شناسه خبر: 11285 منتشر شده در مورخ: 1396/3/2 ساعت: 09:20 گروه: فرهنگی  
ارکستر ملی ویژه معلولان ذهنی ایران"لگاتو" کار خود را آغاز کرد

ارکستر ملی ویژه معلولان ذهنی ایران"لگاتو" کار خود را آغاز کرد

مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: ارکستر ملی ویژه معلولان ذهنی ایران"لگاتو" با ۱۸ عضو از معلولان ذهنی، در مرکز آموزشی و رفاهی بهزستی گرگان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم ابراهیم غفاری در گردهمایی ارکستر ویژه ایران " لگاتو" اظهار داشت: یکی از وظایف بهزیستی توجه به معلولان است، در گذشته نه چندان دور معلولان مشکلاتی داشتند و از جامعه زدوده شده بودند.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد برچیده شدن این مراکز هستیم و تنها این مراکز برای معلولان ایزوله در نظر گرفته شده و بقیه معلولان ما از خدمات بهزستی استفاده می‎کنند و در خانواده‎ها نگهداری می‎شوند.

مدیر کل بهزیستی گلستان با بیان اینکه امروز به سمت یک‎پارچه‎سازی حرکت کردیم، گفت: یکپارچه‎سازی را تنها در آموزش ندیدم و با بکارگیری از مختصصان درصدد این هستیم از همه امکانات جامعه بتوانیم برای معلولان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد:  تفاوت یک فرد عادی با عقب‎مانده در این است که افراد عقب‎مانده ذهنی نیاز به تکرار بیشتر دارند.

مدیر کل بهزیستی گلستان با بیان اینکه خدمت به معلولان و شکوفایی استعدادها نیاز به عشق و علاقه دارد، افزود: امروز براساس این عشق و علاقه در مرکز بهکوش توسط خانم گیلاسیان شاهد شکوفایی استعدادهای معلولان ذهنی هستیم.

غفاری یادآور شد: امید داریم نگاه محدودیت به معلولان در جامعه برداشته شود تا این معلولان بتوانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند.

وی گفت: تاکنون معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان در 5 جشنواره تئاتر معلولان منطقه‎ای و یک جشنواره تئاتر معلولان کشوری شرکت کردند و توانستند مقام نیز کسب کنند.

مدیر کل بهزیستی گلستان افزود: در راستای این اهداف امروز با تلاش مرکز بهکوش نخستین ارکستر ملی ویژه ایران با نام "لگاتو" متشکل از معلولان سطح کشور تشکیل و به ثبت رسیده است.

غفاری بیان داشت: امشب نخستین گردهمایی اعضای این ارکستر با حمایت اداره کل بهزیستی گلستان به مدت 4 روز در اردوگاه توسکستان اداره بهزیستی استان گلستان با هدف گروه‎نوازی و کارگاه‎های آموزش در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: از 6 استان کشور استان فارس، مازندران، تهران، گیلان، گلستان و خراسان رضوی این ارکستر ملی تشکیل شده و 18 نفر عضو دارد.

مدیر کل بهزیستی گلستان تاکید کرد: تقریبا یک سال مقدمات تشکیل این ارکستر ملی  انجام شده و امروز نخستین اجرای آن  رونمایی می‎شود.

غفاری افزود: این گروه ارکستر در حال ثبت ملی است و از آنجایی که تلاش داریم با استفاده از این کودکان توانمند آنها را در کشور یک زنجیره کنیم نام آن را "لگوتو" نهادیم.

وی یادآور شد: خانم گیلاسیان مسئول فنی و صاحب امتیاز مرکز حرفه‎آموزی و کارگاه حمایت شده معلولان ذهنی پسر بالای 15 سال بهکوش گرگان مسئولیت این گروه لگاتو را برعهده گرفته است.

مدیر کل بهزیستی گلستان بیان داشت: در هر فصل 5 تا 6 موسیقی را این ارکستر اجرا می‎کند و امید داریم تا پایان سال 20 مورد اجرای موسیقی را انجام دهیم.

غفاری افزود: امروز یک‌هزار و 200 نفر از معلولان استان تحت پوشش 20 مرکز توان‎بخشی روزانه ذهنی و مرکز توانبخشی اوتیسم  در استان گلستان قرار دارند و یکی از وظایف این مراکز ایجاد واحد هنر درمانی است.

وی گفت: در سال 1394 با هدف گسترش هنر درمانی به مربیان شاغل در این مرکز آموزش نقاشی درمانی و نیز در سال 1395 آموزش مربوط به موسیقی درمانی انجام شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان: استعدادهای نهفته کم‎توانان ذهنی را کشف کنیم

حجت الاسلام علی‎اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این همایش کم‎توانایی یک پدیده نسبی دانست و اظهار داشت: هر یک از ما وقتی خود را بادیگران مقایسه می‎کنیم اگر از دایره انصاف دور نشویم متوجه می‎شویم نسبت به برخی افراد کم‎توان و نسبت به برخی دیگر از توانایی بیشتری برخوردار هستیم.

وی تصریح کرد: به جایی ترهم افرادی با کم‎توانایی ذهنی باید استعدادهای نهفته در آنها را کشف کنیم و این استعداد را در راستای شکوفایی این کودکان بکارگیریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: در هیچ انسانی همه مزیت‎ها یکجا جمع نمی‎شود و مکرر دیدیم که نابینایانی از قدرت شنوایی بالایی برخودار بودند و یا افراد معلولی با بکارگیری از توانایی‎های خود بر معلولیت فائق آمدند.

فضیلت تاکید کرد: ما بیش از 3 هزار سال تمدن داریم و فرهنگ دینی ما نیز مسیر شاخصه‎های خوشبختی و سعادت را نشان داده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد توانمندی‎های‌شان سبب دردسرشان شده، افزود: بسیاری از رهبران جرم و جنایت جزء توانمندترین افراد هستند اما این توانمندی را به جایی خدمت به جامعه  به زیان جامعه بکار گرفتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: هزینه‎های زیادی در جامعه صرف جرم و جنایتی می‎شود که بر اساس توانمندی این جنایت‎ها به وجود آمده است.

فضیات یادآور شد: از شاخصه‎های خوشبختی این است که افراد توانمند از توانمند‎ دیگر افراد در راستای سعادت و پیشرفت در زندگی استفاده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *