شناسه خبر: 11786 منتشر شده در مورخ: 1396/4/28 ساعت: 08:23 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 28 تیر 1396

روزنامه چهارشنبه 28 تیر 1396

شعر - رفع نیاز نابینایان با فناوریهای جدید - اگر سند دارید ارائه کنید - شروع ثبت نام پایه دهمیها از هفته آینده - تجارب تنش زا، عامل پیری مغز - عینک ویژه برای استفاده طولانی از رایانه - امان از مراکزی که سلیقه ای عصا میخرند - پرگل شدن مسابقات فوتبال نابینایان با تغییر قوانین

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 28 تیر 1396

24 شوال 1438

19 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5620

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.

.........عناوین این شماره.......

شعر

رفع نیاز نابینایان با فناوریهای جدید 3

اگر سند دارید ارائه کنید 6

شروع ثبت نام پایه دهمیها از هفته آینده 7

اقتصادی

تجارب تنش زا، عامل پیری مغز 9

عینک ویژه برای استفاده طولانی از رایانه 11

امان از مراکزی که سلیقه ای عصا میخرند 12

پرگل شدن مسابقات فوتبال نابینایان با تغییر قوانین 16

حوادث

 

........شعر

* فرزند فاطمه، ششمین نور سرمدم، شیخ الائمه، صادق آل محمدم؛ من آخرین امام بقیع مدینه ام، زهر جفای خصم شرر زد به سینه ام؛ در لحظه های آخر عمرم به زمزمه، ابراز میکنم غم دل را به فاطمه؛ مادر بیا و حال پریشان من ببین، از سوز زهر، سینه سوزان من ببین؛ هنگام مرگ نام تو ذکر لبم شده، مسمومیت نه، غصه تو قاتلم شده؛

از یاد ماتم تو پریشان و مضطرم،

مثل تو غصه دارم و همدرد حیدرم؛ دشمن شبانه ننگ به لوح زمانه زد، در پیش اهل خانه ام آتش به خانه زد؛ از درب خانه شعله آتش زبانه داشت، آن بیحیا به روی دلم داغ میگذاشت؛ ای وای من که هیچ ز جورش ابا نکرد، از پیری و سفیدی مویم حیا نکرد؛ با دست بسته ام به بر کودکان من، انگار داشت از سر کین قصد جان من؛ در بین شعله ها به زمینم کشید و برد، مانند مرتضی به زمینم کشید و برد. 

* زین ماتمى که چشم ملائک ز خون تر است، گویا عزاى صادق آل پیمبرست.

..........ویژه

* رفع نیاز نابینایان با فناوریهای جدید: روز گذشته بخشی از اظهارات انوشیروان محسنی بندپی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، خواندید. - بهره مندی 420 هزار معلول روستایی از خدمات بهزیستی: محسنی بندپی با اشاره به وضعیت معلولان در روستا گفت: در حوزه توانمند سازی تلاش ما بر اجرای طرح «سی بی آر» روستایی است و تا کنون 420 هزار معلول روستایی به نوعی از خدمات و راهنماییهای تسهیل گران سازمان بهزیستی برخوردار شدند. در حال حاظر در نظر داریم طرح سی بی آر  شهری را در سراوان استان سیستان و بلوچستان روز سه شنبه رونمایی کنیم. وی همچنین در خصوص پشت نوبتیهای سازمان در سال 97 گفت: در بودجه سال 96 چهار هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد تا بتوانیم در سال 97 پشت نوبتیهایی را وارد چرخه حمایتی کنیم. هم اکنون در حوزه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن تعداد زیادی پشت نوبتی داریم که تمامی آنها بر اساس قانون در سال 97 پذیرش میشوند. - رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران سپید در خصوص تجهیزات توانبخشی برای نابینایان گفت: سازمان بهزیستی با توانبخشی شناخته شده است و از جمله فعالیتهایی که انجام داده، کاهش معلولیت، برخوردار کردن خانوارهای دو معلول به بالا از مسکن، افزایش خرید لوازم توانبخشی، گسترش توانبخشی مبتنی بر جامعه و خانواده است. در زمینه وسایل کمک توانبخشی سامانه ای را راه اندازی کردیم تا بتوانیم از سراسر کشور نیاز سنجی کنیم و بدانیم هر گروه از معلولان به چه وسایلی نیازمند هستند. همه معلولان از یک سطح اجتماعی و مالی برخوردار نیستند و همه نیاز به وسایل ندارند. گاهی کمک به یک معلول میتواند در حد یک مشاوره باشد. وی ادامه داد: اما در سال 95 نیازهای اولیه معلولان در 7 استان محرومتر را برطرف کردیم. اگر برای بعضی از افراد دارای معلولیت این وسایل دیرتر و برای برخی زودتر تأمین میشود، به دلیل اولویت بندیهای شهرستانهاست. به عنوان مثال بعضی از معلولان ضایعه نخاعی نیازهای فوری به وسایل بهداشتی دارند تا مبتلا به زخم بستر نشوند، اما شاید یک معلول دیگر حرکتی بتواند برای دریافت ویلچر، یک الی دو ماه هم صبر کند. برای معلولان با مشکل بینایی هم باید گفت که حدود 10.5 درصد افراد معلول پذیرش شده در بهزیستی دارای  مشکل بینایی هستند. این افراد عموماً تحصیل کرده بوده و نیاز به فناوریهای خاص دارند که خوشبختانه هم اکنون در حوزه فناوریهای مورد نیاز معلولان بینایی در کشور خودکفا شدیم. بندپی ادامه داد: در سال 96 نیازهای معلولان بینایی که از کل کشور احصا شده را از طریق شرکتهای دانش بنیان داخلی با حفظ موازین قانونی پاسخ خواهیم داد و فناوریهای مورد نیاز آنها را تأمین خواهیم کرد.

* گلواژه: اگر میخواهی خوب باشی، باید اول معتقد باشی که بد هستی. اپیکتوس

 

 

 

.......سیاسی

* اگر سند دارید ارائه کنید. نوبخت، سخنگوی دولت گفت: از همه کسانی که فکر میکنند در عقد قرارداد توتال اقدام غیر قانونی صورت گرفته، میخواهیم که مسامحه نکنند و هر مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه دهند.

* جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر این که دولت دوازدهم به دنبال ثبات اقتصادی در کشور است، گفت: با مدیریت قوی، پر انرژی و مدبرانه میتوان با چالشهای پیش رو مقابله کرد.

* «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران عصر دوشنبه (به وقت محلی) در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با تأکید بر این که سیاست تحریم و تغییر حکومت در ایران جواب نمیدهد، خواستار واقعبینی واشنگتن و اتمام اظهارات مداخله جویانه مقامهای آمریکایی شد.

* لاریجانی، رئیس مجلس گفت: آمریکاییها باید پیام رأی بالای نمایندگان مجلس به طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه را درک کنند.

* مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد از حکم جالب دستگاه قضایی برای یک شکارچی متخلف در این استان خبر داد و بیان کرد که این شکارچی به دو بار رونویسی از قانون صید و شکار محکوم شده است.

* صادق خان، شهردار لندن با جدیدترین اظهار نظر درباره دونالدترامپ، یک بار دیگر دشمنی خود با ترامپ را علنی و البته تازه کرد. او در جدیدترین اظهار نظر خود درباره ترامپ گفته است اگر او بخواهد برای دیدار از کشور ما بیاید، نباید برای او فرش قرمز پهن کنیم.

* در آخرین ساعات دوشنبه شب به وقت واشنگتن، دولت آمریکا اعلام کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است، ولی مدعی شد که تهران به روح برجام عمل نمیکند. بر اساس قانون آمریکا، دولت این کشور موظف است که هر 90 روز یک بار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.

 

 

 

 

.......اجتماعی

* شروع ثبت نام پایه دهمیها از هفته آینده: علی زر افشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در واقع بر اساس دستور العمل ثبت نام و آیین نامه اجرایی مدارس، ثبت نام درون پایه ای توسط خود مدارس انجام میشود و نیازی به حضور دانشآموز نیست، گفت: فرآیند هدایت تحصیلی پایه دهمیها هم شروع شده است و ثبت نام آنها از هفته آینده با در دست داشتن فرمهای هدایت تحصیلی در مدارس آغاز میشود.

* فرودگاه هندورابی افتتاح شد: جدیدترین فرودگاه ایران که در جزیره هندورابی ساخته شده، صبح دیروز سه شنبه 27 تیر، به طور رسمی آغاز به کار کرد. طبق اعلام این سازمان فراهم کردن مقدمات لازم برای جا بجایی توریستها و گردشگران داخلی و خارجی یکی از اصلیترین اولویتها در ساخت این فرودگاه بوده است و همچنین این فضا میتواند به جا بجایی مسافران و ساکنین در جزایر هندورابی و کیش و همچنین بندرعباس کمک شایانی کند.

.......اقتصادی

* طرح ضربتی اعطای وام ازدواج آغاز میشود: میر محمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از اول مرداد تا پایان شهریور به مدت ۹ هفته آغاز میشود. بیش از ۴ میلیون و ۶۹ هزار نفر از ابتدای سال ۹۲ تا پایان ۹۵ از بانکها وام ازدواج دریافت کردند؛ با این حال بانک مرکزی طرح ضربتی پرداخت وام به متقاضیان را از ابتدای مرداد تا پایان شهریور اجرایی میکند. حدود ۱۵ ماه از زمان مصوبه جدید مجلس برای افزایش وام ازدواج میگذرد و در فروردین ماه سال گذشته مجلس مصوب کرد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش یابد.

* تماس صوتی تلگرام رفع فیلتر نمیشود: واعظی، وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت توقف سرویس تماس صوتی تلگرام گفت: این نوع تماس رفع فیلتر نخواهد شد.

 

.......بهداشت و سلامت

* تجارب تنش زا، عامل پیری مغز: تجارب استرس زا در زندگی مانند مرگ کودک، طلاق و از دست دادن شغل طی چندین سال میتواند به نشان دادن علائم پیری مغز در سالیان آینده منجر شود. نتایج بررسیها تأیید کرد، از دست دادن فرزند، طلاق، از دست دادن شغل یا بزرگ شدن در کنار والدین الکلی یا معتاد با ضعف و ناتوانی در عملکردهای ذهنی (ادراکی) در سالهای آتی زندگی و سنین بالاتر مرتبط است.

* علائم گرمازدگی چیست؟ یک پزشک عمومی گفت: با افزایش گرما و تعریق بیش از حد فرد، در معرض گرمازدگی قرار میگیرد. دکتر ندا شهبازی افزود: تعریق بیش از حد موجب کاهش آب بدن شده و الکترولیتهای ضروری مانند سدیم و پتاسیم نیز به همراه این دفع آب، از بدن خارج شده و در نتیجه فشار خون به شدت کاهش پیدا میکند. در نتیجه خون رسانی مناسبی به ارگانهای حیاتی بدن مانند کلیه و مغز صورت نمیگیرد. کم ادراری، بیحالی، تعریق بسیار و گاه بیهوشی، از جمله علائم گرمازدگی است. وی افزود: گرمازدگی فعالیتی را عمدتاً در کودکانی که فعالیت سنگین انجام میدهند یا افرادی که در هوای گرم ورزش میکنند، شاهد هستیم. همچنین کارگرانی که در هوای گرم در حال فعالیت هستند، در معرض خطر این نوع گرمازدگی قرار دارند. اما گرمازدگی کلاسیک عمدتاً در افراد چاق، مسن، بیماران قلبی و عروقی، افراد معتاد به الکل و بیماران روانی مشاهده میشود. برای مقابله با گرمازدگی، همراه داشتن آب خنک ضروری است. نوشیدن مقدار زیادی آب خنک، قرار گرفتن در سایه و مکانهای مسقف و خودداری از انجام فعالیتهای سنگین در هوای گرم بهترین راهکار پیشگیری از گرمازدگی است. همچنین پوشیدن لباسهای گشاد و رنگ روشن، مرطوب نگه داشتن زیر گردن، پشت گوش و زیر بغل و نیز دوش گرفتن مداوم، مانع بروز گرمازدگی میشود.

 

 

 

......دانش و فنآوری

* عینک ویژه برای استفاده طولانی از رایانه: تحقیقات نشان میدهد که نمایشگرهای ال سی دی، نور آبی رنگ تندی از خود ساطع میکنند که با گذشت زمان برای چشمهای افراد، مشکل ایجاد میکند. اما عینک مخصوص مطالعه با رایانه TruVision میتواند به کاهش مشکلات ناشی از این امر کمک کند. این عینک با کاستن از شدت این نور آبی و تضعیف تابش خیره کننده نمایشگرهای ال سی دی باعث میشود سردرد ناشی از استفاده مداوم از نمایشگرهای مذکور برطرف شود. سردرد، خشکی و خستگی چشم به علت زل زدن طولانی به نمایشگر میتواند به یک گرفتاری مداوم مبدل شود. نور آبی رنگ ساطع شده از نمایشگرهای ال سی دی حتی میتواند خسارات جبران ناپذیری برای چشم به وجود آورد و عینک TruVision با لنز رنگی خاص خود قادر به فیلتر کردن نورهای روشن مزاحم و اشعه ماوراء بنفش است. این عینک به قیمت ۳۰ دلار از سایت آمازون قابل خریداری است.

 

......پیگیری

* امان از مراکزی که
سلیقه ای عصا میخرند: هفته گذشته در ستون پیگیری در خصوص خرید لوازم کمک توانبخشی در حوزه معلولان ضایعه نخاعی نوشتیم. این هفته به سراغ عصای سفید میرویم و بعد میپردازیم به صحبتهای یکی از مدیران سازمان بهزیستی در مورد خرید و توزیع این وسایل برای افراد دارای معلولیت.
امید هاشمی، کارشناس وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان و کمبینایان در مورد قیمت عصای سفید میگوید: «تقریباً عصاهایی که در ایران تولید میشوند جنسهای مختلفی همچون پلیمری، آلومینیومی و فلزی دارند، اما بیشترشان از جنس کائوچویی هستند. قیمت عصاهای پلاستیکی بین 10 تا 20 هزار تومان و آلومینیومی آن بین 40 تا 50 هزار تومان است. این دسته از عصاها را اغلب سازمان بهزیستی به نابینایان و کم بینایان میدهد، اما جنس مرغوبی ندارند. مراکز سازمان بهزیستی در هر استان به صورت سلیقه ای خرید میکنند و در هر شهری ممکن است نابینایان عصاهای متفاوتی داشته باشند. اگر خرید به صورت متمرکز باشد همه از یک نوع و یک جنس عصا بهره مند میشوند، اما متأسفانه برخی از استانها حتی همین عصای 20 هزار تومانی را هم در اختیار نابینایان قرار نمیدهند.»
این کارشناس نابینا ادامه میدهد: «یک سری شرکتهای خصوصی هستند که عصاهایی با قیمت 90 تا 300 هزار تومان برای نابینایان وارد میکنند تا بتوانند از اجناس بهتری استفاده کنند. نابینایانی هم که در خارج از ایران دوست یا آشنا داشته باشند، عصاهای خارجی را با قیمت 40 تا 60 دلار تهیه و استفاده میکنند.» بعد از گفتگو با کارشناسان و معلولان برای اطلاع از روند خرید و توزیع وسایل کمک توانبخشی با یکی از مدیران سازمان بهزیستی به گفتگو پرداختیم. زهرا نوپرست، مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کل کشور در خصوص خرید این وسایل میگوید: «وسایل کمک توانبخشی یک نوع تکنولوژی است و فقط به ویلچر، سمعک یا عصا ختم نمیشود.
در حقیقت معلولیت یک اختلال است. معلول میتواند با جراحی، کاشت حلزون و... درمان شود که این در حوزه وظایف وزارت بهداشت و درمان است. آنچه که سازمان بهزیستی با آن سر و کار دارد Function یا همان عملکرد است. سازمان بهزیستی در زمینه عملکرد دو وظیفه دارد؛ اول این که عوامل محیطی همچون موانع دسترسیها را کاهش دهد تا افراد دارای معلولیت راحت تر در شهر تردد کنند و دوم، افزایش مشارکت فرد در محیط خانه و جامعه است.» وی می افزاید: «وسایل کمک توانبخشی در همه جای دنیا تحت پوشش بیمه است و سازمان بهزیستی بخشی از هزینه را باید تقبل کند که متأسفانه با وجود تلاشهای بسیار هنوز در ایران بیمه ها این وسایل را پوشش نمیدهند. بودجه ای که هر ساله به این بخش اختصاص میدهند، فقط جوابگوی یک سوم افراد دارای معلولیت است، ما در سازمان 350 هزار نفر پشت نوبتی برای دریافت وسایل کمک توانبخشی داریم، اما فقط میتوانیم 120 هزار نفر را پوشش دهیم.» نوپرست با اشاره به نحوه خرید وسایل میگوید: «هر استان با توجه به نیاز سنجی که صورت میدهد از طریق کمیته ارزیابی و خرید از سامانه الکترونیکی دولت وسایل مورد نیاز معلولان را تهیه میکند و در اختیارشان قرار میدهد؛ البته این پوشش صد درصدی نیست. با توجه به این که سازمان بهزیستی بودجه اش را صد درصد دریافت نمیکند میزان بودجه ای که به بخش ما تخصیص مییابد همیشه متفاوت از آنچه که در موافقتنامه عنوان شده، است.» وی با اشاره به بودجه سازمان در این بخش بیان میکند: «امسال در اعتبارات ما 45 میلیارد تومان پیشبینی شده است و این رقم نسبت به آمار دو میلیونی معلولان که یک میلیون و 400 نفر آنها از نوع شدید هستند، بسیار اندک است. استانها بر اساس نیاز سنجی که به عمل میآورند، وسایل ضروری معلولان را خریداری کرده و بر اساس نوع و شدت معلولیت و البته میزان درآمد خانواده در اختیار افراد قرار میدهند.» ادامه دارد (جعفری)

 

 

 

.......ورزشی

* پرگل شدن مسابقات فوتبال نابینایان با تغییر قوانین: جواد فلفلی، سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره گفت: در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، 7 تیم رقابت کردند که در پایان، ۱۲ بازیکن برتر نابینا و ۳ دروازه بان به اردوی تیم ملی راه یافتند. اسامی این 15 نفر و شروع اردوهای تیم ملی، پس از جلسه با کمیته فنی فدراسیون نابینایان اعلام خواهد شد. وی با بیان این که مسابقات قهرمانی کشور در سطح بالایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: این مسابقات با قوانین جدید و در سطح بالایی برگزار شد. از طرفی بر اساس قوانین جدید، اندازه عرض دروازه بزرگتر شده که جذابیت مسابقات را بالاتر برده بود. به طوری که تمامی مسابقات با گل همراه بود و بر خلاف ادوار گذشته، هیچ مسابقه ای بدون گل به پایان نرسید. مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا از ۱۸ تا ۲۷ آذر در مالزی برگزار میشود که سهمیه ورودی رقابتهای جهانی است. مسابقات جهانی فوتبال پنج نفره نیز اردیبهشت ماه سال آینده در مادرید اسپانیا برگزار خواهد شد.

* بانوی پرتابگر ایران به مدال نقره پارا دو و میدانی جهانی دست یافت: هاشمیه متقیان، در ورزشگاه المپیک پارک لندن با پرتابی به میزان ۲۰ متر و ۶۶ سانتیمتر، موفق به کسب مدال نقره در ماده پرتاب نیزه کلاس F۵۶ شد و رکورد خود را نیز ١٤ سانتیمتر ارتقا داد.

* پیشنهاد دیوانه وار PSG برای جذب نیمار: کالچومرکاتو فاش کرد، پدر نیمار که همیشه نقش مهمی در تصمیم گیریهای این بازیکن داشته، قرار است هفته آینده به پاریس سفر کند تا برای انتقال نیمار با مدیر پاریسن ژرمن جلسه ای را برگزار کند. چند روز پیش و به طور خودکار، بند آزاد سازی 200 میلیون یورویی قرارداد نیمار به مبلغ 222 میلیون یورو افزایش یافت و حالا با توجه به برچسب 100 میلیون یورویی وراتی، معاوضه این دو بازیکن به اضافه دریافت مبلغی هنگفت، میتواند معامله شیرینی برای بارسا باشد.

.......حوادث

* پدر، قربانی شلیک اشتباهی پسر: پسر جوانی که ناخواسته پدرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده، اعتراف کرد در حال تمیز کردن تفنگ ساچمه ای ناگهان گلوله ای از اسلحه شلیک و باعث مرگ پدرش شد. ساعت ۱۷:۳۰ روز یکشنبه وقوع این حادثه به کلانتری ۱۲۵ یوسفآباد تهران اعلام شد و با حضور مأموران در محل مشخص شد مردی ۵۰ ساله بر اثر اصابت گلوله ساچمه ای شلیک شده از یک تفنگ بادی به سرش جان باخته است. کارآگاهان با حضور در محل حادثه به تحقیق از پسر متوفی پرداختند که در زمان وقوع حادثه همراه پدرش تنها در خانه حضور داشت. پسر جوان گفت: قصد رفتن به مسافرت را داشتیم که پدرم از من خواست تا اسلحه بادی را برایش بیاورم و آن را امتحان کنیم. من یک ساچمه داخل تفنگ بادی گذاشتم و آن را به پدرم دادم، اما اسلحه شلیک نکرد؛ پدرم از من درخواست پیچ گوشتی کرد تا مشکل اسلحه را برطرف کند که ناگهان تیر شلیک شد و به سر پدرم برخورد کرد؛ بلافاصله به اورژانس تلفن زدم و همزمان به پدرم تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی دادم. در عین حال موضوع را تلفنی با عمویم در میان گذاشتم؛ زمانی که اورژانس به محل رسید، آنها پس از معاینات لازم اعلام کردند پدرم فوت کرده است.

* زنده شدن مرد جوان پس از مرگ: مرد جوان که بر اثر برق گرفتگی در شهرستان ملکان دچار ایست قلبی شده و فاقد علائم حیاتی بود، با تلاش امدادگران اورژانس به زندگی بازگشت. مسئول روابط عمومی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان اورژانس پس از رسیدن به محل واقعه با مرد جوانی رو برو شدند که فاقد علائم حیاتی بود. به همین خاطر بلافاصله اقدامات ویژه درمانی پیش بیمارستانی و احیای قلبی ریوی پیشرفته را شروع کردند؛ خوشبختانه اقدامات تخصصی اورژانس منجر به بازگشت علائم حیاتی کارگر نگون بخت شد و پس از تثبیت علائم همودینامیک، فرد نجات یافته برای درمان تکمیلی به مرکز درمانی تخصصی در تبریز اعزام شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *