شناسه خبر: 12041 منتشر شده در مورخ: 1396/5/4 ساعت: 11:21 گروه: بهداشت و سلامت  
چگونه به صد سالگی برسیم؟

چگونه به صد سالگی برسیم؟

زندگی برای بعضی‌ها به‌گونه‌ای خوش می‌گذرد که اگر به‌دنبال جاودانگی نباشند، دوست دارند حداقل ۱۰۰ سال عمر کنند.

به گزارش ایران سپید دانشمندان به‌تازگی متوجه شده‌اند که آنها که ۱۰۰ سالگی و بالاتر را تجربه می‌کنند، خواسته یا ناخودآگاه ویژگی‌های مشترکی دارند. به‌طور کلی تا سال ۲۰۵۰ حدود 2/3 میلیون نفر از افراد 100سالگی را تجربه خواهند کرد. اگر می‌خواهید جزو این افراد باشید نخستین کار این است که غذای خانگی بخورید. تحقیقات نشان داده است افراد ۶۵ ساله‌ای که ۵ بار در هفته در خانه به پخت‌وپز مشغولند ۴۵ درصد بیشتر از دیگران حدود یک دهه بیشتر زندگی می‌کنند. بنا بر گزارش مدیکال‌دیلی، درحالی‌که هر روز در مورد مزایای یک رژیم غذایی بر پایه گیاهخواری یک تحقیق علمی دستاورد جدیدی رو می‌کند، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که گیاهخواری ۱۲درصد احتمال مرگ زودهنگام و ناگهانی را کاهش می‌دهد. اگر یک افراطی به تمام معنا در خوردن گوشت هستید، بهتر آن است که مصرف گوشت را کاهش دهید یا دست‌کم مصرف گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس را قطع کنید. این مواد خوراکی ارتباط مستقیمی با مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

  • چرا ژاپنی‌ها عمر بالایی دارند؟

جایی که زندگی می‌کنید نیز بر طول عمرتان مؤثر است مثلاً مردم ۲۰منطقه در آمریکا که بالاترین امید به زندگی را دارند، در ارتفاع حدود ۱۸۱۸ متری زندگی می‌کنند. شهروندان ژاپنی نیز به‌دلیل اینکه بخش عمده‌ای از رژیم غذایی‌شان از دریا تأمین می‌شود عمر طولانی‌تری دارند. یک مطالعه نشان داده است افرادی که حداقل ۵ فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و کسانی که در رژیم غذایی‌شان امگا ۳ وجود دارد ۲ سال به زندگی‌شان اضافه می‌شود.

  • ورزش یادتان نرود

ورزش می‌تواند تا ۴ سال به طول عمرتان اضافه کند. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد داده است که افراد دست‌کم ۱۵۰دقیقه در هفته ورزش کنند. این شامل خرید کردن هم می‌شود. یک تحقیق در تایوان نشان داده افرادی که هر روز خرید می‌کنند یا حتی فقط پاساژگردی می‌کنند ۲۳تا ۲۸ درصد شانس کمتری در مرگ زودهنگام دارند. مهم‌تر از افزایش طول عمر، سلامت در دوران سالمندی است. صحبت کردن هم نوعی از فعالیت بدنی به‌حساب می‌آید. رابطه جنسی سالم نیز بر طول عمر مؤثر است. بدون شک استراحت کردن نیز طول عمر را افزایش می‌دهد. یک مطالعه ۱۴ ساله نشان داده مردهایی که ۶ساعت در شبانه‌روز استراحت می‌کنند، ۴برابر بیشتر در معرض مرگ هستند؛ چرا که آنها بیشتر از دیگران در معرض حوادث قرار می‌گیرند. زندگی پر از رضایت، داشتن حیوان خانگی، خانواده و فرزندان طول عمر را بیشتر می‌کند.

  • چند عامل مهم در افزایش طول عمر

مطالعه‌ای که در نشریه علوم پزشکی سالمندشناسی توسط پروفسور پل گلرت منتشر شده نشان داده است که چندین عامل در افزایش عمر تأثیر دارد. آنها با بررسی ۶ سال آخر عمر ۱۴۰۰ سالمند که در 3گروه ۱۰۰ و بالاتر، ۹۹-۹۰ و ۸۹-۸۰ تقسیم شده بودند به نتایج قابل توجهی رسیدند. 100ساله‌ها ۳٫۳ سال و 80ساله‌ها ۴٫۶ سال پیش از مرگشان در رنج بودند. درواقع 100ساله‌ها شرایط سخت و خاص کمتری نسبت به کسانی داشتند که در سال‌های ۹۹-۹۰ و ۸۹-۸۰ سالگی زندگی بودند. درواقع بیماری‌های این گروه‌های سنی باهم متفاوت است. 100ساله‌ها به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و نارسایی قلبی بیشتر و در عین حال به بیماری‌هایی مانند آریتمی قلبی و فشار خون بالا و بیماری‌های کلیوی و مزمن کمتری مبتلا می‌شوند. با وجود همه این موارد، نباید از پیشرفت‌هایی که در کشف آنتی‌بیوتیک، مراقبت‌های ماماها، بهبود درمان و آموزش بهداشت صورت گرفته غافل شد و در عین حال باید به این نکته توجه کرد که کهنسالان بالای ۱۰۰ سال انعطاف بیشتری در برابر زندگی داشته‌اند. دانشمندان نیز فرصت این را خواهند داشت که روی ژن‌های مؤثر بر سن طولانی در کهنسالان تحقیق بیشتری کنند.

  • وضعیت ایران

در ایران نیز سالمندی و سن امید به زندگی رو به افزایش است. در سالمندان بیماری‌های غیرواگیر همانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، حوادث عروقی مغز و سکته قلبی شایع‌تر می‌شود که همه اینها می‌تواند زمینه‌ساز شیوع بیماری نارسایی قلبی شود. پزشکان و متخصصان می‌گویند گرایش مردم به مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها، زندگی آپارتمانی، عدم‌فعالیت‌های ورزشی، آلودگی هوا و... ازجمله مسائلی است که باعث شده سلامت مردم تهدید شود و در نتیجه با وجود افزایش سن امید به زندگی، سالمندان دوران سالمندی همراه با بیماری بیشتری داشته باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *