شناسه خبر: 12056 منتشر شده در مورخ: 1396/5/5 ساعت: 17:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶

روزنامه پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶

به آمریکا پاسخ خواهیم داد 2 - ازدواجهای اجباری، معضل بزرگ جامعه نابینایان 4_ گردشگران، پیشنهاد انتقاد و شکایت خود را بگویند 6 نگاه فناورانه به دیابت _ کاشت تراشه در بدن جایگزین کارت شناسایی - کهنسالی با خانه نشینی مترادف نیست - غفاری رئیس هیأت ورزشی نابینایان گلستان شد 13

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 5 مرداد 1396

3 ذی القعده 1438

27 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5626

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

* به آمریکا پاسخ خواهیم داد 2

* ازدواجهای اجباری، معضل بزرگ جامعه نابینایان 4

* گردشگران، پیشنهاد انتقاد و شکایت خود را بگویند 6

* نگاه فناورانه به دیابت 7

* کاشت تراشه در بدن جایگزین کارت شناسایی 9

* کهنسالی با خانه نشینی مترادف نیست 10

* غفاری رئیس هیأت ورزشی نابینایان گلستان شد 13


 

.......سیاسی

* به آمریکا پاسخ خواهیم داد.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، اقدام اخیر کنگره آمریکا را خلاف تعهدات آن کشور ارزیابی کرد و گفت: این اقدام واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. ما با توجه به اقدامات آنها، تصمیم میگیریم و در صحنه عمل پاسخ خواهیم داد.

* محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رئیس جمهور گفت: افتراق بین نهادهای مختلف کشور، آرزو و خواست بدخواهان ملت برای ایجاد اختلاف بین نیروهای مسلح است و رئیس جمهور را خنثی میکند.

* ظریف، وزیر امور خارجه با اشاره به پیروزیهای مقاومت و ارتش لبنان در منطقه عرسال علیه تروریستها گفت: این امر میتواند درسی برای همگان بویژه در جهان اسلام باشد که میتوانند در سایه وحدت و همدلی به موفقیتهای بزرگی دست یابند.

* در آخرین گمانه زنیها گفته میشود، تغییراتی در سطح معاونین رخ خواهد داد و زهرا احمدیپور، رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی جایگزین شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده خواهد شد. به این ترتیب به نظر میرسد رفتن مولاوردی از این بخش دولت قطعی است. همچنین برخی نام حمید میرزاده، رئیس سابق دانشگاه آزاد را در کنار نهاوندیان برای تصدی معاونت اجرایی مطرح میکنند. علاوه بر این، نام وی برای ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور در کنار نام مرتضی بانک و جمشید انصاری مطرح میشود.

از دیگر تحولات احتمالی در میان معاونان رئیس جمهوری مربوط به معاونت پارلمانی رئیس جمهوری و قرار گرفتن علی ربیعی، وزیر کار فعلی و رحمانی فضلی، وزیر کشور فعلی در کنار حسینعلی امیری به عنوان گزینه های اداره این معاونت است.


 

.......اجتماعی

* ازدواجهای اجباری، معضل بزرگ جامعه نابینایان: محمدحسین کبیری، رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان استان یزد با اشاره به ازدواجهای ناخواسته و اجباری به عنوان یکی از معضلات بزرگ و شایع در این قشر، از بی توجهی مسئولان در مورد رسیدگی به مشکلات نابینایان جامعه گلایه کرد. وی گفت: در استان یزد نابینایان زیادی وجود دارد، اما فقط 300 نفر در عضویت انجمن نابینایان استان هستند و از خدمات این تشکل استفاده میکنند. وی با اشاره به مشکلات ازدواج نابینایان گفت: متأسفانه ازدواج در جامعه نابینایان به یک معضل تبدیل شده و به ویژه دختران نابینا به شدت از این مشکل رنج میبرند. وی عمده ترین علت تبدیل شدن ازدواج نابینایان به یک معضل را مخالفت خانواده ها با ازدواج این افراد با همنوعان خودشان بیان و اظهار کرد: علیرغم تمایل بسیاری از نابینایان به ازدواج با همنوع خود، به اجبار خانواده هایشان باید تن به ازدواجهای ناخواسته بدهند. کبیری به رایزنیهای صورت گرفته با مسئولان برای رسیدگی به مشکلات نابینایان اشاره کرد و گفت: مناسب سازی محیط شهری یکی از نیازهای جامعه نابینایان است، ولی همچنان شاهد مشکلاتی در این بخش هستیم و ضمن این که به دلیل بی توجهی نمایندگان مردم در مجلس، تا کنون فرصتی برای بررسی مشکلات اشتغال و ازدواج نابینایان فراهم نشده است.

* اعزام ۳۰ هزار دانشآموز دختر به مشهد مقدس: علی اکبرزاده، مدیر کل هنری و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از دهه کرامت سال جاری تا دهه کرامت سال آینده تعداد ۳۰ هزار دانشآموز زیارت اولی به مشهد مقدس اعزام میشوند. دانشآموزان در گروهها و استانهای مختلف میهمان اردوگاه این سازمان در مشهد مقدس میشوند. در این اردوی سه روزه برنامه های متنوع و معنوی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است. علی اکبرزاده افزود: از روز دوم مرداد ماه، اعزام دانشآموزان به مشهد مقدس آغاز شده است.

.......اقتصادی

* گردشگران پیشنهاد، انتقاد و شکایت خود را بگویند: ولی تیموری، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: شماره تلفن اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور ۶۶۵۸۲۲۳۱ به منظور دریافت نظر، پیشنهاد، انتقاد و شکایات احتمالی مسافران و گردشگران در خدمت هموطنان عزیز است.
وی اظهار داشت: فعالیت تورهای گردشگری بصورت مستمر رصد و در قالب گزارش عملکردهای سه ماهه از سوی دفاتر تحت پوشش در اختیار سازمان قرار میگیرد.

* ایرانیها در خانه های چند متری زندگی میکنند: بررسی جزئیات نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 نشان میدهد، یک پنجم از واحدهای مسکونی ایران بین 50 تا 75 متر مربع مساحت دارند. نتایج این سرشماری نشان میدهد در مجموع 22 میلیون و 830 هزار و 33 واحد مسکونی در ایران وجود دارد.

 

.......بهداشت و سلامت

* نگاه فناورانه به دیابت: بسیاری در سراسر جهان با بیماری دیابت درگیرند، از این رو دانشمندان به دنبال یافتن راهکارهایی نوین برای شناسایی و درمان این بیماری هستند.  یک کمپانی بریتانیایی در نظر دارد با استفاده از اپ اندرویدی وios به کاربران کمک کند تا بدون استفاده از یک قطره خون و احساس یک سر سوزن درد، میزان و سطح قند خونشان اندازه گیری شود. در این روش، تنها کافی است کاربر انگشت خود را به مدت 30 تا 60 ثانیه مقابل لنز دوربین گوشی هوشمند اندرویدی یا ios و سنسور نوری آن قرار دهد. در این لحظه یکسری عکسهای کلوزآپ از انگشت گرفته میشود و سنسور نوری، اطلاعاتی درباره نحوه جریان خون کاربر ارائه میدهد. این اطلاعات برای آنالیز شدن به فضای ابری فرستاده میشود و نتایج درباره میزان ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، نحوه و ریتم تنفس و میزان اشباع بودن اکسیژن خون از طریق اپلیکیشن مربوطه روی گوشی هوشمند نمایان میشود. این اپلیکیشن در مرحله آزمایشی قرار دارد.

* قاچاق چمدانی تجهیزات پزشکی: رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آمار قاچاق در حوزه کالاهای سلامت محور گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی حدود ۲۰۰ میلیون دلار قاچاق وجود دارد که بخشی از آن بدون مجوز و به صورت مسافری و چمدانی وارد کشور میشود. دکتر دیناروند با بیان این که بازار تجهیزات پزشکی بازاری بزرگ است، افزود: معمولاً کالاهای قاچاقی که به صورت چمدانی وارد کشور میشوند، مربوط به تجهیزات پزشکی و ایمپلنتهای طبی است و برای ورودشان به کانتینر نیازی نیست. زیرا این وسایل کوچک و گران قیمت هستند. غفوری، معاون اجرایی اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی هم گفت: به دلیل این که کالاهای پزشکی سلامت محور هستند و اهمیت ویژه ای دارند، جزو کالاهای مشروط محسوب میشوند که یا با اخذ مجوز از وزارت بهداشت یا از مبادی گمرکی و با پرداخت حقوق گمرکی میتوانند وارد کشور شوند.

.......دانش و فناوری

* کاشت تراشه در بدن جایگزین کارت شناسایی: یک شرکت آمریکایی قصد دارد تراشه ای را در بدن کارکنان خود بکارد که جایگزینی برای کارتهای شناسایی محسوب شود. این تراشه RFID باعث میشود که محل استقرار فیزیکی کارمندان این شرکت به طور آنی و لحظه ای قابل شناسایی باشد. مزیت دیگر استفاده از این روش برای شناسایی کارکنان این است که تراشه مذکور گم نمیشود، جا نمیماند و دزدیده نمیشود. شرکت Three Square Market، اعلام کرده است استفاده از این تراشه ها در این شرکت اختیاری است و انتظار میرود ۵۰ نفر از کارمندان از آن استفاده کنند. نصب این تراشه باز کردن قفل اتاقهای تفریح و استراحت و همین طور روشن کردن و استفاده از دستگاههای چاپگر و کپی را نیز ممکن میکند. همچنین از این طریق میتوان برخی اقلام را از دستگاههای فروش ثابت نصب شده در این شرکت خریداری کرد

.......از شش نقطه جهان

* کهنسالی با خانه نشینی مترادف نیست: تناسب و زیبایی اندام، یکی از مباحثی است که در بسیاری از مواقع از سوی نابینایان مغفول واقع میشود. نشستنهای طولانی و نداشتن تحرک وپشت گوش انداختن نرمشهای روزانه، اضافه وزن را به معضلی فراگیر میان نابینایان تبدیل کرده است. اما یکی از کسانی که علاوه بر خود، به نابینایان دیگر هم در زمینه ورزش برای کاهش وزن و کسب اندامی متناسب کمک کرده، Vivian Stancil است. او که ورزش را در سنین بالا شروع کرده، در خصوص گرایش خود به ورزش میگوید: 19 ساله بودم که به دلیل ابتلا به بیماری آر پی تقریباً همه قوه بینایی خود را از دست دادم. از آن به بعد کار من فقط این بود که در خانه بمانم و از دو فرزند خود مراقبت کنم. فرزندانم که بزرگتر شدند من هم وقت بیشتری برای امور شخصی خود پیدا کردم. خود را زنی یافتم که وزنش به 135 کیلو رسیده و چاقی بیش از حدش باعث ایجاد عارضه قلبی در او شده است. در آن زمان من 50 ساله بودم و دکتر تنها راه درمان عارضه قلبیم را کم کردن وزنم میدانست. به فکر ورزش کردن افتادم. ورزش را با ماراتن آغاز کردم. اما وزن بالا باعث وارد آمدن آسیبهایی به زانوهایم میشد. مربیانم شنا را به من پیشنهاد میکردند. من هر روز در کنار رودخانه میدویدم و از صدای گوشنواز جریان آب لذت میبردم، اما ترس عجیبی نسبت به وارد شدن در آب داشتم. علیرغم ترس بیمارگونه ام از آب، چاره ای جز تن دادن به ورزش شنا نداشتم. در روزهای اول تنها کاری که میکردم این بود که از دیواره استخر یا رودخانه بگیرم و مراقب باشم که مبادا از آن جدا شوم. اما مربی به من عتاب میکرد که اگر همین حالا دیواره را رها نکنم، هرگز شنا نخواهم آموخت. کم کم بر ترس خود فائق آمدم و شنا را یاد گرفتم. ویوین در ادامه می افزاید: روزی که برای اولین بار در استخر شیرجه زدم، یکی از بزرگترین لذتهای زندگی را تجربه کردم. بر خود میبالیدم که توانسته بودم بر ترس بزرگی چیره شوم. پس از فراگیری شنا من توانستم با استمرار در تمریناتم وزن خود را به 90 کیلو برسانم و همین امر به من کمک کرد بیماری قلبیم را هم درمان کنم. حالا دیگر اطرافیانم مرا به عنوان الگویی برای خود به حساب میآورند. آنها با خود می اندیشند: وقتی این فرد با وجود تمام مسائل ناشی از معلولیت توانسته بر مشکلات خود غلبه کند، ما هم باید بتوانیم از پس آنها بر آییم. او اکنون ۷۰ سال دارد و از 50 سالگی تا کنون در مسابقات بسیاری در رده سنی کهنسالان شرکت کرده و توانسته در سطح ایالت کالیفرنیا 100 مدال را از آن خود کند. ویوین چند سالی هم هست که به عنوان معلم شنا و زیبایی اندام مشغول فعالیت است. او معتقد است نباید به مشکلات کوچک اجازه بدهیم ما را از جایگاه والایی که میتوانیم به آن برسیم باز دارند.

* گلواژه: آدمهای فرهمند و خودباور، بدنبال کف زدن دیگران نیستند، آنها به شکوه و ارزش کار خود باور دارند.  








 

.......ورزشی

* غفاری رئیس هیأت ورزشی نابینایان گلستان شد: مجمع انتخاباتی ریاست هیأت ورزشی نابینایان گلستان با حضور محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان و بهمن طیبی، مدیر کل ورزش و جوانان گلستان برگزار شد. در این نشست، ابراهیم غفاری با 17 رأی مأخوذه، به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیأت انتخاب شد. وی که مدیر کل بهزیستی گلستان نیز است، در چند ماه گذشته به عنوان سرپرست هیأت ورزشی نابینایان گلستان فعالیت میکرد. بهمن طیبی، مدیر کل ورزش و جوانان گلستان در این مجمع گفت: انتخاب آقای غفاری با کسب تمامی آرا، پیامهای زیادی به همراه دارد و ایشان که در سمت مدیر کل بهزیستی فعالیت میکنند، با این قشر آشنا هستند. وی تصریح کرد: رئیس هیأت، به تنهایی جوابگوی نیازهای ورزشکاران نخواهد بود، زیرا هیأت ورزشهای نابینایان شامل چندین رشته است. طیبی گفت: استعدادهای خوبی در سراسر استان وجود دارند که باید به تمامی شهرستانها توجه کنیم. مهمترین مشکل ورزشهای نابینایان، زیرساخت است. از این رو، قرار است بخشی از اعتبارات عمرانی حاصل از محل ۰.۲۷ مالیات بر ارزش افزوده برنامه ششم، به ورزش معلولان اختصاص یابد. غفاری نیز در این نشست گفت: نابینایان و کمبینایان جامعه ای هستند که سازمان بهزیستی به آنها آشنایی کامل دارد و توجه به ورزش، به توانمند سازی نابینایان کمک زیادی خواهد کرد. وی ادامه داد: تصمیم داریم تیم گلبال بانوان استان گلستان را دوباره راه اندازی کنیم، زیرا استعدادهای خوبی در گلبال بانوان داریم. غفاری گفت: جلسه ای با آموزش و پرورش استثنایی داشتیم که با آنها همکاری کنیم تا دانشآموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی شناسایی شوند. غفاری در پایان گفت: 90 درصد کمک به ورزش نابینایان، از طریق سازمان بهزیستی است و ۱۰ درصد آن نیز از طریق فدراسیون نابینایان انجام میشود.


 

.......حوادث

* جسد دختر هشت ماهه (بنیتا) پیدا شد: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پاکدشت با بیان این که خودرو پراید سرقت شده در تهران که یک کودک هشت ماهه نیز در آن حضور داشته، در پاکدشت کشف شد، اظهار داشت: کودک ۸ ماهه داخل این خودرو متأسفانه فوت کرده است. وی اضافه کرد: دو سارق «بنیتا» ۸ ماهه نیز در پاکدشت شناسایی ودستگیر شدند. بر اساس این گزارش، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه ۲۹ تیر ماه سال جاری، پدر جوانی همراه دختر ۸ ماهه اش به نام «بنیتا» سوار بر خودروی پراید از داخل پارکینگ خانه در خیابان «مُطلبی» منطقه «مشیریه» خارج شدند. پدر جوان در حالی که خودرو روشن بوده برای بستن در پارکینگ از خودرو پیاده میشود، اما لحظاتی نگذشته بود که خودرو و نیز دختر ۸ ماهه در مقابل چشمان پدر به سرقت میرود.

* کشف جسد کودک گمشده در تنور: جسد کودک گمشده پیرانشهری پس از ساعتها جستجو در تنور خانه همسایه پیدا شد. این کودک سه ساله از صبح دوشنبه در شهرستان پیرانشهر گم شده بود که پس از چند ساعت عملیات جستجو توسط مردم و نیروهای امدادی، جسد نیم سوخته این کودک را از داخل تنور همسایه بیرون کشیدند و به بیمارستان پیرانشهر انتقال دادند. رئیس مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از علت فوت و چگونگی پیدا شدن این کودک سه ساله در داخل تنور اظهار بی اطلاعی کرد و مأموران سرگرم تحقیق درباره دلیل ناپدید شدن و مرگ او در داخل تنور خانه همسایه شده اند.

* سه قلویی در انگلستان با اختلاف ۱۱ سال سن به دنیا آمده  و بسیاری از کاربر های فضای مجازی را با پرسشهای بسیاری رو به رو کردند. خیلی از دوقلوها با اختلاف چند دقیقه ای به دنیا میآیند 2 نفر از این 3 دختر 11 سال پیش به دنیا آمدند و سومین جنین تحت نظر پزشکان، فریز شد و پس از 11 سال این پدر و مادر تصمیم گرفتند قُل سوم را هم به دنیا بیاورند.

.......چاردیواری

سلام عزیزان. با تأخیری یک هفته ای فرصتی داریم برای طرح پرسشها و نظرات شما و اگر لازم بود پاسخ و توضیحی از ما. آقای کریم عباسی، خواننده قدیمی ما با انتقاد از عملکرد بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان، انتقاد خود را این گونه مطرح کردند که این بنیاد که ناشر قرآن مجید است، در چند سال گذشته قرآن را با ترجمه آن به صورت 30 جلد منتشر میکرد و با کیفیت خوب چاپ و کاغذ، 30 هزار تومان دریافت میکرد، اما اکنون قرآن کریم را با کیفیت چاپی پایینتر به بهای 450 هزار تومان عرضه میکند و اگر خریدار بگوید بضاعت مالی ندارد، 150 هزار تومان میگیرند و میگویند بقیه آن را از خیرین میگیرند. به گفته آقای عباسی در واقع این نوعی آسیب به عزت نفس نابینایان است. در تکمیل انتقاد آقای عباسی باید بگویم بهای مورد مطالبه برای فروش کتاب آسمانی بهای بسیار سنگینی است، در حالی که مراکز دیگری مانند رودکی حد اقل قبل از بحران دو ساله این مرکز، قرآن مجید را به صورت رایگان توزیع میکردند. لذا این بهای بالا توجیه ندارد. در این خصوص گزارشی تهیه خواهیم کرد. آقای قاسمی از اردبیل از مطلب مربود به هلن کلر و سایر مطالب روزنامه تشکر کردند. آقای رحمتی در مورد نظر شماره قبل آقای آب روشن مبنی بر چاپ گزارشهای مربوط به نابینایان در روزنامه و انتشار مطالب غیر نابینایی در سایت انتقاد کردند و ابراز کردند که نابینایان هم باید در جریان همه خبرهای جامعه قرار بگیرند. آقای رضا سعیدی با انتقاد از وضعیت فعلی ساختار سازمان بهزیستی، پیشنهاد کردند این سازمان به سازمانهای کوچکتر تخصصی مثلاً خدمات به ناشنوایان یا معلولان حرکتی تقسیم شود تا کارایی بیشتری داشته باشد. آقای محسن اکبرنصب از هشتگرد در مورد هدیه 2 میلیون تومانی بهزیستی به مددجویانی که ازدواج میکنند پرسیده اند. در پاسخ باید بگویم در گذشته هدیه ازدواج وجود داشت، اما عمدتاً موردی و نه به همه پرداخت میشد. در مورد شرایط حال  تحقیق کرده و خبر رسانی میکنیم. در مورد افزایش مستمری مددجو پس از ازدواجش قاعده بر افزایش مستمری است. آقای عظیمی در مورد وجود تسهیلات برای سفر نابینایان و خانواده شان به مشهد مقدس پرسیدند که این تسهیلات به شکل فردی ارائه نمیشود، اما بعضاً کمکهایی از سازمان به انجمنهایی که افراد معلول را به شکل جمعی به مشهد میبرند ارائه میشود. آقای حجت ناصریان خواهان استفاده از عصای سفید از سوی همه نابینایان شده اند و از این باور که گروهی از نابینایان بر اساس آن از عصا استفاده نمیکنند انتقاد کرده است. خانم یادمند نیز خواهان معرفی کتب دینی در ستون چوب الف، مطالب آموزشی در مورد کنترل اضطراب و ستون تجربه ها را قسمت کنید شده اند. آقای میرزایی از نورآباد ممسنی ضمن تشکر از مطالب روزنامه، از اختلال در توزیع شکایت کرده اند. البته مشکل توزیع همچنان وجود دارد و ما به شدت در پی آسیب شناسی توزیع روزنامه در استانهای مختلف هستیم.

 

.......اطلاع رسانی

* نمایندگی کانون نابینایان شهرستانهای سوادکوه شمالی و سوادکوه با ریاست آقای امین فرزادیان افتتاح شد، لذا از کلیه نابینایان و کمبینایان شهرستانهای نامبرده دعوت به عمل میآید تا جهت بهره مندی از فعالیتها و امکانات کانون، عضو شده و با تلفنهای 01142447173 و 09393647305 تماس بگیرند و همین جا از خیرین محترم نیز تقاضای مساعدت لازم را داریم.

* طی تفاهمنامه ای که به امضای مؤسسه زبان انگلیسی گلدیس و جامعه نابینایان استان آذربایجان شرقی رسید، مقرر شد اعضای جامعه نابینایان استان به طور رایگان و فرزندان ایشان با 60 درصد تخفیف از کلاسهای مؤسسه زبان گلدیس استفاده نمایند که جای بسیار تقدیر از مدیران مؤسسه گلدیس دارد و امید است مؤسسات فرهنگی دیگر نیز نابینایان گرامی را از چنین امتیازاتی برخوردار فرمایند. 04136559181 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *