شناسه خبر: 11304 منتشر شده در مورخ: 1396/3/7 ساعت: 08:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه یکشنبه 7 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 7 خرداد 1396

2 رمضان 1438

28 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5579

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

ضیافت 2

چراغهای راهنما برای نابینایان گویا میشوند 6

پیام روحانی به سران کشورهای اسلامی 8

ثبت سفارش کتب «کلاس اولیها» از ۱۵ تیر ماه 10

درباره مصرف داروها در روزه داری مشورت کنید 11

معرفی سریالهای ماه رمضان (96) 13

سعید رحمتی طلایی شد 17

اسیدپاشی روی برادر

 

 

ضیافت

* در ادامه ترجمه تفسیر گونه سوره فلق، ابتدا با عرض پوزش، آیه ای که در بخشِ پیش آمده بود تصحیح میکنیم "أِنَ اللهَ فالِقُ الحَبِ و النوی". اکنون شروری که با التجا و پناه بردن به ربِ فلق از آن رهایی یافته میشود را بر میشماریم. "مِن شرِ ما خَلَق" از شری که به مخلوقات بر میگردد، با استعاذه به ربِ فلق رهایی مییابیم. شروری که طبیعت عالم ماده پدیدآورنده آن است و ما به محض ورود به این عالم، ناگزیر با آن مواجه میشویم. پناه بردن به ربِ فلق در برخورد با این شرور، برای ما فضایی جدید میگشاید که در آن از دل این شرور با نگاهی که برخاسته از پناه بردن به رب فلق است، فضایی نوین آفریده میشود که در آن شر هیچ مخلوقی، آسیب زننده نیست. یعنی قوه هایی در وجود انسان بیدار میشوند که قادرند با تکیه بر ربوبیت رب فلق، چنان عمق هر شری را بشکافند که از دل آن خیری زاده شود. "مِن شرِ ما خَلَق" شری کلی است که از برخورد و تزاحم و تضاد در عالم ماده به وجود میآید. سپس به "شرِ غاسق أِذا وَقَب" اشاره میکند. شر غاسق، یعنی شری که با فراگیری تاریکی ایجاد میشود. با ایجاد ظلمت و کدری در فضا و ایجاد عدم شفافیت. توجه به معنای غساق در قرآن، چنین برداشتی را ممکن میسازد. در آیه ای از قرآن به آبهای جهنمی اشاره میشود که "حمیم غساقاً" هستند، یعنی کدر و غیر شفاف. حال اگر در فضایی عدم شفافیت و کدری فراگیر شود، شر مستولی میگردد. پس با نگاهی که شکافنده است و از التجا به رب فلق نیرو گرفته، میتوان این عدم شفافیت، تاریکی و ظلمت را به شفافیت تبدیل کرد و با عمل کردن در این فضا، شفافیت و نور آفرید. این امر در انسان با التجا به ربوبیت شکافنده، یعنی ربوبیت رب فلق که در انسان به ودیعه گذاشته شده، ممکن میشود. هر فاسد، ظالم عاصی و ضرر رسان در زمره "غاسق أِذا وَقَب" قرار میگیرد. چون با عمل خویش ایجاد کدری و عدم شفافیت میکند.

* شعر: یا رب مکن از لطف پریشان ما را، هرچند که هست جرم و عصیان ما را؛ ذات تو غنی بوده و ما محتاجیم، محتاج بغیر خود مگردان ما را. - مجنون و پریشان تو ام دستم گیر، سرگشته و حیران تو ام دستم گیر؛ هر بی سر و پا چو دستگیری دارد، من بی سر و سامان تو ام دستم گیر.

* حکایت: توانگرزاده ای را دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویش بچه ای مناظره در پیوسته که، صندوق تربت ما سنگین است و کتابه رنگین و فرش رخام انداخته و خشت پیروزه در او به کار برده. به گور پدرت چه ماند خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو خاک بر آن پاشیده. درویش پسر این بشنید و گفت: تا پدرت زیر آن سنگهای گران بر خود بجنبیده باشد، پدر من به بهشت رسیده باشد. "خر که کمتر نهند بر وی بار، بی شک آسوده تر کند رفتار." "مرد درویش که بار ستم فاقه کشید،  

به در مرگ همانا که سبکبار آید؛

به همه حال اسیری که ز بندی برهد، بهتر از حال امیری که گرفتار آید."

* پادشاهی به دیده استحقار در طایفه درویشان نظر کرد. یکی زان میان به فراست به جای آورد و گفت: ای ملک! ما در این دنیا به جیش از تو کمتریم و به عیش خوشتر و به مرگ برابر و به قیامت بهتر. "در آن ساعت که خواهند این و آن مُرد، نخواهند از جهان بیش از کفن بُرد." "نه آنکه بر در دعوی نشیند از خلقی، وگر خلاف کنندش به جنگ بر خیزد." طریق درویشان ذکر است و شکر و خدمت و طاعت و ایثار و قناعت و توحید و توکل و تسلیم و تحمل. هر که بدین صفتها که گفتم موصوف است، به حقیقت درویش است و گر در قباست، اما هرزه گردی بی نماز هوا پرست هوس باز که روزها به شب آرد در بند شهوت و شبها روز کند در خواب غفلت و بخورد هر چه در میان آید و بگوید هر چه بر زبان آید، رند است و گر در عباست. "پرده هفت رنگ در مگذار، تو که در خانه بوریا داری."

* حدیث: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را میگمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.

الکافى، ج 4 ص 64 ح 8

ویژه

* چراغهای راهنما برای نابینایان گویا میشوند: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از گسترش ابزارها و ظرفیتهای هوشمند سازی در ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک شهر تهران خبر داد. مازیار حسینی در شورای مدیران سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب افزود: هوشمند سازی ابزارها و امکانات و استفاده هرچه بیشتر از ابزارهای الکترونیک در بسترهای فنآوریهای پیشرفته، از اولویتهای اصلی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است که در سال جاری با جدیت دنبال میشود. معاون شهردار تهران در این جلسه با تأکید بر اینکه در سالهای اخیر هوشمند سازی در ناوگان اتوبوسرانی روند خوبی داشته است، تصریح کرد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار است تا در هر دستگاه اتوبوس سه دوربین به منظور رصد عملکرد راننده اتوبوس از یک سو و از سوی دیگر کنترل کمیت و کیفیت جا بجایی مسافران نصب شود. وی با اشاره به توجه ویژه شهرداری تهران به استفاده معلولان و نابینایان از حمل و نقل عمومی در تهران یادآور شد: از سال گذشته برنامه ریزی در جهت استفاده از سیستم اعلام گویا در ایستگاههای اتوبوس انجام شده است. سیستم گویای اعلام باعث میشود تا شهروندان نابینا به راحتی بتوانند از زمان رسیدن اتوبوس به داخل ایستگاه و همچنین نام ایستگاهی که در آن حضور دارند؛ با خبر شوند. حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه مدیریت ترافیک شهر تهران تنها با استفاده از ابزارهای هوشمند روان خواهد شد، گفت: یکی از اتفاقات جدیدی که قرار است در معابر و تقاطعهای شهر تهران روی دهد، استفاده از سیستم گویای اعلان وضعیت چراغ راهنما در چند تقاطع اصلی شهر به صورت پایلوت و بعد در تمامی معابر و تقاطعهای تهران است. این سیستم به غیر از حفظ ایمنی عابران پیاده در هنگام عبور از تقاطعها، به شهروندان عزیز نابینا نیز این امکان را میدهد تا با امنیت خاطر بیشتری از خیابان عبور کنند.

سیاسی

* پیام روحانی به سران کشورهای اسلامی. رئیس ﺟﻤﻬﻮری در ﭘﯿﺎمﻫﺎی ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎی اسلامی، حﻠﻮل ﻣﺎه مبارک رمضان را تبریک گفت و از آنان خواست با تبیین و ترویج اهداف متعالی دین اسلام و ارائه تصویری روشن از این دین رحمانی، با بحران سازی ناصحیح دشمنان در زمینه اسلام هراسی مقابله کنند.

* رئیس جمهوری در جریان سفر به قم با آیات عظام، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید خراسانی دیدار و گفتگو کرد. آیات عظام با قدردانی از تلاشهای دولت برای ایجاد آرامش در فضای اقتصادی و اعتلای بیش از پیش جایگاه ایران اسلامی، تأکید کردند: دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی قابل تقدیر است و ضروری است که به برنامه های دولت برای رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال در کشور  شتاب بیشتری داده شود.

* اسحاق جهانگیری با انتشار پستی در توییتر نوشت: کسانی که این روزها بهانه سیاسی میتراشند و اما و اگر در پیروزی قاطع ملت میکنند، به جای تلخ کردن کام مردم، وارد بازی شیرین مردمسالاری دینی شوند.

* سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: امروز ایران اسلامی به آنچنان قدرت نظامی و اطلاعاتی رسیده که دشمنان حتی جرأت نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارند.

* رئیس اسبق صدا و سیما به سخنان آیت ا... موحدی کرمانی درباره حلال و حرام کردن آرای ریاست جمهوری واکنش نشان داد. متن یادداشت عزت ا... ضرغامی که در کانال تلگرامیش منتشر شده، به شرح زیر است: نه حرام دانستن رأی رقیب با اصول امام و رهبری میخواند و نه خشونت طلب خواندن آن با حقوق شهروندی.

* روسیه ضمن خطرناک خواندن وضع سلامتی اسرای فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی که اعتصاب غذا کرده اند، تأکید کرد: شدیداً نگران وخیم شدن این مسأله هستیم. ادامه اعتصاب غذا ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری به سلامتی زندانیان وارد کند.

اجتماعی

* ثبت سفارش کتب «کلاس اولیها» از ۱۵ تیر ماه: طلایی زواره، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: والدین دانشآموزان پایه اول ابتدایی توجه داشته باشند، هنگام ثبت نام فرزندان خود در مدارس، اطلاعات آنها در سامانه سناد ثبت شود و پس از ثبت اطلاعات این دانشآموزان، آنها میتوانند از 15 تیر لغایت 17 شهریور ماه به سامانه ثبت سفارش مراجعه کرده و ثبت سفارش کتابها را انجام دهند.

* خانه دار شدن مددجویان کمیته امداد تا سه سال آینده: پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از صاحب خانه شدن همه مددجویان این کمیته تا 3 سال آینده خبر داد. وی با اشاره به لزوم بررسی وضعیت مددجویان فاقد مسکن افزود: اولویت برخورداری از خدمات مسکن با مناطق روستایی، محروم، مرزی، شهرستانهای زیر 100 هزار نفر جمعیت و مناطق در معرض آسیب بلایای طبیعی است.

 

بهداشت و سلامت

* درباره مصرف داروها در روزه داری مشورت کنید: مدیر کل دفتر ارزیابی، کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو گفت: مصرف دارو در ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک قطع نشود یا تغییر نکند. دکتر مهرناز خیر اندیش افزود: بارداری، شیردهی و ابتلا به برخی بیماریها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماریهای اعصاب و روان و آسم، همگی ناشی از شرایط جسمی هستند؛ بنا بر این فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت کند.

* مواد غذایی برطرف کننده تشنگی: مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: در هنگام افطار، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروههای غذایی شیر و لبنیات، میوه ها، سبزیها، نان و غلات (مانند برنج و نان)  توصیه میشود. زهرا عبد اللهی افزود: مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار میشود. استفاده از سبزیها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست میشود. در وعده سحری مقدار مناسبی سبزیهای مختلف مصرف شود. سبزیها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامینها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری میکند. وی با اشاره به این امر که مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک میکند که تعادل آب و الکترولیتهای بدن حفظ شود، تأکید کرد: بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود؛ زیرا علاوه بر افزایش چربیهای خون، موجب سوء هاضمه، ورم معده و اضافه وزن میشوند.

جعبه جادو

* معرفی سریالهای ماه رمضان 96: هر سال با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، شبکه های مختلف سیما تدارک وسیعی برای تولید برنامه های متنوع و جذاب در این ماه انجام میدهند. در ادامه، به معرفی سریالهای ماه رمضان امسال میپردازیم. «نفس»: سریال «نفس» آخرین قسمت از سه گانه جلیل سامان به تهیه کنندگی احمد کاشانچی قرار است در ایام ماه رمضان ساعت 20:45 از شبکه سوم سیما پخش شود. پیش از این در اسفند 95 معاون سیما در بازدیدی که از پشت صحنه این سریال داشت، اعلام کرده بود با توجه به قرار گرفتن مناسبتهای 15 خرداد و 7 تیر در ماه رمضان سال آینده، دست اندرکاران سریال نفس میکوشند آن را برای پخش در ماه رمضان سال 96 آماده کنند. داستان «نفس» در مورد جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگیش فاش میشود. او برای رسیدن به حقیقت، حوادث پیچیده ای را پشت سر میگذارد. بازیگران این سریال عبارتند از: مسعود رایگان، داریوش فرهنگ، فاطمه گودرزی و... پخش سریال تلویزیونی «نفس» از شنبه 6 خرداد از ساعت 21 آغاز شده و بازپخش آن، 00:30 بامداد، 10 صبح و 16 بعد از ظهر است. -  «زیر پای مادر»: مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، نویسندگی سعید نعمت ا... و تهیه کنندگی زینب تقوایی در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما به روی آنتن میرود. این مجموعه تلویزیونی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای از ششم خرداد و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش میشود. این سریال که پیشتر «لبخند رخساره» نام داشت و سپس به «دیباجی» تغییر نام داد، در نهایت با نظر نویسنده به «زیر پای مادر» تغییر نام داده است. تهران، مشهد، نیشابور، قدمگاه، هشتگرد و بندر انزلی از لوکیشنهای اصلی این سریال هستند. تا کنون ۲۰ قسمت از این سریال تدوین و آماده پخش شده و تدوین سایر قسمتها هم در حال انجام است. بیش از نیمی از اتفاقات و داستان سریال در مشهد مقدس و حرم امام رضا (ع) رخ میدهد که همین مسأله فضای معنوی سریال «زیر پای مادر» را بالا برده است. کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهدی سلطانی، از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی زیر پای مادر هستند. صدا و سیما با در نظر گرفتن 2 سریال به استقبال ماه رمضان می رود و آن چیزی که پیش از این اعلام شده بود که دو سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و «باب المراد» به کارگردانی فهد میری در برنامه های رمضانی قرار دارد، به دلیل کامل نبودن مراحل تولید، امکان نمایش در این ماه را از دست دادند. - «افسانه سامبونگ»: سریال کره ای «افسانه سامبونگ» از شنبه 30 اردیبهشت ماه ساعت 19 بر روی آنتن شبکه پنج رفته است. این سریال محصول سال 2014 کره جنوبی به کارگردانی کانگ بیونگ تایک است که زهره شکوفنده مدیریت دوبلاژ آن را بر عهده دارد. مجموعه تلویزیونی «افسانه سامبونگ» در 50 قسمت 55 دقیقه هر شب ساعت 19 پخش و تکرار آن ساعت 23:15 و 10 صبح است. این مجموعه از پر طرفدارترین سریالهای تاریخی شبکه KBS  کره جنوبی است. - «رستاخیز تفنگها»: «رستاخیز تفنگها» محصول سال 1392 تلویزیون المنار لبنان و با موضوع مقاومت مردم سوریه و لبنان علیه استعمار فرانسه در خلال دهه 1920 است. داستان این سریال تلویزیونی روایت مقاومت مسلحانه جوانان روستایی به نام (المالکیه) در جبل عامل لبنان به رهبری روحانی معروف شیعه سید عبد الحسین شرف الدین است که علیه اشغالگری ارتش فرانسه قیام میکنند و این حرکت جوانان به کل منطقه تسری پیدا میکند. این مجموعه تلویزیونی را محمد النابلسی، فیلمساز معروف لبنانی کارگردانی کرده و هنرپیشه های مشهوری مانند احمد الزین و باسم مغنیه در آن حضور دارند. سریال «رستاخیز تفنگها» هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش میشود.

ورزشی

* سعید رحمتی طلایی شد: تیم ملی جودوی نابینایان و کمبینایان کشورمان در اولین روز از رقابتهای قهرمانی آسیا-اقیانوسیه، با کسب یک نشان طلا و یک برنز به کار خود پایان داد. در وزن -60 کیلوگرم، میثم بنیطبا، اولین نماینده کشورمان در دیدار نخست با غلبه بر حریف قزاقستانی خود راهی دور دوم شد. در دور دوم نماینده چین تایپه را نیز از پیش رو برداشت و در دور سوم و ماقبل فینال مقابل نماز اف، حریف قدرتمند خود از ازبکستان دارنده مدال طلای پارالمپیک 2016 ریو مغلوب شد. میثم بنیطبا برای قرار گرفتن بر روی سکوی سوم آسیا، رقیب هندی خود را ضربه فنی کرد و به مدال برنز دست یافت. بنیطبا با کسب نشان برنز، در رنکینگ A جودوی نابینایان، طبق رده بندی فدراسیون جهانی نابینایان قرار گرفت. در وزن -66 کیلوگرم، سعید رحمتی ابتدا نماینده قزاقستان را در ثانیه اول ضربه فنی کرد و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. نمایش خیره کننده رحمتی در دیدار نخست، حیرت حاضرین در ورزشگاه برگزاری مسابقات را بر انگیخت. رحمتی در مبارزه دوم، در برابر تیموروف، نماینده ازبکستان قرار گرفت و با ضربه فنی کردن وی، راهی دیدار فینال شد. البته این مسابقه، باعث مصدومیت رحمتی نیز شد. در بازی نهایی، رحمتی با پای آسیبدیده مقابل دیگر نماینده قدرتمند قزاقستان رفت و با غلبه بر وی، نشان زرین طلا را از آن خود کرد. اما در وزن -73 کیلوگرم، مهدی برجلو در اولین دیدار خود مغلوب نماینده ازبکستان شد و در دیدار دوم نیز مقابل نماینده کره جنوبی شکست خورد و از گردونه مسابقات حذف شد. محمد مختاری نیز در وزن -60 کیلوگرم، همین روند را طی کرد و دو مبارزه خود را واگذار کرد و حذف شد. بدین ترتیب، در نخستین روز از رقابتهای قهرمانی آسیا-اقیانوسیه جودوی نابینایان، نمایندگان کشورمان در سه وزن -60، -66 و -73 کیلوگرم، یک طلا و یک برنز کسب کردند و در جدول رده بندی مسابقات، موقعیت مناسبی دارند.

حوادث

* اسیدپاشی روی برادر: مرد جوان که به خاطر اختلاف با برادرش روی او اسید پاشیده بود، لحظاتی قبل از این حادثه با پلیس تماس گرفت و از مأموران خواست برای پایان دادن به درگیری خود را به محل برسانند. ساعت 14:45 دقیقه پنجشنبه 4 خرداد مردی به نام شایان با پلیس 110 تماس گرفت و گفت: با برادر کوچکترم به خاطر مسائل خانوادگی درگیر شده ام. از آنجا که دعوایمان بالا گرفته، میخواهم برای پایان دادن به این درگیری، مأموران خودشان را به محل حادثه برسانند. با تماس این مرد 40 ساله مأموران پلیس پیشگیری شهرستان اهواز استان خوزستان بلافاصله خود را به محل حادثه که در منطقه صد دستگاه باهنر بود، رساندند. اما درست در فاصله زمانی که مرد جوان با پلیس تماس گرفته بود تا حضور مأموران در محل، شایان به روی برادر 30 ساله اش اسید پاشیده بود. با حضور مأموران مرد اسیدپاش که خود نیز بر اثر این حادثه دچار سوختگی شده بود، بلافاصله دستگیر شد. هر دو برادر به بیمارستان منتقل شده و تحقیقات پلیسی نشان داد که درگیری این دو برادر به دلیل اختلافات خانوادگی بوده که سر انجام تلخی داشته است. تحقیقات این پرونده همچنان ادامه دارد.

* رها شدن نوزادی در سطل زباله: بامداد پنجشنبه مأموران شهرداری میاندوآب سرگرم خالی کردن سطل زباله بودند که یکی از آنها متوجه نوزاد دختری در میان انبوه زباله ها شد و موضوع را به پلیس خبر داد. این نوزاد اکنون در بیمارستان نگهداری میشود و حالش رضایتبخش است.

* فرار بزرگ با حفر تونل از زندان: دهها زندانی برزیلی با حفر تونلی در زیر دیوار بیرونی زندان ایالت ریو گرانده موفق به فرار شدند. در این نقشه زیرکانه زندانیان با به راه انداختن دعوای صوری با نگهبانان شرایط زندان را به هم ریخته کرده و فرصت فرار پیدا کردند. بر اساس اعلام پلیس ریوگرانده، 91 تبهکار از طریق تونل 40 متری حفر شده خود را به آن سوی دیوار رسانده و متواری شدند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *