شناسه خبر: 11345 منتشر شده در مورخ: 1396/3/21 ساعت: 12:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 21 خرداد 1396

روزنامه یکشنبه 21 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 21 خرداد 1396

16 رمضان 1438

11 جون 2017

سال بیست و یکم شماره 5589

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

طبقی از سوره نازعات 2

تدوین لایحه ای برای بهره برداری شهروندان معلول از حمل و نقل عمومی تهران 6

پیام رهبر معظم انقلاب 9

کودکان لاغر سالمترند یا کودکان چاق؟ 11

ساخت عینک نابینایان با استفاده از امواج فراصوت 13

اعلام ترکیب نهایی تیم ملی گلبال بانوان در مرداد 15

 

 

صئ.......ضیافت

* طبقی از سوره نازعات: در بخش سوم ترجمه تفسیری سوره نازعات، به خصوصیات افراد خاشع میرسیم و اینکه قطعاً کسی که خاشع است، از این داستان "طغیان و عصیان" عبور میکند،

یعنی در این طغیان و عصیان نمیماند. فرد خاشع، به طور مرتب دغدغه این را دارد که متعادل باشد. پس عصیان نمیکند که دچار طاغوت شود و بخواهد ادعای "رب" بودن کند؛ آن هم ربی در همه جهات. کسی که خشوع دارد با خودش میگوید: خلقت من شدیدتر است یا خلقت آسمان که بلند شده اجرامش درست و متعادل قرار گرفته، اجرامش در بلندای آسمان تسویه شده، بدون برخورد با توازن و تعادل کنار هم قرار گرفته؟ "خداوند متعال" شبش را کم نور کرد و روز روشن را از دل آن بیرون آورد، زمین را گستراند و از آن زمین آب و چراگاه بیرون آورد. کوهها را ثابت و استوار گردانید، انگار قله کوهها از فرط استواری از زمین سر کشیده. همه اینها بهره ای است برای ما و هر آنچه که دور و اطراف ماست. همه سرمایه ماست و از آن استفاده میکنیم و هم اطرافیان ما از آن استفاده میکنند. این آیات که از ماجرای موسی و فرعون شروع شده و در ادامه به عوامل طبیعی پرداخته اند، پیامهایی دارند. اول اینکه این وجود ما هست. دنیای خارج دنیای درون ما هم هست؛ ما در سرزمین وجودمان کوه و دریا و آسمان داریم. ما باید از این تعادل و توازن عالم طبیعی خارج استفاده کنیم تا درون خود را نیز سامان دهیم. باید همه منابع و همه بخشهای وجودمان را بشناسیم و به جا از آنها استفاده کنیم. پیام دوم این است که وقتی رفتار بیرونی یک وجود نمایش طاغوت است، این نشان دهنده درون طغیان کرده او است. تا زمانی که درون طغیان نکند، طاغوت به وجود نمیآید. برای همین هم نوک پیکان دعوت انبیا به سمت طاغوتها و  فرعونهای زمانه بوده تا در سایه اصلاح ایشان یک جریان طغیان کرده محار شود.

* حکایت: بشر حافی مجاهدت عظیم داشته است و شأنی رفیع و مشار الیه قوم بود. فضیل عیاض دریافته بود و مرید خال خود بود، علی بن حشرم و در علم اصول و فروع عالم بود. مولد او از مرو بود. به بغداد نشستی و ابتدای توبه او آن بود که شوریده روزگار بود. یک روز مست میرفت. کاغذی یافت بر آنجا نوشته بسم الله الرحمن الرحیم. عطری خرید و آن کاغذ را معطر کرد و به تعظیم آن کاغذ را در خانه نهاد. بزرگی آن شب به خواب دید که گفتند: بشر را بگوی طیبت اسمُنا فطیبناکَ و بجلت اسمنا فبجلناک و طهرت اسمنا فطهرناک فبعزتی لاطیبن اسمک فی الدنیا و الآخرة. آن بزرگ گفت: مردی فاسق است. مگر به غلط بینم، میبینم. طهارت کرد و نماز بگزارد و بخواب رفت، همین خواب دید. همچنین تا بار سوم. بامداد برخاست، وی را طلب کرد. گفتند به مجلس خمر است.

رفته خانه ای که در آنجا بود. گفت: بشر آنجا میبود؟ گفتند: بود. ولکن مست است و بی خبر.

گفت: بگوئید که به تو پیغامی دارم. گفت: بگوئید که پیغامِ که داری؟ گفت: پیغام خدای. گریان شد. گفت: آه! عتاب دارد یا عقابی کند. گفت: باش تا یاران را بگویم. با یاران گفت: ای یاران! مرا خواندند. رفتم و شما را بدرود کردم که بیش هرگز مرا در این کار نمیبینید. پس چنان شد که هیچ کس نام وی نشنودی، الا که راحتی به دل وی برسیدی و طریق زهد پیش گرفت و از شدت غلبه مشاهده حق تعالی هرگز کفش در پای نکردی، حافی از آن گفتند. با او گفتند: چرا کفش در پای نکنی؟ گفت: آن روز که آشتی کردند، پای برهنه بودم. باز شرم دارم که کفش در پای کنم و نیز حق تعالی میگوید: زمین را بساط شما گرداندم. بر بساط پادشاهان ادب نبود با کفش رفتن.

* همیشه در میان: نآمدگان و رفتگان، از دو کرانه زمان،  سوی تو میدوند هان، ای تو همیشه در میان؛ هرچه به گرد خویشتن مینگرم درین چمن، آینه ضمیر من جز تو نمیدهد نشان؛ آه که میزند برون، از سر و سینه موج خون، من چه کنم که از درون دست تو میکشد کمان؛ پیش وجودت از عدم، زنده و مرده را چه غم؟ کز نفس تو دم به دم میشنویم بوی جان. "سایه"

صئ.......ویژه

* تدوین لایحه ای برای بهره برداری شهروندان معلول از حمل و نقل عمومی تهران: بابک نگاهداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به تکمیل مطالعات پروژه «ارائه راهکارهای ارتقاء دسترسی افراد معلول به حمل و نقل عمومی» و تأیید آن در کمیته تخصصی خاتمه پروژه گفت: یکی از وظایف اصلی شهرداریها تأمین دسترسی شهروندان به امکانات جا بجایی جهت تأمین نیازهای روزمره است و حل مسائل دسترسی در شهرها و بهبود بخشیدن به کیفیت آن، از اهداف عمده مدیریت شهری به شمار میرود و حل این مسأله با در نظر گرفتن تواناییها و نیازهای کلیه افراد جامعه، اعم از پیر، جوان و معلول صورت میپذیرد. وی افزود: طبیعی است که همه تقاضاهای این گروه از شهروندان را نمیتوان با سامانه حمل و نقل معلولین پاسخ داد، بلکه لازم است شرایط مجموعه حمل و نقل عمومی شهر تهران متناسب با نیازهای ایشان تغییر کند و مناسب شود تا معلولین و افراد کم توان بتوانند همانند سایر شهروندان به انجام فعالیتهای اجتماعی خود مبادرت ورزند. نگاهداری ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران با وجود بیش از 50 هزار نفر شهروند معلول جسمی-حرکتی و به رغم تلاشهای صورت گرفته، امکان استفاده مناسب ایشان از حمل و نقل عمومی وجود ندارد و بسیاری از این افراد به ناچار از حضور در جامعه و انجام فعالیت اجتماعی و اقتصادی محروم هستند. برای مثال، سامانه حمل و نقل معلولین شرکت واحد اتوبوسرانی با وجود ثبت نام حدود 3000 کاربر در سامانه، به دلیل در اختیار داشتن تنها 60 دستگاه خودرو ون مناسب سازی شده، با تلاش بی وقفه کارکنان سامانه تنها امکان انجام حدود 1000 جا بجایی در هر روز را دارد. این در حالیست که معلولین نیز شهروندان همین شهر بوده و امکان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی از حقوق شهروندی آنها است. وی تأکید کرد: در این پژوهش، ابتدا قوانین و مقرراتی که لزوم ارائه خدمات به این افراد و رعایت عدالت و برابری را تأکید میکند و ضمن ارائه تجربیات کشورهای موفق در این زمینه، وضعیت موجود حمل و نقل عمومی سطح شهر تهران جهت استفاده افراد کم توان مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن شناسایی شده  است. رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری با اشاره به نظر سنجیهای مکتوب از افراد کم توان (اعم از معلول حرکتی و نابینا) تصریح کرد: نتایج پرسشنامه ها مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت راهکارهایی جهت ارتقاء دسترسی افراد کم توان به انواع حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس معمولی، اتوبوس تندرو و مترو به تفکیک ارائه شده است. نگاهداری درباره اجرایی کردن نتایج این پروژه مطالعاتی گفت: ارائه دستور العمل تدوین شده جهت ایجاد شرایط مناسب برای بهره برداری شهروندان معلول از بخشهای مختلف شبکه حمل و نقل عمومی و پیشنهاد برنامه هایی جهت منظور کردن در برنامه پنج ساله شهرداری تهران به شورای شهر تهران، تنظیم و ارائه شده است.

صئ.......سیاسی

* پیام رهبر معظم انقلاب. در پی حادثه تروریستی در روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در تهران که به شهادت و زخمی شدن جمعی از مردم روزه دار انجامید، حضرت آیت ا... خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند و فرمودند: نتیجه این جنایت، افزایش نفرت از آمریکا و رژیم سعودی است.

* اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز اول فاضلاب پردیس گفت: همه باید بپذیریم که از فضای انتخابات دور شدیم، یکی دو ماه قبل از انتخابات فضای کشور به شدت تحت تأثیر قرار میگیرد و همه ذهنها و گروههای مختلف سیاسی، کاندیداها سعی میکنند که فضا را آماده حضور مشارکت مردم در انتخابات بکنند.

* وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای جدید از دستگیری 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش در کشور خبر داد.

* امیر سرتیپ شاهین تقیخانی با تأکید بر اینکه نباید خدشه ای به اتحاد نیروهای مسلح وارد شود، هر گونه سهم خواهی در این زمینه را مردود خواند و به مردم اطمینان داد که نیروهای مسلح هوشیارانه از مرزهای کشور حراست میکنند و جای هیچ نگرانی نیست.

* به گزارش خبرآنلاین، صفحه اینستاگرام حسن روحانی اسنادی از بیانیه ٢٠٣٠ را منتشر کرده و در این پست متذکر شده است که مجلس و قوه قضائیه نیز از جزئیات آن باخبر بودند و مغایرتی در آن ندیده بودند.

* ابتکار، معاون رئیس جمهور گفت: اصلاحطلبان نگاهشان این است که یک دولت کارآمد، موفق و با توانمندی بالا برای دوره آینده شکل بگیرد و آقای روحانی موفق شود. وی افزود: من نشنیدم که اصلاحطلبان بخواهند سهم خواهی کنند.

* مسئول روابط بین المللی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از سفر قریب الوقوع 'اسماعیل هنیه' رئیس دفتر سیاسی این جنبش به ایران خبر داد.

* محمد علی الحوثی، رئیس جنبش انصار ا... یمن خواستار تحریم کالاهای عربستانی و اماراتی از سوی مردم یمن شد.

صئ.......بهداشت و سلامت

* کودکان لاغر سالمترند یا کودکان چاق؟ یک متخصص نوزادان گفت: رشد کودک باید بر اساس جدول رشد باشد و بالا بودن یا پایین بودن وزن کودک نیاز به بررسی دارد. دکتر رؤیا چوپانی گفت: برخی خانواده ها چاق بودن یک کودک را به حساب سلامت او میگذارند، در حالی که این فکر ناشی از بی اطلاعی آنان است. وی افزود: کودکان خیلی چاق هم ممکن است سوء تغذیه داشته باشند، زیرا اگر سیستم هضم کودک به درستی کار کند، وزنی طبیعی خواهد داشت. چوپانی خاطرنشان کرد: کودکان خیلی چاق در آینده ممکن است با مشکلات استخوانی، فشار و چربی خون، بیماریهای قلبی، عروقی و کلیوی، دیابت و آرتروز مواجه شوند. رشد کودک باید بر اساس جدول و منحنی رشد باشد، بالا بودن یا پایین بودن وزن کودک نیازمند بررسی و پیگیری است. این متخصص نوزادان با اشاره به اینکه رشد هر نوزاد متناسب با وزن هنگام تولد او تعیین میشود، اظهار کرد: کودک باید تا سه ماهگی روزانه بین 20 تا 30 گرم، تا شش ماهگی روزانه بین 15 تا 20 گرم اضافه وزن پیدا کند؛ به طوری که وزن کودک در پنج ماهگی دو برابر وزن تولد، در یک سالگی سه برابر تولد و دو سالگی چهار برابر وزن تولد باشد. وی نارسایی جفت، فشار خون بارداری، سیگاری یا الکلی بودن مادر، بیماریهای ژنتیکی و کروموزومی و عفونتهای مادرزادی جنین را علل کم وزنی نوزاد متولد شده دانست و گفت: زایمانهای متعدد مادر، جثه بزرگ و دیابت مادر عامل افزایش وزن نوزاد است.

* "نمک" دشمن کلیه: رئیس انجمن اورولوژی ایران نسبت به رابطه مصرف نمک و ابتلا به سنگ کلیه هشدار داد و گفت: در کشور ما مصرف نمک یکی از علل ایجاد سنگ کلیه است و بنا بر این باید نسبت به کاهش مصرف آن اقدام کرد. بصیری گفت: بیماری سنگ کلیه یک پایه خانوادگی و وراثتی دارد؛ کسانی که در خانواده هایشان سابقه سنگ کلیه وجود دارد، احتمال ابتلایشان به این بیماری بیش از سایرین است.

صئ.......دانش و فناوری

* ساخت عینک نابینایان با استفاده از امواج فراصوت: امواج فراصوت دهه 30 میلادی ابداع شد و به عنوان جزئی جدا نشدنی از بخش سلامت و درمان قرار گرفت. این فنآوری امروزه تقریباً در همه شاخه های صنعت دیده میشود. در ذیل به شرح این 3 فنآوری جدید میپردازیم: 1. گوشیهای کاملاً هندزفری: ما در آستانه رسیدن به یک جایگزین حقیقی برای صفحه های لمسی هستیم. دستگاههایی شبیه به دستگاه کینکت مایکروسافت که میتواند موقعیت دستان شما را شناسایی و پردازش کند. اما کمبود دقت کافی در این فنآوری باعث شده فعلاً نتواند جای فناوری صفحه های لمسی را بگیرد و جهانشمول شود. یک شرکت در حال کار بر روی این فنآوری است تا دکمه های نامرئی در هوا بسازد که قابل لمس باشند. فرستنده های فراصوت امواج را تولید میکنند و آنها را روی قسمتهای کوچکی از پوست بدن شکل میدهند تا قابل لمس شوند. بنا بر این بجای اینکه دستانتان را (در حالی که امیدوارید جای درستی را لمس کرده باشید) روی هوا تکان دهید، میدانید که دقیقاً کجا را لمس کنید. 2. هولوگرامهای فراصوتی: هولوگرام فراصوتی از آخرین توسعه های برجسته در زمینه مراقبتهای بهداشتی است. در این تکنیک امواج فراصوت میکروذرات را در محدوده مشخصی به حرکت در میآورند تا تصویر مورد نظر شکل گیرد. 3. عینکهایی برای نابینایان: یکی دیگر از کاربردهای امواج فراصوت این است که میتواند کاری کند تا "نابینایان قادر به دیدن شوند"! همانند روشی که خفاشها برای مسیر یابی از انعکاس صدا استفاده میکنند. آنها نمیتوانند نور منعکس شده از اشیا را ببینند، بنا بر این امواج فراصوت را تولید میکنند و با دریافت انعکاس آن از محیط و اشیاء اطرافشان اطلاع پیدا میکنند. این انعکاسها اطلاعاتی از اندازه و مکان اشیا به خفاشها میدهند. محققان کالیفرنیایی کلاهی را تولید کردند که همین عملکرد را دارد و امواج فراصوت را ساطع و انعکاسشان را دریافت میکند.

 

صئ.......ورزشی

* اعلام ترکیب نهایی تیم ملی گلبال بانوان در مرداد: مژگان کعبی، مربی تیم ملی گلبال بانوان گفت: مرحله اول اردوی آمادگی و انتخابی تیم ملی گلبال بانوان برای شرکت در مسابقات آسیا-پاسفیک، 13 خرداد به پایان رسید. ملیپوشان تمرینات خود را به صورت سرعتی، قدرتی، استقامتی و فنی در دو نوبت صبح و عصر برگزار کردند و از آمادگی جسمانی و فنی نسبتاً خوبی برخوردار بودند. کعبی به پنج مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جهت حضور موفق در مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد و گفت: پنج مرحله اردوی آمادگی دیگر برای تیم ملی در نظر گرفته ایم و در نهایت شش نفر جهت اعزام به این مسابقات انتخاب میشوند. تیم ملی نیز در تاریخ ۲۷ مرداد تا ششم شهریور در مسابقات قهرمانی آسیا-پاسیفیک تایلند شرکت خواهد کرد. برنامه این بازیها در بخش بانوان به شرح زیر است: دوشنبه ۳۰ مرداد، ایران-چین ساعت ۱5. سه شنبه ۳۱ مرداد، ایران-ژاپن ساعت ۱0. چهارشنبه اول شهریور، ایران-استرالیا ساعت 9 و ایران-کره جنوبی ساعت ۱9. پنجشنبه دوم شهریور، ایران-تایلند ساعت ۱۳. مسابقات بانوان به صورت دوره ای برگزار میشود و ساعتهای اعلام شده، به وقت محلی است.

* ستاره فوتبال نابینایان برزیل، رئیس کمیته پارالمپیک این کشور شد: میزاییل کنرادو که پیش از این دو بار به عنوان قهرمانی پارالمپیک دست یافته است، به عنوان رئیس جدید کمیته ملی پارالمپیک برزیل انتخاب شد. کنرادو اولین مدالآور برزیلی است که ریاست کمیته پارالمپیک این کشور را بر عهده میگیرد. وی در کنار دو مدال طلایی که در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن بدست آورد، در سال ۱۹۹۸ نیز به عنوان برترین بازیکن فوتبال نابینایان سال جهان انتخاب شد. کنرادو گفت: به عنوان یک نابینا، میدانم چالش بزرگی پیش روی من است. رئیس قبلی راه را برای من هموار کرده و اکنون من متعهد هستم این راه را ادامه دهم.

 

صئ.......جعبه جادو

* پخش پشت صحنه کنسرتها از شبکه شما: سید احمد حجازی، کارگردان «من و شما» میگوید: در این برنامه برای نخستین بار در ایران پشت صحنه کنسرتهای برگزار شده با عنوان بک استیج از تلویزیون پخش خواهد شد. سید احمد حجازی، کارگردانی و هادی قندی تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی «من و شما» را بر عهده دارند. این برنامه از هنرمندان مختلف دعوت میکند تا پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و شخصی با آنها به گفتگو بپردازد. حجازی، کارگردان «من و شما» در خصوص این برنامه و انتخاب لوکیشن ضبط آن میگوید: «ما برج آزادی را به جهت نمادین بودن آن در ایران و تهران انتخاب کردیم و در هر برنامه چند صحنه را در بیرون و فضاهای داخلی این مجموعه ضبط میکنیم تا باعث آشنایی هرچه بیشتر مردم با این بنای ملی و فضاهای فرهنگی و هنری آن شویم.» او همچنین به آیتمهای تهیه شده برای پخش در بخشهای میانی برنامه اشاره کرد و گفت: «ما برای نخستین بار در ایران پشت صحنه کنسرتهای برگزار شده را از طریق این برنامه با عنوان بک استیج در تلویزیون پخش میکنیم. در آیتم آمپر، به مسائل روز و حاشیه های خبری هنرمندان میپردازیم. پخش موزیک ویدئوهای جدید خوانندگان، معرفی طبیعتهای بکر ایران، پشت صحنه قسمتهای قبل برنامه و انیمیشنهای کوتاه با موضوعات مختلف نیز از دیگر بخشهای برنامه است.» حجازی می افزاید: «برای ساخت هر قسمت از برنامه حدود 50 نفر تلاش میکنند که از این تعداد 12 نفر در بخش تولید انیمیشن فعالیت دارند. مجریهای برنامه نیز متغیر هستند و در حال حاضر فرد خاصی به عنوان مجری ثابت با ما همکاری نمیکند.» کارگردان «من و شما» در خصوص زمان و شبکه پخش برنامه میگوید: «این برنامه در حال حاضر جمعه ها ساعت 14 از شبکه شما پخش میشود و قرار است بعد از ماه رمضان، شبکه جام جم نیز آن را در زمانبندی خود قرار دهد.»

صئ.......حوادث

* قاتل ناشنوا شناسایی نمیشود: در سال 81 یک مرد ناشنوا، مردی را در لواسانات تهران به قتل رساند و بازداشت شد. قاتل در همان ابتدای تحقیقات به قتل اعتراف کرد و تحقیقات از شاهدان وقوع قتل نیز حاکی از آن بود که این مرد ناشنوا، قاتل است، این قاتل که در زندان به ناصر معروف است و سایر زندانیان او را به این نام میشناسند، در دادگاه با درخواست اولیای دم مقتول به قصاص محکوم شد. ناصر با گذشت 15 سال از وقوع قتل نتوانسته هویت خودش را به یاد بیاورد و تا کنون هیچ شخصی برای شناسایی وی قدم نگذاشته است؛ همچنین وی سابقه کیفری نیز نداشته و این امر باعث طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و اجرای حکم شده است. این اتفاقات در حالی به وقوع پیوسته که اولیای دم مقتول اعلام کرده اند حاضرند با گرفتن دیه از قصاص صرف نظر کنند، اما عدم شناسایی هویت این قاتل در پرونده مشکل ایجاد کرده است.

صئ.......اطلاعرسانی

* مؤسسه نابینایان بصیر در راستای ارتقاء سطح مهارتهای هنری و علمی افراد دارای آسیب بینایی، اقدام به برگزاری دوره های جدید آموزش نت نویسی و کوتاه نویسی زبان انگلیسی برای اعضا مینماید. نابینایان علاقه مند به شرکت در این دوره ها، تا مورخ 31/3/96 با شماره  09391619983 و 3-04133355552 تماس حاصل فرمایند.

* حدیث: رسول اکرم صلى الله علیه و آله: صدقه بجا، نیکوکارى، نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى مىکند. نهج الفصاحه ص549، ح 1869

* حدیث: امام على علیه السلام: مرگ آرى، اما پستى و خوارى هرگز. به اندک ساختن آرى، اما دست سوى این و آن دراز کردن هرگز. کافی (ط-الاسلامیه) ج8، ص21

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *