شناسه خبر: 11400 منتشر شده در مورخ: 1396/4/8 ساعت: 09:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 8 تیر 1396

روزنامه پنجشنبه 8 تیر 1396

ایران عصبانیترین کشور - غده فوق کلیه چیست؟ - تولید انرژی از عرق کاربر! - یک نابینا، بزرگترین پیانیست سبک جَز تمام اعصار - فوتبال نابینایان ایران رقیب برزیل در رقابتهای جهانی - قتل خواهر زن در انتقام از همسر سابق - چاردیواری - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 8 تیر 1396

4 شوال 1438

29 جون 2017

سال بیست و یکم شماره 5603

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ایران عصبانیترین کشور 2

غده فوق کلیه چیست؟ 4

تولید انرژی از عرق کاربر! 8

یک نابینا، بزرگترین پیانیست سبک جَز تمام اعصار 10

فوتبال نابینایان ایران رقیب برزیل در رقابتهای جهانی 13

قتل خواهر زن در انتقام از همسر سابق 15

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

اجتماعی

ایران عصبانیترین کشور

طی یک نظر سنجی، ایران با 50 درصد، عراق 49 درصد و سودان جنوبی 47 درصد جزو عصبانیترین کشورها هستند. یونان نیز با 67 درصد پر استرسترین کشور دنیا معرفی شده است. در این گزارش همچنین 70 درصد از مردم جهان گفته اند که از زندگی لذت زیادی میبرند. اما این نتیجه چگونه حاصل شده است؟ در نظرسنجی این مؤسسه آمده است: مردم عراق، ایران و کامبوج بالاترین میزان «تجربه های منفی روزانه» در جهان را دارند. پرسشگران بر اساس سؤالاتی که در میان میگذارند به این نتیجه دست مییابند و دلیل معرفی ایرانیان و عراقیها به عنوان عصبانیترین مردم جهان این بوده که ۴۹ درصد پاسخ دهندگان در دو کشور گفته اند: «به تازگی عصبانی شده بودند.» درباره عصبانی بودن ایرانیان چند نکته یا عامل را میتوان برشمرد. طبق گزارشهای منتشر شده میتوان این نتایج را در مجموعه ای از عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روان شناختی مورد بررسی قرار داد. مورد اول احساس عقب ماندن از دیگران یا به حق خود نرسیدن، از عوامل عصبانیت است. شماری از مردم زندگی را عرصه «مسابقه با دیگران» میدانند، نه «مقایسه با دیروز خودشان» مورد بعدی این است که از نزدیک به 80 میلیون جمعیت ایران، تنها 22 میلیون نفر شاغل هستند، به این معنی که در بیشتر موارد یک نفر کار میکند تا هزینه های چند نفر دیگر را تأمین کند و همین موجب فشارهای زیاد شده است. بخشی از این عصبانیت ریشه در نوع رانندگی و فرهنگ آشفته ترافیکی ما دارد. افزایش شدید نرخ تورم بسیاری از مردم را به کار دوم و حتی سوم واداشته است. در دنیای مدرن 24 ساعت این گونه تقسیم میشود: هشت ساعت کار، هشت ساعت اوقات فراغت و هشت ساعت خواب و استراحت. وقتی از دومی و سومی کم میکنیم و بر کار می افزاییم، آستانه تحمل افراد پایین میآید و با کوچکترین موضوعی عصبانی میشوند.

 

بهداشت و سلامت

غده فوق کلیه چیست

غدد فوق کلیوی، بافتهایی هستند که سلولهای آنها برای ترشح موادی ویژه تخصص یافته اند. این غدد از جمله غدد داخلی بدن بوده و محل آنها در بالای هر کلیه و چسبیده به آنهاست. غدد فوق کلیوی از دو بخش قشری و مرکزی تشکیل شده که هر بخش را میتوان یک غده کاملاً مستقل  دانست. 1- بخش قشری: این بخش از سه لایه تشکیل شده است. هر لایه یک گروه هورمون ترشح میکند، از جمله هورمونهای این بخش، "آلدوسترون" و "کورتیزول" است. کورتیزول در ترمیم زخمها، رفع التهاب بافتها، تجزیه پروتئینها و تبدیل آنها به قند، مقابله با شرایط ناگوار بدنی و محیطی مانند بیماری، عفونت میکروبی، شوکهای عصبی و عاطفی، گرما و سرما دخالت دارد و به کمک بدن میآید. این هورمون، آثار فیزیولوژیک وسیعی را در همه جای بدن موجب میشود. مهمترین اثر کورتیزول، افزایش مقاومت بدن در مواقع  استرس  و تداوم حیات است. هنگامی که گلوکز (قند خون) مورد احتیاج نباشد، کورتیزول باعث افزایش ذخیره گلیکوژن (ذخیره قندی) در کبد و به مقدار کمتر در عضلات و قلب میشود. ولی در شرایط بی غذایی موجب میشود بافتهای مهم بدن، گلوکز کافی دریافت کنند. اگر فردی از خوردن غذا خودداری کند، پس از مدتی ذخیره گلوکز تمام میشود، در صورتی که وجود گلوکز برای فعالیت مغز ضروری است. در چنین شرایطی کورتیزول از طرق مختلفی قند خون را افزایش میدهد. هورمون دوم آلدوسترون است که در تنظیم میزان سدیم خون دخالت میکند.

2- بخش مرکزی غده فوق کلیوی: بخش مرکزی غده فوق کلیوی را میتوان جزئی از دستگاه عصبی سمپاتیک دانست، زیرا این اعصاب به سلولهای بخش مرکزی وارد شده اند و هر بار که دستگاه عصبی سمپاتیک تحریک میگردد، این سلولها نیز تحریک میشوند و هورمون آدرنالین آزاد میکنند. این هورمون همراه با جریان خون به رگها، ماهیچه ها، قلب و مغز میرسد و موجب تقویت و تشدید آثار اعصاب سمپاتیک میشود. آدرنالین همزمان با تحریک اعصاب سمپاتیک ترشح میشود و موجب فراهم آوردن نوعی حالت آماده باش برای بدن میگردد تا شخص بتواند در مقابل اتفاقات ناگهانی یا ناگوار، آمادگی قبلی داشته باشد (مانند موارد ستیز، فرار یا ...). در چنین حالاتی ترشح آدرنالین موجب میشود فعالیت قلب و فشار خون زیادتر شود و خون رسانی افزایش یابد. آدرنالین، موجب باز شدن رگهای عضلات شده و خون رسانی را به این اعضا افزایش میدهد. از سوی دیگر، تأثیر آدرنالین بر کبد  باعث میشود قند خون بالا برود و انرژی مورد نیاز برای ماهیچه  ها و اعصاب تأمین شود.

* تأثیرات هورمونهای غده فوق کلیه: تغییرات میزان کورتیزول سبب تغییراتی در آستانه حواس حافظه، هوش و تمرکز مغزی میشود. کمبود کورتیزول باعث  افسردگی، خمودگی و به ندرت روان پریشی میشود. کورتیزول با کاهش نفوذپذیری مویرگ از نشت پلاسما به داخل بافت  جلوگیری کرده و سبب کاهش التهاب و التیام سریع زخم میشود. همچنین در متابولیسم مواد پروتئینی و چربی در حفظ فشار خون طبیعی، مقاومت عضلات، افزایش اسید معده، تکامل رشد ریه در جنین، جذب آب و سدیم در کلیه، کاهش لنفوسیت خون نقش مؤثری ایفا میکند. هورمون آلدوسترون نیز باعث کاهش دفع سدیم از ادرار، افزایش دفع پتاسیم و یون هیدروژن از ادرار، افزایش جذب آب در کلیه و جلوگیری از هدر رفتن آب بدن میشود. در بخش قشری غده فوق کلیوی، چند هورمون جنسی نر (آندروژن) و به مقدار کمتری هورمون جنسی ماده (استروژن و پروژسترون) ساخته میشود. این آندروژنها در آقایان، به رشد اندامهای جنسی در دوران کودکی کمک میکنند، ولی در خانمها اثرات کمی دارند. کمبود هورمونهای بخش قشری غده فوق کلیوی باعث بروز بیماری آدیسون و افزایش غیر طبیعی آن موجب بیماری کوشینگ میشود.

دانش و فناوری

تولید انرژی از عرق کاربر!

به نقل از نیوساینتیست، محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو نوعی وصله ساخته اند که به طور مستقیم به پوست بدن میچسبد و با سوخت زیستی فعال میشود. این وسیله میتواند به وسیله عرق کاربر 2 روز انرژی مورد نیاز یک رادیو را تأمین کند! این وسیله که از مواد طبیعی ساخته شده، از عرق انسان به عنوان منبع انرژی استفاده میکند. به عبارت دیگر میتوان از این وصله برای شارژ دستگاههایی مانند تلفن همراه در آینده نزدیک استفاده کرد. جوزف وانگ و گروهش در دانشگاه کالیفرنیا این پچ را ساخته اند. پچ مذکور بسیار کوچک است و به طور مستقیم به پوست میچسبد. شیوه کارکرد پچ توسط آنزیمی انجام میشود که مانند فلزات داخل باتریهای معمولی کار میکند. سپس با ارسال اسید لاکتیک موجود در عرق بدن کاربر، پچ فعال میشود. به گفته محققان، دریافت میزان انرژی کافی از این پچ کمی مشکل است. به هر حال این فناوری میتواند عملکرد ورزشکار را کنترل کند، اما هدف اصلی از اختراع آن، ردیابی سلامت فرد است.

* دستبندی جلوی آفتاب سوختگی را میگیرد: بررسیهای بنیاد سرطان پوست در آمریکا نشان میدهد در سه دهه گذشته تعداد افراد مبتلا به سرطان پوست از تعداد کل تعداد افراد مبتلا به دیگر انواع سرطان پیشی گرفته و لذا تلاش برای مقابله و پیشگیری با این سرطان باید کاملاً جدی گرفته شود. شرکت Netatmo برای کمک به حل این مشکل دستبند هوشمند زیبایی به نام JUNE تولید کرده که مدت زمان حضور افراد در معرض نور خورشید را محاسبه و برآورد میکند و شدت اشعه ماوراء بنفش که افراد در معرض آن قرار میگیرند را میسنجد. بنا بر این اگر افراد برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، JUNE آنها را از طریق یک برنامه تلفن همراه مرتبط مطلع میسازد. این دستبند با درک عادات افراد در زمینه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به آنان در فواصل متوالی و در صورت لزوم هشدارهای دیگری ارائه میکند.

از شش نقطه جهان

یک نابینا، بزرگترین پیانیست سبک جَز تمام اعصار

موسیقی عرصه ای است که نامآوران نابینای زیادی را به دنیا معرفی کرده است. البته کاملاً قابل پیشبینی است که بیشتر مردم فقط نابینایانی را میشناسند که در زمینه خوانندگی هم فعال بوده اند. نامهایی همچون آندره بوچلی، ری چارلز، خوزه فلیسیانو و استیوی واندر. اما کم نبوده اند نابینایانی که موسیقیدانان برجسته ای هم بوده اند، اما به دلیل ماهیت تجاری موسیقیهای عامه پسند، مثل بقیه موسیقیدانان فقط در میان خودِ دست اندرکاران موسیقی کسب اعتبار کرده اند و برای عامه شنوندگان، ناشناخته مانده اند. «آرت تاتم»، «Art Tatum»، یکی از همین نامها است. پیانیست نابینایی که در میان موسیقیدانان به عنوان برترین و بزرگترین پیانیست سبک جَز در تمامی اعصار شناخته میشود. در سیزده اکتبر ۱۹۰۹ در ایالت اوهایو ایالات متحده به دنیا آمد و در درخشانترین سالهای عمرش، درست زمانی که به تماشای ثمره تلاشهایش نشسته بود، در پنج نوامبر ۱۹۵۶ و در ۴۷ سالگی چشم از جهان فرو بست. او در جایگاهی قرار گرفت که برای بسیاری از آیندگانش به عنوان الگویی دست نیافتنی به حساب میآید. «Scott Yanow»، منتقد موسیقی در باره اش مینویسد: «جوابهای بیپروا و تصورات آزاد تاتم در زمان اجرا و ایده های خلاقانه و پیشروی این موسیقیدان در اجراهایش در بسیاری مواقع او را چندین قدم جلوتر از معاصرانش قرار میدهد.» عجیب است که در مورد زندگی موسیقیدانی در این سطح و درجه، اطلاعات چندانی در دسترس نیست. تنها یک بیوگرافی با نام «اعجابآورتر از حد بیان»، در سال ۱۹۹۴ منتشر شده که حاصل مصاحبه هایی است که James Lester با همدوره های این نوازنده نابغه انجام داده است. تاتم در خانواده ای به دنیا آمده که پدر خانواده گیتاریست و مادر، پیانیست بوده اند. او از همان آغاز زندگی به دلیل ابتلا به آب سیاه، بیناییش را از دست داده است. اعمال جراحی انجام شده بر روی چشم تاتم تا حدودی توانست بخشی از بینایی از دست رفته اش را به او باز گرداند، اما در اثر حمله ای که در ۱۹۳۰ به او شد، همان اندک بینایی بازیافته هم از بین رفت. تاتم جزو کودکانی بود که به اصطلاح موسیقیدانها perfect pitch هستند. یعنی از همان دوران کودکی میتوانست با شنیدن صدای هر تک نت یا چند نت همزمان، نام نتها را بیان کند. در مورد دوران کودکیش اینطور میگویند که دقت بالایش در فرکانس نتها باعث میشد او اصرار عجیبی بر کوک بودن پیانو داشته باشد و ذره ای ناکوکی در هر کدام از نتها، او را پریشان و آشفته میکرد. او استادی نداشت و نوازندگی پیانو را با شنیدن آثار معروف آن زمان از رادیو و کپی کردن اجراهای مادر فرا گرفته بود. یکی از بهترینِ این تصاویر، اجرایی است که در مستندی ساخته «مارتین اسکورسیزی» به نام «بلوز»، به نمایش گذاشته شده است. بخشهایی از اجرای خارق العاده تاتم را بر روی سایت قرار داده ایم. اگر علاقمند به جَز هستید، از دستش ندهید.

ورزشی

فوتبال نابینایان ایران رقیب برزیل در رقابتهای جهانی

طبق اعلام سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، فوتبال پنج نفره ایران یکی از رقبای برزیل در راه کسب عنوان قهرمانی مسابقات جهانی است. بازیهای فوتبال پنج نفره قهرمانی جهان ژوئن سال آینده در مادرید اسپانیا برگزار میشود. در این دوره از رقابتها برای نخستین بار، ۱۶ تیم در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت میکنند و از هر گروه دو تیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود میکنند. طبق اعلام سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، برزیل که در سالهای ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ به عنوان قهرمانی رسیده است، برای کسب پنجمین عنوان قهرمانی به میدان میرود. اما آرژانتین، قهرمان دو دوره این رقابتها، آماده است تا قهرمان جهان و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را ناکام سازد. ایران، نایب قهرمان پارالمپیک ریو و ترکیه، قهرمان اروپا، دو تیم دیگری هستند که میتوانند برزیل را شکست دهند. مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ در ورزشگاه پاسترانا در شمال شهر مادرید از ۵ تا ۱۸ ژوئن (۱۵ تا ۲۸ خرداد) برگزار خواهد شد.

* سهم اندک معلولان از بودجه ورزش: علی اصغر یوسفنژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در توزیع اعتبارات بخش ورزش عدالت رعایت نمیشود، گفت: در برخی رشته ها اعتبارات چند صد میلیونی هزینه میشود، در حالی که این رشته ها تا کنون دستاورد خاصی نداشته اند. اما در مقابل به ورزش معلولان که ورزشکاران آن سهم قابل توجهی در بدست آوردن مدالهای رنگارنگ دارند، توجه نمیشود. عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه ورزشکاران معلول در تأمین امکانات، تجهیزات و حتی تهیه مکانی برای تمرین با مشکل مواجه هستند، بیان داشت: امیدوارم وزارت ورزش و جوانان و مسئولان متولی حوزه ورزش، تدبیر مناسبی برای ارتقاء ورزش معلولان بیاندیشند و در این راستا، مجلس شورای اسلامی نیز آماده همکاری است.

 

حوادث

قتل خواهر زن در انتقام از همسر سابق

مرد خشمگین وقتی دید همسرش پس از جدایی حاضر به زندگی دوباره با او نیست، با اسلحه شکاری خواهر زن سابقش را به قتل رساند و متواری شد. ساعت 11 و 40 دقیقه روز شنبه تیر اندازی و قتل در ایلام به پلیس گزارش شد. مأموران با حضور در محل با جسد زنی رو به رو شدند که با شلیک گلوله شوهر خواهر سابقش به قتل رسیده بود. به این ترتیب تحقیقات برای دستگیری قاتل آغاز شد و این مرد در کمتر از 2 ساعت به دام افتاد. فرمانده انتظامی شهرستان ایلام گفت: بررسیهای مقدماتی پلیس مشخص کرد مردی که یک سال قبل به علت اختلافات خانوادگی زن خود را طلاق داده بود، قصد داشت به زور اسلحه همسر سابقش را راضی به زندگی مجدد با خود کند. اما او از جواب رد همسر سابقش به خشم آمده و با اسلحه شکاری اقدام به تیر اندازی کرده بود که در این بین، خواهر زن سابقش با اصابت گلوله در دم جان باخته است. متهم که پس از جنایت فرار کرده بود با تلاش مأموران پلیس آگاهی در کمتر از 2 ساعت در شهرستان بدره دستگیر شد.

* رهایی گروگان 5 ساله: عاملان گروگانگیری کودک 5 ساله افغان در دشتستان بوشهر که برای آزادی او 60 میلیون پول خواسته بودند، در عملیات ویژه پلیس دستگیر شدند. گروگانگیران که 4 نفر بودند در تماسهای مکرر با خانواده کودک 5 ساله تقاضای 60 میلیون پول نقد کرده بودند. با اعلام این گروگانگیری کارآگاهان وارد عمل شدند و توانستند با اقدامات فنی و پلیسی، متهمان را در شهرستان برازجان دستگیر کنند. با دستگیری متهمان، محل نگهداری کودک ربوده شده در شهر شبانکاره شناسایی شد و این کودک نیز به سلامت تحویل خانواده اش شد. متهمان با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند. دستگیر شدگان در بازجوییها مدعی شده اند که از وضعیت مالی پدر این کودک خبر داشته و با آگاهی از این شرایط، نقشه ربودن پسر 5 ساله را کشیده بودند.

 

چاردیواری

با سلام و تهنیت عید فطر به همه روزه داران عزیز و خسته نباشید به تمرینهای جسمانی شما عزیزان که البته آرامش و ارضای معنوی و روحی شما شیرینی سختیهای جسمانی شماست، بار دیگر پشت سر نهادن عبادت ماه رمضان را که به ثمر فطر نشست، تبریک میگوییم. اما تماسها و پیامکهای شما: آقای نوروزی خواهان گشایش صفحه ای در زمینه تفسیر قرآن مجید به طور هفتگی و ثابت در روزنامه شدند. خانم مریم کبولی ضمن ابراز رضایت از مطالب روزنامه و تبریک عید فطر به خوانندگان و ایران سپیدیها دو نکته را یادآور شدند؛ نخست مصاحبه با گویندگان مرکز حسینیه ارشاد در ستون صدای خاطره ها و دیگر تکرار درخواست دریافت فهرست کتب بریل مرکز رودکی در دهه های گذشته. راستش این درخواست را که بارها تکرار شده است، نمیفهمم؛ زیرا خود مرکز رودکی فهرست کامل کتب بریل و گویا را دارد و منظور از فهرست کتب بریل در گذشته روشن نیست. اما چون صحبت از رودکی شد و در این هفته ها پرسشهای متعددی در مورد سرنوشت این مرکز به میان آمده است، مختصر آنکه سازمان بهزیستی در حال بررسی راههای متعدد فعال کردند این مرکز، از جمله ایجاد یک ساختار اداری برای اداره آن به شکل دولتی است، اما تا این لحظه خبری از تعیین و تکلیف نهایی در این خصوص نیست و باید منتظر آینده نشست، اما در این خصوص به زودی گزارش یا میزگردی برگزار خواهد شد که جزئیات را به آگاهی مخاطبان میرسانیم. خانم معرفنژاد از تهران با توضیح اینکه درگیر مراحل مختلف اداری تعویض کارت یارانه خود شده اند که ممکن است به دلیل طولانی شدن همین مراحل در بانک یا سازمان بهزیستی، سبد کالای این نوبت خود را از دست بدهند خواهان کوتاه شدن این ضوابط دست و پاگیر اداری شدند. به هر حال از سازمان بهزیستی انتظار میرود در طراحی ارائه خدمات به مددجویان به گونه ای عمل کند که کمترین بروکراسی مقابل مددجویان ایجاد شود و خدماتگیران را از جا بجایی متعدد میان ادارات مختلف سازمان بهزیستی یا سایر سازمانها و نهادها معاف کنند. خانم حمیده جمشیدی با ارسال پیامک، ضمن اعلام دریافت مستمری به مدت 5 سال از قطع دو ساله مستمری خود گله کردند و خواهان مداخله در این زمینه شدند. اولین پرسش آن است که چرا پس از دو سال در خصوص قطع مستمری گله میکنند و دوم آنکه توضیح ندادند چرا قطع شده است، آیا وام خود اشتغالی گرفتند یا سر کار رفتند؟ به هر حالا اگر قرار باشد کمکی شود باید این موارد روشن شود. آقای مقدسی از بروجرد از توزیع نامنظم روزنامه شکایت کردند، اما نگفته اند از کی دچار این مشکل شدند، زیرا نخستین بار است که این امر را منعکس میکنند. اگر دوستان دیگری هم از بروجرد در این زمینه مشکل دارند اطلاع دهند تا چاره جویی کنیم. چندی است که با تغییر شرکت توزیع کننده ایران سپید و بروز مشکلاتی در توزیع روزنامه، در حال بررسی مجدد مشکلات در این زمینه هستیم. 

اطلاعرسانی

* هیئت نابینایان و کمبینایان استان تهران در نظر دارد تمرینات فوتبال 5 نفره B1 آقایان را در استادیوم شهید هرندی برگزار نماید. لذا از عزیزان نابینا B1 تقاضا میشود تا تاریخ 20/4/96 جهت ثبت نام با شماره تلفن 55155555 داخلی 104، دفتر هیأت نابینایان تماس حاصل فرمایند.

* کتابخانه نابینایان طلوع برگزار میکند: ویژه کودکان و نوجوانان:

1- کارگاه فن بیان 2- کارگاه خمیر بازی و مجسمه سازی 3- کارگاه آموزش تئاتر 4- کارگاه مهارتهای فردی 5- کارگاه آموزش داستان نویسی 6-  کارگاه آموزش اوریگامی 7- آموزش شطرنج 8- آموزش زبان انگلیسی. ویژه بزرگسالان:

1- آموزش زبان انگلیسی 2- شاهنامه خوانی 3- حافظ خوانی 4- کارگاه آموزش آواز

5- کارگاه شعر و ادبیات. از علاقمندان خواهشمند است جهت ثبت نام با شماره 09353571912 تماس حاصل فرمایند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *