شناسه خبر: 11296 منتشر شده در مورخ: 1396/3/6 ساعت: 08:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه شنبه 6 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 6 خرداد 1396

1 رمضان 1438

27 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5578

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

حلول ماه رمضان، ماه ضیافت ا... را به خوانندگان عزیز تبریک میگوییم

.........عناوین این شماره.......

ضیافت 2

معلولان ابزار تبلیغات سطحی سیاسی نیستند، صاحبان حقوق شهروندی هستند 7

چرا رمان بخوانیم؟ قسمت هفتم 9

نتایج مقایسه امکانات سه صفحه خوان در محیط ویندوز ۱۰ 12

جدول / حقایقی جالب از گوشه و کنار جهان 15

 

 

ضیافت

* و دوباره تقویم زندگانی بشر گشت و گشت، تا رسید به میعاد میهمانی؛ میهمانی که میزبان، همه را دعوت کرده، بدون دعوتنامه؛ چه، دعوتنامه را برای برگزیده ها ارسال میکنند و شگفتا که تمام میهمانان این میهمانی برگزیده اند، فی الواقع همه جنبندگان زمین دعوت شده اند. آنانی که هوشیارند، فی الفور باخبر میشوند و خود را دوان دوان به صف آمدگان در ضیافت میرسانند، اما بسیار کسان که همچنان در بیخبری روزگار را میگذرانند. عجب غوغایی برپاست! باز نواهای دل انگیز، حاضران و نشستگان بر خوان نعمات خاص را از سفره زمین بر میکند و سر سفره آسمان مینشاند. به هر طرف که بنگری، نعمت است و موهبت، حلاوت است و ملاحت، نور است و شور از شوق دیدار و شنیدن نغمه هایی که نوید میدهند، نوید دیدار یار. سرت را که اندکی بگردانی، دسته های گلهای گلزار جنت را میبینی که خوشحال و خندان، حامل عطرهای مدهوش کننده اند. به دنبال آنها، درختان بالابلند را میبینی که شیرینترین میوه هایی که به عمرت نه دیده و نه خورده ای به تو پیشکش میکنند. ندا میآید فرشتگان را: خوشا بر شما که همسفره های میهمانان یگانه میزبانید که خزانه غیبش هیچ گاه تهی نیست. نه سیاه را از سفید، نه غنی را از فقیر، نه ارباب را از رعیت و نه قوی را از ضعیف تمیز میدهد. همه با هر لباس و هر زبان و هر مسلک، ریزه خور خوان او میشوند. باز ندای «باز آ باز آ، هر آنچه هستی باز آ، گر کافر و گبر و بتپرستی باز آ؛ این درگه ما درگه نومیدی نیست، صد بار اگر توبه شکستی باز آ.» طنین انداز میشود و جوش و خروشی در دلها می افکند. آن گاه ندایی از حنجره هایی که نواگر دلهای شکسته است، بر میآید: «ای کریمی که از خزانه غیب، گبر و ترسا وظیفه خور داری؛ دوستان را کجا کنی محروم، تو که با کافران نظر داری.» عجب ولوله ای برپاست! همه آماده اند تا با شنیدن بانگ باده نوشان، دستها را بالا برند و یکصدا از شوق دیدار بخوانند: ربنا، ربنا، ربنا..

* وجود در بیان عرفا، به معنای هستی و منشأ اثر بودن است. نگریستن به قرآن به عنوان یک وجود حی و حاضر در همه زمانها، بستری فراهم میسازد که وجود انسانی، قرآن را تنها کلماتی نداند که خواندنشان ثواب اخروی دارد، بلکه این کتاب را حرکت آفرین و زندگی ساز بیابد. با این نگاه، وجود مقدس قرآن همچون رفیقی هر از چند گاه، وجود انسان را به مجادله ای خاص دعوت میکند    تا انسان در آینه قرآن متوجه شود برای چه در محفل قرآن نشسته. این مجادله، به تجسمی از پل صراط میماند. اگر انسان به حقیقت خویش و نوع ارتباطش با قرآن پی ببرد، قطعاً افقهای بیشماری در جلوی دیدگانش گشوده میشود. قصد آن داریم که در این زمان خاص، قرابت با قرآن، یعنی رمضان، چون سائلی سؤال کننده و یتیمی دور مانده از حقیقت از بیکران عظمت این دریا قطره ای برگیریم. این دفتر را با طبقی از سوره مبارکه فلق میگشاییم. این سوره "با امر "قل" آغاز میشود. امر "قل" به هر کسی است که کتاب خدای تعالی را میخواند. با امر قل وجود متراکم میشود و همه ارکان خویش را جمع میکند تا به امری که بدان خوانده شده ، عمل کند. القا از طرف صاحب کائنات و خالق تمام آن است. امر قل در اینجا، وجود انسان را به استعاذه دعوت میکند. استعاذه به معنای التجا و پناه بردن است. همیشه پناه بردن به قدرت و پناهگاهی معنا دارد که در آن امنیت و آرامش محقق شود و از خطرات پیش رو محافظت کننده باشد. در اینجا التجا به رب فلق، چنین پناهی را از شروری که در ادامه مطرح میشود برای وجود ایجاد میکند. "رب" کسی است که وجود را در جهت کمال پرورش میدهد. او پدیدآورنده ای است که صفت ذاتی او کامل نمودن موجودات است و رساندن آنها به آن مقصدی که برای آنها مشخص شده است. اکنون باید ببینیم رب فلق، حامل چه حقیقتی است. فلق به معنای شکافتن است، به معنای انشقاق و تمایزی است که حاصل آن حالت جدیدی از حیات باشد. در "فلق"، حالت انشقاق و تمایز و انفصال و خروج حالتی جدید از حالت سابق لحاظ شده است. هر آفرینشی که پرده عدم را میشکافد، فلق است. در آیه کریمه "أِنَ ا... خالِقُ الحَب و النبات" شق و تمایزی که منجر به شکوفایی دانه و رشد آن میشود، به خداوند نسبت داده شده. پس در اینجا ربوبیت رب فلق بدین معناست که رب برای رساندن کمال وجود و پرورش وجود با حالت فلق جلوه گر میشود. یعنی با ایجاد شکاف، انشقاق و تمایز.

* شعر: آمد رمضان و عید با ماست، قفل آمد و آن کلید با ماست؛ بربست دهان و دیده بگشاد، وان نور که دیده دید با ماست؛ آمد رمضان به خدمت دل، وان کش که دل آفرید با ماست؛ در روزه اگر پدید شد رنج، گنج دل ناپدید با ماست؛ کردیم ز روزه جان و دل پاک، هرچند تن پلید با ماست؛ روزه به زبان حال گوید، کم شو که همه مرید با ماست (مولوی، دیوان غزلیات، غزل شماره 370)

سخن هفته

* معلولان ابزار تبلیغات سطحی سیاسی نیستند، صاحبان حقوق شهروندی هستند: با تبریک برگزاری باشکوه انتخابات 29 اردیبهشت و حضور بی سابقه مردم در پای صندقها و با تبریک پیروزی دکتر روحانی در این انتخابات که میتواند پیامآور صلح و آرامش در عرصه روابط خارجی به عنوان پیش شرط ضروری آرامش داخلی و توسعه پایدار، برنامه ریزی و تدبیر در عرصه اقتصادی، فضای باز برای طرح اندیشه و سلیقه در حوزه فرهنگ و آزادیهای مدنی در عرصه اجتماعی باشد. آنچه موضوع این یادداشت است، ترسیم تصویر غلط از شهروندان معلول و نیازهای آنها به عنوان دستمایه تبلیغات سیاسی نامزدان بود. چه در مناظره های تلویزیونی و رادیویی و چه در تبلیغات گسترده انتخابات. نامزدان فقط هنگامی به معلولان پرداختند که میخواستند از نیاز آنان به عنوان نمونه نیاز اقشار پایین دست یاد کنند یا ضرورت افزایش یارانه آنان یا به عنوان مصداق توجه خود به پایین دستان جامعه از خانه دار کردن تعداد محدودی از آنان گفتند و هر کجا نام معلول آمد، بهزیستی در کنار آن. رسیدگی به نیاز مادی بسیاری از افراد معلول که فاقد کارند یک حق اجتماعی است و نه وسیله ای برای جلب ترحم به آنان. باید این نیاز را رفع کرد، اما عزت فرد معلول را نیز حفظ کرد. پرداخت مستمری کافی و متناسب با هزینه زندگی حق معلول و همه مردم فاقد شغل و درآمد است، اما معلولان شهروندان صاحب حقند، اما معلولان توانمند و تحصیلکرده و صاحب همه حقوق اجتماعی آحاد جامعه نیز هستند. چرا این تصویر از معلولان در انتخابات مطرح نمیشود؟ چرا به جای اشاره صرف به نیازهای مادی معلولان به عدم پیشرفت مناسب روند دسترس پذیری محیطهای شهری اشاره نمیشود؟ چرا در عرصه اشتغال از حق اشتغال معلولان یاد نمیشود و معلول شده است سمبل نیازمندی مادی و بی چیزی؟ وظیفه همه معلولان و تشکلهای آنهاست که رویکرد طرح معلولان را در عرصه های عمومی  اصلاح کنند.

 

چوب الف

* چرا رمان بخوانیم؟ قسمت هفتم: در شماره گذشته از رمانهای پیشگویانه و آینده نگرانه سخن گفتیم. در این شماره در ادامه همان بحث به داستان بعضی از مهمترین و موفقترین آثار در این زمینه به اختصار اشاره میکنیم تا علاقه مندان بتوانند با آگاهی بیشتر به سراغ این آثار خواندنی بروند. در شماره پیش لب کلام این گونه آثار بررسی شد. بنا بر این در این سطور تنها به قصه ها خواهیم پرداخت. رمان میرا اثر کریستوفر فرانک، سرزمینی را تصویر میکند که همه خانه ها در آن از شیشه ساخته شده اند؛ بنا بر این ساکنان آن هیچ زندگی خصوصی نمیتوانند داشته باشند. همه چیز از اموال و شادیها گرفته تا دوستیها و بدن انسانها و همه، کاملاً اشتراکی است. در این میان اگر کسی چیزی را تنها برای خودش بخواهد، اعم از عشق یا حتی موفقیتهای کوچک تحصیلی و خود را به عنوان یک هویت مستقل بتواند شناسایی کند, بیمار تشخیص داده شده برای جراحی و تغییرات بنیادین در احساس و اندیشه و حتی ظاهر جسمانیش به مراکز اصلاح داده میشود. این متن بسیار موجز, نمادین و زیبا و تأثیرگذار نوشته شده و مهارت و نبوغ نویسنده خود را به خوبی به نمایش میگذارد. در رمان هزار و نهصد و هشتاد و چهار، همه شهروندان در خانه هایشان تلویزیونی دارند که موظف هستند در تمام ساعات شبانه روز آن را روشن نگه دارند. این تلویزیون علاوه بر پخش مدام برنامه ها و شعارهای مربوط به حزب, گیرنده هم هست و تمام رفتار و گفتار اهالی خانه را برای بالادستیها گزارش میکند. در جایی به نام وزارت حقیقت گروهی مدام دست به کار تغییر و تحریف وقایع تاریخی هستند و در وزارت عشق آنهایی را که انحراف فکری داشته اند شناسایی و باز آموزی و شکنجه میکنند. چندان که به نظر نمیرسد امید نجاتی متصور باشد.

در دنیای قشنگ، نو دیگر آدمها باهم ازدواج نمیکنند و بچه نمیزایند. کودکان در درون بتری و با استفاده از پیشرفتهای چشمگیر علوم زیستی تولید و در قالب برنامه های دقیق و حساب شده برای جامعه ای آماده میشوند که در آن عشق و وفاداری و خلاقیت، گناههایی نابخشودنی محسوب میشوند. آدمها در گروههایی با ضریب هوشی و توان بدنی متفاوت و برای انجام وظایف مختلف در جامعه تولید میشوند و پیشرفت خیره کننده تکنولوژی و زندگی ماشینی را در سبک زندگی و اندیشه خود به نمایش میگذارند. در نهایت میتوان گفت رمانهای پیشگویانه هیچ یک آینده ای زیبا و آرمانی همچون مدینه فاضله را منعکس نمیکنند. بلکه همگی از جهان دیوانسالار و تکنولوژی زده ای سخن میگویند که نه تنها آینده بشر و محیط زندگی او را تهدید میکند, بلکه نشانه خطرناک آن هم اکنون آغاز شده و به سرعت در حال پیشروی است. "ادامه دارد"

* حدیث: امام صادق (ع) فرمود: هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد روح ایمان از او جدا میشود.

فناوریهای امیدبخش

* دسترس پذیری صفحه خوانها مسأله ای است که به فراخور نیازهای کاربران و محیطی که بیشتر در آن کار و فعالیت میکنند، متغیر است. یک صفحه خوان ممکن است با توجه به نوع نیازهای یک کاربر، کافی و کامل باشد، اما از نظر کاربر دیگر، همان صفحه خوان نتواند نیازهایش را برطرف کند. در این نوشتار سعی کرده ایم مقایسه ای داشته باشیم میان سه صفحه خوان رایج در بازار و ببینیم کدام یک پشتیبانی قابل قبولتری از ویندوز ۱۰ ارائه داده اند. آنچه میخوانید، نتایج این مقایسه است که به ترتیبِ بالاترین میزان پشتیبانی، در اختیارتان قرار گرفته است. شاید باورتان نشود، اما در مقایسه سه صفحه خوان به خوبی میتوان دریافت که بهترین و پر کاربردترین صفحه خوان در ویندوز ۱۰، Microsoft Narrator است! این صفحه خوان که از ویندوز ۲۰۰۰ به این سو از سوی شرکت Microsoft در ویندوز گنجانده شده، با ارتقاء ویندوزها، روز به روز پیشرفت کرده و ما اوج این پیشرفت را در ویندوز ۱۰ میبینیم. صداهای بسیار با کیفیت و امکاناتی که Narrator را از یک صفحه خوانِ صرفاً دم دستی، به یک ابزار کاملاً کار راه انداز تبدیل کرده است. تنها نقطه ضعف Narrator در این است که از نمایشگرهای بریل پشتیبانی نمیکند و برای خواندن متون فارسی هم دچار مشکل است. این صفحه خوان، امکان استفاده از Microsoft Edge، مرورگر پیشنهادیِ Microsoft را برای کاربران نابینا فراهم میکند. Internet explorer, dropbox و Microsoft Word، از دیگر نرم افزارهایی هستند که با Narrator مورد بررسی قرار گرفتند و از قضا پاسخ مثبتی به این بررسی دادند. ابزاری با نام Scan Mode در Narrator تعبیه شده که به کاربران اجازه میدهد با خاموش یا روشن کردن آن، در محیطهای مختلف با ویژگیهای گوناگون، فعالیت کنند. رتبه دوم در ویندوز ۱۰ از آنِ NVDA است. این صفحه خوان رایگان و متنباز میتواند به عنوان یک صفحه خوانِ تمام و کمال در ویندوز ۱۰ عصای دست کاربران نابینا باشد، اما مشکل بزرگی که دارد، در برخورد با Microsoft Edge آشکار میشود. این صفحه خوان هنوز نتوانسته پشتیبانی کاملی از این مرورگر اینترنت ارائه کند، به طوری که کاربران نمیتوانند متون موجود در صفحات اینترنتی را بخوانند و فقط المانهای مختلف صفحات از سوی NVDA خوانده میشوند که البته تیم برنامه نویس این صفحه خوان وعده داده این مشکل را در بروز رسانیهای جدید، برطرف کند. اما در کمال تعجب، مقام آخر در مقایسه میرسد به JAWS. صفحه خوان محبوبی که همه آنهایی که تقریباً دو دهه پیش، شروع به استفاده از رایانه کرده اند روزهای رؤیایی را با آن به یاد میآورند. اما به جرأت میتوان گفت که در بروز رسانی، از بقیه عقب افتاده. به طور مثال، اختلالی میان راه انداز گرافیکی JAWS با ویندوز ده وجود دارد که کاربر تا زمانی که آن را از سیستم حذف نکند، نمیتواند آخرین بروز رسانی از ویندوز را دریافت کند.

کشکول

* جدول حرف اضافه: این جدول از 18 گروه سؤال که دارای شرحهای سه بخشی است تشکیل شده و هر سه پاسخ هر گروه در 4 حرف دارای اشتراک هستند که دو سؤال اول چهار حرفی و سؤال سوم پنج حرفیست. با توجه به اینکه پاسخ آخر هر گروه 5 حرفی است، بنا بر این یک حرف غیر مشترک میماند که با پشت هم چیدن آن رمز جدول به دست میاید. رمز جدول ادیب و نویسنده، شاعر ایرانی در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری بود. سؤالات: گروه یک: (جانشین-بنیانگذار و مؤسس-در وسط و در میان) گروه دو :(خوراک پرندگان-فطرت و ضمیر-روز جمعه) گروه سوم: (دفعات و بارها-مقوای نازک-دوباره کاری) گروه چهار: (هدایت کننده-مادر عاریتی-اضافات چیزی) گروه پنج: (جوان-آتشگیره-در لطافتش و طبعش خلاف نیست) گروه شش: (آقای انگلیسی-راکب رخش-همیشه و پیوسته) گروه هفت: (مرسوم و متداول-روان-شاخه ای از پزشکی) گروه هشت: (مانند مروارید و از اسامی دخترانه-نشانی-ممتاز) گروه نه: (به زن یا شوهر اطلاق میشود-گردی سیاه رنگ که به چشم کشند-دبستان و آموزشگاه) گروه ده: (ستاره-جهان دیگر-سمت غرب) گروه یازده: (مخلوط ساختمانی-غذایی مجردی-پُری و آکندگی) گروه دوازده: (پایتخت پرو-کج و خمیده-کشور و مملکت) گروه سیزده: (شیرجه-صحرا و بیابان-حکم و قضاوت) گروه چهارده: (چایخانه-لاستیک رویی چرخ خودرو-اعمال پسندیده) گروه پانزده: (عصر و زمانه-عضو گوارشی درون بدن-شعر) گروه شانزده: (تاریکی جسم برابر نور-مقابل سفید-ستاره متحرک) گروه هفده: (محبوب و دلبر-پربها و قیمتی-تجددطلب) گروه هجده: (زبان کوچک-همسر داشتن-کارگاه عکاسی و نقاشی). شما فرصت دارید جواب را تا چهارشنبه هفته جاری با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: دین و هنر در یونان باستان. برنده این هفته جدول آقای حمید داوودی از اردبیل.

* جدی نگیرید: این آهنگ "او او او او او او او او" که صدا و سیما بعد مسابقات فوتبال میپخشه، فک کنم از سالهاست رو دسکتاپ صدا و سیما هست. - سی و نه ساله، کارمند بانک کشاورزی، متأهل و دارای دو فرزند، عکس یه خرگوش خندون رو گذاشته اینستاگرام نوشته «فردا تولدمه». - این قنادیا هر کدوم یه دونه باغ انگور داشته باشن، بازم تو کیک یزدیا یه دونه کشمیش بیشتر پیدا نمیشه. – اینکه میگن آدم باید هر روزش با دیروزش فرق کنه، خیلی خوبه. ما همینیم؛ مثلاً دیروز بیکار تو پارک بودیم، امروز بیکار تو پارکیم، ولی بیسکوییت میخوریم.

* حقایقی جالب و کمتر شنیده شده از گوشه و کنار جهان: یک نویسنده نحوه غرق شدن تایتانیک را ۱۳ سال پیش از ساخته شدن این کشتی پیشبینی کرده بود: نویسنده آمریکایی، مورگان روبرتسون را میتوان نوستراداموسی دیگر به شمار آورد. وی در کتاب «غرق شدن کشتی تایتان» در اواخر قرن ۱۹ میلادی، داستانی ارائه داده که به ماجرای غرق شدن کشتی تایتانیک شباهتهای فراوانی دارد. در وهله اول باید به نام «تایتان» اشاره کرد که به اسم «تایتانیک» بسیار نزدیک است. سپس به زمان غرق شدن این کشتیها که هر دو در نیمه ماه آوریل روی داده است، کمبود قایق نجات و در آخر برخورد با کوه یخ اشاره کرد. روبرتسون تجربه ملوانی داشته و از این رو داستانی که در کتاب خود تشریح کرده بسیار به واقعیت نزدیک است. وقتی پس از فاجعه تایتانیک از وی در مورد توان پیش گوئی سؤال پرسیدند، او این مسأله را رد کرده و بیان داشت: «من تنها چیزی که به آن واقف هستم، داستانی است که نگاشته ام.» - درختانی در دنیا وجود دارند که بیش از یک نوع میوه روی آنها رشد میکند، به همین خاطر به آنها «درخت سالاد» گفته میشود: جیمز و کری وست استرالیای، نوعی درخت را پرورش داده اند که قادر است مدلهای مختلف از یک خانواده میوه را بار دهد. نتیجه این آزمایش ژنتیکی، پرورش درختی است که ثمره شاخه های مختلف آن شامل هلو، زردآلو، شلیل و آلوست. همچنین درختی که لیموترش، پرتقال، نارنج و گریپ فروت را در شاخه های مختلف آن میتوان دید و چید.

* غذاهای عجیب که گویا از آینده به زندگی ما راه یافته اند: حبابهای آب خوراکی که به زودی جایگزین بطریهای پلاستیکی میشوند: این حبابها Ooho نام دارند و از جلبک قهوه ای و کلسیم کلرید درست شده و خوراکی، بهداشتی و تجزیه پذیر هستند. برخلاف بطریهای پلاستیکی، این حباب در عرض ۴ تا ۶ هفته بدون ایجاد هر نوع آسیب مخربی به محیط زیست، به طور کامل تجزیه شده و از بین میرود. - بستنی بادام و زغال سیاه: این بستنی سیاه که ظاهر فوق العاده جذابی دارد، دل هزاران نفر را ربوده و در حال حاضر در شهر لس آنجلس عرضه میشود. - قهوه های بی رنگ که از تغییر رنگ دندانهای شما پیشگیری میکنند: Clear Coffee که به اختصار CLR CFF نوشته میشود در واقع نخستین نوشیدنی قهوه بی رنگ در جهان به شمار میرود که از تمامی مزایا و تأثیرات قهوه برخوردار است، با این تفاوت که کالری کمتری داشته و دندانهای فرد را نیز سفید نگه میدارد. لازم است اشاره کنیم که قهوه بیرنگ، حاوی هیچ گونه طعم دهنده، شیرین کننده یا ماده نگهدارنده ای نیست و یک بطری قهوه کاملاً طبیعی و اصیل به شمار میرود.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه یک: (داس-سجاد-اجساد) دو: (دار-دارا-اداری) سه: (سین-ناسی-سیلان) چهار: (دیو-دایو-رادیو) پنج: (یقه-فقیه-قافیه) شش: (امر- رمان-فرمان) هفت: (سرو-سرور-مسرور) هشت: (باد-لباد-کالبد) نه: (کور-کاور-روکار) ده: (سیر-سفیر-فارسی) یازده: (لور-روال-مارلو) دوازده: (دین-داین-دیوان) سیزده: (رأس-ساسر-سرسرا) چهارده: (ناب-باتو-صابون) پانزده: (سان-نساب-مناسب) شانزده: (یون-گونی-گونیا) هفده: (ماد-آدم-آدامس) هجده: (اشک-کاشی-شکایت) نوزده: (بال-بلوا-لوبیا) بیست: (امن-امان-سامان).

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *