شناسه خبر: 12071 منتشر شده در مورخ: 1396/5/7 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶

روزنامه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶

باهم یا با دیگران- هرگز رهایم مکن- همه چیز را از چشم مایکروسافت ببینیم - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 7 مرداد 1396

5 ذی القعده 1438

29 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5628

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

* با هم یا با دیگران 2

* هرگز رهایم مکن 4

* همه چیز را از چشم مایکروسافت ببینیم 7

* جدول شش در پنج/ با چند مکان عجیب در دنیا/ واقعیات علمی جالب که دیگر و ندارد 11

* گلواژه: موفقیت، توانایی رفتن از شکستی به شکست دیگر، بدون از دست دادن شور و حرارت است. وینستون چرچیل




 

.......سخن هفته

* با هم یا با دیگران: قدر مسلم آدمها بر اساس نقاط مشترکشان تصمیم به ارتباط با هم و دوستی میگیرند. قطعاً نقاط مشترک بیشتر، رشته های الفت بیشتر و محکمتری میان آدمها ایجاد میکند. این امر در مورد جامعه نابینایان هم صادق است. پرسش آن جاست که آیا نابینایی به عنوان وجه مشترک آدمهای نابینا میتواند آنچنان رشته ای از نزدیکی روحی ایجاد کند که موجب رابطه نزدیک و دور همی نابینایان شود؟ چگونگی پاسخ به این پرسش، محتوای این یادداشت را تعیین میکند. آیا بهتر است نابینایان با یکدیگر رابطه داشته باشند یا با دیگران؟ برای بسیاری از نابینایان پاسخ این پرسش بدیهی است، اما اجازه دهید کمی آن را باز کنیم. دیده میشود گروههایی از نابینایان خواسته یا ناخواسته بیشتر ارتباطاتشان با یکدیگر است. عمده میهمانیها یا قرارهای ملاقاتهای جمعی بیرون از منزل یا مسافرتها با حضور همسانان نابینا صورت میپذیرد و عده دیگری از نابینایان که تعدادشان بسیار کمتر است، برعکس گرایش شدید به ارتباط با بینایان دارند. هر دو گرایش افراطی است، زیرا نابینایی فقط یکی از رشته های پیوند آدمها میتواند باشد و شرایط مشترک ناشی از این امر در حدی قوی نیست که ارتباط نابینایان را منحصر به خود کند، زیرا حتی دو نابینا از بسیاری از جهات که تعیین کننده چسب ارتباط آدمهاست؛ مانند گرایشهای فرهنگی، تحصیلات، سن و جنسیت با یکدیگر متفاوتند. اما نمیتوان نادیده گرفت که نابینایان به ویژه در صورت داشتن وجوه قوی مشترک، دیگر نقاط مورد علاقه مشترکی برای گفتگو و تبادل تجربه خواهند داشت، اما نباید این امر موجب پرسه زدن نابینایان فقط در پاتوقهای نابینایی شود که این امر موجب محرومیت نابینایان میشود. باید مراقب این آفت بود، زیرا این پاتوقها متأسفانه کم هم نیستند. نابینایان نیاز به ارتباط اجتماعی با همه گروهها دارند تا منزوی نشوند و میتوانند مشارکت اجتماعی داشته باشند.



 

.......چوب الف

* هرگز رهایم مکن

«اسمم کتی اچ است. سی و یک سال دارم و بیش از یازده سال است که پرستارم. میدانم یک عمر است. اما راستش میخواهند هشت ماه دیگر هم ادامه بدهم؛ یعنی تا آخر سال. با این حساب تقریباً میشود دوازده سال تمام. حالا میدانم که سابقه کار طولانیم ضرورتاً به این معنا نیست که کارم از نظر آنها محشر است.» متن شگفت انگیز و مسحور کننده ای که در این شماره بنا داریم خدمت همراهان گرامی معرفی کنیم, با این جملات آغاز میشود و تا چندین صفحه چنان آرام و طبیعی, چنان بیخیال و بیفراز و فرود, تا آن اندازه سرد و آهسته پیش میرود که خواننده هرگز تصور نمیکند با متنی چنان بغرنج, چنان عمیق, و چنان غریب مواجه است. داستان با مرور خاطرات کتی در یک مدرسه شبانه روزی نامعمول در انگلستان آغاز میشود. مدرسه ای که دانشآموزان در آن تنها به آموزش هنر و کاردستی میپردازند و نظارت شدیدی بر سلامت آنها اعمال میشود. کتی به سادگی از سالهای مدرسه سخن میگوید. عشق ناگفته اش به تومی و دوستی پر فراز و نشیبش با روت را روایت میکند و این گونه ما آهسته آهسته به حقیقت وجودی این دانشآموزان پی میبریم. بدین سان نویسنده  بی آن که تلاش آشکاری در ایجاد هیجان و بر انگیختن احساسات خواننده داشته باشد, به آهستگی باور نخستین مخاطبش را با چالشهای جدی و سؤالهای دشوار مواجه میکند. رمان زیبای کازوئو ایشی گورو, نویسنده ژاپنی-بریتانیایی با نام «هرگز رهایم مکن» را شاید بتوان در شمار رمانهای علمی-تخیلی به حساب آورد یا شاید هم یک رمان تمثیلی وفلسفی که بخشی از مهمترین و جدیترین دغدغه های انسانی را واکاوی میکند. یکی از آن رمانهای فلسفی-روانشناختی که روزها و حتی ماهها پس از خوانده شدن, ذهن خواننده را درگیر میکنند و به تأمل و تعمق وامیدارند. رمان ایشی گورو به راستی همه اینهاست. در واقع چنین ترکیب جالب و ساختار به ظاهر ساده و در عین حال پیچیده و شگفتی است که این اثر را در شمار بهترینهای ادبیات جهان قرار میدهد. این رمان که در سال 2005 منتشر شده, تا به حال بارها از سوی صاحبنظران تحسین شده و نامزد دریافت چندین جایزه جهانی بوده است. آمازون این اثر را در شمار آثاری که پیش از مرگ حتماً باید آنها را خواند, آورده و مجله تایمز آن را در فهرست یکصد رمان برتر ادبیات انگلیسی قرن حاضر قرار داده است. همچنین در سال 2010 فیلمی با اقتباس از این رمان به کارگردانی مارک رومانک از سوی هالیوود ساخته شد. توضیح این که این فیلم به فارسی هم دوبله شده است. رمان «هرگز رهایم مکن» را سهیل سمی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات ققنوس به چاپ رسانده است. مطالعه این رمان زیبا و تأمل بر انگیز را به همه همراهان اهل مطالعه و دوستداران ادبیات پیشنهاد میکنیم.

* گلواژه: کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خود سپری کنی. کریستوفر مورلی - استعداد در فضای آرام رشد میکند و شخصیت در جریان کامل زندگی. گوته

 

.......فناوریهای امیدبخش

* همه چیز را از چشم مایکروسافت ببینیم: سرعت پیشرفت فناوریهای کمکی برای آسیبدیدگان بینایی و سایر معلولین آن قدر زیاد است که حقیقتاً آدم را به زندگی و راحتتر شدنش امیدوار میکند. هر روز خبر تازه ای میشنویم از نرم افزار یا سخت افزاری تازه که انقلابی در زندگی آنهایی که نیاز به چنین ابزارهایی دارند ایجاد میکند. نمونه اش همین خبری است که چند وقتی است در شبکه های اجتماعی دست به دست میچرخد و بذر امید در دل افراد نابینا و کمبینا میکارد. خبر این است که شرکت مایکروسافت اقدام به طراحی و عرضه برنامه ای کرده که تا میزان قابل توجهی قادر است خلأ بینایی را برای نابینایان پر کند. Seeing AI، نام برنامه ای است که مایکروسافت آن را برای سیستم عامل IOS و گوشیها و سایر دستگاههای Apple طراحی کرده و آنهایی که این دستگاهها را در اختیار داشته باشند، میتوانند به رایگان از آن استفاده کنند. نگاهی به قابلیتهای مختلف این برنامه، کاربرانی را که با مختصات برنامه های ویژه نابینایان آشنا هستند، به شدت شگفتزده میکند. مایکروسافت این برنامه را با استفاده توأمان از فناوری هوش مصنوعی و OCR طراحی کرده و قرار است هم برای کاربران نابینا هم اشیا و چهره ها را تشخیص دهد و هم متنهای مختلف را بخواند. در مورد قابلیت تشخیص چهره در این برنامه، همین بس که قادر است حالات چهره آدمها اعم از شاد یا غمگین بودن یا حالت تعجب را تشخیص دهد و با استفاده از فاکتورهای مختلف، حتی سن افراد را حدس بزند. همچنین کاربر میتواند اسم آشنایان و اطرافیانش را در برنامه ذخیره کند تا به محض قرارگیری هر یک از آنها در زاویه دید دوربین، نام فرد اعلام شود. توصیف صحنه از دیگر امکاناتی است که در این برنامه گنجانده شده و به کمک آن کاربر میتواند نسبت به محیط اطرافش اشراف پیدا کند. مثلاً تصور کنید در اتاقی قرار گرفته اید و میخواهید بدانید اطرافتان چه چیزهایی قرار دارد، اما به هر دلیل نمیتوانید از لمس کردن بهره ببرید. کافی است از برنامه کمک بخواهید تا گزارشی دقیق از اشیا و آدمهای اطراف به شما اعلام کند. خوانش سریع متن هم از دیگر امکانات بسیار عجیب و غریبِ این برنامه است. Seeing AI برای خواندن متون در حالت Short text دیگر نیازی به عکس گرفتن و OCR کردن ندارد. این اپلیکیشن به محض مواجه شدن با هر تکه ای از متن، بلافاصله آن را برای کاربر میخواند. تصور کنید میخواهید با منوهای دستگاهی کار کنید که راهنمای صوتی ندارد. تنها کاری که باید بکنید این است که دوربین گوشی را به سمت صفحه نمایش دستگاه بگیرید تا آنچه در صفحه نمایش دیده میشود برایتان خوانده شود. حتی این قابلیت وجود دارد که به محض عوض شدنِ نوشته های صفحه نمایش، متون جدید برای کاربر خوانده شود. این اپلیکیشن فعلاً برای کاربران ساکن در آمریکا قابل دسترس است.



 

.......کشکول

* جدول شش در پنج: این سرگرمی 19 گروه سؤال دارد که هر گروه شامل دو سؤال که پاسخ اولی شش حرفی و دومی پنج حرفی است. حروف انتهای پاسخهای شش حرفی با حروف ابتدای پاسخهای پنج حرفی مشترک هستند که در انتها حروف مشترک پاسخها در هر گروه، یعنی حرف شش پاسخ اول و حرف اول پاسخ دوم رمز را تشکیل میدهد. برای کمک به شما حرف سوم هر پاسخ را داده ایم. رمز یک ضرب المثل زیبای فارسی است. سؤالات به ترتیب گروهها: 1- انتحار (د) - مانند هم (ج) 2- چرکآلود (م) - تیرگی (و) 3 یکدلی (ر) - فرمان خان مغول (ل) 4- جلاد (ر) - واجب و لازم (ی) 5- عاقبت یابنده است (ی) – سمینار (ا) 6- شیطان (ر) - فراموشی (ی) 7- جامعه مردم (ت) - سرخ کبود (ا) 8- کم سن و سال (د) - چربی (پ) 9- باب روز (ر) - همانند و برابر (س) 10- نوچ (ب) - شورا (گ) 11- نوعی نان (ن) - سطل بی دسته (ک) 12- گماشتن و نصب کردن (ت) - حصیر (ر) 13- درگاه خانه (ت) - گویا و پنداری (ا) 14- بیمار (س) - جنس خوب (غ) 15- پریشان حالی (ف) – دوستان (ر) 16- (زمین پر از سنگ (گ) - روحانی یهودی (خ) 17- صبحها زود بیدار میشود (ر) - محبس (د) 18- بیمار و ناخوش (د) - عاشق (ش) 19- خوشحال (د) - پشیمانی (ا). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: گنج و لشکر نکند آنچه کند همت و رای. برنده این هفته جدول آقای قدرت ا... رحمتی از کرج.

* جدی نگیرید: من با کم شدن صفرها خیلی غریبه نیستم. ترم چهار بودم که بعد امتحان الکترونیک با خودم گفتم ۲۰ میشم. نمره ها اومد. شده بودم ۲. امان از این صفرها! - یه جا رفتیم خواستگاری، جا پارک نبود. حالا ممکنه مسخره به نظر بیاد، ولی همین چیزهای کوچیک جلوی چیزهای بزرگ رو میگیره. - یه جا رفتیم خواستگاری، آخرش پدر دختره از بابام پرسید «خودت حاضری یکی مثل پسرت دامادت بشه» بابام یه نگاهی بهم کرد گفت بعداً مزاحم میشیم. - ‏ژن برتر فقط جمشید هاشمپور که تو فیلم فارسی های دهه شصت 20تا تیر میخورد تو قلبش و نمیمرد! - خود من با آهنگای حامد همایون واقعاً گریه کردم. چون داشتیم میرفتیم مسافرت سی دی دیگه ای نبود تو ماشین گوش بدیم. خیلی گریه کردم.

* با چند مکان عجیب در دنیا: جنگل هویا، رومانی: جنگل هویا (Hoia) در نزدیکی شهر کلوج ناپوکا کشور رومانی قرار داشته و به عنوان یکی از عجیبترین جنگلهای دنیا شناخته میشود. به این دلیل که افراد زیادی در این جنگل گم شده و هیچ گاه پیدا نشده اند، به هویا لقب مثلث برمودای رومانی نیز داده اند. بسیاری از افرادی که از این جنگل بازدید کرده اند، وقوع اتفاقات عجیبی را گزارش داده اند، مثلاً گفته شده که در عکسها افراد عجیبی دیده شده اند یا از بالای جنگل بشقاب پرنده عبور کرده است. توریستهایی که وارد این جنگل میشوند، معمولاً دچار احساسات غیر عادی مثل سرگیجه یا خارش پوست میشوند و احساس میکنند که کسی در حال پاییدن آنهاست. همچنین تعداد زیادی از افراد گزارش داده اند که صدای خنده یک زن در سکوت مطلق این جنگل به گوش میرسد. گفته شده که این مکان دروازه ای به سوی دنیاهای دیگر است. - دریاچه هیلیر، استرالیا: هیلیر یا Hillier یک دریاچه آب شور واقع در غرب استرالیا است. نکته عجیبی که در مورد این دریاچه وجود دارد، رنگ صورتی آن است. دانشمندان باور دارند که این رنگ صورتی به دلیل وجود میکروجلبکهای Dunaliella salina است که رنگدانه هایی به نام کاروتنوئید تولید میکنند. با این که میزان نمک موجود در این دریاچه بسیار بالاست، اما شنا کردن در آن هیچ اشکالی ندارد. - باداب سورت، ایران: باداب سورت  یک چشمه پلکانی تراورتنی زیباست که طی گذشت هزاران سال شکل گرفته. این مکان دیدنی در ایران قرار داشته و یکی از بی نظیرترین عجایب طبیعی دنیاست. رنگ نارنجی زیبای این تراورتن ها به دلیل وجود مقادیر زیاد اکسید آهن است. چشمه های آب گرم طبیعی ای که در اطراف این محل وجود دارند، به دلیل داشتن مواد معدنی غنی در خود، دارای خواص درمانی زیادی هستند. - دروازه جهنم، ترکمنستان: دروازه جهنم یا دروازه دوزخ یک میدان گازی است که از سال 1971 تا کنون در حال سوختن است. این منطقه ابتدا به عنوان یک میدان گازی مورد حفاری قرار گرفت، اما پس از سقوط زمین در اطراف میدان و گسترش گازهای خطرناک و سمی مثل متان دانشمندان با این تصور که گازهای محدوده سوخته و آتش خاموش میشود، اقدام به آتش زدن گودال نمودند، ولی برخلاف تصور آنها آتش تا کنون (سال ۲۰۱۷ میلادی) ادامه دارد و با توجه به وجود منابع گاز و نفت در آن منطقه کماکان ادامه خواهد داشت. در سال 2010 رئیس جمهور ترکمنستان برای جلوگیری از اثر منفی گودال مشتعل بر روی سایر میدانها گازی منطقه دستور داد تا این گودال مورد کنترل بیشتری قرار بگیرد. اما این دروازه در حال سوختن کماکان به عنوان یکی از جاذبه های توریستی ترکمنستان مورد بازدید قرار میگیرد. - سقطرا، یمن: سقطرا جزیره ای است که در دهانه خلیج عدن قرار گرفته و بخشی از کشور یمن محسوب می شود. هنگامی که به این جزیره پا میگذارید انگار وارد سیاره ای دیگر شده اید. در این جزیره بیش از 700 نوع گیاه و جانور منحصر به فرد وجود دارد که تنها در این جزیره یافت میشوند. این جزیره یکی از دور افتاده ترین مناطق دنیا بوده که رفت و آمد به آن با سختی انجام میشود. - ساحل سرخ پانجین، چین: این منطقه که در مکان مرداب وسیعی قرار گرفته و نیهای بلندی اطراف آن را پوشانده اند، به دلیل وجود نوعی گیاه دریایی به نام Sueda که در برخی از فصول سال به رنگ قرمز در میآید، با نام ساحل سرخ شناخته میشود. این منطقه به عنوان یکی از توریستیترین مناطق چین شناخته میشود و بزرگترین نیزار مردابی آسیاست. بیش از چهارصد گونه از موجودات در این منطقه زندگی میکنند که برخی از آنها در خطر انقراض قرار دارند، به همین دلیل بخش بزرگی از مرداب به صورت منطقه حفاظت شده بوده و بازدید از آن ممکن نیست. - مثلث برمودا: مثلث برمودا که با نام مثلث شیطان نیز شناخته میشود، یکی از مرموزترین نقاط روی زمین است. کشتیها و هواپیماهای بسیاری در این مثلث که در اقیانوس اطلس شمالی قرار دارد بدون هیچ دلیل مشخصی ناپدید شده و هیچ گاه پیدا نشدند. افسانه های مربوط به این ناحیه از زمانی شروع میشود که کریستوف کلمب برخورد یک شهاب سنگ با اقیانوس و دیدن نورهای عجیب در این منطقه را گزارش میدهد. تئورهای زیادی وجود دارند که علت وقوع حوادث عجیب در این منطقه را بیان میکنند، اما درستی هیچ کدام از این نظریه ها تا کنون اثبات نشده است.

* واقعیات علمی جالب که دیگر وجود ندارد: پلوتون دیگر سیاره نیست! در گذشته باور عموم بر این بود که پلوتون یا پلوتو یک سیاره است، اما اکنون ثابت شده که پلوتون سیاره نیست! چیزی حدود ۲ قرن است که منجمین بر این باور بودند که سیاره دیگری نیز بعد از اروانوس در مقام نهمین سیاره منظومه شمسی وجود دارد. کشف این اطلاعات جدید باعث شد تا ستاره شناسان یک بار دیگر به دنبال پاسخی برای این سؤال باشند که واقعاً یک سیاره چه ویژگیهایی باید داشته باشد. نتیجه تحقیقات جدید به اینجا ختم شد که بر اساس ابعاد و موقعیت قرار گرفتن پلوتون، این جسم نجومی نمیتواند شایستگی نام گرفتن در بین سیاره ها را داشته باشد. به عبارت دیگر، مشخص شد که پلوتون سیاره نیست. واقعیت امر این است که حتی جسم نجومی تازه پیدا شده ای که اریس نام داشت نیز سیاره نیست. در نتیجه پلوتون از جایگاه سیاره به سیاره کوتوله ارتقاء درجه پیدا کرد. - الماس دیگر سختترین ماده جهان نیست! در گذشته باور عموم بر این بود که الماس، سخت ترین ماده است، اما اکنون ثابت شده که ماده ای با نام آلتراهارد نانوتوییند کیوبیک کربن نیترید، سختترین ماده جهان است. حدود ۸ سالی میشود که مشخص شده است الماس، دیگر سختترین ماده جهان نیست. در سال ۱۳۸۸ بر اساس گزارش انجمن دانشمندان آمریکا مشخص شد که ۲ ماده با نامهای نیترید بورون وورتزید و لونزدالیت از الماس سختتر هستند. جالب است بدانید نیترید بورون وورتزید چیزی حدود ۱۸ درصد از الماس استقامت بیشتری دارد و لونزدالیت ۵۸ درصد از الماس سختتر است. ناگفته نماند که این مواد در طبیعت ثباتی ندارند و به صورت معمولی یافت نمیشوند. جالب است بدانید میزان مقاومت این مواد تنها آزمایش شده است و شرایطی برای بررسی ملموس این مواد ایجاد نشده است. به این ترتیب میتوان گفت این دو ماده به لحاظ نظری از الماس سختتر هستند. - برده های یهودی اهرام مصر را نساخته اند! در گذشته باور عموم بر این بود که اهالی اسرائیل باستان اهرام مصر را ساخته اند، اما اکنون ثابت شده که اهرام مصر توسط کارگران مصری ساخته شده است. به احتمال زیاد شما هم فیلمهایی زیادی دیده اید که در آنها برده ها در حال ساخت اهرام مصر بوده اند. اما بر خلاف باور عموم، یهودیان هیچ دستی در ساخت اهرام مصر نداشته اند. جالب است بدانید اصلاً یهودیان در زمان ساخت اهرام مصر وجود نداشته اند که بتوانند چنین اهرامی را بسازند!

تحقیقات باستان شناسی اخیر نیز مؤید این ماجراست که اهرام مصر توسط مصریان ساخته شده است. فرآیند ساخت اهرام و برج و باروهای مصر نیز مانند سایر تمدنها بوده است. کارگران بخت برگشته از خانواده های فقیر در شمال و جنوب مصر به خدمت گرفته میشدند تا اهرام مصر را بنا کنند. بر اساس یافته های باستان شناسی، کارگرانی که در ساخت اهرام مصر دست داشتند، از احترام ویژه ای برخوردار بودند و در صورت بروز حادثه و کشته شدن، در سردابه ای مخصوص در کنار هرمی که در حال ساخت آن بودند، با احترام زیاد دفن میشدند. به این ترتیب نمیتوان گفت بردگان اسرائیلی در ساخت اهرام مصر دست داشته اند. - دیوار چین از فضا قابل مشاهده نیست! در گذشته باور عموم بر این بود که دیوار چین تنها سازه دست ساز بشر است که از فضا دیده میشود، اما اکنون ثابت شده است که سازه های دست بشر از فضا قابل مشاهده نیستند. حتماً در مدرسه یا بحث های علمی به گوش شما خورده است که دیوار چین تنها سازه دست ساز بشر است که از فضا هم دیده میشود. اما شایعه ای که به مشاهده دیوار چین از فضا و کره ماه قوت داد، در سال ۱۳۱۷ شروع شد و همان گونه که میدانید، تا کنون نیز ادامه دارد. این شایعه ادامه پیدا کرد تا این که در سال ۱۳۸۲، یک فضانورد چینی اطلاعات جدیدی را در این زمینه مطرح کرد. مردی با نام یانگ لیووِی، که به فضا اعزام شده بود اعلام کرد که دیوار چین از فضا مشاهده نمیشود.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. گیربکس 2. ناصر الدین شاه 3. جوزن 4. ویل 5. لاروس 6. شوالیه 7. کرملین 8. رهام 9. نکول 10. کافور 11. نفر 12. دوگل 13. ایرج 14. نارکوک 15. چشمه 16. هام 17. کارن 18. ناهید 19. دفترخانه 20. هکر 21. مادرید 22. توسن 23. واریس 24. رادیات 25. ابلق 26. یاماها.




 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *