شناسه خبر: 11528 منتشر شده در مورخ: 1396/4/20 ساعت: 10:29 گروه: بهداشت و سلامت  
مراقب نشست و برخواستن خود باشید

مراقب نشست و برخواستن خود باشید

دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، باقی ماندن در یک وضعیت کاری یکنواخت مثل نشستن و ایستادن را، باعث تخریب مفاصل و «آرتروز زودرس» مفاصل دانست.

به گزارش ایران سپید دکتر جواد صراف زاده در خصوص تعریف ناهنجاری های ستون مهره ای گفت: ناهنجاری به معنای تغییر شکل از حالت ایده ال یا طبیعی می تواند تعریف شود. ستون مهره ای به عنوان یک ساختار اصلی در بدن، شکل اصلی بدن را حفظ می کند و هرگونه تغییری که آن را از حالت ایده آل خارج کند ناهنجاری ستون مهره ای تلقی می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سئوال که این ناهنجاری چگونه و چرا به وجود می آید، اظهار داشت: بعضی مواقع یکسری بیماری ها هستند که در اختیار فرد نیست مثل بیماری های عفونی، التهابی و یا سل، ولی بسیاری از این مشکلات که نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا با آن مواجه هستند بحث وضعیت کاری و شغلی است. تغییر الگوی بیماری ها از بیماری های عفونی و واگیردار به سمت بیماری ها یا بهتر بگویم ضایعات سیستم  اسکلتی عضلانی یا همان سیستم حرکتی که در واقع درگیری و آسیب عضلات و مفاصل و استخوان ها است، بسیار جدی باید تلقی شود. به خصوص در کودکان و سنین نوجوانی که بحث استفاده از تکنولوژی های جدید مثل تلفن همراه یا تبلت و استفاده نادرست و غلط از آنها به تدریج می تواند افراد را در بزرگسالی دچار آسیب کند و اگر به این کودکان و افراد آموزش خوبی داده شود می تواند از تبعات بعدی جلوگیری کند.

دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: عادت های غلط می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و از آنجا که تکنولوژی در زندگی همه جا باز کرده و یک نوجوان اصلا نمی تواند قبول کند که از رایانه استفاده نکند و یا یک تبلت نداشته باشد ولی آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده مناسب از آنها است.

وی گفت: ما در فعالیت هایمان چه در دوران کودکی، میانسالی و بزرگسالی، یک قانون طلایی داریم که هیچ وقت نباید در یک وضعیت طولانی قرار بگیریم حتی اگر در وضعیت صحیح باشیم . باقی ماندن در یک وضعیت کاری طولانی مثل نشستن و ایستادن، باعث تخریب مفاصل و آسیب به آنها و در نهایت «آرتروز زودرس» مفاصل می شود.

صراف زاده، کاهش وزن، عدم قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت در زمان طولانی، حفظ گودی های کمری، پشتی و گردنی در حالت طبیعی و راحت در هنگام نشستن و حفظ زاویه ۱۰۰ تا  ۱۲۰ درجه ستون مهره ای نسبت به استخوان ران روی صندلی را از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به دردهای ستون مهره ای کمری و یا آرتروز زودرس ستون مهره ای در هنگام فعالیت های نشستنی برشمرد و تاکید کرد: یکی از بهترین راه های پیشگیری از آرتروز زودرس یا و درمان های آرتروز، تقویت عضلات مجاور مفاصل اسیب دیده است. به این منظور گرفتن مشاوره از یک فیزیوتراپیست با دیدگاه پیشگیری و یا انجام تمرینات درمانی زیر نظر فیزیوتراپیست می تواند بسیار سودمند و در بسیاری از موارد ضروری باشد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *