شناسه خبر: 12108 منتشر شده در مورخ: 1396/5/8 ساعت: 12:16 گروه: اجتماعی  
قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

در حالیکه بیشتر ساختمان های مسکونی بعد از سالها بازسازی می شوند ولی در دنیا هنوز مکان هایی وجود دارند که خانه های آن به همان شکل که هزاران سال پیش استفاده می شدند باقی مانده اند. با لست سکند همراه باشید تا بدانید قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان در کجا قرار دارند.

به گزارش ایران سپید در حالیکه بیشتر ساختمان های مسکونی بعد از سالها بازسازی می شوند ولی در دنیا هنوز مکان هایی وجود دارند که خانه های آن به همان شکل که هزاران سال پیش استفاده می شدند باقی مانده اند. با لست سکند همراه باشید تا بدانید قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان  در کجا قرار دارند.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

کنداوان ، روستایی که در شمال غربی ایران قرار گرفته است قدیمی ترین خانه های صخره ای را در خود نگه داشته است. این روستا امروزه به دلیل شکل خانه های آن که شبیه به کندوی عسل در دل کوه کنده شده اند از شهرت بالایی برخوردار است. کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان است که امروزه همچنان مسکونی است. در این خانه های در دل کوه طبق آخرین آمار حدود 168 خانواده زندگی می کردند. قدمت این خانه ها به هشتصد سال پیش می رسد.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

قدیمی ترین خانه در روستای آویرون فرانسه که ساخت آن به قرن 13 باز می گردد. این ساختمان فضای کمی را روی زمین اشغال کرده است و در دو طبقه روی هم ساخته شده چرا که در آن زمان مالیات هر خانه بابت فضایی که اشغال می کند گرفته می شد و به همین دلیل برای کاهش هزینه این خانه به شکل دو طبقه روی هم ساخته شد.

  

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

شهر صنعا در یمن به تنهایی از قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان است و طبیعیست که خانه هایی که در این شهر مورد استفاده قرار می گیرند نیز از قدیمی ترین خانه ها به شمار بروند.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

صومعه ارتودوکس سن جرج صومعه ای است که در قرن ششم تاسیس شده است. این صومعه در میان صخره ها و در اورشلیم ساخته شده است که امروزه همچنان توسط راهبان ارتودوکس این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد و بازدیدکنندگان نیز می توانند با استفاده از پلی که در کنار این صومعه ساخته شده وارد آن شده و از یکی از قدیمی ترین ساختمان های جهان دیدن کنند.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

 روستای صخره ای میمند در دهستان میمند در استان کرمان قرار دارد که بعنوان یک روستای باستانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. میمند از معدود اماکنی است که معماری صخره ای در تمام ساختار آن استفاده شده است. مهم ترین شاخصه این روستا در مقایسه با روستاهای دیگر همچون کاپادوکیا مسکونی بودن واحدهای صخره ای آن است. به عبارت دیگر زندگی هنوز در میمند معنای خود را از دست نداده است.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

ماترا شهری قدیمی و باستانی در ایتالیا است که خانه های آن نیز در میان صخره ها ساخته شده است. گفته می شود بیشتر ساکنین این خانه ها در همان خانه ای زندگی می کنند که نیاکانشان 9000 سال پیش زندگی می کردند.

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

آکوما پوبلو روستاییست که بالای صخره هایی در مکزیکو واقع شده است. خانه های این روستا از قدیمی ترین سکونتگاهها در آمریکای شمالی به شمار می روند که امروزه همچنان توسط محلی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روستا از سال 1150 میلادی یک روستای مسکونی بوده است و اگرچه امروزه فقط 50 ساکن دارد که هیچ آب و برقی در نزدیکیشان ندارند اما همچنان به یک روستای متروکه تبدیل نشده است.

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

 کلیسای سن پیتر در نزدیکی شهر آنتاکیا در ترکیه قرار دارد که یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسحیت به شمار می رود که در دل سنگ ها ساخته شده است و قدمت آن به قرن 4 یا 5 باز می گردد. این کلیسا در سال 2015 بازسازی شد و امروزه دوباره فعال است.

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

این خانه های چوبی در جزیره فارو قرار دارند که از جمله قدیمی ترین خانه های چوبی مسکونی در جهان به شمار می روند که قدمت آنها به قرن 11 باز می گردد. امروزه این خانه های چوبی همچنان توسط نسل های جدید خانواده ای که در سال 1550 در آن زندگی می کردند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قدیمی ترین ساختمان های مسکونی جهان ‏

خانه سنگی سالفورد مانور در روستای بریتانیایی سامرست قدیمی ترین خانه مسکونی خصوصی در انگلستان است که در سال 1150 ساخته شده است. آخرین خریدار این خانه در سال 2010 بابت این خانه قدیمی 1.2 میلیون پوند هزینه کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *