شناسه خبر: 11929 منتشر شده در مورخ: 1396/5/2 ساعت: 08:41 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 2 مرداد 1396

روزنامه دوشنبه 2 مرداد 1396

رشد سالانه 0.5 درصدی معلولیت در کشور - پیشنهادی که ناطق نوری رد کرد - اولین جلسه عمومی دفتر شهرداری معلولین اصفهان برگزار شد - سهم اشتغال غیر رسمی در اقتصاد کشور چقدر است؟ - سفر سالم، با تغذیه سالم - از زبان صمیمی یک مسئول استودیو - کسب اولین طلای نابینایان در مسابقات جهانی دو و میدانی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 2 مرداد 1396

29 شوال 1438

24 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5623

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

رشد سالانه 0.5 درصدی معلولیت در کشور 2

پیشنهادی که ناطق نوری رد کرد 4

اولین جلسه عمومی دفتر شهرداری معلولین اصفهان برگزار شد 6

سهم اشتغال غیر رسمی در اقتصاد کشور چقدر است؟ 8

سفر سالم، با تغذیه سالم 9

از زبان صمیمی یک مسئول استودیو 12

کسب اولین طلای نابینایان در مسابقات جهانی دو و میدانی

حوادث

اطلاعرسانی

.......ویژه

* رشد سالانه 0.5 درصدی معلولیت در کشور

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین آمار معلولیت به ترتیب مربوط به ناتوانی جسمی-حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و چند معلولیتی است. نحوینژاد با اشاره به رشد سالیانه 0.5 درصدی آمار بروز معلولیت در کشور تصریح کرد: تصادفات رانندگی، بلایای طبیعی، حوادث حین کار، بالا رفتن درصد سالمندی و بیماریهایی نظیر دیابت، سوء تغذیه و فشار خون، معلولیت زا هستند و طبق پیشبینیها هر سال 300 هزار ناتوانی به آمار کشور اضافه میشود که یک سوم از این تعداد نیازمند خدمات توانبخشی هستند و دو سوم دیگر تحت پوشش خدمات پیشگیری و آگاهی سازی باید قرار گیرند. نحوینژاد ادامه داد: در کنار سازمان بهزیستی، 26 هزار نهاد و مرکز غیر دولتی به معلولان و مددجویان خدمات میدهند و اجرای قانون جدید حمایت از معلولان میتواند در بهبود کیفیت خدمات به این قشر بسیار اثرگذار باشد. وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری معلولان کشور تصریح کرد: 65 درصد از این جمعیت یا قریب به 800 هزار نفر مختص به آقایان و 35 درصد این آمار مربوط به خانمها است و بهزیستی در زمینه خدمات رسانی و توانبخشی به این افراد اقدامهای لازم را انجام میدهد.

وی در خصوص سه درصد اشتغال معلولان نیز خاطرنشان کرد: اولین مشکل در تحقق این رقم، کاهش استخدامهاست و این که هر دستگاهی نیروهای مورد نیاز خود را میخواهد و درمان درد اشتغال معلولان، همان مؤسسات و مراکز کاریابی است. اگرچه بر اساس قانون، سه درصد استخدامها به معلولان باید اختصاص پیدا کند، اما در این 10 سال میزان استخدامهای صورت گرفته کاهش یافته و از سوی دیگر نیازهای معلولان باید متناسب با شغلهای مورد نظر باشند، یعنی همخوانی بین رشته تحصیلی و توانایی این افراد مورد توجه باشد. وی در پایان گفت: در سال گذشته 20 هزار فرصت شغلی از سوی بهزیستی در کشور ایجاد شد.

.......سیاسی

* پیشنهادی که ناطق نوری رد کرد

روزنامه شرق نوشت: شنیده ها حاکی از آن است، یکی از وزیران از طرف رئیس جمهوری پیشنهاد دبیری شورای عالی امنیت ملی را به ناطق نوری ٧٣ ساله داده و او هم قبول نکرده است. مسئولیتی که هم اکنون بر عهده دریابان علی شمخانی است. دبیر شورا با نظر رئیس جمهوری که ریاست شورا را بر عهده دارد، انتخاب میشود و از سوی مقام معظم رهبری هم حکم انتصاب دریافت میکند.

* مولاوردی، معاون رئیس جمهور گفت: جمعی از خانمهای اصلاحطلب که در تشکلهای مختلف فعال هستند، فهرست پیشنهادی خود را برای چینش کابینه دادند، اما زنان اصولگرا ورودی به این موضوع نداشتند.

* ابتکار، معاون رئیس جمهور گفت: جناحها باید به هم اعتماد داشته باشند، یکسری اصول و مبانی را مشترک بدانند و درباره جهتگیریها با هم گفتگو کنند.

* محمود صادقی، نماینده تهران در گفتگو با روزنامه اعتماد به دیدار اصلاحطلبان با رئیس جمهور درباره انتخاب کابینه پرداخت و گفت: ایشان در دیدار اول سیستم خودشان در چینش کابینه را توضیح داد که از چه منابعی مشورت میگیرد. ایشان گفت از سه دسته به من لیست دادند. یک دسته ستاد انتخاباتی ایشان با محوریت آقایان بانک و شریعتمداری؛ دسته دوم اصلاحطلبان با محوریت آقای جهانگیری که لیستی را به ایشان داده اند. آقای روحانی گفت من به آقای جهانگیری گفتم فکر کن خودت رئیس جمهور هستی و میخواهی کابینه را بچینی و همان افراد را به من معرفی کن. دسته سوم هم اصولگرایان معتدل بودند که به ایشان لیست داده اند. آقای روحانی گفت در نهایت همه اینها را دفترم جمع بندی کرده است.

* سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: منتخبان این انتخابات مطابق قانون از 12 شهریور کار خود را آغاز میکنند.

 

.......اجتماعی

* اولین جلسه عمومی دفتر شهرداری معلولین اصفهان برگزار شد

  دفتر شهرداری معلولین اصفهان اولین جلسه عمومی شهرداری را برای ارائه گزارش عملکرد به جمعی از نابینایان و کمبینایان برگزار کرد. این جلسه با شعار «هر شهروند نمیتواند یک معلول باشد، اما هر معلول یک شهروند است»، در تاریخ 22 تیر ماه در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی خانه جوان اصفهان تشکیل شد. حمید هنرکار، مدیر دفتر شهرداری معلولین به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت که در ذیل میخوانید: این دفتر در حال بررسی مشکلات شهری  اعم از مناسب سازی پیاده روها، پلهای عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس و چهار راهها در مناطق مختلف شهر اصفهان بصورت منطقه ای است. همچنین مشکلات سیستم حمل و نقل اتوبوس مانند گویا سازی  اتوبوسها و BRT و پایانه های اتوبوسرانی جمعآوری شده است که به زودی در جلسه ای با مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بررسی خواهد شد.

* طرح بهبود معیشت کوله بران در دست تدوین است: علیرضا گلستانی، معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح ویژه ای با هدف بهبود معیشت کوله بران به موازات نظارت دقیق بر معابر مرزی در دست تدوین است. وی با تأکید بر این که کوله بران قاچاقچی نیستند، گفت: با تحقق رسمی شدن مرز کیله سردشت، نزدیک به 2 هزار فرصت شغلی جدید در این منطقه ایجاد میشود.

* نیاز مراکز بهزیستی به کمکهای داوطلبانه: فرهاد اقطار، رئیس دبیرخانه مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی گفت: کمکهای مردم به این سازمان فقط نقدی نیست و مردم میتوانند با ارائه خدمات به گروه هدف این سازمان کمک کنند. تمام صاحبان حرفه میتوانند به مراکز بهزیستی، خدمات ارائه دهند و داوطلبان میتوانند در سامانه داوطلبان در سایت سازمان بهزیستی کشور نام نویسی و برای همکاری، اعلام آمادگی کنند.

 

.......اقتصادی

* سهم اشتغال غیر رسمی در اقتصاد کشور چقدر است؟

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که طی سالهای 1384 تا 1395 درصد شاغلین بیمه شده از 31 درصد به 41 درصد افزایش یافته است و به طور متوسط طی این دوره، 37 درصد از شاغلین بیمه بوده اند. در سالهای 1391 و 1392 به ترتیب 339 و 116 درصد از شاغلین اضافه شده بیمه بوده اند. به عبارت دیگر، در این سالها بخشی از شاغلین غیر رسمی به لیست شاغلین رسمی اضافه شده اند.

* راه آهن ایران و افغانستان به هم میرسند: محمدزاده، مدیر عامل شرکت راه آهن ایران گفت: بر اساس قرارداد همکاری در تهران، تا نیمه نخست مرداد امسال راه آهن ایران و افغانستان به یکدیگر متصل خواهند شد. راه اندازی دفتر و ایستگاه مرزی در مرز افغانستان باید به فوریت انجام شود تا زمانی که قطار به افغانستان وارد میشود، ما با مشکل اداری مواجه نباشیم.

 

......آموزشی

* سفر سالم، با تغذیه سالم

توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی در سفر بسیار مهم است و با رعایت چند نکته ساده میتوان از سفر خود بیشترین لذت را برد. یکی از مواد غذایی مهم و حساس، آب مصرفی است. از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید. همیشه آبهای بطری بسته بندی شده همراه داشته باشید و  باقیمانده آب بطریها را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید. اگر از سلامت آب در جایی بی اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.  اگر مجبور شدید در رستوران غذا میل کنید، رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتی معتبر داشته باشند. در صورت مصرف مواد غذایی کنسروی، قبل از مصرف حتماً ۲۰ دقیقه بجوشانید و از مصرف کنسروهای بادکرده یا زنگ زده خودداری کنید. توصیه میشود بجای سالاد و سبزی خوردن در رستورانها  که احتمال آلودگی آنها زیاد است، ماست بخورید. یک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه فرنگی و خیار و لیمو ترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش میدهید، از گوجه فرنگی و خیار خرد شده که همراه خود دارید استفاده کنید. غذاهایی را که با خود به سفر میبرید، نیم پز نکنید، یا از همان اول غذا را کامل بپزید یا این که در مقصد اقدام به پخت آن کنید. غذاهایی مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذاهایی مثل الویه و کباب کوبیده، کالباس و سوسیس بسیار حساس و فساد پذیر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه میکنید، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورشها، سریعتر فاسد میشوند؛ چون میکروبها و باکتریها در فضای مایع، محیط مناسبتری برای رشد و تکثیر دارند. غذایی را که برای سفر آماده میکنید  در طول راه کاملاً خنک نگهدارید. بجای نوشابه، همراه با غذا دوغ کم نمک و بدون گاز سفارش دهید. در طول راه به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک یا تخمه های کم نمک به همراه داشته باشید. این تنقلات بسیار سالمتر و کم ضررتر از چیپس، پفک و نوشابه هستند. بسیاری از افراد مایلند در طول مسیر، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند که غذای سالم، مطبوع و با کیفیتی خورده باشند، باید توجه داشت که گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف یخ گذاشته و دقت شود که در طول راه و قبل از کباب کردن، کاملاً سرد نگهداری شود. از گوشتهایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش میرسند، استفاده نکنید. انواع میکروبها و تخم انگلها با مصرف این گوشتها که ممکن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل میشوند. در موقع تهیه کباب و جوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمتهای آن و بخصوص داخل آن کاملاً حرارت دیده و بخوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد، قهوه ای رنگ است.

 

 

.......صدای خاطره ها

* از زبان صمیمی یک مسئول استودیو

یک نکته را ضروری دانستیم تا قبل از ادامه صحبتهای قاسم طاهری، مسئول استودیوی مرکز رودکی و همچنین صدابردار آن استودیو، مطرح کنیم و آن، عدم رعایت تقدم و تأخر زمان و تاریخ در طرح سؤالات است. لذا خوانندگان گرامی در طول مطالعه این گفتگو، از عدم ترتیب زمان و تاریخ تعجب نکنند. – روال کار شما با توجه به این که فقط یک استودیو داشتید، از نظر برنامه ریزی چگونه بود؟ عرض کردم که ما یک استودیو داشتیم و مجبور بودیم با یک برنامه ریزی منظم، از گوینده ها استفاده کنیم؛ مثلاً از ساعت 8 تا 10 برای یک گوینده زمان منظور میکردیم و از 10 تا 12 برای گوینده دیگر و همین روال تا ساعت 2 بعد از ظهر ادامه داشت. چون ساعت کاری ما تا ساعت 2 بود. – عموماً چه کتابهایی ضبط میشد؟ معمولاً کتابهای درسی را ضبط میکردیم. وقتی کار ضبط کتابهای درسی تمام میشد، به سراغ کتابهای غیر درسی یا دانشگاهی میرفتیم. – کمی از فضای حاکم بر محیط کاریتان در آن سالها بگویید. ببینید ما در فضایی کاملاً صمیمی کار میکردیم. این طور نبود که دائماً با گوینده ها در حال مشاجره باشیم که چرا دیر آمدی، چرا تأخیر می کنی؟ و امثال اینها. عموماً گوینده ها سر وقت در ساعتی که برایشان مقرر میشد حاضر بودند؛ البته گهگاه پیش میآمد که فلان گوینده شیطنت کوچکی بکند، اما این موضوع همیشگی نبود. بعضی گوینده ها مثل خانم سحبان خیلی به کار خود مسلط بودند. روال کار خانم سحبان این بود که پیش از ورود به استودیو، به سراغ فرهنگ لغتهایی که در کتابخانه داشتیم، مثل فرهنگ عمید یا فرهنگ معین میرفت تا لغات و اصطلاحاتی که در خوانش آنها تردید دارد، از آن فرهنگها استخراج کند. جدا از مسئولیت و تعهد کاری در خوانش صحیح واژه ها، آن چه ما و گوینده هایی مثل خانم سحبان را سختگیر میکرد، مخاطبی بود که از آن کتابها استفاده میکرد. اغلب مخاطبان ما در آن دوران، دانشآموزان بودند و به همین علت، باید شیوه درست خوانش واژه ها رعایت میشد تا آن واژه را به درستی بیاموزند. – شیوه کار با دسگاه ضبط را از آقای غفاری آموختید؟ از آقای غفاری و آقای حسین فراهانی که نمیدانم ایشان را میشناسید یا نه؟ - تا حدی. بله! آقای حسین فراهانی یکی از دوستان صمیمی من بود که چند ماه قبل از من وارد سازمان شده بود و تسلط خوبی بر دستگاه ضبط داشت. به کمک او و آقای غفاری ظرف یک هفته کار با دستگاه را یاد گرفتم. – به محیط استودیو اشاره کردید، اما از دستگاه ضبطی که در آن دوران مورد استفاده بود، نگفتید. بله! امکانات استودیوی ما در آن دوران، مختصر بود. ما از یک دستگاه ضبط ریل، مارک «آ کا ای» استفاده میکردیم که یک دستگاه حرفه ای، -اما نه در حد دستگاههای حرفه ای رادیو- بود. گرچه نوارهای مورد استفاده ما، در رادیو هم موجود بود، اما دستگاهمان نسبت به تجهیزات رادیو کاملاً معمولی بود. با این حال خیلی خوب و با کیفیت ضبط میکرد. بعدها دستگاه ریلکاست خریداری شد. تا قبل از خریداری دستگاه ریلکاست، ما نوارهای ریل را با استفاده از یک سیم رابط به دستگاه «دک» وصل میکردیم و نوارها را به کاست برمیگرداندیم. خب این امکان برای همه وجود نداشت که ضبط ریل داشته باشند و باید کتاب ضبط شده به کاست برگردانده میشد. کار با آن شیوه، روند تبدیل را کمی با کندی مواجه میکرد، مثلاً یک نوار 60 دقیقه ای ظرف 70 دقیقه تبدیل میشد. اما با خریداری دستگاه ریلکاست، مشکل کندی تبدیل برطرف شد؛ چون آن دستگاه دارای سرعتهای استاندارد بود که روند کار را تسریع میکرد. – پس با این توضیحات، شما در دوران دانشآموزی هم از دستگاههای ریل استفاده میکردید. البته آن دستگاهها، مثل دستگاه استودیو نبود. در واقع یک ضبط صوت بود که نوارهای ریل را پخش میکرد. یادش به خیر! مسئول کتابخانه مدرسه خانم نبوی بود که کتابها را از سازمان تهیه میکرد. "ادامه دارد"

 

 

.......ورزشی

* کسب اولین طلای نابینایان در مسابقات جهانی دو و میدانی

سامان پاکباز به مدال طلای ماده پرتاب وزنه کلاس F۱۲ رقابتهای پارا دو و میدانی جهانی لندن دست یافت. پاکباز پرتابگر نابینای کشورمان که در مسابقات پارالمپیک ریو موفق به کسب مدال نقره شده بود، با پرتاب ۱۵ متر و ۸۳ سانتیمتر در جایگاه نخست ایستاد و سومین طلای کاروان ایران را بر گردن آویخت. رومن دانیلیوک از اوکراین با ۱۵ متر و ۴۴ سانتیمتر، به مدال نقره رسید و لوپز گونزالس، پرتابگر اسپانیایی، با همین رکورد سوم شد. در ادامه روز نهم این مسابقات، سیامک صالح فرجزاده به مدال نقره دست یافت. پرتابگر دیسک ایران در کلاس F۳4، موفق شد با ۳۵ متر و ۲ سانتیمتر مدال نقره را از آن خود کند. در ساعات پایانی روز نهم این رقابتها نیز سجاد محمدیان، پرتابگر وزنه در کلاس F42، به مصاف حریفان خود رفت. محمدیان با پرتاب 14 متر و 44 سانتیمتر مدال نقره را از آن خود کرد. در این ماده، دیویس آلد، پرتابگر بریتانیایی با 17 متر و 52 سانتیمتر ضمن شکستن رکورد جهان، به قهرمانی رسید. کاروان پارا دو و میدانی کشورمان در فاصله یک روز مانده به پایان مسابقات، صاحب ۳ طلا، ۹ نقره و ۵ برنز و مجموع ۱۷ مدال شد.

* هاشمیان، مربی زیر 17 ساله های هامبورگ شد: وحید هاشمیان که در سالهای 1999 تا 2001 بازیکن این باشگاه آلمانی بود، بعد از نزدیک به 4 تا 5 سال حضور مداوم در کلاسهای مربیگری، رسماً وارد این دنیای پر التهاب شد و هدایت تیم زیر 17 ساله های هامبورگ را در دست گرفت. هاشمیان در گفتگو با یکی از مجلات محلی چاپ شهر بوخوم، مدعی شده بود که قصد دارد مربیگری را در شمال آلمان و کنار خانواده اش آغاز کند. در این راه کارآموزی در بوخوم، ایده ابتدایی این چهره سرشناس ایرانی بود و حالا از کارآموزی به هدایت تیم زیر 17 ساله های هامبورگ رسیده است.

.......حوادث

* دو کودک قربانی جنون مرگبار پدر

تلاشهای تیم پزشکی برای نجات دو کودک که با خوراندن قرص برنج توسط پدرشان، به کما رفته بودند، بی نتیجه ماند و دختر و پسر خردسال در فاصله کمتر از 24 ساعت، روی تخت بیمارستان جان سپردند. ساعت یک بامداد چهارشنبه 28 تیر، زن جوانی هراسان با اورژانس کرج تماس گرفت و برای نجات برادر جوانش و دو برادرزاده اش درخواست کمک کرد. با این تماس، مأموران اورژانس راهی محل شده و مرد جوان و پسر 3 ساله و دختر 6 ساله اش را به بیمارستان منتقل کردند. معاینات مقدماتی متخصصین نشان میداد که مرد جوان و دو کودک قرص برنج خورده اند. در ادامه تحقیقات مشخص شد، همسر مرد جوان از چند ماه قبل و به خاطر مشکلات شدید مالی و خانوادگی، به حالت قهر خانه را ترک کرده و درخواست طلاق داده بود. اما شوهرش که ماهها چشم انتظار بازگشت همسرش بود، وقتی پی برد او تصمیمش را گرفته و به هیچ عنوان حاضر به بازگشت نیست در تصمیمی جنونآمیز قرص برنج خورد و به دو فرزند خردسالش هم از قرص مرگبار خوراند. او به همراه فرزندانش دقایقی بعد راهی خانه خواهرش شده بود. با توجه به شرایط وخیم مرد جوان و دو فرزندش، آنها بلافاصله به بیمارستان لقمان در تهران منتقل شدند. اما مرد جوان و پسر 3 ساله اش همان روز و دختر 6 ساله اش شنبه تسلیم مرگ شدند.

* زندگی 24 ساله خرس و زوج روسی: خرس غول پیکر که از سه ماهگی در کنار خانواده ای در مسکو زندگی میکند، با علاقه بسیار به نوشیدنیهای گرم، پس از 24 سال همچنان در کنار آنهاست. این خرس که به خاطر وفاداری و روابط خاص با این خانواده، مورد توجه مستند سازان جهان قرار گرفته، با رفتارهای خاص خود هواداران بسیاری پیدا کرده و به چهره ای شناخته شده بدل شده است. خرس عظیم الجثه در طول این سالها حتی یک بار نیز به زوج روسی و فرزندانشان حمله نکرده و درست مانند یک حیوان خانگی رفتار میکند.

.......اطلاع رسانی

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای پیوسته انجمن نابینایان ایران میرساند: مجمع عمومی فوق العاده نوبت دوم جهت اصلاح مواردی از مواد اساسنامه انجمن در تاریخ 11/5/96 در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان تهران از ساعت 9 لغایت 11 صبح برگزار میگردد. همراه داشتن کارت عضویت و کارت ملی الزامی است. ضمناً یادآور میشود، هر یک از اعضا میتواند با داشتن وکالت محضری و کپی کارت ملی و کارت عضویت موکل، به جای سه نفر از دیگر اعضای پیوسته رأی دهد. سرویس ایاب و ذهاب از دو مبدأ پارک شهر و میدان امام حسین رأس ساعت 8 صبح آماده حرکت است. نشانی: تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از میرداماد- نرسیده به ظفر- اداره کل بهزیستی استان تهران. تلفن هماهنگی: 22560060-22560061 ضمناً کارت عضویت پیوسته دارای هولوگرام است.

* گلواژه: زورگو، خواب پریشان بسیار میبیند. حکیم ارد بزرگ

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *