شناسه خبر: 11722 منتشر شده در مورخ: 1396/4/26 ساعت: 10:07 گروه: اجتماعی  
راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند

راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند

مدیریت بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری گفت: "سامانه ثابا" سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند راه اندازی شد.

به گزارش ایران سپید محمد باقر خسروی گفت: "سامانه ثابا" (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) به عنوان بانک اطلاعاتی جامع ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک و مکتوب­سازی اطلاعات شفاهی سازه­ها و    ساختمان­های دارای معماری تاریخی و فاخر، طی سال 1395 طراحی و در اردیبهشت ماه سال 1396 رونمایی شد و طی بخشنامه‌ای به کلیه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد تا حساسیت لازم را نسبت به حفظ، ثبت و ضبط بناهای تاریخی با ارزش به عمل آورند.

خسروی در تشریح این سامانه ادامه داد : برای سامانه ثابا دو سطح اجرایی  تعریف شده است که در سطح اول امکان تعامل با شهروندان برای اعلام هشدار در خصوص بناهای در معرض تخریب و در سطح دوم امکان جستجو و تکمیل داده­های بناهای ارزشمند پیش بینی شده است که این امکان را فراهم آورده که با جانمایی بنای مورد نظر در نقشه و تطبیق آدرس آن و انتخاب هشدار از فهرست موجود و ارزش یابی اثر مبتنی بر دسته بندی ها و سطح اطلاعات بارگذاری شده ، مسئولین را از خطر موجود آگاه کند.

وی با اشاره به گسترش شهر نشینی و تحولات ساختاری در بافت شهری، اظهار کرد: با گذر زمان و با تکمیل اطلاعات، این سامانه قادر خواهد بود نقشه و موقعیت مکانی بافت های تاریخی و با ارزش  را نیز تهیه کرده  و در تصمیم گیری­ها و تصمیم سازی‌های کلی همچون  اجرای  طرح جامع و تفصیلی، حفاظت از این بافت ها را  در محدوده های خاص و مشخص مورد توجه قرار  دهد و از ضربه احتمالی  به بافت های با ارزش جلوگیری کند.

خسروی در ادامه افزود: به منظور حفظ حقوق شهروندی، مخاطب در صورت تمایل میتواند اقدام به ثبت اطلاعات فردی خود نماید و اجباری در این زمینه وجود ندارد . با توجه به اینکه مخاطب سامانه ممکن است از متخصصین جامعه باشد امکان بار گذاری اطلاعات تخصصی بیشتر در خصوص بنای مورد نظر فراهم شده است .

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به این که اقدام اجرایی اصلی پس از ثبت اطلاعات در سامانه آغاز می­‌شود، گفت: به محض درج اطلاعات توسط شهروندان در این سامانه و فعال سازی گزینه هشدار، مسئولین مربوطه بصورت خودکار و برخط از طریق تلفن همراه خود از ثبت پیام به همراه مشخصات مطلع میشوند و با انجام هماهنگی های مربوطه با دیگر نهادها بلافاصله در سدد بررسی و رفع مشکل برمی آیند همچنین در این سامانه و در مراحل بعدی و در پی رو نمایی از بانک اطلاعات دسته بندی شده این امکان مهیا خواهد بود که مخاطبین بتوانند نسبت به جستجو اطلاعات ثبت شده در این سامانه نیز اقدام نمایند .

 

وی با تأکید بر این که تجمیع این اسناد که ممکن است به طور عادی در اختیار نهادهای مسئول نباشد، خاطر نشان کرد: این سامانه کمک می­کند تا بستر مناسبی برای ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی از  این ابنیه با ارزش فراهم آید.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر این که تهران شهری است که ارزش بافت­های تاریخی آن در مقیاس ملی مطرح است، خاطر نشان کرد: با توجه به این که ارزش های هنری، میراثی و معماری فاخر این آثار  بر هیچ کس پوشیده نیست، حفاظت و مراقبت از این آثار ارزشمند را می­توان به نوعی وظیفه شهروندی ساکنین تهرانی عنوان کرد.  

گامی "جهادی – مردمی" برای شناسایی و حفظ آثار ارزشمند و تاریخی

مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر این که "سامانه ثابا" نخستین گام و آغاز فرایندی جهادی-مردمی به منظور شناسایی گسترده بافت­های ارزشمند تاریخی و میراثی می­باشد، اظهارکرد: قطعا بررسی اطلاعات ثبت شده از جمله بازدید­های میدانی و استعلامات از مبادی ذیربط، از جمله اقدامات تکمیلی در فرایند راه اندازی سامانه ثابا خواهد بود.

وی در ادامه افزود: توجه به نقش و حضور شهروندان بعنوان صاحبان اصلی این ابنیه موجب استمرار در حفاظت از بافت­های تاریخی خواهد شد همچنین مردم نیز در بهسازی، بازسازی و مرمت این مجموعه  مسئولان را  همراهی خواهند کرد.

خسروی همپوشانی موثر مشارکت شهروندان و مدیریت شهری را گامی موثر  در جهت حفظ بخش‌هایی از بافت‌های فرسوده اما با ارزش در دل بافت‌های شهری  دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه این امر مهم همواره از نظرها دور مانده است و این اقدام می­تواند به مثابه زنجیره‌ای در تصمیم‌گیری برای احیاء و حفظ این بافت‌ها، تاثیر گذار باشد چرا که در غیراین صورت هویت‌های تاریخی و ارزشمند این بناها  از بین  خواهد رفت.

مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در ادامه افزود: با تکمیل و جمع­آوری اطلاعات مورد لزوم از طریق این سامانه، مدیریت شهری و سازمان های متولی می­توانند در حفظ و نگهداری و مرمت این ابنیه با ارزش، به صاحبان این سازه­ها کمک و ارایه خدمات کرده تا حیات این بناهای با ارزش از تخریب­های احتمالی حفظ و حراست شود و امید است با یاری شهروندان و حمایت از "سامانه­ی ثابا" گامی موثر در حفظ و حراست از ثروت های میراثی و با ارزش شهرمان برداریم.

وی مشارکت شهروندان در ادارة امور شهر را مهمترین زمینة مشارکت دانست و گفت:  این نوع مشارکت یکی از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می­یابد که شهرنشینان از حالت فردی که صرفاً در مکانی به نام شهر زندگی می­کنند، بیرون بیایند و به شهروند فعال تبدیل گردند، لذا حفاظت از این میراث به جز با یاری شهروندان و مشارکت مستمر مسئولین و شهروندان در کنار یکدیگر به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید.

خسروی در پایان خاطر نشان کرد: از تمامی متخصصین مربوطه به عنوان گروه­های دوستدار بناهای با ارزش شهر تهران و همچنین تمامی شهروندانی که دغدغه حفظ میراث معماری و صیانت از ابنیه های ارزشمند شهر و حریم آن را دارند دعوت بعمل می آید تا شهرداری تهران را برای تشکیل بانک اطلاعات بناهای ارزشمند و بناهای در معرض تخریب یاری  نمایند .

گفتنی است سامانه "ثابا " از طریق آدرس اینترنتی saba.tehran.ir  قابل دسترسی است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *