شناسه خبر: 11792 منتشر شده در مورخ: 1396/4/28 ساعت: 09:14 گروه: اجتماعی  
آموزش فنی حرفه ای نیاز ضروری برای اشتغال معلولان

آموزش فنی حرفه ای نیاز ضروری برای اشتغال معلولان

وزیر تعاون با اشاره به تلاش برای ایجاد اشتغال برای معلولان گفت: در تلاش هستیم برای خانواده‌های دو معلول شرایطی ایجاد کنیم که معلولان آنها با آموزش‌های فنی و حرفه ای مهارت کسب کنند و با ایجاد اشتغال زمینه درآمدزایی آنها را فراهم کنیم.

به گزارش ایران سپید  علی ربیعی در مراسم افتتاح مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی سالمندان آسایشگاه خیریه کهریزک البرز، اظهار کرد: سالمندی و معلولیت در جامعه امروز  در حال تبدیل به دغدغه و مساله ای مهم است.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مددکاری در جامعه ادامه داد: جامعه اگر می خواهد رنگ خوشبختی را ببیند باید به مددکاری و ترویج فرهنگ کمک به هم نوع به شیوه های مختلف توجه کند.

وی افزود: باید به سمت و سویی پیش برویم که هر ایرانی به یک مددکار تبدیل شود.

وی ابراز کرد: در کشور افراد زیادی هستند که به خانه نه به عنوان چهاردیواری ای که از خشت و گل  ساخته شده بلکه به عنوان مکانی پر از مهر و محبت نیاز دارند.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خود بر ضرورت پیشگیری از سالمندی با معلولیت در جامعه تاکید کرد وگفت: باید با برنامه ریزی جدی برای پیشگیری از سالمندی با معلولیت در جامعه تلاش کنیم.

وی با اشاره به جمعیت سالمند کشور گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند بین ۶۰ تا ۶۵ سال در کشور زندگی می کنند.

ربیعی افزود: حدود چهار میلیون و ٨۰۰ هزار نفر نیز سالمند بالای ۶۵ سال داریم که با سالمندان بین ۶۰ تا ۶۵ سال ، حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

وزیر کار توضیح داد: در حال حاضر سالمندان بیش از هشت درصد جمعیت کشور را تشکیل داده اند.

وی افزود: از جمعیت سالمندی کشور سه میلیون و ٨۵۵ هزار نفر زن هستند که ۲۴ درصد از آنها تنها زندگی می کنند.

وی با اشاره به آینده سالمندی کشور اظهار کرد: تا سال ۱۴۳۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال کشور به ۳۰ میلیون نفر می رسد.

ربیعی ابراز کرد: باید  شیوه زندگی سالمندان را تغییر دهیم تا امید و انگیزه به آینده در آنها افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت معلولیت در کشور اشاره کرد و گفت:  معلولیت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از سبک زندگی نادرست، شهرنشینی، وضعیت شغلی و عدم غربالگری ژنتیک است.

وی با تاکید بر اینکه غربالگری ژنتیک باید به صورت جدی تری پیگیری شود، افزود: این طرح از تولد کودکان معلول تا حد زیادی پیشگیری می کند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر غربالگری بینایی و شنوایی در کشور به صورت صددرصدی در حال اجراست تا از معلولیت های شنوایی و بینایی در کشور جلوگیری کند.

ربیعی با اشاره به تعداد معلولان کشور افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ نفر معلول در کشور داریم که ۷۰۰ هزار نفر از آنها از معلولیت شدید رنج می برند. ۱۲۰ هزار نفر از این معولان در مراکز نگهداری از معلولان نگهداری می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت جداسازی معلولان ذهنی با شدت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: به دنبال جدا سازی معلولان ذهنی از یکدیگر هستیم تا بتوانیم برای معلولان ذهنی که ضریب هوشی بیشتری نسبت به بقیه دارند، زندگی بهتری فراهم کنیم.

ربیعی در ادامه به راه اندازی شش مرکز اوتیسم در کشور اشاره کرد و افزود: این مراکز از امروز آغاز به کار کرده اند.

این مسئول همچنین به آغاز طرح CBR شهری نیز اشاره کرد وگفت: طرح CBR  وستایی به پایان رسیده و از امروز CBR شهری کلید خورده و تا دو سال آینده به پایان می رسد.

ایجاد مراکز سالمندی نیمه وقت در کشور

علی ربیعی در حاشیه این مراسم نیز و  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد سالمندان کشور در حال افزایش است به طوری که تا سال ۱۴۳۰ تعداد این افراد در کشور به ۳۰ میلیون نفر می رسد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های مسئولان در حوزه سالمندان افزایش تعداد سالمندانی است که تنها زندگی می‌کنند. باید سازوکاری اندیشید که سالمندان در جمع خانواده‌های خود باقی بمانند که یکی از این راهکارها ایجاد مراکز سالمندی نیمه وقت در کشور است.

ربیعی تصریح کرد: با ایجاد این مراکز، سالمندان نیمی از ساعات شبانه روز را خارج از خانواده زندگی می کنند و شب‌ها به خانه باز می‌گردند یا چند روز در این مراکز می‌مانند و برای مدتی مجددا  به خانه بازمی‌گردند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی و وضعیت حاکم بر خانواده‌ها، بسیاری از اعضای خانواده تحمل نگهداری طولانی مدت از سالمندان را ندارند و ایجاد این مراکز هم به سالمندان کمک می‌کند هم فرصت استراحت به خانواده آنها را می‌دهد

وی با بیان اینکه هزینه درمان در دوران سالمندی زیاد است، گفت: در تلاش هستیم بخشی از این هزینه‌ها همچون  خرید مفصل را تامین کنیم.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خود به تلاش برای ایجاد اشتغال برای معلولان اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم برای خانواده‌های دو معلول شرایطی ایجاد کنیم که معلولان آنها با آموزش‌های فنی و حرفه ای مهارت کسب کنند و با ایجاد اشتغال زمینه درآمدزایی آنها را فراهم کنیم.

وی توضیح داد: بدون شک لذت کسب درآمد از این طریق برای معلولان بیشتر بوده و انگیره و اعتماد به نفس آنها را نیز بالا می برد.

ربیعی گفت: تحت پوشش بیمه قرار دادن این معلولان و پرداخت بخشی از سهم بیمه کارفرما از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از معلولان انجام می شود.

افتتاح مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی سالمندان کهریزک البرز


مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی سالمندان آسایشگاه کهریزک (ساختمان لاله) امروز با حضور علی ربیعی ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.

گفتنی است ظرفیت این مرکز ۱۶۰ تخت است که ظرفیت دارد تا ۲۰۰ تخت را هم افزایش یابد.

این مرکز در سه بخش توانبخشی،  مراقبت در منزل و آموزش فعالیت دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *