شناسه خبر: 11831 منتشر شده در مورخ: 1396/4/28 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
کاهش گرایش به دکتر شدن در جامعه

کاهش گرایش به دکتر شدن در جامعه

هشدار صریح مهدی فیض، معاون فرهنگی آموزش و پرورش به والدین دانش‌آموزانی این است که اصرار دارند فرزندشان حتما در رشته تجربی درس بخواند؛ وی می گوید «از هر ۳۰دانش‌آموز هر کلاس تجربی، یکی دکتر می‌شود»؛

به گزارش ایران سپید این روزها نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز درگیر انتخاب رشته‌ هستند و اگر انتخاب درستی نداشته باشند، سرنوشت‌شان تغییر خواهد کرد. به استناد آماری که معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش داده است، از مجموع 965 هزار دانش‌آموز پایه نهم، 38 درصد آنها رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند که نسبت به سال تحصیلی قبل از آن یک درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم شاید کم باشد، چرا که با توجه به «تب دکترشدن» که رو به افزایش هم بود، همین تغییر مسیر را هم باید به فال نیک گرفت. هشدارهای مدام از سوی آموزش و پرورش و تلاش مشاوران مدارس برای توجیه والدین که تحصیل در رشته تجربی را مساوی دکترشدن ندانند، یکی از عوامل مؤثر بر همین کاهش حداقلی بوده است. سال تحصیلی گذشته 66 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری و 34درصد نیز به شاخه های کاردانش و فنی حرفه‌ای هدایت شدند.

در شاخه نظری به نسبت 100درصد در درون این شاخه به ترتیب 75/0 درصد رشته معارف، 19 درصد رشته ریاضی، 33 درصد رشته انسانی و 45درصد رشته تجربی را ‌ برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. پس از آنکه سال گذشته اجرای برنامه هدایت تحصیلی با چالش‌هایی مواجه شد، گویا این‌بار تلاش جدی‌تری برای توجیه اولیا و دانش‌آموزان آغاز شده است. در یک نمونه از آغاز سال تحصیلی 4جلسه 2ساعته مشاوره برای اولیای دانش‌آموزان برگزار شده است. محمد مصطفوی‌‌ هم این تغییر نگرش در بین اولیای را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «در فرم‌های نظرسنجی سال تحصیلی جاری (96-95)، 38 درصد دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در رشته‌های کاردانش و فنی وحرفه‌ای ابراز علاقه کردند که نشان‌دهنده تغییر نگرش و تصمیم‌گیری عاقلانه آنها با توجه به واقعیات جامعه است.»

  • آغاز ثبت‌نام

حالا دانش‌آموزان پایه نهم باید برای دریافت برگ هدایت‌تحصیلی به مدارس محل تحصیل خود مراجعه کنند. مصطفوی می‌گوید: «زمان مراجعه دانش‌آموزان به مدارس برای دریافت فرم‌ها و ثبت‌نام از سوی مدارس اعلام و ظرفیت‌های هر رشته نیز مشخص شده است. هر منطقه ظرفیتی برای پذیرش در رشته‌های تحصیلی دارد، برای مثال اگر منطقه‌ای ظرفیت پذیرش 400 دانش‌آموز در رشته تجربی را دارد، باید این ظرفیت بر حسب عملکرد تحصیلی و داده‌های دانش‌آموزی مورد بررسی قرار گیرد.» او تأکید می‌کند که امسال هیچ اجباری در هدایت تحصیلی نخواهد بود اما از والدین می‌خواهد علاوه بر محدودیت ظرفیت مدارس مناطق به استعداد و علاقه فرزندشان هم توجه کنند.وی با اشاره به جایگاه ویژه مشاوره در آموزش و پرورش دانش‌آموزان گفت: برنامه‌ریزی‌ها و پیش بینی‌های لازم انجام شده تا برای دوره ابتدایی نیز مشاور در نظر گرفته شود.مصطفوی توضیح داد: در سال‌های قبل که دانش‌آموزان پس از گذراندن سال اول دبیرستان انتخاب رشته می‌کردند تنها 30درصد حاضر می‌شدند مدرسه خود را تغییر دهند و70درصد در همان دبیرستانی که سال اول عمومی را طی کرده بودند ادامه تحصیل می‌دادند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *