شناسه خبر: 11451 منتشر شده در مورخ: 1396/4/19 ساعت: 12:23 گروه: بهداشت و سلامت  
مبتلایان به دیابت در معرض خطر قطع عضو

مبتلایان به دیابت در معرض خطر قطع عضو

مدیرمرکزجامع ترمیم زخم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: براساس مطالعات همه گیرشناسی (اپیدمیولوژیک)روی بیماران دیابتی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مانند ایران، تخمین زده می شود که حدود 500 هزار ایرانی مبتلا به دیابت در معرض زخم اندام تحتانی و قطع عضو قرار دارند.

به گزارش ایران سپید دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید افزود: این قطع عضو شامل انگشتان یا کل پا می شود که با شیوه های اصولی و علمی می توان جلوی بخش عمده ای از این کار را گرفت.

جاوید با اشاره به این که ایران از جمله مناطق پرخطر بیماری دیابت است، اظهار کرد: تخمین زده می شود که شیوع دیابت در ایران بیش از 10 درصد است که این میزان هم در حال افزایش می باشد.
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت حدود 80 میلیونی در ایران، حدود 7 تا 10 میلیون نفر در ایران به دیابت یا عدم تحمل به گلوکز (قند) مبتلا هستند که متاسفانه بخشی از آنان هم از بیماری خود بی اطلاع هستند.
مدیرمرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به ارائه خدمات مناسب حوزه زخم های مزمن در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته شعاری در این زمینه دارند که 'حفظ پا، حفظ زندگی است' و در این راستا در تلاش هستند تا خدمات مطلوبی به این بیماران ارائه شود.

لزوم برگزاری دوره های آموزشی درمان موثر برای مقابله با زخم های مزمن 

جاوید برلزوم تدوین دوره های مدون آموزشی در حوزه شناسایی پاهای پرخطر و درمان موثر برای مقابله با زخم های مزمن تاکید کرد و گفت: این دوره های آموزشی برای کادر درمانی مانند پزشکان و پرستاران باید برگزار شود.
وی ادامه داد که دستیاران فوق تخصصی، داخلی و پرستاران باید به صورت مدون این دوره های آموزشی را بگذارنند تا ضمن فراگیری اصول صحیح مراقبت از پای دیابتی، خدمات مطلوب تری به این بیماران ارائه کنند.

درمان زخم پای دیابتی مستلزم رویکرد تخصصی است 
جاوید تاکید کرد که درمان زخم پای دیابتی نیارمند رویکرد تیمی تخصصی و آموزش دیده است و به هیج عنوان به صورت فردی نمی توان مشکلات حوزه پای دیابیتی را درمان کرد.
وی اظهار کرد: با راه اندازی مراکز تخصصی و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی سرپایی می توان بسیاری از این بیماران را به صورت سرپایی درمان و از بسترهای طولانی مدت و تحمیل هزینه های بالای درمانی به آنان جلوگیری کرد.
مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم ایجاد کلینیک های تخصصی زخم های مزمن در کشور، گفت: کلینیک تخصصی در این زمینه باید در اقصی نقاط کشور ایجاد شود تا برای حفظ پای بیماران دیابتی قدم موثری برداشته شود.
تعداد مبتلایان دیابت در دنیا در سال 2013 میلادی 385 میلیون نفر بود که پیش بینی می شود تا سال 2035 به 592 میلیون نفر می رسد که نشان دهنده افزایش 55 درصدی مبتلایان خواهد بود.
پیش بینی می شود این بیماری در آفریقا به میزان بیش از 100 درصد، در آمریکای شمالی 37 درصد، در اروپا 22 درصد و در خاورمیانه و شمال آفریقا به میزان 96 درصد، افزایش خواهد یافت.
هزینه های درمانی در سال 2013 میلادی، 548 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال 2035 به 627 میلیارد دلار برسد؛ این رقم نشان دهنده افزایش چشمگیر در این زمینه است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *