شناسه خبر: 11957 منتشر شده در مورخ: 1396/5/2 ساعت: 11:14 گروه: اجتماعی  
نابینای 16 سالی که نویسنده شد

نابینای 16 سالی که نویسنده شد

عرفان شیروان لک که در سن ۱۱ ماهگی خانواده‌اش متوجه نابینایی او می‌شوند، با حمایت خانواده و پشتکار خودش توانست مهارت داستان نویسی را فراگیرد.

به گزارش ایران سپیداین نوجوان موفق اظهار داشت که موفقیت او در دستیابی به هنر نویسندگی مدیون حمایت‌های خانواده‌اش است.

وی با اشاره به اینکه مادرش یک سال برای یادگیری خط بریل فرصت گذاشت تا آن را به او بیاموزد افزود: هر چند معمولاً فرزندان عصای دست والدین می‌شوند اما این بار پدر و مادرم عصای دستم شدند.
شیروان لک یادگیری خط بریل را سخت‌ترین مرحله زندگی خود بیان کرد و افزود که به دلیل کودک بودن برای برجسته بودن حروف همیشه بین انگشتانم زخمی بود.
وی راز موفقیت خود را پیدا کردن یک دوست روشندل در کتابخانه مرکزی شیراز دانست و تصریح کرد که به دلیل نبودن کتاب‌های داستان و آموزش داستان نویسی به خط بریل، این دوست، ماهیانه کتاب‌های مورد نیاز من را به گچساران ارسال می‌کرد و من پس از مطالعه آن را به کتابخانه می‌فرستادم تا پس از ۲ سال داستان نویسی را یاد گرفتم.
این جوان نابینا ابراز داشت که فراگیری هنر نویسندگی به دلیل علاقه شخصی، من را وارد دنیای جدیدی کرد.
وی شنیدن صدای آب‌های روان و بوی طبیعت را تجربیات لذت بخش خود از گردش‌هایش در طبیعت عنوان کرد.
شیروان لک دیدن چهره خود و والدینش را از آرزوهایش ذکر کرد.
این نوجوان از هم سن و سال‌های خود خواست برای دستیابی به آرزوهای خود تلاش کنند و از تمام امکانات بهره بگیرند.
علی شیروان لک پدر این نوجوان موفق با اشاره به اینکه یک فرزند کم بینای دیگر نیز دارد گفت که تأمین هزینه وسایل یادگیری مانند ضبط‌های مخصوص، تأمین هزینه‌های موسیقی و زبانکده با حقوق کارمندی بسیار سخت است.
وی بیان کرد که فرزندانش به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار معلولیت هستند.
مسئول روابط عمومی اداره بهزیستی گچساران گفت که ۲ کتاب دل نوشته‌های عرفان و داستان‌های کودکان و نوجوانان اثر عرفان شیروان لک نویسنده نابینای این شهرستان منتشر شده است.
افشین بدخشان افزود که این نویسنده هم اکنون ۱۶ سال سن دارد و دانش آموز سوم متوسطه است و در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران تحصیل می‌کند.
کتاب ” دل نوشته‌های عرفان ” در ۹۶ صفحه منتشر شده است و قیمت این کتاب ۹۰ هزار ریال است.
داستان‌های کودکان و نوجوانان این نویسنده نیز در ۷۲ صفحه و قیمت آن ۷۰ هزار ریال درج شده است.
بدخشان از دستگاه‌های اجرایی خواست برای خرید این کتاب پیش قدم شوند.
عرفان شیروان لک از مسئولان خواست برای تبدیل این ۲ اثر به فایل صوتی و یا خط بریل برای استفاده نابینایان به او کمک کنند.

** تلاش‌های دولت برای پیشگیری از معلولیت
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بالا بودن آمار معلولیت در این استان گفت که برای کاهش معلولیت طرح غربال گیری ژنتیک برای پنج هزار زوج جوان در سال گذشته اجرا شد.
علیرضا موسوی امجد افزود که برای انجام آزمایش‌های ژنتیک با آزمایشگاه ژنتیک قطب جنوب کشور در شیراز قراردادی به میران ۲ میلیارد ریال منعقد شده است.
موسوی امجد اظهار کرد که در استان نیز با یک آزمایشگاه ژنتیک قراردادی به میزان ۲ میلیارد ریال منعقد شده است و پرداخت هزینه‌های بالای زوج‌های جوان دارای مشکل ژنتیک یک خدمت ماندگار دولت یازدهم محسوب می‌شود.
وی گفت: برای کاهش معلولیت‌ها تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، ثبت اسناد برای انجام مشاوره قبل از ازدواج برای زوج‌های جوان منعقد شده که این برنامه برای کاهش این آسیب تأثیرگذار است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان بیش از ۱۸ هزار معلول شناسایی شده که ۶ هزار تن از آنان از حمایت بهزیستی برخوردارند.
سید آیت افشار مهر افزود: در سال جاری برای امور مستمری، درمان و دیگر خدمات معلولان از سوی معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد: این میزان اعتبار در بخش‌های توانبخشی مبتنی بر خدمات جامعه، مناسب سازی اماکن و تجهیزات، هزینه‌های نگهداری و حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی هزینه شده است.
افشارمهر از حمایت بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از ۱۶۰ معلول ضایعه نخاعی خبر داد و گفت: آمار معلولان ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات جاده‌ای روبه افزایش است.

** معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری
افشارمهر نرخ معلولیت در کهگیلویه بویراحمد را سه درصد اعلام کرد و گفت: میزان معلولیت در این استان یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
یک هزار و ۶۰۶ معلول روانی، یک هزار و ۴۴۵ ناشنوا، یک هزار و ۶۵۹ معلول نابینا، چهار هزار و ۴۱۶ معلول ذهنی، ۶ هزار و ۴۷ معلول جسمی حرکتی و ۸۶۷ سالمند در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

**خدمات دولت به معلولان
معاون توان بخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در سال ۹۵ در این استان ۹۶ میلیارد ریال در بخش‌های توان بخشی برای معلولان هزینه شد.
سید آیت اله افشارمهر اظهار کرد که این میزان نسبت به سال ۹۴ حدود ۳۶ میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد.
وی گفت که خدمات بهزیستی به پنج هزار و ۸۶۷ معلول، مراکز شبانه و ۱۲ مرکز روزانه نسبت به دولت قبل افزایش چند برابری داشته است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت که گسترش خدمات و افزایش ۲ تا سه برابری حقوق مستمری بگیران بهزیستی در دولت تدبیر وامید قشر محروم را به زندگی دلگر‌متر کرده است.
موسوی امجد اظهار داشت که در سال جاری حقوق خانوارهای یک نفره ۹۵۰ هزار ریال، ۲ نفره یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریال، سه نفره ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال، چهار نفره سه میلیون و ۳۷۰ هزار ریال و پنج نفره به بالا سه میلیون و ۶۵۰ هزار ریال افزایش یافته است.
وی اظهار کرد که تا قبل از دولت تدبیر وامید وام خوداشتغالی به نیازمندان بهزیستی پرداخت نمی‌شد، اما از سال ۹۲ تا ۹۵ در این استان ۱۲۰ میلیارد ریال وام به یک هزار و ۲۰۰ معلول پرداخت شد.
در شرایطی که نوجوانی با محدودیت جسمانی توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، دیگر نوجوانان نیز می توانند این گونه افراد را برای موفقیت، الگوی خود قرار دهند.
هرچند سازمان بهزیستی در دولت یازدهم تلاش برای خدمات رسانی به معلولان را بیشتر کرده است اما مشارکت مردم برای پیشگیری از طریق آزمایش و مشاوره‌های ژنتیکی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۷ هزار نفر در آن از حمایت بهزیستی برخوردارند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *