شناسه خبر: 12094 منتشر شده در مورخ: 1396/5/8 ساعت: 09:32 گروه: اجتماعی  
بازدید از میراث فرهنگی حق نابینایان است

بازدید از میراث فرهنگی حق نابینایان است

مدیر موزه ایران باستان از واکنش و بازخورد بازدیدکنندگان نابینای خارجی و ساماندهی چگونگی نمایش قدیمی‌ترین انیمیشن دنیا، ارائه اطلاعات به صورت ملموس و شنیداری درباره اشیای تاریخی به بازدیدکنندگان نابینا و کم‌بینا سخن گفت.

به گزارش ایران سپید  فیروزه سپیدنامه مدیر موزه ایران باستان درباره بازدید افراد نابینا از بخش نابینایان موزه ایران باستان گفت: «جامعه نابینایان کشور پراکنده است و این نارسایی در کل کشور به شکل نیمه نابینا و نابینای مطلق وجود دارد. با توجه به این‌که این نارسایی بر روی افراد تاثیرات بسیار متفاوتی دارد برخی از افراد امکان تردد در سطح شهر را دارند و عده‌ای دیگر نیازمند همراهی فرد دیگری هستند. ما تلاش می‌کنیم تا در موزه شرایطی ایجاد کنیم که امکان بازدید از اشیا تاریخی برای این افراد بوجود آید.»

وی درباره برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای بخش نابینایان موزه ایران باستان در نظر گرفته شده عنوان کرد: «موزه تلاش دارد در جامعه و در میان افراد نوجوانی که در مراکز آموزشی هستند امکان برقراری ارتباط و همچنین لمس اشیای تاریخی را فراهم آورد. در صورتی که بازدید گروه‌های نابینا با تعیین وقت قبلی انجام شود، همکاران بسیج می‌شوند تا در شناخت هرچه بهتر آثار کمک کنند.»

مدیر موزه ایران باستان ضمن اشاره به آسیب‌هایی که به دنبال لمس کردن اشیای تاریخی بوجود می‌آید تصریح کرد: «ما معتقد هستیم باید کاری انجام شود تا آشتی میان افراد کم‌بینا یا نابینا با میراث برجای مانده از پیشینیان برقرار شود.»

وی افزود: «ما با کمک شرکت پیکتوس که تولیدکننده نوعی نرم‌افزاراست و با مدیریت فناوری و موزه ملی ایران همکاری داشته تعاملاتی داشته‌ایم تا با استفاده از یک کیبورد افراد و مراکز آموزشی ویژه مسلط به اطلاعات آشنا شوند و با لمس یک نوار باریک که رویش دگمه‌های ریز و برجسته‌ای دارد توسط انگشتان، اطلاعات مربوط به هر شی را دریافت می‌کند.»

 

 

مدیر موزه ایران باستان در ادامه به ویژگی دیگری از این نرم‌افزار اشاره کرد و سپس بیان کرد: «کسانی که علاقه‌مند به خواندن باشند می‌توانند از خط بریل که حاوی اطلاعات لازم است استفاده کنند و کسانی که قصد استفاده از اطلاعات به صورت صوتی را دارند نیز می‌توانند از امکان صوتی این نرم‌افزار بهره ببرند. ما آمادگی داریم یک اثر را به صورت مستمر معرفی کنیم و در روزنامه، شبکه‌های شنیداری و مدارس آنها را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی ضمن تاکید به این‌که سعی داریم با روزنامه ایران سپید که گسترده‌ترین روزنامه خاورمیانه است در ارائه اطلاعات به خط بریل همکاری داشته باشیم، تصریح کرد: «از دیگر برنامه‌هایی که در دست داریم مشابه‌سازی اشیای تاریخی است. برای ما که امکان دیدن اشیا را داریم تسلط به خط میخی مشکل است اما افراد نابینا این امکان را دارند با لمس اثری که کاملا نزدیک به یک اثر شبیه سازی شده، اطلاعات آن خط میخی را حس می‌کنند.»

در صورتی که بازدید گروه‌های نابینا با تعیین وقت قبلی انجام شود، همکاران بسیج می‌شوند تا در شناخت هرچه بهتر آثار کمک کنند
 
 

سپیدنامه ضمن اشاره به ابهاماتی که از دوره پارینه سنگی وجود دارد به تشریح بازسازی اشیایی چون تیغه و تبر پرداخت که امکان درک نابینایان و یا کم بینایان را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص بازدیدهایی که از این بخش از سوی افراد نابینا انجام شده گفت: «در سال گذشته شاهد حضور گروه‌ها و افرادی که به همراه خانواده‌هایشان به موزه ملی آمدند بودیم. ما در زمستان میزبان گروه غیر ایرانی بودیم که برای طبیعت گردی و قرار گرفتن در فضای یک محوطه تاریخی به ایران سفر کرده بودند. آنها اظهار داشتند در کشور خود چنین تجربه‌ای را کسب نکرده بودند و فضایی ویژه افراد نابینا در موزه‌هایشان وجود ندارد. همچنین خانم جوانی که به همراه والدین خود از فرانسه به ایران آمده بود از این تجربه و ارتباطی که با اشیا برقرار کرده بود بسیار هیجان زده بود.»

مدیر موزه ایران باستان در سخنانش به انتظار برای آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: «روزنامه ایران سپید ضمن مصاحبه، دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا زیادی را برای بازدید به موزه آورد و ما به همین دلیل در انتظار آغاز سال تحصیلی جدید هستیم.»

وی همچنین به ارائه قدیمی‌ترین انیمیشن دنیا که از گور مردی 25 تا 29 ساله پیدا شده اشاره کرد و ادامه داد: «61 قطعه از این گور در شهرسوخته کشف شده است که یکی از آنها ظرف سفالی پایه‌دار است که رویش 5 تصویر از یک گل و درخت دیده می‌شود که در حال پریدن از روی زمین هستند. این قدیمی‌ترین انیمیشن دنیا است که در ویترین موزه قرار گرفته است. ما برای ارتباط افراد نابینا با این اثر تصاویر را در قاب برجسته نما بر روی برد دیواری نصب کرده‌ایم که قابل لمس است.»

وی در پایان ضمن اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده با موسسات نابینایان و روزنامه ایران سپید نسبت به ایجاد شرایط لازم در راستای دعوت از افراد نابینا و کم بینا برای بازدید از موزه ایران باستان اظهار امیدواری کرد.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *