شناسه خبر: 11774 منتشر شده در مورخ: 1396/4/27 ساعت: 12:07 گروه: اجتماعی  
شبکه یاری که 14 ساله شد

شبکه یاری که 14 ساله شد

شبکه یاری کودکان کار 14 ساله شد؛ این شبکه متشکل از سازمان های مردم نهادی(سمن) است که در راستای منع کار کودک و توانمندسازی کودکانی که فعالیتی اقتصادی را بر عهده دارند، تلاش می کنند.

به گزارش ایران سپید  شبکه یاری کودکان کار در نشستی که به مناسبت جشن چهاردهمین سال فعالیت خود در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار کرده بود، 14 سال فعالیت بی وقفه این شبکه را بررسی کرد.

در ابتدای این مراسم 'فاطمه قاسم زاده' رئیس هیات مدیره شبکه یاری کودکان کار و از مؤسسان این نهاد مردمی گزارش کاملی از اقدامات انجام شده ارائه داد.
قاسم زاده در ابتدای این مراسم گفت:جامعه مدنی، ظرفیت مناسب و بالقوه‌ای است که با شکل‌گیری نهادهای مردمی فعلیت می‌یابد و با مشارکت و تعامل خود با سازمان‌ های دولتی آنها را در انجام وظایف خود یاری می‌رساند و خود نیز بخشی از نیازهای مردمی را تامین می‌کند. 
این فعال مدنی اظهار داشت:نشستی در شهریور 1382، با مشارکت سازمان‌های غیردولتی کودکان و سازمان‌های دولتی مرتبط و یونیسف برگزار شد. در این نشست پس از بحث و گفت و گو در گروه‌های کاری در ارتباط با مشکلات کودکان کار و خیابان، راهکارها و سازمان‌دهی آنان، پیشنهاد تشکیل شبکه ای از سازمان‌های دولتی و غیردولتی ارائه شد و موردپذیرش شرکت‌کنندگان قرار گرفت. 
قاسم زاده ادامه داد: نشست های متعددی با تعدادی از سازمان‌های غیردولتی کودکان و سازمان بهزیستی (دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی) و آموزش و پرورش (دفتر آموزش برای همه) برگزار شد و چگونگی شکل‌گیری شبکه، اهداف و ساختار آن، وضعیت کودکان کار و خیابان، راهکارها و اقدامات موردنیاز موردبحث قرار ‌گرفت.
وی ادامه داد: تعامل فعال وزارت کشور وقت با سازمان‌های غیردولتی،مشارکت نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در تدوین آیین‌نامه جدید برای این سازمان‌ها،راه‌اندازی مرکز تشکل‌های سازمان‌های غیردولتی(در خیابان استاد نجات اللهی) و استفاده رایگان از آن برای سازمان‌های غیردولتی، از نظر برگزاری برنامه‌ها، استفاده از کارگاه‌های آموزشی رایگان توسط اساتید آگاه در ارتباط با اهداف،برنامه‌ها و مدیریت در مورد سازمان‌های غیردولتی و برخی از موارد مهم دیگر بود.
قاسم زاده افزود:مهمتر از همه پذیرش مشکلات اجتماعی ازجمله وجود کودکان کار در خیابان، انکار نکردن آن، مشارکت با سازمان‌های غیردولتی، تلاش برای ارائه راهکارها برای کاهش مشکل کودکان کار ازجمله تدوین آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار در خیابان از جمله موارد یاد شده بود.
وی افزود: متاسفانه در دوران پس از اصلاحات، گرفتن امکانات از سازمان‌های غیردولتی ازجمله مرکز تشکل‌های سازمان‌های غیردولتی، فشار بر انجمن‌ها، دشوار و طولانی کردن گرفتن مجوز، پلمپ کردن انجمن‌ها به دلایل گوناگون ازجمله آموزش و حمایت از کودکان مهاجر، منحل کردن سازمان‌ها سرعت رشد و پیشرفت سازمان‌های غیردولتی و شبکه را کاهش داد اما خوشبختانه انجمن‌ها و شبکه همچنان به فعالیت‌های مؤثر خود ادامه دادند. 
وی یادآور شد: در حال حاضر شبکه دارای 34 عضو در تهران و برخی شهرستان‌ها است. 
قاسم زاده اهداف شبکه را حذف بدترین اشکال کار کودک،کاهش کار کودک و تغییر کار کودک عنوان کرد و گفت: فعالیت‌هایی که شبکه و اعضای آن برای کودکان کار انجام می‌دهند با نگرش توسعه پایدار، توانمندسازی و حمایت اجتماعی از کودک و خانواده است.
وی بیان داشت: تحقق سه نگرش یاد شده از طریق آموزش از سوادآموزی تا مهارت‌های زندگی،ارائه حمایت‌های اجتماعی جامع شامل حمایت‌های بهداشتی، درمانی، تغذیه‌ای، اوقات فراغت، حقوقی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی و سایر حمایت‌ها و انجام فعالیت‌های پژوهشی شامل پژوهش‌های کاربردی توسط انجمن‌ها و شبکه اینک چند پژوهش که توسط شبکه انجام‌ می شود. 
سپس در این نشست،نمایندگان انجمن های عضو شبکه یاری درباره فعالیت های انجمن خود و همچنین مشارکت در برنامه های مشترک شبکه سخنرانی و پیشنهادهایی در راستای انسجام و عملکرد شبکه یاری ارائه کردند.
در این مراسم ضمن تقدیر از دکتر قاسم زاده برای سالها تلاش و فعالیت مؤثر در عرصه حقوق کودک و فعالیت مدنی،هیات مدیره شبکه باتقدیم لوح از تلاش های موثر انجمن های عضو قدردانی شد.
حضور فعالان مدنی و حقوق کودک و چهره های شاخص و صاحب نظر در حوزه کودکان کار در این مراسم حضور داشتند.
یکی از مهمترین مشخصه های دولت یازدهم ،حضور سازمان های مردم نهاد در عرصه های مختلف بود.مسائلی نظیر توانمند سازی زنان و کودکان از مهمترین اقدامات سازمان های مردم نهاد است. که همواره نشست های مشترکی با مسئولان حوزه رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دارند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *