شناسه خبر: 11429 منتشر شده در مورخ: 1396/4/15 ساعت: 09:09 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه پنجشنبه 15 تیر 1396

اصفهان پیشتاز پیگیری مشکلات معلولان است - باید این شادی حفظ شود - خط قرمز ما ارائه خدمت مناسب به مردم است - آسانسوری که افقی حرکت میکند - چند نکته درباره هلن کلر که شاید ندانید - نگاه ما پارالمپیک 2020 است - حوادث - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 15 تیر 1396

11 شوال 1438

6 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5609

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

اصفهان پیشتاز پیگیری مشکلات معلولان است 2

باید این شادی حفظ شود 5

خط قرمز ما ارائه خدمت مناسب به مردم است 8

آسانسوری که افقی حرکت میکند 10

چند نکته درباره هلن کلر که شاید ندانید 11

نگاه ما پارالمپیک 2020 است 14

حوادث

چاردیواری 18

 

 

 

......ویژه

* اصفهان پیشتاز پیگیری مشکلات معلولان است: روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری نصر آفتاب طی تماس با تحریریه ایران سپید، از فعالیتهای این مؤسسه و همچنین راه اندازی دفتر هماهنگی شهرداری  معلولان توسط این مؤسسه خبر داد. ما نیز برای اطلاع بیشتر از فعالیتهای دفتر هماهنگی شهرداری با مدیر عامل این مؤسسه به گفتگو پرداختیم. حمید هنرکار، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی-هنری نصر آفتاب در استان اصفهان در خصوص فعالیتهای دفتر هماهنگی شهرداری میگوید: «مؤسسه فرهنگی نصر از سال 82 تأسیس شد و یک مؤسسه غیر انتفاعی است و در دفتر ثبت اسناد کشوری ثبت شده است. فعالیتهای این مؤسسه بیشتر در خصوص افراد نابینا و کمبینا است. این مؤسسه در طول سالها فعالیت، برنامه های کلیدی  متعددی را برگزار کرده است؛ از جمله این برنامه ها جشنواره دیدارهاست که در سه دوره برگزار شد، تولید کتابهای صوتی که طی 10 سال به طور دائم صورت گرفته و ایجاد سامانه تله رادیو نصر که در 7 سال گذشته منتشر شده است.» وی ادامه داد: «از سال 90 فعالیتهای این مؤسسه را گسترش دادیم و در سال 95 با نوشته شدن حقوق شهروندی و اعلام عمومی آن، ما نیز بر آن شدیم تا مشکلاتمان را با توجه به بحث این حقوق پیگیر شویم. در ابتدا باید به مردم و مسئولان یادآوری کنیم، ما قبل از آنکه معلول باشیم، شهروند این کشور هستیم و باید از همه حقوق شهروندی برخوردار شویم. طرحی را به مسئولان شهری، اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان ارائه کردیم. با موافقت این مسئولان و برگزاری جلسات متعدد با شهرداری، توضیحات تکمیلی این طرح را عنوان کردیم.» هنرکار در ادامه افزود: «از سوی معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری به مناطق 15 گانه شهرداری استان اصفهان بخشنامه ای ارسال شد مبنی بر راه اندازی دفتری برای پیگیری مشکلات شهری معلولان و از همه مدیران درخواست شد با این دفتر همکاری لازم را داشته باشند. در حال حاضر این دفتر در فرهنگسرای خانه جوان که متعلق به شهرداری است، ایجاد شده است. فعالیت دفتر شهرداری معلولان در حوزه های  فرهنگی، اجتماعی و عمرانی است. در زمینه های فرهنگی این دفتر میتوان به آموزش افراد عادی در جهت برخورد مناسب با افراد دارای معلولیت اشاره کرد. در حوزه عمرانی با توجه به اسمی که دارد، پیگیریهای ما در خصوص مناسب سازیهای شهر، وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین اصلاح مناسب سازی در ادارات و مراکز پرتردد است. در حوزه اجتماعی هم بیشتر در مورد اصلاح حقوق شهروندی و قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیریهایی را انجام میدهیم. این دفتر متعلق به گروه خاصی از معلولان نیست و مشکلات همه افراد دارای معلولیت را بررسی میکند.» وی در پایان صحبتهایش گفت: «فعالان حوزه معلولیت باید برای راه اندازی دفتر هماهنگی شهرداری معلولان در همه استانها اقدامات لازم را انجام دهند تا مسئولان شهری را با مشکلاتمان آشنا سازیم.» (جعفری)

 

 

.....سیاسی

* باید این شادی حفظ شود. دکتر روحانی، رئیس جمهور در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس تحالف ملی عراق با تبریک پیروزیهای اخیر دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریسم و آزاد سازی موصل تأکید کرد: باید با تدبیر مسئولان عراقی و تقویت وحدت و یکپارچگی همه اقوام، شادمانی ملت دوست و برادر عراق از آزادی موصل، حفظ و دوچندان شود.

* نوبخت، سخنگوی دولت گفت: دولت نیازمند ابزار رسانه ای مؤثری برای اعلام اقدامات خود است و به همین دلیل در دولت دوازدهم این نقیصه که دلسوزان نیز خواهان آن هستند، برطرف میشود.

* محمدعلی نجفی و حسین مرعشی، دو چهره اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری در تهران هستند. نجفی به واسطه تسلط بر مدیریت کلان و حضورش در شورای شهر و حسین مرعشی به پشتوانه استانداری در کرمان و سوابق مدیریت کلانی که دارد، در مواجهه با دیگر گزینه ها شانس بالایی دارد. یکی دیگر از گزینه ها نیز محمود حجتی است. وزیر کشاورزی در دولت یازدهم که گفته میشود احتمال حضور او در دولت دوازدهم کم است، اما سوابق غیر همسوی او با مدیریت شهری شانسش را برای شهردار شدن در تهران کاهش میدهد. شواهد نشان میدهد مرعشی شانس بالاتری دارد.

* هلنا سانگلند، سفیر سوئد در تهران برجام را یک توافق بین المللی چند جانبه دانست و گفت: دولت جدید آمریکا به سختی میتواند از برجام خارج شود.

* اریک سولهایم، معاون دبیر کل سازمان ملل، اولویت این نهاد برای مهار پدیده ریزگرد و گرد و خاک در ایران را مربوط به اهواز دانست و گفت: مسأله گرد و غبار در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح خواهد شد.

* همزمان با برگزاری مراسم جشن سالروز استقلال آمریکا چند شهر این کشور شاهد برگزاری تجمع در اعتراض به سیاستهای ضد مهاجرتی کاخ سفید بود.

........اقتصادی

* فروش ۲۲۰۰ تومانی آب: بیات، مدیر کل استاندارد استان تهران گفت: افراد باید نخست به علامت و کد استاندارد آب معدنی توجه کرده و سپس کد 10 رقمی استاندارد کالا را به شماره 10001517 ارسال کنند. در حال حاضر اگر نگاهی به برندهای مختلف آب معدنی بیندازید، بسته بندی آبی که تولید کننده آن را "آب آشامیدنی غنی شده با املاح معدنی" معرفی کرده و با قیمت 2200 هزار تومان به فروش میرساند، بسیار جلب توجه میکند. این برند آب معدنی زیر نظر انجمن نیست، به همین منظور نمیتوانیم در مورد عملکرد آن اظهار نظر کنیم.

* بهره برداری از ورودی چند ایستگاه مترو: حسینی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران از بهره برداری چند ورودی مترو خبر داد و گفت: ورودی جنوبی ایستگاه شادمان در خیابان آزادی، دو ورودی ترمینال (1 و 22) و هما در فرودگاه مهرآباد و ورودی ضلع جنوب غرب میدان ولیعصر (عج) در روزهای آینده به بهره برداری میرسد.

......بهداشت و سلامت

* خط قرمز ما ارائه خدمت مناسب به مردم است: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به مردم اطمینان میدهیم که خدمت گذارانشان همچون گذشته از دستاوردهای طرح تحول سلامت پاسداری خواهند کرد. دکتر ایرج حریرچی گفت: تهیه هر نوع دارو و ملزومات پزشکی به عهده بیمارستان است، گرچه بیمه ها در پرداختها تأخیر قابل توجهی دارند و شرکتهای تأمین کننده دارو و ملزومات پزشکی بیمارستانها را تحت فشار قرار داده اند، ولی با فداکاری و ایثاری که در سیستم وجود دارد، روند خدمت رسانی در حال انجام است. دکتر حریرچی گفت: خط قرمز ما ارائه خدمت مناسب به مردم و محافظت مالی از بیماران است و حتی در یک مورد هم اجازه نخواهیم داد تأخیری در ارائه خدمت به بیماران اورژانسی و غیر اورژانسی ایجاد شود. در مواردی که مشکلات در بعضی از مراکز شدت بیشتری پیدا میکند، هیئتهای کارشناسی و مدیریتی از ستاد وزارت بهداشت اعزام میشوند و ضمن بررسی، مشکل را حل میکنند.

* وزیر بهداشت گفت: از مجموع آنتی بیوتیکهای مورد استفاده در ایران فقط ۲۰ درصد در مراکز درمان و بیمارستانها مصرف میشود. دکتر سید حسن هاشمی ضمن اشاره به افزایش مصرف آنتی بیوتیک در کشور، افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی باعث میشود هیچ تیری برای مقاومت در برابر انواع میکروبها در ترکش نداشته باشیم. این موضوع باعث میشود به آنتی بیوتیکهای بسیار قوی نیاز داشته باشیم که بسیار گران هستند و در آینده ما را با مشکل مواجه میکنند. باید مقاومت میکروبی را در برابر بیماریها به حد اقل برسانیم. همچنین علاوه بر کنترل مصرف آنتی بیوتیک در مواد پروتئینی، گوشت، مرغ و شیر، باید بیش از گذشته به میزان وجود این ماده در محصولات زراعی توجه کنیم. هاشمی از برنامه وزارت بهداشت، برای کاهش مقاومت میکروبی در کشور خبر داد و گفت: از 80 درصد موارد خود درمانی در کشور، ۵۰ درصد غیر ضروری است.

.....دانش و فناوری

* آسانسوری که افقی حرکت میکند: یک شرکت آلمانی قصد دارد آسانسوری بسازد که علاوه بر بالا و پایین، به طور افقی نیز حرکت کند. سرعت این آسانسور ۳۲ فوت در ثانیه محاسبه شده است. یک شرکت آلمانی سعی دارد با استفاده از شناور سازی به وسیله مغناطیس و موتورهای خطی، آسانسوری بسازد که به جای بالا و پایین، به چپ و راست برود. چنین آسانسوری در صورت ساخت، نخستین نمونه در جهان خواهد بود. مهمترین نقطه عطف صنعت آسانسور سازی از ۱۶۰ سال پیش تا کنون به حساب میآید. چنین آسانسوری با سرعت ۳۲ فوت در ثانیه حرکت میکند.

* لوستری که به حرکت شما واکنش نشان میدهد: جیمز پتن، طراح آمریکایی لوستری به نام Lift طراحی کرده که چراغهای آن بدون نیاز به موتور حرکت میکنند. این لوستر به طور موقت در نیویورک به نمایش درآمده است. این لوستر شامل ۲۴ چراغ ال ای دی است که نسبت به حرکت عکس العمل نشان میدهند.

......از شش نقطه جهان

* چند نکته درباره هلن کلر که شاید ندانید: حتماً میدانید که هلن کلر، معروفترین نابینا-ناشنوای دنیا و شناخته شده ترین شاگرد مدرسه پرکینز، در ۲۷ ژوئن به دنیا آمده و همین ماجرا هم باعث شده فعالان حوزه افراد نابینا-ناشنوا هفته آخر ماه ژوئن را در تقویمهایشان به عنوان هفته آگاهی درباره پدیده نابینا-ناشنوایی به حساب آورند. به تازگی این هفته را پشت سر گذاشته ایم و هنوز بحثها در باره این پدیده داغ است. به همین دلیل، ما هم به سراغ زندگی هلن کلر رفته ایم تا نکاتی را در باره اش بنویسیم که شاید کمتر کسی از مخاطبانمان قبلاً چیزی در موردش شنیده باشد. شاید برایتان جالب باشد که هلن کلر، رفاقت بسیار نزدیکی با مارک تواین، نویسنده مشهور آمریکایی داشته است. او اولین بار ۱۴ ساله بود که تواین را ملاقات کرد. بعد از دیدارِ اول، ملاقاتهای این دو ۱۶ سال، یعنی تا زمان مرگ تواین ادامه داشت. نویسنده «هاکلبری فین» همیشه از هوش و طنز نهفته در شخصیت هلن تعریف میکرد و معتقد بود «سولیوان»، معلم هلن، در بیرون کشیدن این دختر نابینا-ناشنوا از انزوا، معجزه ای خلق کرده است. هلن، همیشه تواین را از بوی تنباکویی که مصرف میکرد شناسایی میکرد. معروف است که مارک تواین روزی ده تا بیست نخ سیگار میکشیده است. نکته بعد این که هلن کلر، نخستین نابینا-ناشنوایی بود که توانست مدرک دانشگاهی دریافت کند. او به عنوان یک نابینا-ناشنوا توانست برای اولین بار در دنیا در ۱۹۰۴ مدرک لیسانس خود را از کالج Radcliffe در ماساچوست آمریکا دریافت کند.

از دیگر نقاط عطف در زندگی کلر، سال ۱۹۵۳ است که او کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل شد. این نامزدی در پی سفر سال ۱۹۵۲ این نابغه نابینا به خاور میانه و تلاش برای به دست آوردن حقوق برابر برای آسیبدیدگان بینایی و ایجاد امکان تحصیل برای این افراد در منطقه خاور میانه اتفاق افتاد. کلر در این سفر از سوی وزارت آموزش مصر مأموریت یافت امکان تحصیل در دوره راهنمایی را برای نابینایان این کشور، فراهم کند. از سوی دیگر، کلر علاقه فوق العاده ای به سیاست داشت. علاوه بر تعلقاتی که به حزب سوسیالیست در او وجود داشت، تلاشهایش در جهت استیفای حقوق معلولان و زنان هم بسیار قابل توجه بود و این برای زنی در نیمه اول قرن بیستم، بسیار مترقی محسوب میشود. نکته جالب در مورد زندگی کلر شاید عاشق شدنش باشد. او یک بار در طول زندگی عاشق شد و در این مسیر حتی دست به فرار با معشوقش زد. کلر دهه چهارم زندگی را میگذراند که سولیوان بیمار شد و دیگر نتوانست با او همکاری کند. به عنوان جایگزین، مردی به نام «Peter Fagan» وارد حریم شخصی کلر شد که بعدها عشقی میان این دو شکل گرفت، اما خانواده کلر مثل سایر خانواده ها در آن زمان اعتقادی به ازدواج یک فرد معلول نداشتند و به همین دلیل، این رابطه عاشقانه به سر انجام نرسید. اما تصور کنید اگر کلر میتوانست با کسی که دل به او داده بود ازدواج کند، چه تغییرات شگرفی ممکن بود در زندگیش اتفاق بیافتد!

.....ورزشی

* نگاه ما پارالمپیک 2020 است: جواد فلفلی، سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان گفت: در پایان مسابقات قهرمانی کشور برترینها را جهت حضور در اردوهای تیم ملی انتخاب میکنیم تا برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی مادرید آماده شوند. وی ادامه داد: برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی آسیا، 7 مرحله اردوی آمادگی در نظر گرفته ایم که پس از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، با فدراسیون نابینایان هماهنگیهای لازم را جهت برگزاری اردوها انجام خواهیم داد.

فلفلی با بیان این مطلب که نگاه آنها بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو است، خاطرنشان کرد: نگاه ما بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو است و تلاش میکنیم در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی مادرید، سهمیه این رقابتها را کسب کنیم. وی افزود: هدف ما این است که در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنیم تا ملی پوشان تجربه کسب کنند و برای بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده شوند، چرا که تیم فوتبال پنج نفره باید در تورنمنت و مسابقات بین المللی شرکت و با تیمهای اروپایی و آمریکایی رقابت کند.

* اصفهان میزبان اردوی آمادگی تیم ملی گلبال آقایان: سومین مرحله اردوی آماده سازی گلبال مردان جهت اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه 2017 تایلند و انتخابی مسابقات جهانی 2018 سوئد، با دعوت از 9 ورزشکار از 17 تیر در مجتمع شهید بهشتی اداره بهزیستی اصفهان برگزار خواهد شد. به این مرحله از اردو که 24 تیر به پایان میرسد، مصطفی نصیری، مصطفی شهبازی، میلاد سوری، محمد سرنجی، محمد منصوری، خلیل شهریارنسب، محسن جلیلوند، مجید فلاح و جواد شیردل دعوت شده اند. مهدی نباتی به عنوان سرمربی و محمد ابراهیمزاده و حسین اسکندری به عنوان مربی، تیم را هدایت میکنند. همزمان سومین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی گلبال بانوان نیز در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران در جریان است که 17 تیر ماه به پایان میرسد.

 

.......حوادث

* سه کودک، قربانی جنون مادر: زن باردار که در پی بیوفایی همسرش، دچار افسردگی شدید شده بود، در جنونی هولناک، هر سه فرزند خردسالش را به قتل رساند، اما با حضور بموقع مأموران موفق به خودکشی نشد. رسیدگی به این پرونده در پی گزارش مسئول بهداشت شهر «آشخانه» مبنی بر قتل سه کودک در یکی از روستاهای توابع شهرستان «مانه» و «سملقان» توسط مادر جوانشان، در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت. با حضور بازپرس کشیک قتل و تیم تحقیق در محل جنایت مشخص شد زن 29 ساله ای از اهالی روستا که 6 ماهه هم باردار است، دو دختر 6 و 8 ساله خود به نامهای «لطیفه» و «فرشته» و پسر 3 ساله اش «محمدطاها» را با روسری و چاقو به قتل رسانده و در حالی که خود را حلقآویز کرده بود، از یک قدمی مرگ نجات یافته بود. کارآگاهان در تحقیقات مقدماتی دریافتند همسر این زن کارگر ساختمانی است که مدتی قبل به خاطر اختلافهای شدید خانوادگی، خانواده اش را ترک کرده است. همچنین بنا به اعلام پزشک درمانگاه روستا، عامل این قتل عام، از اختلالات روانی رنج میبرد. فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفت: «این زن که پس از نجات شوکزده شده است، با توجه به بارداری و نابسامانی روحی-روانی، در بهداری شهرستان تحت نظر پلیس، تحت درمان است. همزمان پرونده این قتل نیز تشکیل شده و تحقیقات تخصصی در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار دارد.»

* خطای هولناک راننده تاکسی: راننده تاکسی فرودگاه «لوگان» در شهر «بوستون» امریکا به خاطر یک اشتباه به جای ترمز، پدال گاز را فشرد و بیش از 10 نفر را در حوالی فرودگاه زیر گرفت و مجروحشان کرد. این راننده 56 ساله که پس از تصادف هولناک، منتظر مأموران مانده بود بازداشت شد و ادعا کرد به جای ترمز، اشتباهی گاز داده، اما قصد آسیب رساندن به کسی را نداشته است.

......چاردیواری

* با سلام و آرزوی موفقیت شما در هر عرصه ای که با اراده و بینش روشن در آن گام نهاده اید. پاسخ تماسها و پیامکهایتان را با خانم محمدی از همدان آغاز میکنیم که ضمن قدردانی از مطالب روزنامه، از عدم پرداخت مستمری در این ماه شکوه کردند. دوستان دیگری هم در پیامکهای خود ضمن شکایت از عدم پرداخت مستمری با خطاب قرار دادن ایران سپید، در مورد بی نظمیهای این امر پرسیده اند. در این جا ذکر یک نکته ضروری است؛ دوستان عزیز باید توجه کنند سازمان پرداخت کننده مستمری ایران سپید نیست که به محض کوچکترین تأخیر در این زمینه از روزنامه علت را جویا شوید، به ویژه در مواردی که امری کاملاً شخصی است. هستند دوستانی که به محض تأخیر دو روزه در دریافت مستمری، از ما میخواهند مشکلاشان را پیگیری کنیم. فراموش نشود ایران سپید یک رسانه است که وظیفه اش انعکاس مشکلات جمعی نابینایان به مسئولان و انعکاس پاسخ مسئولان است. پس اولاً روزنامه وظیفه اش پیگیری مشکلات جمعی است نه تک تک افراد، زیرا ایران سپید مددکار مددجویان سازمان نیست. ثانیاً دوستان جدا از انعکاس مشکلاتشان باید ضمن تماس با مسئولان مستقیم سازمان بهزیستی مشکلاتشان را پیدا کنند، نه اینکه آسانترین راه را که تماس با روزنامه و سپردن پیگیری آن که این رسانه است، انتخاب کنند. آقای حجت ناصری از مشهد ضمن دفاع از ایران سپید در مقابل افرادی که صرفاً از روزنامه انتقاد کردند، در مورد عدم تحویل واحدهای مسکن مهر به نابینایان در مشهد شکوه کردند و نیز عدم پرداخت وام خود اشتغالی و اینکه سازمان بهزیستی توضیح روشنی در این خصوص نمیدهد. آقای قاسمی از تبریز با اشاره به تغییرات در راه کابینه پرسیده اند که آیا رئیس دولت نمیتواند از یک فرد معلول مثلاً نابینا به عنوان وزیر بهره گیرد. واقعیت آن است که ما دیدگاه رئیس جمهور را نمیدانیم، ولی حتی رؤسای جمهوری که به وجود معلولان توانمند برای اداره مدیریتهای کلان کشور اعتقاد داشته باشند، باید متناسب با دیدگاههای خود چنین فردی را بیابند. ایشان همچنان گفتند مستمری معلولان ایران از کشورهای فقیر هم پایینتر است که البته این گونه نیست. مستمریها در ایران قابل قبول نیست، اما پایینتر از همه کشورهای جهان نیست. خانم فاطمه یادمند برای چندمین بار در مورد شطرنج پرسیدند که بهتر است یک تماس با فدراسیون ورزشی نابینایان بگیرند. آقایان صادقی و اعتمادی تبار با اشاره به مطلب سخن هفته این هفته، از عدم آگاهی مسئولان بهزیستی کرمانشاه از وجود برخی تجهیزات نام برده شده در آن مطلب گله کردند. این ناآگاهی همان طور که در سخن هفته هم گفتم، شامل کل سازمان بهزیستی است که باید فکر اساسی برای آن شود. آقای ثمره از مشهد خواهان ذکر این نکته در ستون چوب الف شدند که کتاب معرفی شده به صورت گویا یا بریل در دسترس است یا نه. میماند تشکر از خانمها سقازاده و آقاسی و آقای راسخی و خداحافظی و توصیه حفظ امیدواری درهر شرایط.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *