مناسب سازی را برای گروههای مختلف معلولان شروع کردیم و درخواست میکنیم شما پس از ورود به شوراهای شهر این طرحها را حمایت کنید و در این موضوع مداخله کنید. از شهرداریها فقط انتظار مناسب سازی فیزیکی را نداریم، بلکه مناسب سازی اجتماعی هم یک اصل است و شهرداریها نباید نسبت به آسیبدیدگان اجتماعی بی تفاوت باشند. امید است با تشکیل یک شبکه منسجم گامهای خوبی در آینده برداریم.

* افزودن 60 خودرو به ناوگان حمل و نقل معلولان: شهردار تهران گفت: با اقدامات شهرداری تهران، مجموع دانشآموزان استثنایی که به مدارس رفته اند، به دو برابر افزایش یافته و در هفته های پیش رو نیز ۶۰ خودرو ون ویژه معلولان به ناوگان اضافه خواهد شد. محمدباقر قالیباف در دیدار با رؤسای سازمانهای مردم نهاد و فعالان حوزه معلولان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی سالهای گذشته تأکید کرد: بضاعت ما برای خدمت، بضاعت کمی است، اما در همین بضاعت کم نیز سعی کرده ایم تا به نحو احسن انجام وظیفه کنیم؛ هرچند که ممکن است این اقدامات جوابگوی نیازهای بحق جامعه معلولان و شهروندان نباشد. قالیباف ابراز داشت: از امسال بحثی را در بودجه شهرداری نهادینه کردیم تا به موضوع حمل و نقل معلولان به صورت ویژه توجه شود. در این راستا به منظور تقویت سامانه حمل و نقل معلولان، ۶۰ دستگاه خودروی ون به سامانه تزریق شده و در حال نصب بالابر هستیم تا در هفته های آینده وارد ناوگان شوند. قالیباف با اشاره به توجه صورت گرفته به مدارس استثنایی شهر تهران، تأکید کرد: در سه سال اخیر مجموع دانشآموزان استثنایی که به مدارس رفته اند به دو برابر افزایش یافته و با اقدامات مدیریت شهری حدود چهار هزار نفری که از تحصیل بازمانده بودند، به مدارس اضافه شدند. وی ادامه داد: پیش از این وقتی دانشآموزان استثنایی به مدرسه نمیرفتند، باید از صبح تا شب در منزل میماندند و یک نفر از اعضای خانواده نیز برای مراقبت از آنها در منزل میماند. این در حالی است که عمده این خانواده ها دارای مشکلات مالی هستند و مجموعه این معضلات میتوانست یک خانواده را زمینگیر کند. ما سعی کردیم در ساختار شهرداری در حوزه های آموزش، شهرسازی، فضای سبز و... این نهاد سازی را انجام دهیم؛ چرا که نمیتوان رسیدگی به معلولان را به عنوان یک مسأله مهم اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفت. در پایان این نشست، رؤسای سازمانهای مردم نهاد، توانیابان و فعالان حوزه معلولان با اهدای لوح یادبود از خدمات شهردار تهران به منظور راه اندازی سامانه حمل و نقل معلولان، اختصاص ۱۰ درصد بودجه حمل و نقل شهری به معلولان، احداث مجموعه ورزشی قمر بنی هاشم، احداث بوستانهای ویژه معلولان در مناطق ۲۲ گانه، اهتمام به توسعه مراکز ورزشی معلولان و جانبازان و مناسب سازی معابر شهری تقدیر و تشکر کردند.


 

.......سیاسی

* آخرین گمانه زنیها از کابینه دوازدهم. محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که رحمانی فضلی، سلطانیفر و ظریف در دولت میمانند، گفت: در برخی وزارتخانه ها رئیس جمهور میخواهد افراد بمانند، اما وزرا قبول نکردند، از جمله وزیر نفت که من با وی صحبت کردم و به شدت ابا داشت و گفت: "فشارهای غیر معمول زیاد است و حوصله این جنگ و گریزها را ندارم"، همچنین حجتی هم به دلیل کسالت، قبول مسئولیت نکرده است. باهنر خاطرنشان کرد: همچنین شریعتمداری برای وزارت صنعت معرفی میشود. واعظی رئیس نهاد ریاست جمهوری و نهاوندیان وزیر اقتصاد میشود.

* اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور علاوه بر واکنش به مصوبه تحریمی کنگره آمریکا علیه ایران، به ضرورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و برداشتن موانع از سر راه آن اشاره کرد و گفت: اگر گفته شد که فلان تریبون یا قوه قضائیه یا سازمان بازرسی در کار اخلال ایجاد میکند، باید به این حرفها گوش داده شود و (فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی) حرفش، حرف باشد.

* مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: برای حضور در دولت دوازدهم صحبتهایی با من شده است.

* امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری تأکید کرد: جزئیات بیشتر و دقیقتر در مورد کابینه آینده را فقط شخص رئیس جمهوری میداند و اظهارات برخی افراد در این زمینه فقط در حد گمانه زنی است.

* نتایج یک نظرسنجی توسط دانشگاه مریلند نشان میدهد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محبوبترین شخصیت از نگاه مردم ایران است. بعد از فرمانده نیروی قدس، «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران با ۴۳ درصد نگرش «مطلوب» در دومین رتبه قرار گرفته است و محمود احمدینژاد نامحبوبترین سیاستمدار ایرانی در این نظرسنجی قلمداد شده است.

 

........اجتماعی

* احداث مهدکودک در ایستگاههای مترو تهران: محمد احمدی بافنده، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: طرح تأسیس مهدکودک و نگهداری کودکان بصورت ساعتی در ایستگاههای مترو تهران مورد تأیید سازمان بهزیستی نیست. بسیاری از بانوان شاغل به احداث مهدکودک در ایستگاههای پرتردد مترو از جمله میدان بهارستان و امام خمینی (ره) با توجه به ادارات زیاد، از جمله مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به، احداث مهدکودک در مترو نیاز دارند که البته طرح تأسیس مهدکودک از سوی شرکت مترو به بهزیستی ارسال شد. سازمان بهزیستی معتقد است بدلیل این که بسیاری از ایستگاههای مترو تهران در زیر زمین قرار دارند، از لحاظ استاندارد نگهداری کودکان، زیرزمین مکان مناسبی نیست و در حال حاضر این طرح مورد تأیید سازمان بهزیستی نیست.

 

......آموزشی

* گواتر چیست؟ گواتر به تورم گردن بر اثر بزرگ شدن غده تیرویید گفته میشود. این بیماری در زنان بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد و به راحتی قابل درمان است. هورمونهای ترشح شده توسط تیرویید همراه جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و وظایف مهمی چون سوخت و ساز بدن را کنترل میکنند. این هورمونها بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تأثیر میگذارند. متابولیسم (سوخت و ساز) نقش مؤثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر میزان هورمون تیرویید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید میکند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل میشود. گواتر علاوه بر تورم با علایم دیگری از قبیل بلع دشوار، احساس خفگی و تنگی گلو و مشکلات تنفسی همراه است. معمولاً گواتر بدون علامت است. ولی ممکن است این بیماری با نشانه هایی همراه باشد. تورم گلو، تنگی گلو، مشکل بلع  و افزایش وزن از مهمترین نشانه های گواتر یا کمکاری و پرکاری تیرویید هستند. گواتر در زنان شایعتر از مردان است و احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر میشود. مهمترین علت ابتلا به گواتر کمبود ید است؛ در کشورهای توسعه یافته، معمولاً گواتر به دلیل بیماریهای خود ایمنی بوجود میآید. ولی علل دیگری نیز میتواند باعث بروز این بیماری شود که عبارتند از: --بیماری گریوز: دلیل این بیماری ترشح بیش از اندازه هورمون تیرویید است (پرکاری تیرویید).

- بیماری هاشیموتو: این بیماری غده تیرویید را تحت تأثیر قرار میدهد. در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی بدن به غده تیرویید حمله میکند. گاهی این التهاب منجر به کاهش فعالیت غده تیرویید میشود. در این حالت بدن مقدار بیشتری هورمون تحریک کننده تیرویید ترشح میکند و همین موضوع باعث بزرگ شدن غده تیرویید میشود. - سرطان تیرویید: احتمال سرطان تیرویید بسیار کمتر از گرههای خوشخیم تیرویید است؛ اما به محض مشاهده این حالت با نمونه برداری میتوان از بدخیم شدن تومور پیشگیری کرد. - بارداری: افزایش هورمون HCG در دوران بارداری ممکن است به بزرگ شدن غده تیرویید منجر شود. - التهاب: هر گونه التهاب میتواند منجر به تورم غده تیرویید شود. - کمبود ید: غذاهای دریایی، گیاهان رشد کرده در خاک غنی از ید و شیر گاو، مهمترین منابع تأمین ید هستند. - سیگار: ترکیب thiocyanate موجود در دود تنباکو باعث جذب ید میشود. - تغییرات هورمونی: علاوه بر بارداری، تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ و یائسگی نیز میتواند بر عملکرد تیرویید تأثیر بگذارد. - سابقه خانوادگی - بیماریهای خود ایمنی - داروهای خاص - قرار گرفتن در معرض اشعه: پرتو درمانی به ویژه در ناحیه گردن احتمال ابتلا به گواتر را افزایش میدهد. - مصرف بیش از اندازه ید: مصرف بیش از حد ید نیز یکی از دلایل ابتلا به گواتر است. گواتر معمولاً با معاینه فیزیکی تشخیص داده میشود؛ اما ممکن است برای تشخیص از آزمایش و اسکنهای تیرویید نیز استفاده شود. درمان گواتر: معمولاً گواتر با دریافت ید کافی قابل درمان و پیشگیری است و به همین دلیل بعضی کشورها به نمک مصرفی ید اضافه میکنند. معمولاً اگر گواتر با علائم مشهودی همراه نباشد، به خودی خود درمان میشود و نیاز به درمان خاصی ندارد؛ در غیر این صورت نیازمند درمان است. در صورت کم کاری غده تیرویید درمان با هورمون مصنوعی تیرویید آغاز میشود. در این حالت دوز تیروکسین به مرور افزایش مییابد تا تیرویید عملکرد طبیعی خود را بدست آورد. در صورت پرکاری تیرویید، باید از داروهایی استفاده شود تا با تولید بیش از حد هورمون مقابله کند. در این صورت معمولاً داروهایی مانند تیونامید تجویز میشود تا به تدریج سطح هورمون را کاهش دهد. یک روش دیگر درمان با ید رادیو اکتیو است و در این حالت عملکرد تیرویید و تولید هورمون کاهش مییابد. جراحی گواتر برای کاهش تورم و حذف غده تیرویید نیز راه حل آخر است.


 

.......صدای خاطره ها

* گفتگویمان با قاسمعلی طاهری، مسئول استودیو و صدابردار قدیمی استودیوی مرکز رودکی را تا آنجا رساندیم که در ادامه نقل مطالب پیرامون برنامه ریزیهای استودیو برای گوینده ها و همچنین انتخاب کتابهایی که باید ضبط شوند، گذر کوتاهی هم به دوران دانشآموزی او و نحوه مطالعه کتب درسی با همکلاسیها کردیم. دنباله گفتگو را باز از همان دوران دانشآموزی پی میگیریم: - ظاهراً کتابهای بریل تنها به صورت ترموفرم در خود مدرسه چاپ میشد. نه! خود سازمان ملی رفاه نابینایان کتابهای درسی را به بریل برمیگرداند. اما کتابهایی که به شکل ترموفرم به بریل برگردانده میشد، به وسیله خود دانشآموزان صورت میگرفت؛ یعنی خودمان مینوشتیم. مثلاً زنگهای تفریح، خانم نبوی، مسئول کتابخانه به من میگفت فلانی! اگر فرصت داری بیا فلان کتاب فلان پایه تحصیلی را به اصطلاح «ترموفرم» کن. منظور این که کتابهای درسی ما در چاپخانه سازمان ملی رفاه نابینایان چاپ میشد. البته اوایل تعداد کتابهای درسی زیاد نبود، مثلاً همین آقای فراهانی که صحبتش شد، یک کتاب تاریخ از کسی به امانت گرفته بود، به من گفت که چون دست تو در نوشتن با لوح و قلم تند است آن زمان با لوحهای 9 خطه و 6 خطه مینوشتیم- بیا این کتاب را برای من بنویس. خب باز گردیم به اوایل کار شما در استودیو. گفتید که از همان اول به عنوان صدابردار کارتان را آغاز کردید، کار تصحیح را چه کسانی انجام میدادند؟ بله! من به عنوان صدابردار استخدام شدم، اما کار تصحیح بر عهده آقایان قرهقلی و مسکینی بود. بعداً آقای هورگن قدیمی هم به جمع مصححین اضافه شد. این را هم اضافه کنم که آقای قدیمی قبل از این که در استودیو به فعالیتهایش ادامه دهد، در قسمت چاپخانه فعالیت میکرد. بعد از انقلاب، مدیریتهای سازمان با تغییرات زیادی مواجه شد. لطفاً کمی درباره تغییر مدیران سازمان بگویید. اوایل انقلاب، آقای وارتانیان عهده دار ریاست سازمان بود که ریاست او تا سال 59 ادامه داشت. بعد از او آقای اصغر حمیدی آمد و بعد از آقای حمیدی، برادرش اکبر حمیدی رئیس شد. آقای فراهانی هم به مدت 9 ماه به عنوان رئیس سازمان فعالیت کرد. حدود سالهای 64 و 65 خانم ارجمندخواه ریاست را بر عهده گرفت و تا سال 78 فعالیت کرد و بعد او، آقای دواتگران آمد که البته مدیریت آقای دواتگران در دو مقطع بود؛ بین این دو مقطع، آقای اسماعیلی مدت کوتاهی عهده دار ریاست مرکز شد. بعد از دومین مقطع مدیریت آقای دواتگران، مدتی خانم شریفی مسئولیت ریاست را داشت و بعد از خانم شریفی تا امروز، آقای خوانینزاده سنگر ریاست را حفظ کرده است. صحبت از آقای فراهانی و دوران مدیریت او شد. یکی از جنجالیترین اتفاقاتی که در آن دوران رخ داده، پاک کردن تعدادی از کتابهای ضبط شده به وسیله او بوده که نقلش تا امروز همچنان بر سر زبانهاست. شما به دوستی خود با آقای فراهانی اشاره کردید، بد نیست که جزئیات آن ماجرا را از زبان شما بشنویم. بله! بعد از پیروزی انقلاب، رویکرد ما پرهیز از ضبط کتابهایی بود که به نظر، جنبه غیر مذهبی یا ضد مذهبی داشتند، اما بنای کار این نبود که کتابهای قدیمی در آن زمینه ها را از بین ببریم؛ کتابهایی مثل «انسان گرسنه» یا «جنگ و صلح». از آنجا که باید کتابهای درسی را زودتر آماده میکردیم تا به دست دانشآموزان برسد، تا دیروقت، مثلاً 8 یا 9 شب در استودیو کار میکردیم. به همین علت یکی از کلیدها دست من بود. یک روز صبح وقتی در استودیو را باز کردم، احساس کردم بخار عجیبی در فضا پراکنده است. رفتم به سراغ دستگاه ضبط و دیدم دستگاه روشن است و نواری در حال چرخیدن. تعجب کردم! چون شب قبل دستگاه را خاموش کرده بودم. خلاصه، دستگاه را متوقف کردم و نوار را مجدداً به کار انداختم و دیدم که بله، یکی از کتابهاییست که نباید پاک میشد؛ بعد دیدم تمام نوارهایی که قرار نبود پاک شوند، پاک شده اند. "ادامه دارد"

.......ورزشی

* خراسان رضوی فاتح مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان شد: شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی جودوی نابینایان که در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران برگزار شد، با قهرمانی تیم خراسان رضوی به پایان رسید. در این رقابتها و در بخش تیمی، خراسان رضوی با 3 مدال طلا و 2 نقره به عنوان قهرمانی دست یافت، لرستان با 2 طلا، یک نقره و یک برنز دوم شد و گیلان با یک طلا و یک برنز در جایگاه سوم قرار گرفت. این رقابتها در 7 وزن -60، -66، -73، -81، -90، -100 و +100 برگزار شد که نتایج بخش انفرادی به شرح زیر است: وزن -60 کیلوگرم: مهدی رضوانی اول، فرج ا... حسینآبادی دوم و علیرضا حیدری سوم. وزن -66 کیلوگرم: جواد وارسته اول، حامد جامی دوم و محمود افتخار سوم شد. وزن -73 کیلوگرم: علی عباسنژاد، مصطفی خاکسپاری و محمدرضا طراوتیان به ترتیب اول تا سوم شدند. وزن -81 کیلوگرم: اسماعیل خزایی، غلامرضا کشتکار و عین ا... حسینپور به ترتیب عنوان اول تا سوم را از آن خود کردند. وزن -90 کیلوگرم: سجاد حاجیبی اول، بهزاد کریمیان دوم و مهدی کارگری سوم شد. وزن -100 کیلوگرم: حسین دارایی اول، محمد عابد دوم و حمیدرضا سقا سوم شد. در وزن +100 کیلوگرم نیز محمد خیر اللهزاده در جایگاه نخست ایستاد، پویا آببخش دوم شد و علی جعفری در جایگاه سوم قرار گرفت.

* آغاز اردوی تیم ملی گلبال بانوان: پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی گلبال بانوان در بخش بزرگسالان اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا-پاسفیک 2017 تایلند و انتخابی مسابقات جهانی 2018 سوئد، در تهران در جریان است. در این مرحله از اردو که تا 13 مرداد ادامه خواهد داشت، طیبه استکی، زهره مظاهری، زینب قنبری، فاطمه قمصری، مریم حسامآبادی، سمیرا جلیلوند و ریزان دژاهنگ حضور دارند. محمد بیدگلی به عنوان سرمربی و مژگان کربی و محبوبه عباسی به عنوان مربی، تیم ملی گلبال بانوان را هدایت میکنند.

.........حوادث

* قاتل ستایش در یک قدمی چوبه دار: اجرای حکم قاتل ستایش، دختر 6 ساله افغان که به دست پسر همسایه به قتل رسیده است، در انتظار صدور دستور رئیس قوه قضائیه است. 22 فروردین 95، پسری به نام امیرحسین، در جنایتی هولناک، ستایش را در محله خیرآباد ورامین ربود و پس از کشاندن دخترک به خلوتگاه شیطانیش، او را مورد آزار و اذیت قرار داد و بعد هم جانش را گرفت. متهم پس از جنایت با قرار دادن جسد در یک جعبه ابزار موسیقی، روی آن اسید ریخت، اما نتوانست جسد را به طور کامل از بین ببرد. سر انجام با اعترافات متهم نزد یکی از دوستانش، «امیرحسین» توسط خانواده اش تحویل پلیس شد. او در جلسات بازجویی ادعا کرد در زمان جنایت مست بوده و با کشاندن دخترک به طبقه پایینی ساختمان او را تسلیم نیت شومش کرده است. پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و قضات حکم اعدام را صادر کردند. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تأیید شد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *