شناسه خبر: 11772 منتشر شده در مورخ: 1396/4/27 ساعت: 11:54 گروه: دانش و فن آوری  
کشف فسیل پرنده غول پیکر در کانادا

کشف فسیل پرنده غول پیکر در کانادا

محققان کانادایی فسیلی ۷۱ میلیون ساله کشف کرده اند. این فسیل به دایناسوری پوشیده از پر تعلق دارد که تقریبا هم اندازه انسان بوده است.

به گزارش ایران سپید  به نقل از ساینس دیلی، محققان کانادایی بقایای فسیلی از یک پرنده ۷۱ میلیون ساله کشف کرده اند.  این پرنده هم اندازه یک انسان بوده  است.

 این پرنده با پرهای آبی و کرم در کانادا زندگی می کرده است و بقایای آن در دره «رد دیپ ریور» یافت شده که به قبرستان دایناسورها مشهور است. فسیل این دایناسور «آلبرتاناوناتور کوریی» نام گرفته است.

تحقیقات اولیه روی فسیل ۷۱ میلیون ساله نشان می دهد این دایناسور پوشیده از پر روی دو پا حرکت می کرده و قد آن حدود ۲ متر بوده است. همچنین وزن تخمینی آن ۶۰ کیلوگرم بوده است. دانشمندان معتقدند رژیم غذایی آن ترکیبی از گوشت و گیاهان بوده است.

البته تاکنون عکس کاملا واضحی از این فسیل منتشر نشده، اما طبق تحقیقات باید مطالعات بیشتری برای شناسایی این گونه ناشناخته انجام شود.

دیرینه شناسان ابتدا تصور می کردند بقایای فسیلی به ترودون(Troodon)یکی از دایناسورهای این خانواده تعلق داشته است. ترودون هوشمندترین دایناسور تاریخ نامیده می شود زیرا حجم مغز آن بسیار بزرگتر از بدنش بوده است. این پرنده حدود ۵ میلیون سال قبل زندگی می کرده است.

به هرحال تحلیل های بیشتر نشان داد فسیل ۷۱ میلیون ساله از گونه دیگری است زیرا قد آن کوتاه تر و  جمجمه قدرتمندتری نسبت به ترودون داشته است.

دکتر دیوید اوانز رهبر این تحقیقات روی فسیل می گوید: استخوان های ظریف این دایناسورهای پردار بسیار نادر هستند. خوشبختانه ما توانستیم  بخشی از  جمجمه را بیابیم و به این ترتیب متوجه شدیم آلبرتاونتائور یک گونه مختلف از ترودون است

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *