شناسه خبر: 11416 منتشر شده در مورخ: 1396/4/13 ساعت: 08:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه سه شنبه 13 تیر 1396

واکنش بهزیستی به خبر «قطع مستمری» مددجویان - بازار داغ گمانه زنی درباره رفتن و ماندن وزرا - عوارض موبایل بر سلامت - ساخت ربات هوشمند زندگی افراد معلول را راحت میکند - ساده، اما کاربردی - به یاد استاد بیچون و چرای میکروفون - قربانی اسیدپاشی چشم انتظار بینایی - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 13 تیر 1396

9 شوال 1438

4 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5607

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

واکنش بهزیستی به خبر «قطع مستمری» مددجویان 2

بازار داغ گمانه زنی درباره رفتن و ماندن وزرا 4

عوارض موبایل بر سلامت 6

ساخت ربات هوشمند زندگی افراد معلول را راحت میکند 8

ساده، اما کاربردی 11

به یاد استاد بیچون و چرای میکروفون 14

قربانی اسیدپاشی چشم انتظار بینایی 17

اطلاعرسانی

 

 

......ویژه

* واکنش بهزیستی به خبر «قطع مستمری» مددجویان: رئیس سازمان بهزیستی کشور «قطع مستمری» افزایش یافته مددجویان را که از فروردین ماه امسال بر اساس مصوبه مجلس اعمال میشود را تکذیب کرد. انوشیروان محسنی بندپی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر قطع یکشبه مستمری خرداد ماه مددجویان و عدم واریز آن به حساب برخی از تحت پوششان نهادهای حمایتی، گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته مستمری را برای 529 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی به طور کامل پرداخت کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: قرار بود از خرداد ماه رقم افزایش یافته مستمری در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرد تا از خرداد ماه نهادهای حمایتی به طور مستقیم رقم افزایش یافته مستمری را به حساب تحت پوششان خود واریز کنند، اما این امر فعلاً عملی نشده و همچنان سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته مستمریها را به حساب کارت یارانه افراد واریز میکند. رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طی سه ماه گذشته، از فروردین ماه تا کنون بهزیستی و کمیته امداد همان ارقام پیشین مستمری را به حساب مددجویان خود واریز میکنند، این در حالیست که سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته را بر اساس لیستی که کمیته امداد و بهزیستی در اختیار آنها قرار داده،  به حساب یارانه مددجویان واریز میکند. بندپی همچنین خاطرنشان کرد: در خرداد ماه رقم افزایش یافته مستمری از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها برای 529 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی به طور کامل واریز شده است و شاید برخی از مددجویان به علت آنکه رقم افزایش یافته مستمری به حساب یارانه آنها واریز میشود نه حساب مستمریشان، گمان میکنند این افزایش در خرداد ماه اعمال نشده است. وی در پایان گفت: قرار نیست با افراد و مددجویان ما بازی شود و وقتی این افزایش از ابتدای سال جاری اعمال شده است، امکان قطع آن وجود ندارد.

 

......سیاسی

* بازار داغ گمانه زنی درباره رفتن و ماندن وزرا. توئیتهای جنجالی برخی از نمایندگان مجلس در مورد تغییرات کابینه، بازار گمانه زنی در این باره را داغ کرده است. جرقه این گمانه زنی را الیاس حضرتی، نماینده تهران روشن کرد. او در چند توئیت پیاپی، از تغییر در برخی وزارتخانه های مهم خبر داد. حضرتی که خبرهایش را با قید «قطعی بودن» منتشر کرد، در اولین توئیت خود از رفتن محمد فرهادی از وزارت علوم خبر داد و گفت قرار است فرجی دانا یا میلیمنفرد به جای او معرفی شود. توئیت بعدی این نماینده اسباب اعتراض وزیر ارتباطات و فناوری شد. حضرتی گفته بود که واعظی برای رفتن به وزارت خارجه تلاش میکند، اما اقبالی وجود ندارد؛ به همین دلیل محمدجواد ظریف بهترین گزینه است. کمتر از یک ماه دیگر مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم حسن روحانی برگزار میشود تا منتخب مردم خود را برای معرفی کابینه دوازدهم آماده کند. انتخاب وزرای همسو با رئیس جمهور و سهمیه بندی نکردن وزرای کابینه، از جمله درخواستهای سیاسیون از روحانی برای انتخاب وزرا است. سایت نامه نیوز نوشته است: برخی از وزرای دولت، اما نه به دلیل همسو نبودن، بلکه به دلیل انتقادات و هجمه های بسیاری که از سوی دلواپسان به آنها میشود، در مظان تغییر قرار گرفته اند. در این میان میتوان از 3 وزیر کلیدی دولت دوازدهم نام برد. بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت. علی سامری، نماینده مردم خوزستان گفته است اگر آقای زنگنه باز هم بخواهند کاندیدای وزارت نفت شوند و اگر قرار باشد به او رأی دهیم، قطعاً رأی مشروط خواهد بود. مردم از ما انتظار دارند و وزیر هم باید به مطالبات و خواسته های ما سریعاً رسیدگی کند. از سوی دیگر حشمت ا... فلاحتپیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی گفته: سخنانی که مبنی بر عدم حضور ظریف در دولت بعدی مطرح میشود، شایعاتی بیش نیست و ایشان حتماً از وزرای کابینه دوازدهم خواهد بود.

......بهداشت و سلامت

* عوارض موبایل بر سلامت:   استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، به ویژه در هنگام راه رفتن باعث میشود سرعت قدم برداشتن کم، اما طول هر گام بلندتر شود. این ناهنجاری در وضعیت طبیعی بدن عوارض طولانی مدت خطرناکی را به دنبال دارد. * روشهای «مقوی» کردن غذای کودک: منظور از «مقوی» کردن غذا، افزودن میزان کالری دریافتی نسبت به حجم است. مقوی کردن، اغلب مربوط به مواردی است که کودک اختلال رشد دارد. روشهای مقوی کردن غذای کودک عبارتند از: 1. غذاها را با آبِ کم بپزید. بعد از پخت غذا، تکه های جامد آن مانند گوشت، حبوبات، سیب زمینی و سبزیها را از آب سوپ جدا کرده و له کنید. سپس کم کم آب سوپ را به آن اضافه کنید تا یک پوره غلیظ درست شود. 2. در صورت امکان، یک قاشق مرباخوری ماست چکیده یا پودر مغزها (پسته، بادام و گردو) را متناسب با سِن شیرخوار به حریره یا سوپ او اضافه کنید. 3. به غذای کودک بزرگتر از 8 ماه، کمی (یک قاشق مرباخوری) کره یا روغن اضافه کنید تا هم مقدار کالری آن را افزایش دهید و هم بلع غذا را برای کودک آسان کنید. 4. روی نان یا بیسکوئیت کودک که معمولاً در میان وعده مصرف میشوند، کمی کره یا روغن بمالید. 5. زرده تخم مرغ پخته را به غذای کودک بزرگتر از 8 ماه اضافه کنید.

* علل خشکی "لب": یک متخصص پوست و مو گفت: علاوه بر عوامل محیطی، بیماریهای داخلی مانند دیابت و بیماریهای مزمن مانند کمخونی و کمکاری تیروئید نیز میتوانند منجر به خشکی لب شوند. دکتر عبد الرضا عرفانی افزود: خشکی لبها به دلایلی مانند کاهش رطوبت محیط، سیگار، آغشته شدن به بزاق، کمبود ویتامین و آفتاب اتفاق می افتد. بالمهای محافظ و ضد آفتابهای لب به کاهش تبخیر رطوبت کمک میکند. اگزمای دور دهان و لب نیز خشکی ایجاد میکند، استفاده از پمادهای موضعی استروئیدی، کرم بابونه و نرم کننده ها و همچنین استفاده نکردن از ادویه و سسها در کاهش اگزما مؤثر هستند. 

......دانش و فناوری

* ساخت ربات هوشمند زندگی افراد معلول را راحت میکند: شرکت تویوتا به منظور کمک به افراد معلول که توان حرکتی محدودی دارند، نمونه اولیه رباتی را تولید کرده است. ربات یاد شده با موفقیت به کمک یک سرباز آمریکایی آمده که از کمر به پایین به طور کامل معلول شده و قادر به هیچ گونه حرکتی نیست. این ربات میتواند درها را برای افراد فلج باز کند یا برای آنها آب و غذا بیاورد و پاسخگوی دیگر نیازهای ضروری روزمره باشد. ربات یاد شده سبک وزن است و مجهز به یک دوربین تلسکوپی و بازوی پیشرفته همراه با دستی منعطف و نرم است. صدور فرامین برای اجرا توسط این ربات با استفاده از یک گوشی هوشمند یا تبلت صورت میگیرد. ربات HSR برای دریافت فرامین صوتی نیز قابل برنامه ریزی است و طیف گسترده ای از این فرمانها را درک و اجرا میکند. ربات HSR برای استفاده در سه حالت قابل برنامه ریزی است. بلند کردن و جا بجایی اشیای بزرگ، متوسط و کوچک، حرکت به منظور آوردن اشیای درخواستی و اجرای دستی دیگر فرامین مالک ربات. همچنین امکان کنترل فعالیتها و عملکرد این ربات از راه دور برای جلوگیری از وقوع هر گونه مشکل وجود دارد.

* دستگاهی برای تسهیل استفاده نابینایان از ماشین لباسشویی: یک مخترع جوان وسیله جالبی اختراع کرده است که استفاده افراد نابینا یا کم بینا از لباسشویی را تسهیل میکند. این وسیله که Talking Laundry Module نام دارد، به ماشین لباسشویی متصل میشود و اطلاعات لازم را به صورت صوتی به کاربر انتقال میدهد. با کمک این دستگاه افرادی که بینایی آنها مشکل دارد، میتوانند به راحتی از ماشینهای لباسشویی و خشک کن استفاده کنند. جک دوپلیسس، مخترع این دستگاه معتقد است که معمولاً استفاده از بسیاری از لوازم خانگی برای افرادی که بینایی خوبی ندارند، ساده نیست؛ به عنوان مثال درجه حرارتهای درج شده بر روی شیرهای اجاق گازها به سادگی قابل خواندن نیستند و تنظیمات لباسشوییها هم واضح و مشخص نیست. جک که به زبان برنامه نویسی کمی تسلط دارد، هزار خط از کدهای برنامه نویسی جاوا را نوشته است تا از بردی که در دستگاه وظیفه شناسایی معایب را بر عهده دارد، برای ایجاد واکنش و برقراری ارتباط با افرادی که بینایی آنها مشکل دارد، استفاده شود؛ معمولاً تعمیر کاران از این برد برای تشخیص معایب مختلف دستگاه استفاده میکنند. جک برای آزمایش عملکرد این دستگاه از دانشآموزان نابینا کمک گرفته است. او موفق شده است این واکنشها را به پیامهای صوتی تبدیل کند. عملکرد دستگاه ایجاد شده توسط جک که به اندازه یک هارد اکسترنال است، بسیار ساده است. برای استفاده از این دستگاه کافی است آن را به برق بزنید و به پشت ماشینهای لباسشویی برند GE متصل کنید. سپس این دستگاه اطلاعاتی در مورد سرعت خشک کن لباسشویی (دور در دقیقه)، تنظیمات رنگ و میزان زمان باقیمانده، اطلاعاتی را به کاربران ارائه میدهد.

 

......آهنگ و درنگ

* ساده، اما کاربردی: در سلسله مطالبی که زیر این عنوان از نظر خوانندگان میگذرد، سعی کرده ایم به سراغ اصطلاحاتی برویم که علاقمندان هنر موسیقی ممکن است هر روز از آنها استفاده کنند، اما عموم شنوندگان از معانی و تعاریف دقیق آنها بی اطلاعند. البته فعلاً اصطلاحات را از منظز موسیقی کلاسیک وا میکاویم؛ چرا که به جرأت میتوان گفت اساس تئوریک موسیقیهایی که امروزه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، از پاپ گرفته تا راک و کانتری و سایر سبکها، از مفاهیمی تغذیه میکند که این گنجینه بزرگ، در هنر-صنعتِ موسیقی تزریق کرده است. در این شماره بحثی را آغاز خواهیم کرد در باب ارکستر. هر کسی با شنیدن این واژه، تصویری از چند ساز که با هم در حال نوازندگی باشند را تصور میکند. اما ارکستر از نظر موسیقی کلاسیک چگونه تعریف میشود؟ ارکستر یا سازگان به مجموعه ای از نوازندگان و سازهایی که باهم به اجرای قطعات موسیقی میپردازند، اطلاق میشود.

هر ارکستر به طور معمول بر اساس قرار گرفتن نوع و تعداد سازها در آن نامگذاری میشود. برای نمونه، ارکستر سمفونیک، که بهعنوان بزرگترین نوع ارکستر شناخته میشود، بدان معناست که در آن از تمام گروههای سازی استفاده شده و تقریباً تمامی سازهای موسیقی کلاسیک غربی در آن وجود دارد. ارکسترهای کوچکتر، که بخشی از سازهای موسیقی کلاسیک در آن قرار دارد، با نامهای دیگر از جمله ارکستر مجلسی نامیده میشوند. ارکستر مجلسی به ارکستری گفته میشود که در آن از سازهای زهیِ آرشه ای، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه ای و سازهای کلیدی همچون پیانو میتواند استفاده شود. در برخی از موارد، بعضی از عنوانها برای ارکسترها استفاده میشود که این نامها اشاره ای به نوع سازهای به کار رفته یا نقش سازها در این ارکسترها ندارد و این نامگذاریها تنها برای تشخیص دادن ارکسترهای مختلف در یک منطقه یا شهر استفاده میشود. برای نمونه، ارکستر فیلارمونیک معمولاً از سوی انجمن دوستداران موسیقی در هر شهر (انجمن فیلارمونیک) پشتیبانی مالی میشود و در این ارکسترها معمولاً از نوازندگان خبره و چیره دست هر شهر استفاده میگردد. البته ساختار ارکستر فیلارمونیک، از نظر سازی، به صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است، مانند ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن. پس، در واقع لفظ «فیلارمونیک»، وقتی برای معرفی یک ارکستر استفاده میشود، هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد سازها یا نحوه سازبندی در آن ارکستر به ما نمیدهد. تنها اطلاعی که از این لفظ به ما داده میشود این است که منابع مالی جهت اداره این ارکستر از سوی علاقمندان موسیقی پرداخت میشود. در ارکستر به معنای کلاسیک کلمه، رهبر نقشی تعیین کننده در نحوه اجرای قطعات ایفا میکند. در شماره های بعد به انواع دسته بندی سازها در ارکستر خواهیم پرداخت. قطعه کوتاه «والس بختیاری» اثر مرتضی خان حنانه برای شنیدن در وبسایت روزنامه در اختیارتان است.

.....ورزشی

* به یاد استاد بیچون و چرای میکروفون: عطاء ا... بهمنش، گزارشگر و مفسر با سابقه ورزشی پس از یک ماه بستری شدن در بیمارستان، به دلیل سکته مغزی، سر انجام ساعت ۲۲.۳۰ دقیقه یکشنبه 11 تیر، در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان بانک ملی تهران درگذشت. استاد بهمنش که ۹۴ سال داشت، سالها به علت بیماری از شرایط چندان مناسبی برخوردار نبود. او نخستین گزارشگری زنده ورزشی در رادیو را در سال ۱۳۳7، برای رقابت دو و میدانی انجام داد. بهمنش نویسندگی را از دی ماه ۱۳۳۰ در مجله ورزشی نیرو و راستی شروع کرد. او در سالهای ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ در نشریه امید ایران مینوشت و پس از آن نیز از نویسندگان اصلی هفته نامه کیهان ورزشی و دنیای ورزش به شمار میآمد. وی با نشریاتی همچون روزنامه اطلاعات، گلبانگ، روزنامه ری، ایران ورزشی نیز همکاری داشت. بیشترین فعالیت بهمنش در زمینه ورزش کشتی بود و او چند سالی دبیر و نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران بود. حمیدرضا صدر، تحلیلگر رویدادهای ورزشی در باره او نوشت: ما با صدای او جان گرفته بودیم، با صدای او بزرگ شده بودیم. به خاطر او پای رادیو چهار زانو نشسته و گزارشهایش را واو به واو، گوش داده بودیم. اولین شخصیت رادیوییمان بود، اولین شخصیت رسانه ایمان. مرد توانای رادیو، استاد بیچون و چرای میکروفون. مؤسس مکتبخانه گزارشگری ورزش. ولی بزرگتر از آنی بود که میدیدیم. پله پله های ورزش را بالا آمده و آن را گره زده بود با تاریخ و فرهنگ. پسر به دنیا آمده در کرمانشاه 1302، شیفته ورزش بود و سر انجام در سالهای دبیرستان، طی یک مسابقه صحرانوردی استعدادش را عیان ساخت. سه سال پیاپی قهرمان 1500 متر تهران شد. در شهریور 1324، قهرمان مسابقه مرد امروز شد. دوید و دوید، به قول خودش یک مشت مدال آهنی جمع کرد و یک جام مسی. با افتادگی میگفت: دویدن 1500 متر در 4 دقیقه و 29 ثانیه که هنری نداشت. او میگفت: ما داستان پلیسی و جنایی را خوب میخوانیم و جدول کلمات متقاطع را به راحتی حل میکنیم، اما به آمار و ارقام توجهی نداریم. کار کرد و کار. قانع نشد به ظاهر و سطح. کتابخانه ای داشت به وسعت بزرگترین کتابخانه ها. یادداشتهایی داشت برای دوره کردن همه ورزشها. در دهه 30، در رادیو آغاز به کار کرد و پشت میکروفون رفت. با کلام او شیفته فوتبال شدیم. با صدای او رقابتهای کشتی را دنبال کردیم. با توصیفات او صحنه ها را تصور کردیم. حرکات بازیکنان را در کلمات او مجسم کردیم. با جمله های سنجیده اش، با صدای پرطنین و خش دارش. طی همه سالهای آخر خانه نشینی، هر بار فرصت دیدارش مهیا شد، ترجیح داد از فرزندانش حرف بزند. نمیخواست او را به گذشته برگردانیم و ما نمیتوانستیم او را به گذشته برنگردانیم. میخواستیم نا امیدمان نکند. میخواستیم  دوباره توشه ای به دستمان دهد. گذشته مان را با او ساخته بودیم. میدیدیم که دارد میرود و خداحافظیش طولانی شده، طولانی و تلخ.

 

......حوادث

* قربانی اسیدپاشی، چشم انتظار بینایی: مادر سهیلا جورکش، قربانی معروف اسیدپاشی اصفهان، آخرین وضعیت چشم فرزندش پس از عمل جراحی هفت ساعته در امریکا را تشریح کرد. زهرا موسوی گفت: در این عمل که روز جمعه انجام شد، دکتر «واواس» ابتدا نزدیک به سه ساعت روی شبکیه چشم دخترم کار کرد و دکتر «چادوش» هم قرنیه اهدایی و دستگاه نگهدارنده قرنیه را در چشم سهیلا قرار داد. البته همان طور که به ما هم اعلام شده بود، این عمل بسیار سخت، پیچیده و حساس بود. چرا که شبکیه چشم سهیلا وضعیت خطرناکی داشت و به همین دلیل قرار نبود به شبکیه دست زده شود. اما با توجه به وضعیت موجود، دکتر «واواس» مجبور بود که این کار را انجام دهد تا پس از آن کار قرنیه را پیگیری نماید. البته هنوز مشخص نیست بینایی چشم دخترم بازگشته یا نه. با این حال قرار است اعضای تیم پزشکی بزودی سهیلا را معاینه کنند تا نتایج اولیه عمل جراحی را اعلام نمایند. ولی به ما گفته شده تا دو هفته بعد از عمل باید سهیلا به شرایطی برسد که بینایی کمی را پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، مشخص میشود که عمل موفقیتآمیز بوده است. اگر عمل جواب نداده باشد، برای انجام عمل دیگر ریسک بالایی وجود دارد و بسیار خطرناک خواهد بود. بنا بر این باید منتظر نتیجه عمل روز جمعه بمانیم و در عین حال همچنان از راه دور چشم انتظار دعاهای مردم مهربان هستیم. سهیلا جورکش، نهم مهر 93 در جریان اسیدپاشیهای زنجیره ای در اصفهان، هدف قرار گرفت و سر انجام با مساعدتهای دولت، برای درمان راهی امریکا شد.

* 3 خونی که پای اختلاف ریخت: جنایتکاری که دو نفر را در شهرستان «برازجان» با شلیک گلوله کشته و به «گناوه» گریخته بود، هنگامی که خود را در محاصره پلیس دید، با شلیک گلوله ای به سرش خودکشی کرد. این مرد چند شب پیش، نخستین قربانیش را با شلیک چند گلوله از پای درآورده بود و سپس پیکر نیمه جان قربانی را شبانه با خودرویی به حاشیه شهر برازجان کشانده و کنار پمپ بنزین «بنداروز» رها کرده و گریخته بود. پس از فرار قاتل، یکی از کارکنان پمپ بنزین با دیدن پیکر خونین قربانی، جریان را به پلیس خبر داد، اما مرد جوان پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد. پس از این جنایت، به مأموران پلیس برازجان خبر رسید مرد 37 ساله ای هم در نزدیکی روستای «کلل» از توابع دشتستان به ضرب گلوله قاتل فراری کشته شده و ضارب هم گریخته است. مأموران برای یافتن قاتل فراری، مخفیگاههای احتمالی وی را در برازجان تحت کنترل نامحسوس درآوردند، اما پس از چند ساعت جستجو پی بردند قاتل به طرف شهر گناوه گریخته است. ساعتی بعد عملیات تعقیب سایه به سایه پلیس برای دستگیری قاتل ادامه یافت تا اینکه عامل جنایت وقتی مأموران را در چند قدمیش دید، با شلیک گلوله ای به سر خود به زندگیش پایان داد و مأموران جسد او را یافتند. پلیس علت جنایت را اختلافهای شخصی قاتل و دو قربانی عنوان کرده است.

......اطلاع رسانی

* بدین وسیله از کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران که دارای کارت عضویت پیوسته هستند دعوت به عمل میآید تا در جلسه مجمع عمومی فوق العاده انجمن که در تاریخ 26/4/96 از ساعت 10:30 الی 12:30 واقع در خیابان شریعتی، خیابان یخچال، جنب باغ موزه آب سرای محله قلهک، سالن اجتماعات برگزار میگردد، شرکت نمایند.

- دستور جلسه، اصلاح اساسنامه انجمن

* انجمن روشنبین اصفهان به اطلاع علاقمندان به شرکت در دوره های ماساژ میرساند: نخستین جلسه از این دوره ها که شامل استعدادیابی متقاضیان است، روز پنجشنبه 15 تیر ماه از ساعت 5 بعد از ظهر در مجتمع خدمات بهزیستی شهدای هفتم تیر اصفهان برگزار میگردد. افرادی که تا کنون ثبت نام ننموده اند، فقط تا روز چهارشنبه 14 تیر ماه فرصت دارند با شماره 09385844911 آقای عباس هاشمی تماس حاصل فرمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *