شناسه خبر: 11401 منتشر شده در مورخ: 1396/4/10 ساعت: 08:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه شنبه 10 تیر 1396

مراقب تأثیرات متضاد فناوریهای نوین باشیم - آیا ما میتوانیم سرنوشتمان را انتخاب کنیم؟ - استقلال در امور پزشکی و سلامت با «Epezeshk» 7 - جدول کلاسیک/ اعداد نحس و شانس از کجا نشأت گرفته اند/ با ویژگیهای کره ماه آشنا شوید/ ۸ کار رایج روزمره ای که احتمالاً اشتباه انجام میدادید

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 10 تیر 1396

6 شوال 1438

1 جولای 2017

سال بیست و یکم شماره 5604

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

مراقب تأثیرات متضاد فناوریهای نوین باشیم 2

آیا ما میتوانیم سرنوشتمان را انتخاب کنیم؟ 4

استقلال در امور پزشکی و سلامت با «Epezeshk» 7

جدول کلاسیک/ اعداد نحس و شانس از کجا نشأت گرفته اند/ با ویژگیهای کره ماه آشنا شوید/ ۸ کار رایج روزمره ای که احتمالاً اشتباه انجام میدادید 10

 

 

 

سخن هفته

 مراقب تأثیرات متضاد فناوریهای نوین باشیم

فرض اصلی ما آن است که پیشرفت فناوری به زندگی همه انسانها به ویژه افراد دارای محدودیتهای جسمی و حسی کمک میکند. در واقع بخش عمده ای از بهبود در شرایط معیشتی افراد نابینا و نیز گشایشهای جدی در عرصه اشتغال این افراد ناشی از کاربرد فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی است. زمانی یک نابینا برای دانستن ساعات باید به دیگران متکی میبود، برای خواندن هر نوع متن به دیگران وابسته بود، برای انجام هر کار اداری مانند پرداخت قبوض هزینه های زندگی به دیگران وابسته بود، اما با تحولات در فناوریهای روز زندگی نابینایان به کلی متحول شده، به انبوهی از اطلاعات در شبکه های مجازی دسترسی دارند، میتوانند از بسیاری از خدمات مالی و اداری به طور مستقل بهره گیرند و حتی در آستانه رانندگی نابینایان قرار داریم. اما نکته ظریف دراین میان، تأثیرات دوگانه فناوری است. پیشرفتهای فنی نیاز انسان به بسیاری از ارتباطات با دیگران را کاهش میدهد، این میتواند موجب انزوای افراد معلول از جمله نابینایان شود. باید هم زمان با کاهش اتکای یک فرد نابینا به دیگران در بسیاری از جنبه های زندگی، با اتکا بر فناوری سطح مشارکت اجتماعی نابینایان به مراحل بالاتری رشد کند، نه آنکه منزویتر شوند. این درست است و البته ضروری که نابینایان در انجام هرچه بیشتری از کارهای خود مستقل شوند. اما این امر نباید کنج عزلت این افراد را بزرگتر کند، از خانه ها بیرون نیایند، چون میتوانند حتی به کمک فناوری مایحتاج خود را خرید کنند. فراموش نکنید انسان به ارتباطات اجتماعی خود زنده است و رشد میکند و هرچند فناوریها یاوران ما در زندگی باشند، نمیتوانند جای نیاز انسان را به ارتباط اجتماعی بگیرند. فقط با تدبیر و برنامه ریزی آگاهانه میتوان هم از فناوری بهبود توان نابینایان در زندگی بهره گرفت و هم مانع کاهش مشارکت اجتماعی آنان شد. باید در رفع نیازهای اولیه خودکفا شویم. 

چوب الف

 آیا ما میتوانیم سرنوشتمان را انتخاب کنیم؟

ویلیام گلاسر، روانشناس امریکایی رویکردی جدید را در روانشناسی و علوم رفتاری پیشنهاد کرده که نام آن را واقعیت درمانی گذاشته است. او در این رویکرد جالب دلایل ابتلا به اختلالات روانی و ذهنی را واکاوی میکند و برای درمان این اختلالات و دستیابی به سلامت روان، شیوه ای را ارائه میدهد که به گفته خودش با رویکرد روانشناسی سنتی و علوم تربیتی مبتنی بر نظام پاداش و تنبیه بسیار متفاوت است. گلاسر شرایط امروز و اکنون زندگی انسان را در انتخابهای او جستجو میکند. بنا بر این به ما میآموزد که همان گونه که تا کنون با انتخابهای خود زیسته ایم, با همین انتخابها میتوانیم شرایط خود را تغییر دهیم. بر همین اساس، گلاسر کتاب مشهور خود را که در واقع بیانیه مهم واقعیت درمانی به حساب میآید «تئوری انتخاب» نامیده است. دکتر علی صاحبی این کتاب را ترجمه کرده و این نظریه و روشهای مبتنی بر آن را به فارسی زبانان معرفی کرده است. علی صاحبی, خود بر اساس همین روش درمانی، کارگاههایی را تشکیل میدهد و به این شیوه نوعی آسیبشناسی روانی و درمان اختلالات روانشناختی بر اساس واقعیت درمانی گلاسر را دنبال میکند. کتاب تئوری انتخاب، اثری بسیار ساده و روان است و رویکرد مورد نظر را در قالب مثالهای متعدد و با توضیحات بسیار ملموس ارائه کرده است. نویسنده با تأکید بر مسؤولیت پذیری به بررسی مفصل بسیاری از مشکلات و دغدغه های ذهنی و ناکامیهای روانشناختی میپردازد و برای حل مشکل و رهایی از رنجهای روانی، راهکار ارائه میدهد. او به مهمترین نیازهای انسان اشاره میکند و بسیاری از مشکلات پیش آمده در روابط میان فردی, از رابطه میان همسران گرفته تا روابط دوستانه و رابطه فرزندان با والدین و... را در قالب ناهماهنگی نیازها تفسیر میکند و بر اساس توجه و مسؤولیت پذیری, برای حل آنها راهکار پیشنهاد میکند. این کتاب را تا حد زیادی میتوان در زمره کتابهای خود یاریگر به حساب آورد. آثاری که نه تنها به کار متخصصان میآید, غیر متخصصان هم به سادگی میتوانند آن را بخوانند و حتی راهکارهای آن را بیازمایند. البته بدیهی است که هدف ما در این یادداشت کوتاه، تنها معرفی کتاب تئوری انتخاب برای علاقه مندان حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت است و نه دفاع بیچون و چرا از واقعیت درمانی که این در تخصص روانشناسان است و نظر صائب خوانندگان گرامی. اما به هر حال کتاب، حسابی به خواندنش می ارزد و بیتردید با تأمل درباره دیدگاه نویسنده, بسیار خواهیم آموخت.

* پاراگراف کتاب: کافی است آدم بدون پیش داوری یا عادتهای ذهنی به مسأله نگاه کند تا جواب، به راحتی خود را نشان بدهد...!... اینکه آدم در یک زمانه خاصی به دنیا آمده باشد و خواه ناخواه زندانی همان زمانه باقی بماند هم ناجور است، هم ناحق، نمونه کامل جبر تأسف انگیز هستی. با این ترتیب آدم نسبت به گذشتگان به طرزی ناجوانمردانه برتری پیدا میکند، در حالی که پیش روی آیندگان دلقکی بیش نیست...! اندازه گیری دنیا | دانیل کلمان

فناوریهای امیدبخش

استقلال در امور پزشکی و سلامت با «Epezeshk»

از چه بیماری درد میکشید؟ میدانید نشانههای درمان بیماری شما چیست؟ عوارض و شیوه های درمانی و پزشکان و مراکز درمانی تخصصی آن را میشناسید؟ شما دارو مصرف میکنید؟ در مورد داروئی که هر روز مصرف میکنید چه میدانید؟ مشابههای آن، چه نامهایی دارند؟ دغدغه استقلال در زمینه دارو و مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت خودتان را دارید و میخواهید مدیریت این بخش از امور شخصیتان را به عهده بگیرید؟ کسی را دور و بر خودتان ندارید که جزئیات اطلاعات مندرج بر روی بسته داروها اعم از نحوه مصرف، عوارض و ... را برایتان بخواند؟

دانشنامه سلامت، پاسخ این سؤالات را میدهد. با توسعه رسانه های عمومی، امروز بیش از هر زمانی سلامت و پیشگیری از بیماریها مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. در همین راستا، سایت Epezeshk.com برای ارائه اطلاعات مورد نیاز هموطنان در زمینه سلامت و درمان، توسط گروهی از پزشکان متخصص به وجود آمده است. محورهای اصلی e پزشک در اطلاع رسانی عبارتند از: بانک اطلاعات پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستانها، بانک اطلاعات بیماریها، علائم بیماری، تستهای آزمایشگاهی، بانک اطلاعات داروها، بانک اطلاعات شرکتها و مراکز خدمات پزشکی و درمانی تولید و نشر اخبار و مقالات جدید حوزه سلامت و درمان پزشک، درمانگر نیست. این سایت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد تا آگاهی شما از بیماریها، و داروهایی که مصرف میکنید بالاتر رود. بتوانید به پزشکان مورد نیاز دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز، مراکز درمانی و ارائه دهنده خدمات و تجهیزات پزشکی را بشناسید. اگر دردی در بدن خود حس میکنید، اگر نیاز دارید علائم، روش درمان و عوارض یک بیماری را بشناسید، کافی است در صفحه اصلی سایت، با زدن حرف h بر روی heading دانشنامه قرار گرفته و بعد با کلید جهتنمای پایین، وارد بخش بانک اطلاعات بیماریها شده، بیماری را تایپ کرده و جستجو کنید یا در لیست الفبائی بیماریها دنبال آن بگردید. در باره هر بیماری، آیتمهای زیر بررسی شده اند: تعریف بیماری، نشانهها، علت، عوامل خطر، آمادگی برای ویزیت پزشک، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ روشهای تشخیصی و درمانی، تغییر شیوه زندگی و پیشگیری تا کنون بیش از ۳۰۰ بیماری در سایت فهرست شده است. داروها، نامهای مختلف، شکلهای متعدد و عوارض و تأثیرات خاص خود را دارند. با جستجوی نام داروئی که مصرف میکنید، اطلاعات کاملی در مورد آن بدست میآورید. شما که طبق دستور پزشکتان باید دارو مصرف کنید، خوب است که بدانید این دارو کجا تولید شده، نام تجاری، شکل و فرم ظاهری آن، عوارض مصرف، اثرات و موارد منع مصرف آن را نیز بدانید. تا کنون بیش از ۸۲۵ دارو در این بخش بررسی و معرفی شده است. در قسمت بانک اطلاعاتی پزشکان، پزشکان و مراکز درمانی بر اساس حروف الفبا فهرست شده اند.

کشکول

جدول کلاسیک

برای پیدا کردن رمز 26 حرفی ما باید به 26 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا مصرعی از ابیات حافظ شیرازی به دست آید. سؤالات: 1. دیاگرام (شش) 2. الکترود منفی (پنج) 3. نابل (هشت) 4. نام قدیم مجارستان (پنج) 5. وزنه ورزشی (پنج) 6. حرف 24 یونانی (چهار) 7. شکست خوردن دشمن (سه) 8. رادار زیر دریایی (پنج) 9. حمل و نقل (نه) 10. لقب کشور تبت (هفت) 11. رود معروف پاریس (دو) 12. تخم کتان (چهار) 13. واحد سنجش فرکانس (هفت) 14. بوریا (چهار) 15. سنگسار (سه) 16. لبخند معروف (هشت) 17. کالبد شناسی (هفت) 18. نیرنگباز (پنج) 19. مرکز ایالت ویرجینیا (شش) 20. موج زدن دریا (شش) 21. کله پز (چهار) 22. تونل جاده چالوس (شش) 23. مسجدی در قم (شش) 24. زادگاه ابراهیم (سه) 25. سردار بنام اشکانی (پنج) 26. معامله پایاپای (شش). شما فرصت دارید جواب را تا چهارشنبه هفته جاری با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: بگشای خدایا که گشاینده تویی.

* جدی نگیرید: - رفتم مرغ مینا خریدم، طرف گفت حرف میزنه. آوردم خونه، بهش غذا دادم، گفتم حرف بزن! نزد. اصرار کردم گفتم حرف بزن لامصب! گفت: عمو کی با دهن پُر حرف میزنه؟ - هر موقع خواب بعد از ظهرم به شب کشیده میشه، موقع بیدار شدن قشنگ احساس میکنم یه بچه پنج سال ام که تو مرکز خرید گم شدم و هیچ کسی رو نمیشناسم. - حتی جومونگ و مردم قدیم که همش با قبیله های دیگه سر نمک جنگ داشتن، حلیم رو با شکر میخوردن، آخه تو چرا هموطن؟ - تابستان را تا میتوانید میوه بخورید، پاییز که بیاد تا نه ماه جز پرتقال و سیب خبری نیست! - حالا اگه ما شبیه لئو مسی بودیم، ایشون سردسته گروهک تروریستی داعش بودن، امنیت جانی هم نداشتیم. – یه سری خودم تنها بودم تو خونه، 10 تا کتلت درست کردم، موقع خوردنش باز هم به من 2 تا رسید.

* اعداد نحس و شانس از کجا نشأت گرفته اند: بعضی اعداد که به اعداد شانس و بدشانس شناخته شده اند برای خیلیها معنا و مفهوم دارند. معنا و مفهومی که از افسانه های قدیمی یا داستانهای مقدس نشأت گرفته اند. این خرافه ها روی زندگی روزانه مردم تأثیر گذاشته و خیلیها این اعداد را در برنامه ریزی مسافرت، خرید و بخت آزماییها در نظر میگیرند. در این جا با مشهورترین خرافه ها درباره اعداد آشنا شوید. - عدد نحس ۱۳: این خرافه در بسیاری از نقاط دنیا رایج است و برای آن از واژه تریسکایدکافوبیا به معنای ترس از عدد ۱۳ استفاده میشود. ریشه این خرافه به اسطوره اسکاندیناویایی باز میگردد: در جشنی ۱۲ الهه شرکت داشتند و هنگامی که سیزدهمین مهمان وارد جشن میشود، یکی از الهه ها میمیرد و مصیبت ادامه پیدا میکند. - اعداد زوج و فرد: بعضیها معتقدند اعداد زوج بدشانسی میآورند و اعداد فرد خوش شانسی. منطقی که در پس این خرافه هست، این است که اعداد زوج بدشانسی میآورند چون قابل تقسیم هستند و این قدرت آنها را کم میکند. اما اعداد فرد قابل تقسیم نیستند و همیشه قوی میمانند. بر اساس این خرافه خیلیها یکی از گوشه های اسکناس را تا میکنند تا تعداد گوشه ها فرد شود. - عدد شانس ۱۲: همانطور که ۱۳ یکی از بدشانسترین اعداد است، ۱۲ نیز یکی از خوششانسترین اعداد شناخته شده است. یکی از دلایلی که این عدد را به خوششانسترین عدد معروف کرده این است که عدد ۱۲ به خوبی قابل تقسیم است. چنین عدد کوچکی به یک دوم، یک چهارم و یک سوم قابل تقسیم است. به اعتقاد خیلیها عدد ۱۲ برنده روحیات مثبت است، چون در مجاورت عدد ۱۳ قرار دارد. - عدد شانس ۳: عدد ۳ به چند دلیل عدد شانس است. ۱: این واقعیت که زن و مرد با آوردن فرزند به یک واحد ۳ نفره تبدیل میشوند و همین واقعیت عدد ۳ را به یک عدد جادویی تبدیل کرده است. ۲: این عدد با سه گانگی مذهبی که در بسیاری از مذاهب یافت میشود نیز در ارتباط است. این سه گانگی در مسیحیت پدر، پسر و روح القدس است. در اسلام ۳ مکان مقدس و در مذهب پگان سه گانه زمین، دریا و هوا است که کره خاکی را ساخته است. یکی دیگر از باورها درباره عدد ۳ این است اگر دو بار شکست بخوری بار سوم موفق خواهی شد. - عدد ۹: عدد ۹ در بسیاری از نقاط دنیا به عدد شانس معروف است، زیرا عدد ۳ به توان ۳ میشود ۹٫ به همین دلیل در بسیاری از ضرب المثلهای انگلیسی عدد ۹ به کار گرفته شده است. به عنوان مثال وقتی میخواهند بگویند بسیار شاد و خرم هستم، این جمله را به کار میبرند (be on cloud nine) یا زمانی که فردی میخواهد بسیار شیک باشد میگویند (dressed to the nine) و موارد دیگر - عدد ۱۷: در ایتالیا ۱۷ عدد بدشانسی است و در آمریکا عدد ۱۳٫ ایتالیاییها عدد ۱۷ را به این شکل مینویسند (XVII) که دوباره به شکل (VIXI) بازسازی شده است. این کلمه را به دو شکل میتوان در زبان ایتالیایی ترجمه کرد: من مرده ام، یا زندگیم تمام شده. همانطور که آمریکاییها از عدد ۱۳ فرار میکنند، ایتالیاییها هم در کارهای روزانه سعی میکنند از عدد ۱۷ دوری کنند. به عنوان مثال هنگام خرید، هنگام مسافرت و خیلی موارد دیگر. ناگفته نماند که عدد ۱۳ که در بسیاری از نقاط دنیا به عدد نحس معروف است، در ایتالیا عدد شانس محسوب میشود.

* با ویژگیهای کره ماه آشنا شوید: ماه تنها قمر کره زمین و نزدیکترین همسایه به آن است. این کره زیبا و درخشان در آسمان، خصوصیات جالبی دارد؛ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم منحصر به فردترین ویژگیهای کره ماه را معرفی کنیم. کره ماه علاوه بر درخشندگی مسحور کننده اش در آسمان، ویژگیهای جالب دیگری هم دارد که شاید کمتر از آن شنیده باشید. طبق نظریه غالب، ماه کمی پس از شکل گیری منظومه شمسی در حدود 4.5 میلیارد سال پیش با برخورد سنگی به اندازه سیاره مریخ به زمین به وجود آمد و به تنها قمر سیاره ما تبدیل شد. - ماه در آینده خواهردار میشود: در حال حاضر ماه، تنها قمر کره زمین است، اما احتمالاً تا ابد این طور باقی نمیماند. دانشمندان و ستاره شناسان در سال 1999 میلادی متوجه شدند که یک شهاب سنگ به عرض 5 کیلومتر در حال حرکت به سمت مدار زمین است و این احتمال وجود دارد که توسط اثر گرانشی سیاره ما، در مدار زمین گرفتار شود. - ماه گرد نیست! بر خلاف باور عمومی بین مردم، ماه گرد یا کروی نیست، بلکه به شکل یک تخم مرغ است. از عجیبترین ویژگیهای کره ماه میتوان به این موضوع اشاره کرد که هسته ماه دقیقاً در مرکز هندسی آن قرار نداشته و حدود دو کیلومتر با مرکز هندسی این کره فاصله دارد. دانشمندان معتقدند که به احتمال زیاد هسته ماه، داغ و به شکل مذاب است؛ یعنی دقیقاً مانند هسته زمین. با این حال، اطلاعات به دست آمده از کاوشگر ناسا در سال 1999 نشان داد که هسته ماه، 2 تا 4 درصد از جرم آن را تشکیل میدهد؛ این در حالی ست که هسته زمین، 30 درصد از جرم آن را اشغال کرده است. - آیا ماه یک سیاره است؟ کره ماه از سیاره پلوتو بزرگتر بوده و قطر آن حدود یک چهارم زمین است. دانشمندان بر این باورند که ماه بیشتر به یک سیاره شبیه است و به همین دلیل زمین و ماه را همراه با هم به عنوان یک سیاره در نظر میگیرند. به این حالت، «دو سیاره» گفته میشود. سیاره پلوتو و قمرش، یعنی کارن (Charon) نیز مانند زمین و ماه، یک «دو سیاره» است. - ماه از زمین دور میشود: یکی دیگر از ویژگیهای کره ماه، دور شدن آن از زمین است. هر ساله کره ماه مقداری از انرژی چرخشی زمین را گرفته و از آن برای بزرگتر کردن مدار خود استفاده میکند. به همین دلیل، قمر کره زمین هر سال به میزان حدود 3.8 سانتیمتر از سیاره ما دورتر میشود. محققان بر این باورند که ماه در زمان شکل گیریش حدود 22 هزار و 530 کیلومتر از زمین فاصله داشت، اما این فاصله اکنون به حدود 385 هزار کیلومتر رسیده است.

* ۸ کار رایج روزمره ای که احتمالاً اشتباه انجام میدادید: برخی از ما کارهای روزانه زندگی خود را به اشتباه انجام میدهیم و در اثر عادت و تکرار، متوجه اشتباه خود نیز نیستیم. بنا بر این، شاید بد نباشد با برخی ترفندهای ساده زندگی آشنا شوید. - باز کردن بسته چیپس: پس از باز کردن در چیپس، بسته آن را از قسمت زیرین به سمت داخل تا کنید تا محتویات بسته به سمت بالا آمده و بدون مشکل بتوانید چیپسها را بردارید. هرچه از میزان چیپسها کاسته میشود، تایِ قسمت پایین آن را بیشتر کنید. با این روش، در واقع نوعی کاسه برای اسنک خود ساخته اید و دیگر لازم نیست دستتان را تا مچ در پاکت فرو کنید. - برش دادن نان باگت بدون خرد کردن آن: برای اینکه نانهای فانتزی و باگت را به آسانی برش دهید، فقط کافی است قسمت گرد نان (روی نان) را برعکس روی تخته گذاشته و از پشت، نان را ببرید. - گرم نگه داشتن غذا در قسمت زیرین فر: در مواقعی که مجبورید چندین غذای متنوع درست کنید، برای اینکه همه غذاها گرم و تازه باقی بمانند، بهتر است آنهایی که پخته شده اند را در قسمت زیرین فر که به اندازه بخش بالایی داغ نیست، قرار دهید. - پاکتهای آب میوه را از لبه های کناری آن در دست نگه دارید: احتمالاً تجربه این را داشته اید که هنگام نوشیدن آب میوه، مقداری از محتویات آن بیرون ریخته و موجب کثیفی لباستان شده است. به منظور پیشگیری از این مشکل، فقط کافی است لبه های پاکت آب میوه را باز کرده و هنگام نوشیدن، آن را در دست بگیرید. - قرار دادن ژامبون به روش صحیح روی نان تست: برای تهیه اسنک و ساندویچ، برای اینکه اسلایسهای ژامبون از لبه های نان بیرون نزند، کافیست آن را در مرکز نان گذاشته و لبه های ژامبون را از هر ۴ طرف به سمت داخل تا کنید. - از لیوان به عنوان بلندگوی موبایل استفاده کنید: وقتی قصد دارید از روی موبایل هوشمند خود موزیکی را پخش کنید، برای اینکه صدای آن بیشتر و بالاتر باشد، آن را درون یک لیوان خالی قرار دهید تا نقش یک بلندگو را برایتان ایفا کند. - دستمال توالت را به صورتی که دنباله آن به رو باشد، در جایگاه خود قرار دهید: برای اینکه استفاده راحتتری از دستمال توالت داشته باشید و به آسانی برگه های آن را جدا کنید، لازم است دستمال را به رو در جایگاه بگذارید؛ یعنی سمتی که دنباله دستمال قرار دارد. به این ترتیب، دیگر هرگز دستهای شما با دیوارهای سرویس بهداشتی تماسی پیدا نخواهند کرد. - عطر را فقط پشت گوشها و روی گردن اسپری کنید: بعضیها عادت دارند عطر را به مچ دستهای خود هم میزنند که این کار چندان کاربردی نیست. دلیلش نیز این است که این منطقه از پوست حرارت و فعالیت بالایی دارد و در نتیجه رایحه به سرعت از روی آن پریده و تبخیر خواهد شد. برای ماندگاری بیشتر عطر، آن را پشت گوش و روی گردن بپاشید.

* پاسخ سؤالات  جدول هفته گذشته: 1. بین النهرین 2. گیاه شناسی 3. شخصیت 4. استیلن 5. یورت 6. خلعت 7. دیموس 8. اکتای 9. یا لَیت 10. آتیلا 11. کواچا 12. هایکو 13. گرشاسب نامه 14. شنوا سنج 15. آسکاریس 16. یعقوب لیث 17. نوتردام 18. دانته 19. هدنگ 20. تیونر 21. ورید 22. یحیی برمکی 23. یادبود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *