شناسه خبر: 11439 منتشر شده در مورخ: 1396/4/18 ساعت: 08:51 گروه: دانش و فن آوری  
ترجمه هم زمان برای نابینایان

ترجمه هم زمان برای نابینایان

شش دانشجوی مهندسی دانشگاه MIT آمریکا دستگاه قابل حملی اختراع کرده اند که می تواند به صورت هم زمان متن را به خط بریل قابل خواندن برای نابینایان تبدیل کند.

به گزارش ایران سپیداولین پیش نمونه این محصول در کمتر از ۱۵ ساعت و در یک جشنواره دانشجویی در سال ۲۰۱۶۶ ساخته شد. از آن زمان این دستگاه کاربردی که Tactile نام گرفته مورد بازنگری و توسعه گسترده قرار گرفته است.

حالا این دستگاه تنها به اندازه یک کنترل تلویزیون شده و کاملا قابل حمل است. البته این اولین دستگاه مترجم متنی نیست که برای نابینایان توسعه داده شده است، ولی مزیت رقابتی آن نسبت به سایر محصولات موجود را باید  قیمت قابل قبول آن دانست. بیشتر محصولات مشابه بسیار گران قیمت هستند و تنها قادر به ترجمه متونی هستند که از قبل به صورت دیجیتال برای آن ها آماده شده باشد.

برای مثال دستگاه HumanWare Braillant مترجمی است که می تواند به رایانه شخصی متصل شده و متن های موجود را به خط بریل تبدیل کند. اما قیمت این دستگاه حدود ۲۶۰۰$ است که آن را از دسترس بسیاری از نابینایان و کم بینایان مخاطب این دستگاه خارج می کند. از طرف دیگر، مخترعین Tactilee امیدوارند محصول نهایی خود را تنها با قیمت ۲۰۰$ به بازار عرضه کنند. البته داستان این دستگاه این جا تمام نمی شود و سازندگان آن قصد دارند با استفاده از جایزه ۱۰۰۰۰$ که برنده شده اند طرح خود را پیشرفته تر کنند.

درحال حاضر دوربین تنها قادر به ثبت تصاویری است که در میدان دید آن قرار دارند. اما طراحان قصد دارند آن را تبدیل به یک اسکنر قابل حمل کنند که به کاربر اجازه می دهد تمام متن موجود در یک صفحه را تنها با یک بار اسکن در اختیار داشته باشند. این محصول که احتمالا تا دو سال آینده وارد بازار می شود تمام کتاب های موجود در کتابخانه ها را برای نابینایان مسلط به بریل قابل دسترسی کرده و انقلابی از نظر افزایش سطح دسترسی و کیفیت آموزشی نابینایان ایجاد خواهد کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *