شناسه خبر: 12082 منتشر شده در مورخ: 1396/5/7 ساعت: 13:18 گروه: اجتماعی  
معلولان از منتخین معلول شورای شهر انتظاراتی دارند

معلولان از منتخین معلول شورای شهر انتظاراتی دارند

در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهرو روستا انتظاراتی که جامعه معلولان دارند در حوزه مصوبات کارآمد، مناسب‌سازی شهر و ... اعلام شد.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی نژاد در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهرو روستا گفت: آرزویمان این است که توانمندی معلولان را به جامعه نشان دهیم و شاهد حضور آنها در مناصب مدیریتی باشیم و اینکه این افراد در ایاب و ذهاب، دسترسی به ادارات، دانشگاهها، اماکن تفریحی و بسیاری اماکن دیگر دچار مشکل باشند به معنی عدم برابری با سایر شهروندان است.


وی با بیان اینکه با موانعی روبرو هستیم که زمینه حضور معلولان را در جامعه محدود می کند گفت:  174 نفری که دارای معلولیت بودند به شوراهای شهر و روستا راه یافتند که از این تعداد ۴۰ نفر منتخب شوراهای شهر و مابقی منتخبان شوراهای روستا هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، ۳۰ سال است که اجرا می‌شود که سال گذشته ۴۳۰هزار معلول روستایی را تحت پوشش قرار دادیم و امسال همان برنامه را در شهرها و حاشیه شهرها اجرا خواهیم کرد.  ۳۰شهر محروم را درنظر گرفته‌ایم که ۱۰ شهر در سیستان و بلوچستان، هفت شهر در کرمان و مابقی در سایر استانهاست. همچنین حاشیه کلانشهرهایی چون مشهد را مورد توجه قرار می دهیم.

وی افزود: امیدواریم روزی بیاید که هیچ دانشگاه و هیچ مرکز تفریحی و اداره ای نباشد که به علت عدم مناسب سازی مانع حضور معلولان باشد.

نحوی نژاد تصریح کرد: هیچگونه انزوا و جداسازی را نمی پذیریم. امروز دنیا قبول نمی کند که اماکنی چون پارک معلولین بسازیم، بلکه باید همه پارک ها برای استفاده معلولین مهیا و مناسب باشند. امروز تاکید ما در شوراها این است که از قید و بند شهرخود خارج شویم.

وی گفت: اولین خواسته ما از اعضای منتخب شوراهای شهر پنجم ایجاد یک شبکه مرتبط و به هم پیوسته است تا یک تفکر و اندیشه در کل کشور به بار بنشیند.

وی خطاب به معلولین منتخب شوراهای شهر و روستا افزود: از نوع ارتباط خود با نمایندگان مجلس استفاده کنید تا قوانین راهگشا و اثربخش در کل کشور برای ارتقای وضعیت همه معلولان تصویب و اجرایی شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات بیمه ای گفت: بیمه سلامت و تامین اجتماعی خدمات فیزیوتراپی را به شکل محدود ارائه می دهند و خدماتی چون کاردرمانی و...

"امروز دنیا قبول نمی کند که اماکنی چون پارک معلولین بسازیم، بلکه باید همه پارک ها برای استفاده معلولین مهیا و مناسب باشند"در شمول بیمه نیست و مشغول پیگیری هایی در این زمینه هستیم.

نحوی نژاد ادامه داد: طرح های بسیاری در مناطق روستایی شهرها و حاشیه ها قابل اجراست. دو، سه سال است که طرح های مناسب سازی را برای گروههای مختلف معلولان شروع کردیم و درخواست می کنیم شما پس از ورود به شوراهای شهر این طرح ها را حمایت کنید و در این موضوع مداخله کنید. از شهرداری ها فقط انتظار مناسب سازی فیزیکی را نداریم بلکه مناسب سازی اجتماعی هم یک اصل است و شهرداری ها نباید نسبت به آسیب دیدگان اجتماعی بی تفاوت باشند. امید است با تشکیل یک شبکه منسجم گام های خوبی در آینده برداریم.

 از نظر آماری در وضعیت مطلوبی به لحاظ مناسب سازی قرار نداریم

همچنین کاظم مومن سرایی، رئیس دبیرخانه پیگیری مناسب سازی کشور نیز در این نشست گفت: خوشبختانه امروز معلولان وارد شوراهای شهر شده اند و مستقیم می توانند پیگیر مطالبات باشند.

وی افزود: از نظر آماری در وضعیت مطلوبی به لحاظ مناسب سازی قرار نداریم، درحالی که زیست شهری در محیطی آرام و بدون دغدغه از انتظارات منطقی و از حقوق همه مردم است.

مومن سرایی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد مناسب سازی را به معلولیت گره می زنند و معتقدند این قشر جامعه آماری محدودیتی دارد و باید به مسائل اساسی و کلان تر شهری بپردازیم و به همین خاطر مناسب سازی را در اولویت های پایین قرار می دهند درحالیکه این باور غلط است

وی گفت: کمبود بودجه از علل عدم مناسب سازی بهینه شهری است و قانونگذار ۱۲ وظیفه قانونی به شهرداری ها محول کرده که اگر بدرستی انجام شود می توانیم بگوییم بسیاری مشکلات در حوزه مناسب سازی حل می شوند البته اقداماتی مانند اختصاص ردیف مناسب سازی سال گذشته که با پیگیری بهزیستی در بودجه شهرداری‌ها اعمال شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *