شناسه خبر: 11487 منتشر شده در مورخ: 1396/4/19 ساعت: 14:45 گروه: سیاسی  
قاسمی: توافق آمریکا برای آتش بس در بخش هایی از سوریه دارای ابهام است

قاسمی: توافق آمریکا برای آتش بس در بخش هایی از سوریه دارای ابهام است

سخنگوی وزارت امور خارجه توافق آمریکا با روسیه برای آتش بس در بخش هایی از سوریه را دارای ابهام دانست و گفت: اگر می خواهند آتش بس در سوریه تداوم و ثبات داشته باشد باید حمله آمریکا به ارتش این کشور و بمباران ها قطع شود.

به گزارش ایران سپید بهرام قاسمی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد ضمانت اجرایی توافق آمریکا و روسیه برای آتش بس در بخش هایی از سوریه که خارج از نشست آستانه بوده است، اظهارکرد: من نمی توانم در مورد ضمانت اجرایی مذاکرات یا تفاهماتی که صورت گرفته جای آنها به شما تضمینی بدهم یا اظهارنظری کنم.

وی ادامه داد: ایران به همراه ترکیه و روسیه در نشست آستانه فعالیت گسترده ای را داشتند و با توجه به نوع روابط خاصی که با فدراسیون روسیه داریم و تماس های مستمری که بین ما در رفت و آمد هیات ها در سطوح های مختلف وجود دارد، ما دائما در حال تبادل نظر و مشورت با آنها هستیم و اطلاعات لازم را در مسایل سوریه دریافت می کنیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: آنچه که در تفاهم روسیه و آمریکا اعلام شده است، اگر تفاهمی باشد که تسری در تمام مناطق سوریه و مناطقی که در نشست آستانه درمورد آن مذاکرات شده بودیم و در حال کار هستیم، یابد و بتواند زمینه ای برای تثبیت آتش بس و ثبات شود، به طور قطع مفید واقع خواهد شد اما با شناختی که از اقدامات اخیر آمریکا در سوریه داریم در این تفاهم جای ابهام و تردید وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر بخواهند که آتش بس در سوریه تداوم و ثبات داشته باشد این نوع اقدامات آمریکا در سوریه یعنی حمله به ارتش سوریه و بمباران ها به بهانه های واهی باید قطع شود.
قاسمی تاکید کرد: آنچه که ایران دنبال می کند تمامیت ارضی سوریه و تسری آتش بس و امنیت در تمام خاک این کشور است و نمی تواند این بحث به یک نقطه و نقاط خاص محدود شود.

** نشست کمیسیون مشترک برجام در زمان مقرر برگزار می شود
وی در پاسخ به سوالی درباره تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام اظهارکرد: تاریخ این نشست ها معمولا مشخص است و در زمان خودش برگزار می شود و موضوعات هم بیشتر به مشکلات و مسائلی بازمی گردد که از جلسات قبل باقی مانده یا ایجاد شده است و بحث برجام در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

**امیدوارم دولت تاجیکستان از برخی تصورات نادرست درباره ایران اجتناب کند 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص واگرایی های ایجاد شده در مناسبات ایران و تاجیکستان و بسته شدن دفاتر فرهنگی و بازرگانی ایران در شهر خجند اظهارکرد: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات بسیار زیادی هستند و در ایران نگاه مثبتی به دولت تاجیسکتان وجود دارد. 
قاسمی افزود: تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره برداشتن گام به جلو و افزایش تفاهمات و اشتراکات و کمک به توسعه روابط بوده است. 
وی یادآور شد: گاهی احساس می شود عناصر و کشورهای ثالث تلاش می کنند بر روابط دو کشور موانعی ایجاد کنند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما برای حل و فصل سوءتفاهماتی که به احتمال زیاد در دوشنبه نسبت به ایران بوجود می آید، تلاش می کنیم و با نگاه مثبت امیدواریم که تلاش های ما موثر واقع شود و دولت تاجیکستان از برخی تصورات نادرست درباره ایران اجتناب کند و ما بتوانیم به روابط بهتری که خواست ما و مردم تاجیکستان است دست یابیم. 

** برای جهان عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی بایدتلاش کنیمقاسمی همچنین قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره معاهده منع سلاح های هسته ای و موضوع جمهوری اسلامی ایران در قبال این معاهده گفت: ما از تفاهمی که در این زمینه به دست آمد، استقبال کردیم و فکر می کنیم که باید برای جهان عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی تلاش کنیم. 
وی با بیان این که این معاهده گامی رو به جلو است، ابراز امیدواری کرد روزی شاهد خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی باشیم. 
وی در عین حال گفت: ما به لحاظ اخلاقی، دینی به آرمان ها پایبند هستیم و با رقابت تسلیحاتی هسته ای مخالف هستیم، امیدواریم با تلاش هایی که انجام می شود، شاهد این مسابقات تسلیحاتی و گسترش سلاح های هسته ای نباشیم. 

**هیات روسی فردا به تهران می آید
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضع گیری رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات ترامپ و پوتین و آتش بس در مناطق سوریه اظهار کرد: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره ایران نکته جدیدی نیست. هنوز جزییات مذاکرات روسیه و آمریکا مشخص نیست وباید منتظر ماند اما تاریخ گواه است که در دهه های اخیر تنش های بسیاری در منطقه وجود داشته و تلاش هایی که در منطقه انجام شده است چون با واقعیات منطقه انطباق نداشته با شکست مواجه شده است. 
قاسمی گفت: امیدواریم این نشست از آن نوع نباشد و در نهایت بتواند به کل سوریه تسری پیدا کند و صلح و ثبات برای همه مردم این کشور به همراه داشته باشد. 
وی یادآور شد: با توجه به این که سیاست های آمریکا و مواضع رژیم صهیونیستی این امر با تردید مواجه است. در مورد حضور نیروهای مستشاری ایران در منطقه مورد بحث نمی توانم نظر نهایی داشته باشم اما پروسه آستانه با افت و خیزهایی در حال انجام است. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی هایی که بحران سوریه دارد و تجاربی که در نشست آستانه به دست آمد، می توان گفت این تفاهم ها و صحبت ها ممکن است در بیان و در برابر میکروفن ها ساده باشد اما در عرصه عمل قطعا با شکست مواجه می شود. 
وی در عین حال گفت در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ملاحظاتی وجود دارد، روز گذشته با سفیر روسیه در تهران دیداری داشتیم و امروز هم قرار است دیداری برگزار شود، علاوه بر این فردا هم هیات روسی در تهران خواهند بود. با کمی حوصله و صبر می توانیم در این خصوص صحبت و درباره آن قضاوت کنیم. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *