شناسه خبر: 11338 منتشر شده در مورخ: 1396/3/20 ساعت: 09:21 گروه: دانش و فن آوری  
ساخت عینک نابینایان با استفاده از امواج فراصوت

ساخت عینک نابینایان با استفاده از امواج فراصوت

امواج فراصوت می‌توانند خیلی بیشتر از سونوگرافی از نوزادان در شکم مادر کارایی داشته باشند.

به گزارش ایران سپید امواج فراصوت دهه 30 میلادی ابداع شد و به عنوان جزئی جدا نشدنی از بخش سلامت و درمان قرار گرفت. یک فناوری که امواج صوتی غیرقابل شنیدن تولید می‌کند. این فناوری امروزه تقریبا در همه شاخه‌های صنعت دیده می‌شود.

در ذیل به شرح این 3 فن‌آوری جدید می‌پردازیم:

1. گوشی‌های کاملا هندزفری

ما در آستانه رسیدن به یک جایگزین حقیقی برای صفحه‌های لمسی هستیم. دستگاههایی شبیه به دستگاه کینکت مایکروسافت که می‌تواند موقعیت دستان شما را شناسایی و پردازش کند. اما کمبود دقت کافی در این فن‌آوری باعث شده فعلا نتواند جای فناوری صفحه‌های لمسی را بگیرد و جهان شمول شود.

یک شرکت در حال کار بر روی این فن‌آوری است تا دکمه‌های نامرئی در هوا بسازد که قابل لمس باشند. فرستنده‌های فراصوت امواج را تولید می‌کنند و آن‌ها را روی قسمت‌های کوچکی از پوست بدن شکل می‌دهند تا قابل لمس شوند. بنابراین بجای اینکه دستانتان را(در حالی که امیدوارید جای درستی را لمس کرده باشید) روی هوا تکان دهید، می‌دانید که دقیقا کجا را لمس کنید.

این فناوری توانایی این را دارد که هر دستگاهی مثل گوشی‌های هوشمند را کاملا ضد آب، عدم نیاز به لمس و کاملا آگاه از محیط اطراف کند.

احتمالاتی وجود دارد که نسل بعدی گوشی‌های هوشمند از شناسایی فراصوت اثر انگشت بهره خواهند برد، بنابراین دیگر حتی برای باز کردن قفل گوشی، نیازی به لمس آن نیست.

از این امواج می‌توان حتی برای شارژ بی‌سیم گوشی‌ها استفاده نمود چرا که امواج فراصوت می‌توانند به انرژی الکتریکی در گوشی تبدیل شوند.

2. هولوگرام‌های فراصوتی

 مدت زیادی است که پزشکان از امواج فراصوت برای تهیه عکس‌های دو بعدی از بدن استفاده می‌کنند. هولوگرام فراصوتی از آخرین توسعه‌های برجسته در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است.

در این تکنیک امواج فراصوت میکروذرات را در محدوده مشخصی به حرکت درمی‌آورند تا تصویر مورد نظر شکل گیرد. محققان معتقدند این نوع از تصویربرداری می‌تواند تصویربرداری پزشکی را توسعه دهد. همچنین در درمان‌های فراصوتی نیز موثر است.

3. عینک‌هایی برای نابینایان

یکی دیگر از کاربردهای شگفت‌انگیز امواج فراصوت این است که می‌تواند کاری کند تا "نابینایان قادر به دیدن شوند"!

همانند روشی که خفاش‌ها برای مسیریابی از انعکاس صدا استفاده می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند نور منعکس شده از اشیا را ببینند، بنابراین امواج فراصوت را تولید می‌کنند و با دریافت انعکاس آن از محیط و اشیای اطرافشان اطلاع پیدا می‌کنند. این انعکاس‌ها اطلاعاتی از اندازه و مکان اشیا به خفاش‌ها می‌دهند.

محققان کالیفرنیایی کلاهی را تولید کردند که همین عملکرد را دارد و امواج فراصوت را ساطع و انعکاس‌شان را دریافت می‌کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *