شناسه خبر: 12105 منتشر شده در مورخ: 1396/5/8 ساعت: 11:13 گروه: بهداشت و سلامت  
کمر درد شایع ترین معضل پرستاران

کمر درد شایع ترین معضل پرستاران

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: در تحقیقی در ایران مشخص شد که ۶۴ درصد پرستاران از کمردرد رنج می‌برند.

به گزارش ایران سپیددکتر محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوپراتی ایران گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم طرح  تحول سلامت بود که در آن هشت بستهٔ خدماتی مانند کاهش هزینه‌های پرداختی و زایمان طبیعی که به نوعی سال‌ها مغفول مانده بود مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: اگر چه طرح تحول سلامت معضلات و نقص‌های بسیاری زیادی داشت اما تأثیر مثتبی بر زندگی مردم گذاشت.

محسنی بندپی تصریح کرد: یکی از معایب بسیار جدی این طرح عدم پیش بینی منابع پایدار بود که امیدواریم در این دولت این موضوع حل شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه ما به عنوان متولیان توانبخشی توقع داشتیم که در قسمت اول طرح تحول سلامت هم نقش توانبخشی دیده بشود. افزود: بحث توانبخشی از نگاه طراحان طرح تحول سلامت حتی جز اولویت‌های دوم و سوم هم نبود ولی ما به دنبال بررسی و پرداختن به جایگاه توانبخشی در نظام سلامت کشور هستیم.

محسنی بندپی گفت: هرگاه دولت‌ها به مشکلات مالی برمی‌خورند پیشگیری را در دستور کار خود قرار می‌دهند. سالهاست چهرهٔ بیماری‌ها تغییر کرده و برمبنای تغییر چهرهٔ بیماری‌ها نظام سلامت کشورهای اروپایی تغییر کرده است و به نوعی به بیماری‌های غیرواگیر بیشتر پرداخته می‌شود تا به بیماری‌های واگیردار.

وی همچنین افزود: امروزه در کمتر خانه‌ای دردهای عضلانی، اسکلتی، عصبی، کمرددرد، پادرد، گردن درد و .. وجود ندارد و در کمتر مجموعه‌ای‌ است که بیمار مبتلا به سکته قلبی یا مغزی وجود ندارد. در خیلی از خانواده‌ها اعضای خانواده از چاقی مفرد رنج می‌برند. تغذیه ناسالم، سبک زندگی ناسالم، حضور تکنولوژی مدرن در زندگی، همه و همه نشان دهندهٔ اهمیت رشته توانبخشی در زندگی افراد است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: در گروه توانبخشی فیزیوتراپی نقش بسیار پراهمیتی دارد. نزدیک به دو دهه است نگاه به رشته توانبخشی به ویژه فیزیوتراپی تغییر پیدا کرده است. در گذشته رسم بر این بود که ما منتظر می‌ماندیم بیماری که سکته مغزی کرده است یا هنگامی که کسی از دردهای زانو، گردن؛ دردهای عضلانی رنج می‌برد به ما مراجعه کند و ما نسبت به درمان آنها اقدام کنیم اما امروزه بحث حضور فیزیوتراپی در جامعه مطرح است. یعنی پیشگیری از بیماری عضلانی، اسکلتی، عصبی قبل از وقوع آنها.

وی افزود: امروزه حضور فیزیوتزاپ‌ها در مهدکودک‌ها و ادارات مطرح است. فیزیوتراپیست‌ها با حضور در مهدکودک‌ها و مدارس کودکان را غربالگری کرده و آموزش‌های لازم را به خود و خانواده هایشان می‌دهند. در اداره‌جات نیز فیزیوتراپ طرز نشستن درست را به کارمندان آموزش می‌دهد. در کارخانه‌ها و صنایع نیز بحث ارگونومی مطرح است. همه و همه برمی‌گردد به این ما یک ارزیابی درست از شغل افراد خواهیم داشت و با آگاهی‌سازی به خود افراد می‌توانیم تا حد زیادی پیشگیری کنیم.

محسنی بندپی اذعان کرد: در تحقیقی در ایران ۶۴ درصد پرستاران از کمردرد رنج می‌برند. در یک ماه گذشته ۳۳٫۷ درصد از پرستاران ما از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کردند که سه برابر استانداردهای بین‌المللی است؛ و ما می‌بایست خود را به این استاندارد نزدیک تر بکنیم. دردهای عضلانی، اسکلتی پرستار طبیعتاً باعث پایین آمدن کیفیت کار او می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: نقش توانبخشی در نظام سلامت کشور به ویژه طرح تحول سلامت نقش پررنگی خواهد بود اگرما بتوانیم افراد مختلفی را که نقش‌های مختلفی را می‌توانند ایفا کنند را به کار گیریم قطعاً تیم موفقی خواهیم بود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *