شناسه خبر: 11399 منتشر شده در مورخ: 1396/4/4 ساعت: 13:13 گروه: اجتماعی  
ارتقای خدمات کیفی در کتابخانه های عمومی برای نابینابان

ارتقای خدمات کیفی در کتابخانه های عمومی برای نابینابان

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» ضمن تهیه چارچوبی برای خدمات و تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در بخش نابینایان و کم‌بینایان، زمینه را برای ارتقای کیفی و کمی این خدمات فراهم کرده است.

به گزارش ایران سپید کتابخانه‌های عمومی در قبال کاربران نابینا و کم‌بینا مسئولیت مهمی را برعهده دارند و از این رهگذر باید زمینه‌ای برای استفاده آن‌ها از کتابخانه‌ها فراهم شود. به همین منظور این نهاد با تهیه و تدوین کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» تلاش می‌کند تا با تهیه چارچوبی برای خدمات و تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در بخش نابینایان و کم‌بینایان، ضمن ایجاد وحدت‌رویه و یکپارچگی، امکان ارتقای کیفی و کمی خدمات و تجهیزات این بخش را نیز فراهم کند.

 کمیسیون فنی تدوین استاندارد، هدف و دامنه کاربرد، اصطلاحات و تعاریف، خدمات بخش نابینایان و کم‌بینایان، منابع اطلاعاتی، تأمین منابع، شرایط استفاده، کتابدار بخش نابینایان و کم‌بینایان، مکان و فضا، مدیریت و اطلاع‌رسانی، خدمات فنی، تجهیزات ویژه بخش نابینایان و کم‌بینایان، تجهیزات کتابخانه‌ای بخش نابینایان و کم‌بینایان، نرم‌افزارهای مورد نیاز بخش نابینایان و کم‌بینایان، تجهیزات تولید منابع گویا و سامانه‌های نرم‌افزارهای مبتنی بر وب ویژه نابینایان و کم‌بینایان عناوین بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
در بخش پیشگفتار، هدف از تهیه این کتاب بدین شرح توضیح داده شده است: «تسهیل استفاده «گروه‌های حاشیه‌شده اجتماعی» از کتابخانه‌های عمومی از جمله «افراد با آسیب بینایی» یکی از ارکان تضمین‌کننده عمومیت کتابخانه‌ها است. این مهم در «قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» در بند ح ماده 3 به عنوان یکی از وظایف اصلی هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی تصریح شده است: «برنامه‌ریزی برای استفاده نابینایان از امکانات کتابخانه‌های عمومی» از آغاز فعالیت هیئت‌امنا نیز این امر مورد تأکید قرار گرفت و بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی فعال و تقویت شد. تجربه حاصل از این فعالیت‌ها در طی سال‌ها، شالوده استاندارد در کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» را شکل می‌دهد.»
 
در ابتدای اثر اسامی، محل خدمت و سِمَت اعضای کارگروه استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (به ترتیب الفبای نام خانوادگی) ارائه شده است.
 
«برای راه‌اندازی بخش نابینایان و کم‌بینایان حداقل 100 عنوان کتاب بریل، کتاب مصور برجسته یا درشت‌خط، اشتراک حداقل یک نشریه ویژه نابینایان و حداقل 1000 عنوان کتاب گویا ضروری است.
 
مدیریت کتابخانه باید منابع اطلاعاتی بخش نابینایان را از طریق خرید، اهدا، مبادله و بارگیری (دانلود) از اینترنت تهیه کند. کتابخانه‌هایی که دارای چاپگر بریل یا استودیو هستند، می‌توانند منابع مورد درخواست نابینایان را به صورت نسخه بریل یا گویا تهیه کنند.
 
کتابدار بخش نابینایان و کم‌بینایان باید به شیوه استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای ویژه نابینایان و کم‌بینایان مسلط باشد. ترجیحاً دارای مدرک کتابداری و در صورت نبود نیروی متخصص کتابداری بومی در منطقه از نابینایان توانمند و مسلط به نرم‌افزارها و تجهیزات نابینایان (از دیگر رشته‌های تحصیلی) استفاده شود.»
 
جملات بالا برگرفته از بخش‌هایی از کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» است.

کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و از سوی انتشارات کتاب نشر در 64 صفحه و به بهای 40 هزار ریال منتشر شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *