شناسه خبر: 11710 منتشر شده در مورخ: 1396/4/25 ساعت: 15:29 گروه: اجتماعی  
مستمری بگیران جدید مشمول افزایش یارانه نمی شوند

مستمری بگیران جدید مشمول افزایش یارانه نمی شوند

رییس سازمان بهزیستی گفت : اگر در سال جاری پشت نوبتی وارد چرخه حمایتی بهزیستی شود باید همان مستمری قبلی را به آن پرداخت کنیم و مشمول رقم افزایش یافته مستمری نخواهد شد.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی بندپی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت مناسبت هفته بهزیستی در محل این سازمان برگزار شد اظهارداشت: توسعه شهرنشینی گسترش فضای مجازی تکنولوژی فرهنگی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شده است و تغییر سبک زندگی جوامع امروزی را در پی داشته است.

بهزیستی در رویکرد جدید و علمی خود در دولت یازدهم اقدامات ارتقائی را در دستور کار قرار داده و همچنین آنکه پیشگیری به عنوان اصلی‌ترین استراتژی در استراتژی بهزیستی انتخاب شده است.

 سازمان بهزیستی اقداماتی در راستای حوزه‌های پیشگیری, اقدامات تداخلی و توانمندسازی انجام داده است که می‌توان از  افزایش 3.4 برابری مستمری مددجویان گسترش، تقویت کمی و کیفی اورژنس اجتماعی در شهرهای بالای 150 هزار نفر و ارائه راهکارهای پیشگیری از طلاق، کودکان کار و گسترش« سی بی آر» شهری نام برد.

بندپی در خصوص ارائه مسکن به خانواده‌های دو معلول به بالا نیز گفت: هم اکنون 11 هزار و 300 نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند. این در حالیست که تعداد خانواده‌های دو معلول به بالای کشور بیش از این تعداد بوده و به همین دلیل سامانه ثبت نام را نبسته‌ایم و خانوارهای واجد شرایط می‌توانند برای دریافت مسکن در این سامانه ثبت نام کنند. اما بعد اولویت ارائه مسکن به افرادی است که در گذشته ثبت نام کرده اند و ثبت نامی های جدید باید در نوبت باقی بمانند.

وی اضافه کرد: در تفاهمنامه ای که برای مسکن افراد دارای معلولیت منعقد کردیم، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی 15 میلیون تومان، بهزیستی 10 میلیون تومان و خیرین مسکن ساز 5 میلیون توام  را بلاعوض در اختیار افراد قرار می دهند. از 11 هزار و 300 مسکنی که در تعهد ماست 2000 مسکن را تاکنون تحویل دادیم و 400 واحد دیگر را نیز در این هفته در بجنورد به مدجویان و ارائه می شود.

به گفته بندپی از 11 هزار و 300 واحد مسکونی مورد تعهد بهزیستی به خانواده‌های بیش از دو معلول 3700 واحد مسکن روستایی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه  صحبت هایش به راه اندازی سامانه «ثبت الکترونیکی طلاق» اشاره کرد و گفت: راه اندازی این سامانه در مشهد مقدس باعث کاهش 30 درصدی آمار طلاق در این شهر شده است و پس از آن این سامانه در پنج شهرستان دیگر استان خراسان رضوی نیز پایلوت شده و هم اکنون در 11 شهر دیگر کشور راه اندازی خواهد شد.

بندپی در ادامه طلاق را دومین آسیب اجتماعی کشور اعلام کرد که برهم زننده بنیان خانواده است و گفت: اقدامات بهزیستی در این حوزه نیز با تکیه بر توانمندسازی افراد است به طوریکه اجباری کردن آموزش‌های پیش از ازدواج، همکاری با 3900 مدرس ازدواج در سطح کشور، دو برابر کردن ظرفیت خط مشاوره تلفنی 1480 و ثبت الکترونیکی طلاق نمونه‌ای از این اقدامات است.

کودکان باید آگاه شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماجرای مرگ تلخ «آتنا» بیان کرد: هر چقدر آگاه سازی در زمینه خودمراقبتی را به خصوص در سنین اولیه کودکی افزایش دهیم کمتر شاهد بروز چنین حوادث تلخی در کشور خواهیم شد.

بندپی در ادامه به ارائه سند رشد و تکامل یکپارچه کودکان اشاره کرد و گفت: این سند با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت بهداشت تدوین شده است اما واقعیت آن است که وقتی چند نهاد در کشور به صورت تیمی موضوعی را مطرح می‌کنند به علت‌ آنکه همواره یک دستگاه خود را بر سایرین برتر می‌داند امکان اجرایی شدن آن فراهم نمی‌شود و به همین دلیل هنوز نهاد متولی اجرای این سند در کشور مشخص نشده در حالیکه با اجرای آن کمتر شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.

وی در ادامه به طرح  «نماد» (نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش آموزان) اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری 9 نهاد در جهت توانمندسازی و افزایش مهارت‌های زندگی و اجتماع پذیری دانش آموزان در حال اجراست. این در حالیست که طرح «ماد» (مشارکت اجتماعی دانش آموزان) نیز طرح دیگری است که برای حساس سازی و آگاه سازی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش پیگیری می‌شود تا شاهد کاهش آسیب پذیری دانش آموزان در کشور باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشوردر خصوص کودکان کار در پایتخت هم  گفت: در آبان و آذرماه سال 95 با همکاری نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد نسبت به پذیرش این کودکان اقدام کردیم و آمارها نشان می‌دهد که 77 درصد کودکان کار پسر و 23 درصد آنها دختر  هستند. همچنین 19 درصد کودکان کار کشور ایرانی، 65 درصد افغانستانی و 16 درصد پاکستانی هستند.

به گفته وی، مشکل کشور در زمینه کودکان کار مربوط به «اتباع» است به طوریکه در حال حاضر کودکان کار افغانستانی، پاکستانی و جدیدا عراقی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و تنها 20 درصد آنها ایرانی هستند.

بهره مندی 420 هزار معلول روستایی از خدمات بهزیستی

محسنی بندپی با اشاره به وضعیت معلولان در روستا گفت: در حوزه توانمندسازی تلاش ما بر اجرای طرح« سی بی ار» روستایی است و تا کنون 420 هزار معلول روستایی به نوعی از خدمات و راهنمایی های تسهیل گران سازمان بهزیستی برخوردار شدند در حال حاظر در نظر داریم طرح سی بی آر  شهری را در سراوان استان سیستان و بلوچستان  روز سه شنبه  رونمایی کنیم.

وی همچنین در خصوص پشت نوبتی های سازمان در سال 97  گفت: در بودجه سال 96 چهار هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد تا بتوانیم در سال 97 پشت نوبتی هایی را وارد چرخه حمایتی کنیم هم اکنون در حوزه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن تعداد زیادی پشت نوبتی داریم که تمامی آنها بر اساس قانون در سال 97 پذیرش می‌شوند.

رفع نیاز نابینایان با فناوری های جدید

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران سپید درخصوص تجهیزات توانبخشی برای نابینایان گفت: سازمان بهزیستی با توانبخشی شناخته شده است و از جمله فعالیتهای که انجام داد کاهش معلولیت، برخوردار کردن خانوارهای دو معلول به بالا از مسکن، افزایش خرید لوازم توانبخشی،  گسترش توانبخشی میتنی بر جامعه و خانواده است. در زمینه وسایل کمک توانبخشی سامانه ای را راه اندازی کردیم تا بتوانیم از سراسر کشور نیاز سنجی کنیم و دانیم هر گروه از معلولان به چه وسایلی نیازمند هستند. همه معلولان از یک سطح اجتماعی و مالی برخوردار نیستند و همه نیاز به وسایل ندارد گاهی کمک به یک معلول می تواند در حد یک مشاوره باشد.

وی ادامه داد: اما در سال 95 نیازهای اولیه معلولان در 7 استان محروم تر بر طرف کردیم اگر برای بعضی از افراد دارای معلولیت این وسایل دیرتر و برای برخی زودتر می شود به دلیل اولویت بندی های شهرستان هاست .

به عنوان مثال بعضی ازمعلولان ضایعه نخاعی نیازهای فوری به وسایل بهداشتی دارند تا مبتلا به زخم بستر نشوند اما شاید یک معلول دیگر حرکتی بتواند برای دریافت ویلچر یک الی دو ماه هم صبر کند.  برای معلولان با مشکل بینایی هم باید گفت : حدود 10.5 درصد افراد معلول پذیرش شده در بهزیستی دارای  مشکل بینایی هستند این افراد عموماً تحصیل کرده بوده و نیاز به فناوری‌های خاص دارند که خوشبختانه هم اکنون در حوزه فناوری‌های مورد نیاز معلولان بینایی در کشور خودکفا شدیم.

بندپی ادامه داد: در سال 96 نیازهای معلولان بینایی که از کل کشور احصاء شده را از طریق شرکت‌های دانش بنیان داخلی با حفظ موازین قانونی پاسخ خواهیم داد و فناوری‌های مورد نیاز آنها را تامین خواهیم کرد. 

افزایش یارانه برای مسترمی بگیران جدید نداریم

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص قطع افزایش مستمری مددجویان در خرداد ماه که توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد نیز گفت: زمانی به خانواده یک نفره 53 هزار تومان مستمری می‌دادیم و خودمان هم می‌دانستیم که این پول حتی هزینه خرید یک کیلو گوشت هم نمی‌شود. با این ترتیب با پیگیری دولت 20 درصد مستمری مددجویان را افزایش دادیم و امروز به خانواده یک نفره 145 هزار تومان، دو نفره 195 هزار تومان و پنج نفر به بالا 460 هزار تومان مستمری می‌دهیم که می‌دانیم این هم کافی نیست.

بندپی ادامه داد: دولت قبل وقتی 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت باید این کار را می‌کرد، که نکرد. دولت یازدهم این کار را انجام داد و هم اکنون به دنبال تصویب لایحه فقر زدایی نیز هست اما با این حال باز هم مسائلی خلاف واقع در خصوص قطع افزایش رقم مستمری‌ها در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 520 هزار خانوار سقف مددجوهای سازمان بهزیستی در سامانه هدفمندی یارانه‌ها هستند که مشمول رقم افزایش یافته مستمری می‌شوند. به این ترتیب اگر در سال جاری پشت نوبتی وارد چرخه حمایتی بهزیستی شود باید همان مستمری قبلی را به آن پرداخت کنیم و مشمول رقم افزایش یافته مستمری نخواهد شد، زیرا سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای بیش از این تعداد بودجه ندارد و مددجویان جدید از سال 97 می‌توانند رقم افزایش یافته مستمری را دریافت کنند.

وی در ادامه به توقف موقت طرح پرداخت مستمری به کم درآمدها در سامانه رفاهی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح پرداخت مستمری به کم درآمدها در سامانه رفاه به صورت موقت متوقف شده است زیرا هم اکنون لایحه «مساعدت‌های اجتماعی» مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در آنجا تمام ابعاد فقر و نظام رفاه و تامین اجتماعی دیده و پرداخته شده است و به دلیل عدم تداخل و موازی کاری این طرح با لایحه مذکور به طور موقت اجرای آن را متوقف کردیم. این در حالیست که لایحه مساعدت‌های اجتماعی خارج از نوبت در مجلس پیگیری می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *