شناسه خبر: 11295 منتشر شده در مورخ: 1396/3/4 ساعت: 08:26 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  

روزنامه پنجشنبه 4 خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 4 خرداد 1396

28 شعبان 1438

25 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5577

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

عذرخواهی معاون رئیس جمهور از معلولان 2

آمار تازه انتخابات 5

همه قنادیها ملزم به خالص فروشی هستند 7

اپلیکیشن موبایلی حمل و نقل «اوبار» رونمایی شد 8

آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان 9

زن نابینا-ناشنوا، در سودای خبرنگار شدن با مشکلات میجنگد: «بخش دوم» 11

ثبتنام برای فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا

میلیارد تومان برای بخشش قاتل

چاردیواری 18

 

 

صئ.......ویژه

* عذرخواهی معاون رئیس جمهور از معلولان: معاون رئیس جمهور با عذرخواهی از معلولان به خاطر نبود امکانات مناسب برای استفاده آنها از مکانهای تاریخی گفت: به زودی سامانه اماکن مناسب سازی شده برای معلولان که قصد سفر و استفاده از تأسیسات گردشگری دارند، رونمایی میشود. معاون رئیس جمهور افزود: البته باید در نظر داشت که این محدودیتها تنها در ایران نیست، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا این محدودیتها وجود داشته، اما ما باید از تجربه کشورهای مختلف دنیا در این خصوص استفاده کنیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زهرا احمدیپور ادامه داد: استفاده از فرصتهای گردشگری یک حق برابر اجتماعی است که معلولان هم باید بتوانند از این مکان استفاده کنند، اما در بنایی مانند کاخ جهانی گلستان، این امکان وجود ندارد، به همین دلیل این مکان به عنوان یک مجموعه تاریخی پایلوت برای مناسب سازی معلولان انتخاب شده است. وی اضافه کرد: با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال 2017، یعنی گردشگری برای همه و تأکید این سازمان برای توجه به گردشگری معلولان، مناسب سازی اماکن فرهنگی-تاریخی و گردشگری برای معلولان در دستور کار ما قرار گرفته است. وی افزود: در همین ارتباط سامانه ای با هدف معرفی اماکن مناسب سازی شده برای معلولان مانند هتلها، رستورانها و اماکن فرهنگی-تاریخی تا دو ماه آینده رونمایی میشود. رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت: من این بدهکاری را به شما احساس میکنم و اعتقاد دارم که این تکلیف بزرگی است، همه باید از فرصت سفر و گردشگری و استفاده از زیرساختهای گردشگری بهره مند شوند.

* پرداخت افزایش مستمری مددجویان از سوی نهادهای حمایتی از خرداد ماه: بندپی درباره آخرین جزئیات پرداخت مستمری افزایش یافته مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی اظهار داشت: در ماه گذشته این مبلغ به صورت یارانه از محل اعتبار سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت میشد که از این ماه این افزایش در قالب مستمری به صورت مستقیم از نهادهای حمایتی پرداخت خواهد شد. وی افزود: این افزایش برای یک نفر 148 هزار تومان، دو نفر 250 هزار تومان، سه نفر 325 هزار تومان، چهار نفر 418 هزار تومان و 5 نفر و بیشتر 465 هزار تومان، از این ماه به صورت مستقیم توسط نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت خواهد شد. وی در ادامه به لایحه «مساعدتهای اجتماعی» دولت نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه بسیار فراتر از پرداخت مستمری عمل میکند، به طوری که توانمندی اقشار کمتر برخوردار و محروم، تأمین مسکن و اشتغال برای آنها، پرداخت مستمری، حرفه آموزی و ... به طور کامل در آن دیده شده که پیگیری این لایحه از مهمترین برنامه های بهزیستی در دولت دوازدهم خواهد بود تا بتوانیم این لایحه را به مجلس ارائه کرده و با تبدیل شدن آن به قانون، شاهد اجرایی شدن آن در جامعه باشیم.

 

 

صئ.......سیاسی

* آمار تازه انتخابات. بر اساس آماری که از سوی پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران ارائه شده است، میزان مشارکت مردم پایتخت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 63.7 درصد گزارش شده، در صورتی که میزان مشارکت در دوره قبل 50.2 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، کل آرای مأخوذه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شهر تهران 2 میلیون و 866 هزار و 912 با نرخ مشارکت 50.2 درصد بود که از میزان در انتخابات 29 اردیبهشت 96 به 3 میلیون و 620 هزار و 143 رأی با مشارکت 63.7 درصد افزایش یافته است.

* علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران با انتخابات اخیر در منطقه حضور قوی پیدا کرد.

* در ادامه گشایشهای بانکی پس از برجام، نخستین دفتر نمایندگی بانک سامان در اروپا در شهر رم افتتاح شد.

* مهر نوشت: سردار علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج گفت: خرید تسلیحاتی عربستان و شیوخ عرب منطقه برای ایستادگی مقابل انقلاب اسلامی است تا با توطئه بتوانند این انقلاب را به شکست بکشانند، اما این آرزو را به گور میبرند.

* غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که حل مشکلاتی همچون رفع حصر و لغو ممنوع التصویری سخت تر از برجام نیست و نیاز به مذاکره دارد، گفت: تابوی عدم استفاده از اقلیتهای مذهبی، قومی و زنان در کابینه باید شکسته شود.

* سید عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، تمدید تعلیق تحریمهای هسته ای را نخستین آزمون ترامپ خواند و گفت: ترامپ تا کنون به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است و تعلیق سایر تحریمهای هسته ای نیز در زمان خود باید تمدید شوند.

* باقر درویش، مسئول مرکز حقوق بشر بحرین گفت: حمله به شیخ عیسی قاسم نشان دهنده عبور نیروهای امنیتی از خط قرمزهاست و نتایج آن فاجعه بار خواهد بود.

 

 

صئ........اجتماعی

* همه قنادیها ملزم به خالص فروشی هستند: علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان: در قیمت شیرینیها وزن ظرف نیز منظور شده است و همه قنادان موظفند خالص فروشی کنند. طبق مصوبه هیئت عالی نظارت، همه واحدهای صنفی قنادی باید وزن ظرف را در حین فروش شیرینی کم کنند و خالص فروشی داشته باشند.
وی از نظارت ویژه اتحادیه قنادان بر موضوع خالص فروشی و همچنین رعایت بهداشت، کیفیت و قیمت به ویژه در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: ناخالص فروشی در حکم گران فروشی است.

* آغاز به کار شوراهای پنجم در مرداد ماه: در حالی که چهارمین دوره شورای شهر تهران 13 مرداد ماه سال 1392 کار خود را آغاز کرد، بر اساس مصوبه جدید مجلس در مرداد ماه سال جاری کار چهارمین دوره شورا به پایان رسیده و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش کار خود را آغاز خواهد کرد.

صئ........اقتصادی

* اپلیکیشن موبایلی حمل و نقل «اوبار» رونمایی شد: تاج الدین، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: برنامه اوبار، بستری برای صاحبان بار و کالا است تا با خیالی راحت و بدون واسطه، بارشان را در اختیار رانندگان مطمئن بگذارند. وی درباره پتانسیل سامانه از منظر نیروی انسانی هم عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه ارسال بار از تهران به تمام نقاط کشور را داریم و در حال توسعه شبکه هستیم، روزانه 200 راننده به شبکه ما اضافه میشود. در ابتدا مشتریان از طریق موبایل یا رایانه جزئیات بار را وارد سامانه میکنند و سامانه بلافاصله، سفارش را به نزدیکترین راننده منتقل میکند.

* توزیع برنج و شکر برای ماه رمضان: سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن برنج با قیمت 2700 تومان و 20 هزار تن شکر سفید به قیمت 2855 تومان از طریق فروشگاههای زنجیره ای توزیع میشود.

صئ........بهداشت و سلامت

* آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهایی که با سرعت زیاد در حال رسیدن به اهداف کنترل بیماریهای غیر واگیر است، از حمایتها و مشاوره های سازمان بهداشت جهانی بهره میبرد. دکتر کاظم زنده دل افزود: برنامه ملی کنترل سرطان، جزو اولویتهای دولت یازدهم بوده و بر 5 محور شامل پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام درمان، مراقبتهای حمایتی و تسکینی و توسعه برنامه ثبت سرطان جمعیتی و تحقیقات سرطان استوار است. وی ادامه داد: در رابطه با مصرف سیگار که متهم ردیف اول در ایجاد سرطانهای مختلف است، افزایش مالیات باعث افزایش قیمت و کاهش مصرف سیگار به خصوص در نوجوانان در سال گذشته شد. زنده دل به غربالگری سرطانها اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت برنامه ای تحت قالب «ایراپن» در چهار نقطه کشور برای سه سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ بصورت آزمایشی انجام میدهد. پروژه های تحقیقاتی دیگری هم توسط مراکز تحقیقاتی سرطان کشور در حال اجراست. وی افزود: ما توسعه قابل قبولی در حوزه درمان سرطان داشته ایم و انتظار میرود در آینده نزدیک شاهد تغییر شاخصها و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان باشیم.

* بیماران دیابتی با مشاوره روزه بگیرند: رئیس مرکز تحقیقاتی دیابت یزد گفت: آموزش چگونگی وضعیت روزه داری بیماران دیابتی، چگونگی برقراری نظم در کنترل رژیم غذایی و کنترل قند خون در چند نوبت قبل و بعد سحر و قبل و بعد افطار، از جمله مواردی است که در دوره های آموزشی در این مرکز به صورت رایگان به بیماران دیابتی آموزش داده میشود. دکتر آقایی افزود: روزه داری به شرط آنکه افراد، تحت کنترل قرار گیرند برای درمان بیماران دیابتی مؤثر است. دوره های آموزشی روزه داری در بیماران دیابتی در مرکز دیابت یزد به صورت رایگان انجام میشود.

 

صئ........از شش نقطه جهان

* زن نابینا-ناشنوا، در سودای خبرنگار شدن با مشکلات میجنگد: «بخش دوم»: زندگی «Vanessa Vlajkovic»»، دختر نابینا-ناشنوای بوسنیایی را تا آغاز دانشگاهش پی گرفتیم. او که از دو سال دوران دبیرستانش به عنوان سختترین سالهای عمرش یاد میکند، در باره ورودش به دانشگاه و چالشهایی که در محیط تازه با آن مواجه شد، میگوید: «مشکلاتی که در ابتدا سر راهم قرار میگرفتند، خسته کننده و اعصاب خرد کن بودند، اما من یاد گرفته ام که از موقعیتهایی از این دست نترسم و از اطرافیانم کمک بگیرم و بدون هیچ دغدغه ای احتیاجاتم را به زبان بیاورم.» خانم ولاجکویچ در دانشگاه دست تنها نیست و «Linni Oliver»، به عنوان چشم و گوش او در دانشگاه همراهیش میکند. افزون بر این همراه همیشگی، دو مترجم زبان اشاره هم در اختیار این دانشجوی نابینا-ناشنوا قرار گرفته که کنفرانسها و سخنرانیهایش را برای سایر همکلاسیها ترجمه میکنند. یک یادداشتبردار بریل هم در اختیارش قرار گرفته که در وقت یادداشت کردن محتوای کلاسها، عصای دست او میشود. خانم اولیور وظیفه دیگری را هم علاوه بر همراهی دختر دانشجو برای خود و تیم همراهش در نظر گرفته و آن هم آموزش چگونگی برخورد همکلاسیها با او و مسأله نابینایی و ناشنواییش است. این تیم، چالشهای تکالیف و امتحانها را با یکدیگر پشت سر میگذارند. ولاجکویچ معتقد است دسترسی به تحصیل یک امتیاز نیست: یک حق است و او هم مثل سایر آدمها حق دارد از این امکان استفاده کند. استادان ولاجکویچ معتقدند او فوق العاده باهوش است و میتوان آینده روشنی را برایش تصور کرد. خودش هنوز تصمیمی برای مسیر آینده نگرفته است. تلویزیون را اولین اولویتش میداند، اما معتقد است نوشتن برای روزنامه ها و مجلات مختلف یا برنامه های رادیویی هم میتواند جذابیتهای خاص خود را داشته باشد.

ولاجکویچ دختری پر جنب و جوش و اجتماعی است و سعی میکند در همه رویدادهای اجتماعی حضوری پر رنگ و تأثیرگذار داشته باشد. این حضور مستمر او در اجتماع باعث شده امسال به عنوان دختر شایسته ناشنوای کشور استرالیا انتخاب شود. او تمام تلاشش را معطوف آن کرده که بتواند نگاه جامعه اطرافش را به پدیده نابینایی و ناشنوایی، تغییر دهد. او در باره شکل برخورد مردم با خودش میگوید: «اینکه من با بقیه تفاوت دارم، غیر قابل انکار است، اما چیزی که من از دیگران میخواهم این است که وقتی به من میرسند، با اندیشه ای روشن و باز با من رفتار کنند و این را در نظر بگیرند که من یک انسان عادی هستم، درست مثل بقیه. تنها نقطه تفاوت من با بقیه در ابزاری است که برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده میکنم.» ولاجکویچ تلاش میکند به جامعه اطرافش این تفکر را القا کند که او کاملاً هم سطح و هم اندازه دیگران است و آنها نباید او را پایینتر از خود تصور کنند.

 

صئ........ورزشی

* ثبتنام برای فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا: فدراسیون بین المللی ورزش نابینایان (IBSA) از کشورهای آسیایی عضو این فدراسیون درخواست کرده برای حضور در رقابتهای فوتبال نابینایان قهرمانی آسیا، ثبتنام کنند. این مسابقات از ۹ تا ۱۸ دسامبر (۱۸ تا ۲۷ آذر ماه سال جاری) در مالزی برگزار خواهد شد. قهرمان این رقابتها، جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان در مادرید اسپانیا را بدست خواهد آورد. رقابتهای قهرمانی جهان نیز از ۵ تا ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸ (۱۵ تا ۲۸ خرداد سال ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد. ایران که مدافع عنوان قهرمانی این رقابتهاست و مدال نقره بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد، برای تکرار عنوان خود باید رقابت فشرده ای با چین، ژاپن و کره جنوبی داشته باشد. این هفتمین دوره بازیهای قهرمانی آسیا محسوب میشود. اولین دوره این مسابقات، در سال ۲۰۰۵ به میزبانی ویتنام برگزار شد که با قهرمانی ژاپن به پایان رسید. چین با چهار عنوان قهرمانی، پر افتخارترین تیم مسابقات قهرمانی آسیاست.

* فاش شدن جزئیات قرارداد سرمربی جدید بارسلونا: تقریباً مشخص شده که ارنستو والورده، مربی کنونی اتلتیک بیلبائو، از فصل بعد هدایت بارسلونا را بر عهده میگیرد. نشریه موندودپورتیوو، جزئیاتی از قرارداد والورده با بارسا را فاش ساخت. طبق ادعای این منبع، قرارداد والورده سه ساله، ولی مشروط خواهد بود. خبر رسمی نیز قرار است دوشنبه هفته آینده اعلام شود. همچنین جان آسپیاسو و خوزه آنتونیو پوزکانو نیز به عنوان دستیار و مربی بدنساز، والورده را در امر هدایت بارسا یاری خواهند کرد. والورده 53 ساله، بین سالهای 1988 تا 1990، در بارسلونای یوهان کرویف حضور داشت. او سالهای 2013 و 2015 با بیلبائو به فینال کوپا دل ری راه یافت و هر دو بار از بارسا شکست خورد. البته بیلبائو، در سوپرکاپ اسپانیای 2015، توانست با پیروزی 5 بر 1 مقابل بارسلونا، انتقام دو شکست فینال را بگیرد.

صئ........حوادث

* 2 میلیارد تومان برای بخشش قاتل: پس از 13 سال از مرگ پسر نوجوان کرجی در نزاع خیابانی، عامل جنایت با وجود پرداخت دیه به پدر مقتول، با درخواست 2 میلیارد تومانی مادر او در دوراهی مرگ و زندگی قرار گرفته است. 13 سال پیش، «سیامک» 15 ساله در جریان یک درگیری خیابانی در کرج با ضربات چاقو به قتل رسید. تحقیقات میدانی پلیس مشخص کرد قاتل، جوان 21 ساله ای به نام «طاها» است که پس از این جنایت متواری شده بود که با دستگیری متهم و انتقال پرونده به دادگاه، با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. در حالی که این متهم در زندان به انتظار اجرای حکم بود، خانواده او با پرداخت دیه رضایت پدر مقتول را گرفت، اما مادر «سیامک» وقتی از این اقدام همسرش آگاه شد، او را از خانه بیرون کرد و مدعی شد هرگز حاضر به بخشش قاتل پسرش نیست. 13 سال از محکومیت «طاها» در زندان میگذشت تا اینکه صبح سه شنبه در جریان محاکمه متهم در شعبه دوم دادگاه کیفری، مادر مقتول در برابر قاضی ایستاد و گفت: «گذشت میکنم به شرطی که خانواده قاتل 2 میلیارد تومان به حسابم واریز کنند.» در این هنگام پدر و مادر قاتل نیز در مقابل قضات ایستاده و گفتند: ما برای نجات پسرمان از اعدام، دیه ای که تعیین شده بود به پدر این خانواده پرداخته ایم، اما حالا مادر مقتول برای گذشت خود 2 میلیارد تومان پول نقد میخواهد، در حالی که ما با فروش خانه و تمام وسایل زندگیمان فقط 150 میلیون تومان جمع آوری کرده ایم و قادر به پرداخت 2 میلیارد تومان به مادر نوجوان مقتول نیستیم. متهم نیز در برابر قضات ایستاد و گفت: من سیزده سال است زندانیم و در این مدت شب و روزم با کابوس سیاه مرگ همراه است. من بشدت پشیمانم و از مادر سیامک هم می خواهم به خاطر خدا مرا ببخشد و به جوانیم رحم کند.

در پایان محاکمه، قضات دادگاه به مادر مقتول فرصت دادند تا درباره میزان دیه ای که مطرح کرده است فکر کند و پیشنهادش را به دادگاه ارائه دهد.

 

صئ........چاردیواری

* کم کم حلول ماه خدا دیده میشود، صد شکر از این بساط که گسترده میشود. گر میروی به میهمانی ماه خدا، خوش باشد آن کسی که سوی خدا دیده میشود. با قطعه ای انتخابی و ارسالی از سوی آقای حمید حاجنصیری، خواننده خوش ذوق قدیمی در استقبال از ماه مبارک رمضان دفتر این هفته را باز میکنیم. از طرف خود و کارکنان ایران سپید رسیدن ایام عبادی ماه مبارک به همه روزه داران عزیز تبریک میگوییم. مانند هر سال و همگام با حال و هوای روزه داران عابد در این ماه، ایران سپید فضایی را به این مناسبت اختصاص داده است. با این توضیح که فضای ضیافت امسال متفاوت از سالهای گذشته و با مطالبی بیشتر تعمقی و تفکر بر انگیز انتخاب شده از جمله آموزش مفاهیم قرآنی، اشعار عرفا و نکات اخلاقی در خصوص این ماه که امید است مورد استقبال قرار گیرد. با این توضیح به پرسشی از پرسشهای آقای بدرپور از بندرعباس پاسخ دادیم. ایشان همچنین خواهان تغییراتی در ستونهای روزنامه شده اند، اما برای مصداق آن، فقط تغییر نامی را برای ستون بهداشت و سلامت پیشنهاد کردند. آقای بدرپور همچنین راجع به سازمان فرهنگی رودکی پرسیدند که پرسش بسیاری از خوانندگانمان بوده و هست. هنوز در خصوص نحوه ادامه کار این مرکز تصمیم گیری نشده است، اما به زودی در این خصوص گفتگویی را با مسئولان سازمان بهزیستی ترتیب خواهیم داد. یکی از خواهران گرامی خواننده با تأکید بر حفظ نامشان چند نکته در مورد مناسب سازی سایتهای اداری برای نابینایان مطرح کرده و تذکر داده اند، از جمله سایت LTMS در زمینه آموزشهای ضمن خدمت که گویا زمان کافی را در مورد پاسخها به آنها نمیدهد. همین مورد در خصوص سایت حوزه علمیه نیز مطرح است. در این خصوص دو نکته گفتنی است؛ نخست آنکه با پیگیری شبکه تشکلهای نابینایان کشور و به دستور وزیر ارتباطات کار گروهی تخصصی به منظور تدوین استانداردهای فنی دسترس پذیری دیدارگاههای اینترنتی برای نابینایان و کمبینایان تشکیل شده است که با تدوین این استاندارد و ابلاغ آن گامی اساسی در اجبار رعایت استانداردهای دسترس پذیری دیدارگاههای اینترنتی برای نابینایان و کمبینایان برداشته میشود. در مورد سایتهای ویژه ای که دوستمان نام برده اند بهتر است به طور مستقیم با مدیریت آن سایتها مکاتبه شده و تقاضای نابینایان مطرح شود. اگر مسئولان از خواسته ما اطلاعی نداشته باشند، نمیتوان از آنها انتظار تحولی داشت. پس، از طریق ارتباط با آنها و آگاه سازیشان عملاً گام نخست را برای تحول خود برداریم. خانم یادمند چندین بار در مورد نگارش مطالبی در خصوص شطرنج در روزنامه در خواست کردند، اما به پاسخهای ما توجهی نمیکنند. دوست عزیز! شما انتظار دارید در مورد شطرنج چه مطالبی در روزنامه نوشته شود؟ در یک روزنامه که نمیتوان آموزش شطرنج داد! این کار راه خود را دارد. در مورد افسردگی نیز یک تماس ساده با کتابخانه های گویا فهرست انبوهی از کتابها را در اختیار شما میگذارد. با آرزوی قبولی عبادات شما در ماه رمضان.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *