شناسه خبر: 11393 منتشر شده در مورخ: 1396/4/4 ساعت: 09:23 گروه: اجتماعی  
سرنوشت مسکن مهر در انتظار مسکن معلولان

سرنوشت مسکن مهر در انتظار مسکن معلولان

مسکن مناسب‌سازی‌ شده یکی از بدیهی‌ترین نیازهای معلولان است. در سال‌های گذشته وعده‌های زیادی مبنی بر خانه‌دار شدن خانوارهای دارای معلول از سوی مسئولان بهزیستی داده شده و هر سال نیز جشنی با عنوان خانه‌دار شدن معلولان در هفته حمایت از معلولان برگزار می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری انلاین سال83 و با مصوبه مجلس، دولت موظف شد تا برای تهیه مسکن ویژه معلولان اقدامات لازم را انجام دهد. اما این قانون هیچ ضمانت اجرایی نداشت. تأمین نشدن اعتبارات این قانون یکی از مهم‌ترین سنگ‌هایی بود که پیش پای ساخته شدن مسکن معلولان بود. با وجود این در سال‌های اخیر اقداماتی برای ساخت مسکن معلولان انجام شده و چندین تعاونی مسکن ویژه معلولان نیز راه‌اندازی شده تا با کمک بهزیستی بتوانند بخشی از اعتبارات تهیه مسکن را فراهم کنند اما برخی بدقولی‌ها درخصوص ساخت مسکن معلولان باعث شده تا ساخت این مسکن‌ها لاک‌پشت‌وار به حرکت خود ادامه دهد. آمارهای متفاوتی نیز تا‌کنون از خانه دار شدن خانوارهای دارای معلول ارائه شده و هرساله از صاحبخانه شدن تعداد زیادی از این خانوارها سخن گفته می‌شود. سال گذشته بود که وزیر کار از وجود 11هزار خانوار شهری دارای 2معلول در کشور خبر داد. علی ربیعی، ابراز امیدواری کرده بود امسال 2هزارو300واحد مسکونی به این خانوارها تحویل داده شود.

  • وعده دیگر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری خود در ایام انتخابات با بیان اینکه «افرادی که 2معلول در خانه‌دارند از سال گذشته یک خانه گرفته‌اند» ابراز امیدواری کرد: از سال آینده افرادی که یک معلول دارند هم خانه‌دار شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال نیز همزمان با روز پدر اعلام کرد که تا پایان سال96 تمام این خانواده‌ها باید صاحبخانه شوند.

رئیس سازمان بهزیستی نیز چندی قبل وعده داده بود که تا پایان سال١٣٩٧ همه خانوارهای دارای معلول می‌توانند مسکن بگیرند. به‌گفته انوشیروان محسنی بندپی، امسال برای نخستین‌بار ردیف بودجه مشخصی برای مسکن معلولان داده شد و هم‌اکنون 43هزار مسکن برای معلولان در دست احداث است که بین ٢٠ تا ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. از ١١هزار خانوار دارای 2معلول تاکنون به حدود ٢٩٠٠خانوار، مسکن واگذار شده است. وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال‌جاری به 4هزار خانوار دارای 2معلول مسکن واگذار شود و مابقی تا پایان سال1397 صورت گیرد.

  • کدام خانه

ارائه این آمار و گزارش‌ها در حالی است که گزارش‌های رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از فعالیت‌های انجام شده چندان امیدوار‌کننده نیست. علی همت محمودنژاد تأیید می‌کند وضعیت زندگی بیش از 2هزار خانوار دارای 2 تا 3معلول چندان مناسب نیست، این در حالی است که از سال‌ها قبل ساخت مسکن مناسب‌سازی‌ شده برای معلولان مطرح شده و چندین‌بار هم پروژه‌های مسکن معلولان به بهره‌برداری رسید. او می‌گوید: «این موضوع بیشتر بهره‌برداری تبلیغاتی است تا عملی برای آسایش خانواده‌های دارای معلول. چرا که این خانه‌ها به‌علت دوری از مراکز توانبخشی بیشتر برای خانواده‌های دارای معلول هزینه‌بر هستند. نداشتن بالابر و تجهیز نشدن به امکانات مورد نیاز معلولان و مناسب‌سازی‌ نشدن محیط اطراف این مسکن‌ها برای معلولان باعث شده تا استقبال و رضایت چندانی از این طرح نشود.» اما منازل مسکونی که در استان تهران به خانوارهای دارای معلول تعلق می‌گیرد در شهرهای اقماری این استان در دست احداث هستند. بعد فاصله این منازل از شهر تهران که تمامی امکانات و خدمات توانبخشی در آن مستقر شده، به همراه کمبود و یا فقدان این خدمات در شهرهای اقماری باعث شده تا این خانواده‌ها تمایل چندانی به استقرار در این منازل نداشته و درصورت تحویل گرفتن منزل مسکونی خود، آن را اجاره داده و خود برای دریافت خدمات بهتر توانبخشی در تهران به اجاره‌نشینی روی بیاورند.

محمودنژاد توضیح می‌دهد: «از سال‌ها قبل در بهزیستی و سازمان‌های حمایتی مژده خانه‌دار شدن معلولان را می‌دهند. همین الان یک هزار و 20واحد مسکونی مخصوص تعاونی معلولان در هشتگرد منتظر افتتاح است و هنوز افتتاح نشده است.» به گفته وی اکنون بیش از 110هزار زوج معلول نیازمند به مسکن در نهادهای حمایتی ثبت‌نام کرده‌اند و وعده‌ای که داده شده مبنی‌بر اینکه تا پایان سال97 مشکل مسکن معلولان حل می‌شود، اما این وعده هم چندان اعتباری ندارد چرا که مشخص نیست در ترکیب هیأت دولت آینده ربیعی همچنان وزیر راه باشد و محسنی بندپی نیز رئیس سازمان بهزیستی باقی بماند. تلاش 10روزه خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با آقایان اسدی، معاون توانبخشی بهزیستی تهران و عبدالله‌زاده، قائم‌مقام توانمندسازی بهزیستی کشور درخصوص مسکن معلولان به نتیجه‌ای نرسیده و آیا پیگیری معلولان به جایی خواهد رسید؟

  • وعده‌های عملی نشده مسئولان

بهمن90: واگذاری ۳۰هزار واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تا پایان سال۹۰. قرار شد در سال۸۹، ۶۰ هزار واحد، در سال۹۰، ۷۰هزار واحد و در سال۹۱ نیز ۷۱ هزار واحد ساخته و در اختیار متقاضیان مسکن قرار گیرد.
سال91: تا پایان سال91، 180هزار واحد مسکونی به معلولان تعلق می‌گیرد.
سال92: تا پایان سال92، 30هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان تحت پوشش قرار می‌گیرد و با ساخت تمامی 150هزار واحد مسکونی، دیگر مددجویی بدون مسکن در بهزیستی نخواهد بود.
سال93: بالغ بر 3هزار خانواده دارای 2معلول در ایام ماه مبارک رمضان صاحب مسکن می‌شوند.
فروردین سال95: با وام‌های کم، خانواده‌های دارای 2معلول به بالا تا سال95 صاحبخانه می‌شوند.
بهمن سال95: ‌۹۰هزار واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش ساخته می‌شود، تعهد ما این است که در 4سال، هر سال 2هزار و 500 تا 3هزار واحد را به معلولان تحویل دهیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *