شناسه خبر: 12052 منتشر شده در مورخ: 1396/5/5 ساعت: 17:08 گروه: اجتماعی  
۵۰ درصدی معلول‌زایی در کشور به دلیل اختلالات ژنتیکی است

۵۰ درصدی معلول‌زایی در کشور به دلیل اختلالات ژنتیکی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که ۵۰ درصد از این موارد مربوط به اختلالات ژنتیکی است.

به گزارش ایران سپید  دکتر انوشیروان محسنی ‌بندپی با اشاره به اینکه اختلالات ژنتیکی قابل پیگیری است، اظهار کرد: تاکنون دو غربالگری موفق در کشور داشتیم. یکی از آنها غربالگری شنوایی سنجی است که برای جلوگیری از ناشنوایی و ورود علمی، تخصصی و به هنگام در بحث شنوایی صورت گرفت.


وی افزود: در غربالگری شنوایی سنجی میانگین کشور حدود ۸۰ درصد است، اما میانگین استان گلستان بیش از ۹۵ درصد است. در این طرح کودکان زیر یک سال مورد غربالگری شنوایی سنجی قرار می‌گیرند و اگر نیاز به کاشت حلزون و یا جراحی داشته باشند، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

محسنی‌بندپی با اشاره به غربالگری بینایی نیز گفت: تنبلی چشم یکی از مهم‌ترین عوامل نابینایی و کم بینایی افراد زیر ۲۰ سال است. در بحث غربالگری بینایی نیز توانستیم به صورت میانگین ۸۰ درصد را پوشش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ در هر استان کشور چند شهر را در بررسی اختلالات ژنتیک به صورت پایلوت در نظر گرفتیم. در استان گلستان شهرهای گرگان، بندر ترکمن، آق قلا و گنبد کاووس را پایلوت قرار دادیم. در این ۴ چهار شهر ۲۵۷۵ زوج جوان برای انجام مشاوره ژنتیک به مراکز ژنتیک مراجعه کردند و ۲۶۱ نفر کاندیدای انجام آزمایش اطلاعات ژنتیک شدند.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه این کار را در کشور تعمیم دادیم، افزود: ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه الزام کرده که هر زوج برای دریافت گواهی ثبت ازدواج باید این پرسش‌نامه سه صفحه‌ای را تکمیل کنند تا در صورت وجود اختلالات ژنتیکی در نیاکان و خویشاوندان زوج، آنها را برای انجام مشاوره یا انجام آزمایش به مراکز مربوطه معرفی کنند.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: سال گذشته در دو استان یزد و کرمان این کار را در تمامی شهرها انجام دادیم و مشاهده کردیم که در این استان‌ها معلول‌زایی ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی یک تفاهم نامه پنج جانبه را با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمان ملی مسکن و زمین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین مسکن ساز امضا کرده که تا پایان سه ماهه اول سال ۹۸، تمامی خانواده‌های دارای ۲ معلول و یا بیشتر صاحب مسکن شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه روز گذشته ۹ واحد مسکونی را در شهرستان گمیشان به این جامعه هدف تحویل دادیم، تصریح کرد: ۵۳ هزار مسکن برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای یک معلول در دست ساخت داریم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *