شناسه خبر: 11556 منتشر شده در مورخ: 1396/4/20 ساعت: 12:07 گروه: سیاسی  
قرار نیست با تخریب عده ای از میدان خارج شویم
دکتر روحانی در جشنواره عمران سلامت:

قرار نیست با تخریب عده ای از میدان خارج شویم

رییس جمهور در جشنواره عمران و سلامت با تاکید بر اینکه با حمایت مردم، هدایت رهبری و فداکاری کارگزاران دولت، مسیر توسعه و سازندگی کشور را ادامه می دهیم، گفت: هدف ما تقویت نظام، کشور و منافع ملی است و باید همه در این مسیر ، دست به دست هم دهیم.

به گزارش ایران سپید حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در این جشنواره اولین برنامه دولت در حوزه سلامت را پیشگیری از بیماری دانست و اظهار داشت: علیرغم کاهش شدید درآمدهای نفتی، اجرای طرح تحول سلامت از اولین و مهمترین برنامه های دولت یازدهم بود.

دکتر روحانی در این مراسم که به منظور تشریح و تجلیل از تلاشهای خادمان اجرای طرح تحول نظام سلامت برگزار شد، گفت: در آغاز دولت یازدهم با وجود سختی ها و مشکلاتی که وضعیت پیچیده اقتصادی کشور پیش روی ما قرار داده بود و رکود تورمی، تحریم و وضع نامناسب محیط زیست آنها را تشدید کرده بود، اما توانستیم در 6 ماهه دوم سال 92 تقریبا برای رفع عمده مسائل مهم و اساسی کشور تصمیم گیری های لازم را انجام دهیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی از آن تصمیمات به موقع اجرا شد و برخی با تاخیر، افزود: اما در بین این تصمیمات مهم، موردی نبود که دولت یازدهم نتواند اجرای آن را از پیچ و خم مشکلات، با موفقیت عبور دهد.

دکتر روحانی اظهار داشت: اولین قدمی که در مسیر حل مشکلات کشور لازم بود، حل و فصل مساله تحریم بود. ممکن است برخی ها در مقام شعار حرفهایی بزنند، ولی عاملی که حتی برای تامین تجهیزات پزشکی، داروها و مواد اولیه داروسازی کشور را با مشکل مواجه کرده بود، فشار تحریم خارجی بر کشور بود که بی رحمانه بر ملت ایران وضع شده بود.

رییس جمهور تصریح کرد: فشار تحریم برخلاف آنچه دنیای غرب ادعا می کرد فشار بر دولت ایران نبود، بلکه بر مردم و زندگی مردم بود. وقتی نفت تحریم می شود و درآمد کشور کاهش می یابد، یعنی بر همه خدمات دولت تاثیر می گذارد. درآمد دولت از محل فروش نفت و تحصیل مالیات است؛ وقتی درآمد نفت نباشد و رشد اقتصادی دچار اختلال شود، گرفتن مالیات هم مشکل خواهد بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد:  اولین تصمیم دولت یازدهم در رفع تنگناهای اقتصادی ، شکستن تحریمهای بی رحمانه بود. خیلی حرفها در این مسیر مطرح شد، اما من از همان ابتدا اطمینان داشتم که می توانیم در این مسیر موفق شویم. ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی از دیپلماتها، نشان داد که در برابر نقشه قدرتهای بزرگ جهانی پیروز است . البته به طور طبیعی هر وقت بخواهیم در امر مهمی پیروز شویم، نیاز به حضور و موافقت مردم و هدایت و حمایت رهبری و فداکاری کارگزاران دولت داریم.

رییس جمهور ادامه داد: اگر قرار بود وزیر امور خارجه در برابر فحاشی و شعارها، از میدان خارج شود، برجام تحقق نمی یافت. بعضی ها در رسانه هایشان و در مناسبتهای عمومی مثل راهپیمایی 22 بهمن به وزیر امور خارجه توهین کردند، اما یک کارگزار نباید با فحاشی، تخریب و شعارهای عده ای از میدان خارج شود.

دکتر روحانی با اشاره بخشی از بیانات حضرت امام (ره)، گفت: فحش دادن ها و اهانت کردن های یک عده محدود و معدود ، بخاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر و تاثیرگذار برای کشور است. شما فکر می کنید اگر کسی بخواهد در کشور تحول ایجاد کند، آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه او را آزار نمی دهند و آزاد می گذارند؟

رییس جمهور با بیان اینکه برای ما هدف، منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند، گفت: ما در منطقه و خارج از منطقه دشمن داریم و باید با هم حرکت کرده و دست به دست هم بدهیم. نباید در برابر عده قلیلی که متاسفانه به ناحق بلندگوهای بزرگ در اختیار دارند، بترسیم. ما یک ملت بزرگ و ایثارگر هستیم که روی پای خودمان ایستاده ایم و در سخت ترین شرایط اقتصادی حتی به ملتهای منطقه نیز کمک کرده ایم؛ ما در سخت ترین شرایط اقتصادی به ملت عراق و سوریه کمک کردیم.

رییس جمهور اضافه کرد: وقتی می گوییم کمک به ملت عراق، برخی فکر می کنند، فقط کسانی که با جانشان فداکاری می کنند، کمک کرده اند. البته باید قدردان این فداکاری ها باشیم، اما توجه داشته باشید که حقوق و سلاح همین افراد را چه کسی تامین می کند؟ تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت و پول آن را چه کسی در شرایط تحریم تامین کرد؟ در مورد سوریه نیز همین طور. موشکی از خاک کشور شلیک شده و مرکز تروریستها را هدف قرار داده است، این درست است . آنهایی که این موشک را پرتاپ کردند، تلاش و فداکاری نمودند اما چه کسی این موشک را طراحی و ساخته است؟ سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع این موشک آن را ساخته ، پولش را چه کسی تأمین کرده،  بخش اقتصادی کشور آن را تأمین می کند، همه  اینها باید مورد توجه باشد.

دکتر روحانی اظهار داشت: کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام شد. وزیر دفاع هم اعلام کرد که حجم سلاحهای راهبردی که در دولت یازدهم ساخته شد، به اندازه 80 درصد کل سلاحهای راهبردی ساخته شده در دولتهای دیگر بوده است.

رییس جمهور تصریح کرد: یکی دیگر از قدمهایی که دولت از همان روزهای اول آغاز فعالیت، در دستور کار قرار داد، بحث ساماندهی نظام سلامت و درمان کشور بود. در این عرصه البته از نظر دولت، موضوع پیشگیری بر درمان اولویت دارد و لذا قدم اول ما برنامه ریزی برای این بود که چطور مردم بیمار نشوند و تعداد بیماران کاهش یابد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در برابر موضوع سلامت مردم، این تنها وزارت بهداشت نیست که مسئولیت دارد و در زمینه های مختلف، موسسه استاندارد، وزارت صنعت، وزارت جهادکشاورزی و بخشهای دیگر همه مسئول هستند.

رییس جمهور گفت: اگر دولت یازدهم برای دریاچه ارومیه قدمی بر نمی داشت، دریاچه ارومیه از بیش از یکسال پیش به طور کامل خشک شده بود. اگر روند دولت قبل ادامه می یافت و در این دولت 2 هزار میلیارد تومانی که تاکنون هزینه شده است، هزینه نمی شد و دولت یازدهم مثل دولت دهم به این مساله بی تفاوت بود، امروز دریاچه ارومیه بیش از یکسال بود که کاملا خشک شده بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر دریاچه ارومیه خشک می شد، فقط ارومیه یا فقط آذربایجان شرقی و غربی یا زنجان نبود که آسیب می دید، بلکه با هر باد و طوفانی در آن منطقه طوفان نمک به راه می افتاد و تمام محصولات کشاورزی آن منطقه را از بین می برد. زندگی 14 میلیون نفر از مردم به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گرفت و شاهد مهاجرت گسترده مردم بودیم.

رییس‌ جمهور افزود: دولت در کنار توجه ویژه به احیای دریاچه ارومیه، نسبت به رفع مشکلات سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور از جمله دریاچه هامون و هورالعظیم نیز توجه داشته و رفع مشکلات این تالاب‌ها را با جدیت دنبال می‌کند، اما در عین حال از آنجایی که مشکل دریاچه ارومیه در حال تبدیل شدن به یک فاجعه ملی بود، نسبت به احیاء این دریاچه لازم بود که توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم دولت در زمستان سال 92، طرح تحول سلامت بود که از اوایل سال 93 عملیات اجرایی آن آغاز گردید. این طرح در شرایط تحریم و سختی شروع شد، به گونه‌ای که در سال 93 به یکباره با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت مواجه شدیم وهنوز هم این مشکل ادامه دارد و نفت 120 دلاری به حدود یک سوم کاهش یافت و کشورهای نفت خیز مانند عربستان هم دچار مشکل شدند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: دولت در عین حال و با وجود تمامی این مشکلات و بدون استفاده از صندوق توسعه ملی، توانست امور کشور از جمله اجرای طرح تحول سلامت را دنبال کند، دولت یازدهم با وجود کاهش قیمت نفت حدود 40 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی نیز واریز کرد که این موضوع را می‌توان از عجایب تاریخی کشور دانست چرا که این صندوق ایجاد شده که در روزهای سختی بتوان از منابع آن استفاده کرد، اما دولت در چنین روزهایی هم ناچار شد به آن صندوق پول واریز کند و این پول بیش از پولی بود که دولت‌های قبلی به این صندوق واریز کرده بودند. ضمن اینکه دولت در کنار این اقدام توانست تورم را مهار کند و به رشد اقتصادی نیز دست یابد به گونه‌ای که رشد اقتصادی سال 95 رشد فوق‌العاده‌ای بود که بر اساس گزارش مرکز آمار 8.3 و مطابق آمار بانک ملی 12.5 درصد بوده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: بخش مهمی از بودجه جاری کشور به رفاه مردم، پرداخت حقوق و بازنشستگی و کمک به اقشار محروم جامعه هزینه می‌شود و بخش آموزش، بهداشت و دفاع از بخش‌های پرهزینه دولت به حساب می‌آید.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در طرح تحول سلامت تنها وجود پول و اراده دولت اهمیت ندارد، خاطر نشان کرد: پول و اراده دولت گام‌های اولیه اجرای این طرح محسوب می شوند اما موضوع اساسی و ضروری در اجرای این طرح وجود نیروی متخصص و ماهر، پزشکان، پرستاران، مسئولین بیمارستان و روسای دانشگاه‌های پزشکی است. بدون تردید تلاش نیروی انسانی متخصص در اجرای این طرح بسیار تعیین‌کننده می‌باشد و اصولاً در اجرای طرح‌های مختلف وقتی موفقیت حاصل می‌شود که نیروی انسانی متخصص و حاذق در صحنه وجود داشته باشد.

دکتر روحانی گفت: وزیر بهداشت جزو پرکارترین وزرای دولت یازدهم و جزو پرسفرترین وزرا به مناطق مختلف محروم کشور به منظور پیگیری طرح‌ها و رفع مشکلات آنها محسوب می‌شود و اساساً می‌توان گفت که سفر و حضور مسئولین بر سر پروژه‌های مختلف در مناطق مختلف کشور در تسهیل روند اجرای امور بسیار تأثیرگذار است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه از لحاظ زیرساختی و تجهیزات نیز تحول خوبی در بخش پزشکی کشور در دولت یازدهم انجام شده است، اظهار داشت: امروز به واسطه اقدامات زیربنایی انجام شده در حوزه پزشکی بیماری‌های سخت نیز در داخل کشور قابل درمان است و بیماران نیازی نمی‌بینند که برای درمان خود به کشورهای غربی مراجعه کنند، ضمن اینکه ایران مرجعی برای درمان  بیماری‌های مختلف تبدیل شده که بیماران سایر کشورها نیز به ایران سفر می‌کنند، لذا وجود تهجیزات و اقدامات زیرساختی نیز در کنار کادر متخصص، حاذق و ماهر درمانی مورد توجه دولت بوده است و در این بخش تحول بسیار خوبی نیز بوجود آمده است.

دکتر روحانی افزود: زمانی که وزیر بهداشت رقم 21 هزار تخت بیمارستانی را مطرح کردند، بعضی ها در امکان پذیر بودن آن تشکیک کرده و افزایش چنین رقمی را در یک دوره 4 ساله باور نداشتند، اما به فضل الهی این امکان انجام شده و به گفته وزیر بهداشت تا روزهای آخر دولت یازدهم این رقم به 25 هزار تخت نیز خواهد رسید.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه مسیر طرح تحول سلامت با قوت ادامه خواهد یافت، افزود: امروز با تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و نیز خیرین، علما و استانداران پرتلاش در حوزه درمانی به آمار بسیار قابل افتخاری در حوزه پزشکی نایل آمده‌ایم.

دکتر روحانی اظهار داشت: حوزه سلامت به عنوان یک اصل مهم برای دولت یازدهم مطرح بوده و به عنوان یک اصل مهم برای دولت دوازدهم نیز مطرح خواهد بود و از همه آنهایی که به دولت یازدهم در این خصوص کمک کرده‌اند، می‌خواهم که با آمادگی، اخلاص و انرژی بیشتر خودشان را برای خدمت در دولت دوازدهم آماده کنند.

وی  خدمت در حوزه سلامت و پزشکی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: به نظرم این تعبیر بسیار مهمی است که امام علی(ع) پیامبر اسلام(ص) را به طبیب تشبیه کرده و می‌فرماید که پیغمبر طبیبی بود که نمی‌نشست که بیمار به او مراجعه  کند بلکه پیامبر به سراغ بیمار می‌رفت، لذا اینکه پیامبر(ص) به یک پزشک حاذق و دلسوزی تشبیه می‌شود نشان می‌دهد که طبابت شغل بسیار بزرگ و مقدسی است.

رییس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر محدود بودن منابع دولت و کشور، اظهار داشت: باید تلاش کرد در مدیریت بخش درمان، کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین راه برای درمان و پیشگیری از بیماری بکار گرفته شود به گونه‌ای که در حد ضرورت کمترین ارجاع به بخش‌های تشخیص بیماری، مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان‌ها صورت گیرد و بدون تردید در این زمینه متخصصین باید راه‌حل‌های کارشناسی برای آن بیابند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید در حوزه طرح تحول سلامت از کمک خیرین و سازمان های مردم نهاد به خوبی استفاده شود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه بخش مهمی از سلامت به فرهنگ و سبک زندگی مردم مربوط می‌شود، گفت: باید اقدامات زیادی انجام شود تا شاهد جامعه‌ای سالم و پرنشاطی باشیم و اگر بعضی‌ها بگذارند، ان‌شاء الله مردم بتوانند در جامعه نشاط داشته باشند. البته به نظرم باید یک کار فرهنگی هم برای این دوستان انجام شود که نشاط چیز بدی نیست و باید کاری کنیم تا مردم با نشاط و فعال بوده و به آینده خود و کشور امیدوار باشند.

دکتر روحانی افزود: ظاهراً بعضی‌ها جزو وظایف خود می‌دانند که در روزنامه، رسانه و سایت‌های خود بذر یأس بپاشند در صورتی که چرا نباید در کنار هم برای ساختن کشور، متحد و منسجم تلاش کنیم و چرا نباید مردم نشاط داشته باشند و از لبخند مردم خوشحال نشویم. همیشه احتمال بروز مشکلات در آینده وجود دارد، اما ما باید به آینده امیدوار باشیم و نباید مردم را مأیوس کنیم.

رییس‌ جمهور گفت: امید و نشاط مردم و سلامت جسم آنان می‌تواند جامعه سالمی را تشکیل دهد که به واسطه آن بتوانیم به اهداف بلند خود برسیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: شرایط امروز از دیروز بسیار بهتر است و گوش مردم بدهکار حرف‌های غیردقیق نیست. بی‌تردید شرایط ایران امروز از دیروز بهتر است و فردا از امروز نیز بهتر خواهد بود.

رییس‌ جمهور گفت: طرح تحول سلامت زنده است و راه خود را ادامه می‌دهد و دولت دوازدهم با کمک مردم این راه را ادامه خواهد داد و جامعه پرنشاط و سالمی در ایران عزیز خواهیم داشت.

پیش از سخنان دکتر روحانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی گفت: در 4 سال گذشته تیمی از متخصصان برجسته عرصه درمان و سلامت، وزارت بهداشت و امور مربوط به عرصه درمان و سلامت مردم را اداره می کردند و هیچگاه سابقه نداشته که این تعداد از عالمان برجسته و دلسوز عرصه پزشکی در بخشهای ستادی و مدیریتهای استانی وزارت بهداشت حضور داشته باشند و وقت و آبروی خود را صرف خدمت به مردم کنند.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت، با هدف کاهش هزینه های درمانی و سلامت مردم و توسعه زیرساختهای بهداشتی و درمانی طراحی و اجرا شد که موفقیتهای چشمگیری داشت. کاهش سهم هزینه پرداختی مردم برای درمان، تحت پوشش قرار گرفتن تقریبا همه افرادی که فاقد خدمات بیمه درمانی بودند، مرمت و بازسازی 19 هزار خانه بهداشت، بازسازی و مرمت بیش از 2.5 میلیون متر مربع بیمارستان، ساخت و تجهیز 61 هزار تخت بیمارستانی، تامین تجهیزات و داروی لازم برای بیماران کشور، کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان که رتبه کشور را از جایگاه 11 در منطقه به 3 رسانده است، بخشی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است که باعث شده اقدامات دولت یازدهم در عرصه سلامت را در بین دیگر دولتها بی مثال شود.

وزیر بهداشت در عین حال گفت که این آغاز راه است و باید اجرای این طرح را فارغ از اینکه چه کسی مجری و مدیر آن باشد، با قوت و قدرت به پیش برد . مهمتر از اینکه این طرح را چه کسی به پیش ببرد این است که شرکای این طرح که در صدر آنها شخص خود رییس جمهور است، برای تداوم و بهبود اجرای آن پای کار باشند.

دکتر قاضی زاده هاشمی تاکید کرد که مدیریت در عرصه درمان باید یکپارچه باشد تا از موازی کاری پرهیز شده و همه ظرفیتهای این عرصه در یک راستا به کار گرفته شوند.

وی ضمن تشکر از زحمات همه دستگاهها در اجرای طرح تحول نظام سلامت تا کنون، اظهار امیدواری کرد که در 4 سال آینده بخشهای مختلف اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه و بخشهای دیگری که زیر نظر رهبری معظم انقلاب هستند، در تداوم و بهبود اجرای این طرح تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

در این مراسم از تعدادی از معاونان وزارت بهداشت از جمله معاون مدیریت و منابع، معاون درمان و تعدادی از مسئولان و افراد دخیل در اجرای طرح تحول نظام سلامت، روسای دانشگاههای علوم پزشکی تعدادی از استانها و نیز تعدادی از خیرین عرصه سلامت از جمله خانواده مرحوم سیدرضا نیری با حضور رییس جمهور و وزرای علوم و بهداشت تجلیل به عمل آمد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *