شناسه خبر: 11282 منتشر شده در مورخ: 1396/3/1 ساعت: 12:49 گروه: اجتماعی  
روزنامه دو شنبه 1خرداد 1396

روزنامه دو شنبه 1خرداد 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه ایران سپید

دوشنبه 1 خرداد 1396

25 شعبان 1438

22 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5574

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی     

  مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

تارنمای آموزش و پرورش استثنایی کشور مناسبسازی شد 2

ورود اعضای لیست امید به شورای شهر تهران 6

راه اندازی سامانه «ردیابی کالاهای دیجیتال سرقتی 8

۱۱ اقدام مؤثر برای افزایش سوخت و ساز بدن 10

 با علاقه قلبی و آگاهی کامل به مرکز رفتم (بخش دوم) 14

نتایج مسابقات قهرمانی کشور شطرنج نابینایان 18

 

صئ........ویژه

* تارنمای آموزش و پرورش استثنایی کشور مناسب سازی شد: به نقل از معاونت برنامه ریزی آموزش و توانبخشی سازمان  آموزش و پرورش، سایت این سازمان به نشانی http://seo.medu.ir

برای دانشآموزان و کاربران نابینا مناسب سازی شد. نگهبان، کارشناس آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش در این باره توضیح داد: با هدف برابری دانشآموزان نابینا و کم بینا با دانشآموزان عادی برای دسترسی به اخبار و برنامه های سازمان، این سایت مناسب سازی شد. وی افزود: دانشآموزان نابینا و کم بینا که تا به حال برای استفاده از این سایت مشکل داشتند، از این پس میتوانند با استفاده از صفحه خوانهای خود به تمام لینکها و دکمه های سایت دسترسی داشته باشند و از منابع اطلاعاتی و برنامه های در نظر گرفته شده برای آنها که از طریق سایت اطلاع رسانی میشود، استفاده کنند. شایان ذکر است، اقدامات صورت گرفته برای مناسب سازی این سایت ماه گذشته به پایان رسیده است و سایت مذکور از ماه پیش در دسترس دانشآموزان است.

* دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی موفقترند: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعالیت ۲۸ مرکز شبانه روزی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور خبر داد و گفت: این دانشآموزان در مدارس عادی موفقتر هستند. مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه حدود 28 مرکز شبانه روزی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: سیاست ما، توسعه مدارس شبانه روزی نیست، چون تبعات تربیتی دارد و این کودکان نیاز دارند که در کنار خانواده باشند. وی ادامه داد: سیاست اول ما این است که در روستاهایی که مدرسه نداریم، کمک کنیم تا سرویس ایاب و ذهاب تأمین شود و دانشآموزان از روستا به شهر بیایند. قدمی توضیح داد: تا مسیرهای 30 کیلومتری، سرویس ایاب و ذهاب پیشبینی میشود و برای مسیرهای طولانیتر، دانشآموزان با نیازهای ویژه به مدارس استثنایی هدایت میشوند. وی اضافه کرد: در حال حاضر در مراکز شبانه روزی، دانشآموزان نابینا، ناشنوا و جسمی-حرکتی حضور دارند و فقط بچه های کم توان ذهنی در این مراکز تحصیل نمیکنند. وی با بیان اینکه حدود 1570 مدرسه داریم که 40 مدرسه غیر دولتی هستند، گفت: تعداد مدارس خیرساز ما به 183 مدرسه رسیده است. قدمی با بیان اینکه چرخش ما از مدرسه خاص به سمت آموزش تلفیقی در مدارس پذیراست، افزود: روش آموزش تلفیقی، رویکرد جهانی است و ما به دنبال این نیستیم که دانشآموز استثنایی را به مدرسه خودمان بیاوریم، بلکه به دنبال این هستیم تا آنجا که میتوانیم این گروه از دانشآموزان را شناسایی کنیم تا در کنار دانشآموزان عادی درس بخوانند. وی اضافه کرد: برای این کار، نظام آموزشی باید خودش را منعطف کند و آماده پذیرش دانشآموزان با نیازهای ویژه شود. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: حدود 74 هزار دانشآموز در مدارس استثنایی داریم و بین 50 تا 55 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس عمومی (عادی) تحصیل می کنند. وی تصریح کرد: فراموش نشود در مدارسی که دانشآموزان استثنایی حضور دارند، معلم کلاس، اولیای مدرسه و دانشآموزان آن مدرسه هم باید آموزش ببینند. قدمی اظهار داشت: جالب است بدانید پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که در آموزش و پرورش عادی بودند با آنان که در آموزش و پرورش خاص بودند، مقایسه کردیم و مشخص شد دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی موفقتر هستند. وی توضیح داد: به عبارت دیگر دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی دارای امکانات و توجه خاص هستند، اما در مدارس عادی اعتماد به نفسشان بالا میرود و تلاش بیشتر میکنند که این موضوع برای آینده شان بسیار مؤثر است.

صئ.......سیاسی

* ورود اعضای لیست امید به شورای شهر تهران: عیسی فرهادی، فرماندار تهران از ورود اعضای لیست امید به شورای شهر تهران، ری و تجریش خبر داد. وی نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش را بر اساس آمار اولیه و شمارش آرای ۲۵۲۳ صندوق از مجموع ۳۹۵۷ صندوق اخذ رأی تهران اعلام کرد.

* موگرینی: تحت تأثیر مشارکت مردم در انتخابات قرار گرفتم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من بسیار تحت تأثیر سطح مشارکت مردم ایران در انتخابات قرار گرفتم و به حسن روحانی تبریک میگویم. موگرینی افزود: ما در اجرای توافق هسته ای با ایران به خوبی همکاری کرده ایم و من میدانم که رئیس جمهور روحانی چگونه برای ادامه اجرای کامل این توافق و همچنین تعامل با جامعه بین المللی، به ویژه اروپا، درباره بسیاری از مسائل دو جانبه و نیز صلح در منطقه (خاور میانه) متعهد است و نیاز به کار بیشتری داریم.

* ماکرون: امیدواریم به ادامه اجرای توافق تقویت شد: رئیس جمهور فرانسه ضمن تبریک به حسن روحانی گفت که انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور ایران، امیدواری من به ادامه اجرای توافق هسته ای از سوی ایران را تقویت کرد. رئیس جمهور فرانسه همچنین خواستار افزایش روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی، علمی و فرهنگی است و از ایران میخواهد تا به حل بحرانهای کنونی در منطقه خاور میانه کمک کند.

* آیت ا... عیسی قاسم به یک سال حبس محکوم شد: شبکه تلویزیونی المنار اعلام کرد، دادگاه بحرین آیت ا... عیسی قاسم را به یک سال حبس محکوم کرد، اما اجرای این حکم صادره تا سه سال تعلیق شده است. در کنار حکم حبس، همچنین حکم جریمه 100 هزار دیناری علیه این مرجع دینی نیز دیده میشود. پس از صدور حکم دادگاه بحرینی علیه آیت ا... عیسی قاسم، تظاهرات گسترده ای در اطراف منزل این مرجع دینی در منطقه دراز آغاز شد.

صئ........اجتماعی

* راه اندازی سامانه «ردیابی کالاهای دیجیتال سرقتی: سامانه پیشگیری و کاهش سرقت کالاهای دیجیتال در کشور نظیر موبایل، لپتاپ و تبلت با همت کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی راه اندازی شد. این سامانه برای مالباختگان موبایل و تبلت در دفاتر پیشخوان سراسر کشور فعال شده است و توانایی ردیابی از طریق اپراتور مخابراتی را دارد. سامانه همیاب 24 نخستین سامانه اطلاع رسانی و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، لپ تاپ، تبلت و...) گمشده و سرقتی در کشور است.

هزینه ثبت و اطلاع رسانی کشوری در این سامانه آنلاین 8 هزار و 400 تومان و ردیابی موبایل و تبلت در شبکه مخابراتی به مدت دو ماه توسط این سامانه 11 هزار تومان است.

* اجرای طرح سامان بخشی اسباب بازی: حاجیانزاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: علاوه بر بحث نظارت بر واردات، تولیدات و طراحی اسباب بازیها، صدور هولوگرامها و سامانه پیامکی، بحث جدید سامان بخشی صنعت اسباب بازی را در کانون در اولویت قرار میدهیم. در طرح سامان بخشی اسباب بازی، بحث استاندارد سازی اهمیت ویژه ای دارد و باید عناصر حمایت، نظارت، و فرهنگ سازی در کنار هم قرار گیرند.

* ۳۵ میلیون شماره تلفن نصب شده در ایران: تعداد شماره تلفنهای ثابت نصب شده در کشور تا پایان مهر ماه ۱۳۹۵ به ۳۵ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۵۴ شماره رسید. این در حالی است که تا پایان مهر ماه امسال، این آمار ۲۸ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۶۳۷ شماره را نشان میداد.

* جمعآوری بیش از 50 تن پسماند کاغذی: مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: بیش از 50 تن پسماند کاغذی ناشی از تبلیغات نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، توسط بیش از ۵ هزار نیروی پاکبان شهرداری تهران و حدود 600 خودروی سواری سبک در کمتر از ۱۲ ساعت جمعآوری شد.

صئ........آموزشی

* ۱۱ اقدام مؤثر برای افزایش سوخت و ساز بدن: اگر در پی ارتقاء سلامت و کاهش وزن خود هستید، نخستین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، نرخ سوخت و ساز بدنتان است. اختلال در سوخت و ساز به طور معمول موجب اضافه وزن میشود. وعده های غذایی را برنامه ریزی کنید. بدن انتظار دارد در زمانی مشخص تغذیه شود و بر همین اساس بیشترین میزان انرژی خود را تا آن زمان استفاده میکند و میداند که به زودی انرژی بیشتری دریافت خواهد کرد، اما اگر وعده های غذایی شما بی برنامه و نامنظم باشد، بدن به جای استفاده از انرژی، آن را ذخیره میکند؛ زیرا اطمینان ندارد چه زمانی انرژی بیشتر دریافت خواهد کرد. غذا خوردن هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار، به بدن در استفاده از تمام انرژی خود کمک خواهد کرد. - مایعات بیشتری بنوشید. مصرف مایعات به میزان کافی به سوخت و ساز بهتر منجر میشود. هنگامی که بدن با کمآبی مواجه است، کالری کمتری میسوزانید. همچنین کبد روی تنظیم سطوح آب بدن متمرکز میشود و توجه کمتری به سوزاندن چربی دارد. اگر نمیتوانید آب کافی بنوشید از چای سبز بیشتر بهره ببرید یا آب نوشیدنی خود را با کمی آبلیمو طعمدار کنید. - لبنیات، دوست شماست. محصولات لبنی حاوی مواد مغذی فراوانی هستند که برای سوزاندن چربی و ساخت عضله به آنها نیاز دارید. کلسیم موجود در لبنیات نقش مهمی در سوخت و ساز ایفا میکند. میزان کلسیم بیشتر در سلولهای چربی به معنای چربی سوزی بیشتر خواهد بود. - از نظر جسمانی فعال باشید. هر گونه فعالیت جسمانی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری یا تمرین در باشگاه به سوخت و ساز سریعتر کمک خواهد کرد. تمرینات قدرتی بهترین گزینه هستند، زیرا رشد سریعتر بافت عضلانی را موجب میشوند. عضلات ما حتی در زمان استراحت نیز به انرژی نیاز دارند. - صبح زود بیدار شوید. نور خورشید نیز بر نرخ سوخت و ساز بدن انسان تأثیرگذار است. خورشید صبحگاهی به بدن در تنظیم فرآیندهای بیولوژیکی که به تغییر روز و شب وابسته هستند، کمک میکند که به نوبه خود برای مصرف انرژی حیاتی هستند. - کربوهیدراتها را به طور کامل حذف نکنید. برای تنظیم درست سنتز سروتونین به میزان کافی کربوهیدرات نیاز دارید. کمبود کربوهیدرات  ممکن است اثر منفی بر فعالیت مغز داشته باشد و این شرایط برای بدن استرس زا است. در این حالت وزن کم خواهید کرد، اما این کاهش وزن به واسطه از دست دادن مایعات بدن و نه چربی شکل میگیرد. - هله هوله خوری ممنوع. مصرف مکرر تنقلات ناسالم به کند کردن آهنگ سوخت و ساز بدن منجر خواهد شد. انرژی که ما از غذا دریافت میکنیم به طور معمول برای سه تا چهار ساعت دوام میآورد. سپس بدن مصرف انرژی از طریق چربی سوزی را آغاز میکند. - از نمک یددار استفاده کنید. کمبود ید در بدن بر غده تیرویید تأثیر میگذارد که به نوبه خود اثر منفی بر سوخت و ساز دارد. - به سطوح آهن توجه داشته باشید. کمبود آهن موجب میشود عضلات به میزان کافی اکسیژن دریافت نکنند که به طور کلی شرایط سلامت را تضعیف میکند. برای دریافت هرچه بیشتر آهن، از رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و سیب را مد نظر قرار دهید. - استرس را کنترل کنید. بیشتر مشکلات سوخت و ساز با ناتوانی ما در مدیریت استرس مرتبط است. هنگامی که دچار استرس شده اید، تیرویید آهنگ سوخت و ساز را کند میکند که در گذر زمان به افزایش وزن منجر میشود.-محصولات ارگانیک مصرف کنید. محصولات غیر ارگانیک حاوی افزودنیهای مختلف هستند، از حیواناتی که با آنتی بیوتیک و هورمونهای رشد تغذیه شده اند یا از گیاهانی که در رشد آنها، کودها و آفتکشهای شیمیایی به کار رفته است، استفاده نکنید. بیشتر خوراکیهایی که مصرف میکنیم این گونه تهیه شده اند. با مصرف محصولات ارگانیک میتوانید این روند را تغییر دهید.

 

صئ........صدای خاطره ها

* با علاقه قلبی و آگاهی کامل به مرکز رفتم: زندگیکاری محسن حائری در مرکز رودکی و ارتباط او با نابینایان، ریشه در نخستین مواجهه این گوینده کتابهای نابینایان با یک فرد نابینا در دوران کودکیش داشت که خوانندگان عزیز هفته گذشته به تفصیلی که در این صفحه آمده بود، خواندند. اما چه عاملی پای حائری را به مرکز رودکی باز کرد، حکایت دیگریست که خود او تعریف میکند: «اول از همه این را بگویم که من خودم آمدم، خودم انتخاب کردم و آگاهانه هم آمدم. ماجرا به اوایل انقلاب باز میگردد. من در دو رشته تحصیل کردم؛ درس رادیولوژی که از سال 57 تا 59 طول کشید و در سال 59 هم در رشته زبان انگلیسی قبول شدم. مابین سالهای 57 تا 59 موفق شدم در یکی از بیمارستانهای تهران هم کار پیدا کنم. شیفت شب کار میکردم و اتفاقاً زمانی هم که در رشته زبان قبول شدم، روزها دانشگاه میرفتم و شبها هم به کارم در بیمارستان ادامه میدادم. در بیمارستانی که کار میکردم، با محمود گودرزی، یکی از نابینایان فعال که اتفاقاً او هم آنجا مشغول به کار بود، آشنا و دوست شدم. دوران بعد از انقلاب بود و هنوز خیلی جاها تعطیل بود و اتفاقاً روزهای خلوت کار ما بود، چون خیلی مریض به بیمارستان مراجعه نمیکرد. ما هم با محمود گودرزی سعی میکردیم بهترین استفاده را از زمان بکنیم. یک شب محمود کتابی آورد که گفت به خط بریل چاپ شده و اتفاقاً کتاب زبان هم بود. گفت محسن بیا باهم زبان بخوانیم، چون زبان تو خوب است و اصلاً رشته ات زبان است. آنجا بود که من با خط بریل آشنا شدم و دیدم چه خط کاملیست و همه علائم نوشتاری را دارد. خلاصه بعد از سپری شدن تعطیلی دانشگاهها به خاطر مسائل آن زمان، برای از سرگیری تحصیلات به دانشگاه رفتم. در آنجا بود که با چند دانشجوی نابینا آشنا شدم که یکی از آنها، سهیل معینی بود. برایم جالب بود که نابینایان چگونه در دانشگاه ادامه تحصیل میدهند. از یکیشان همین را پرسیدم و متوجه شدم که این دوستان با استفاده از نوارهایی که کتابهای درسیشان روی آنها ضبط شده، درس میخوانند. از همان دانشجوی نابینا که الآن اسمش را به خاطر نمیآورم باز پرسیدم که من چه کاری میتوانم برای شما انجام دهم؟ گفت کتاب درسی انگلیسیشان را برایش بخوانم و بر روی نوار ضبط کنم. خب من رشته ام زبان بود و مشکلی نداشتم. یک دستگاه ضبط صوت به اضافه دو نوار کاست به من داد و من صد صفحه از آن کتاب را برای او و همکلاسهای نابینایش ضبط کردم. هنگام تحویل دادن نوارها و ضبط صوت، به ازای هر نوار کاستی که ضبط کرده بودم، 150 تومان به من داد که جمعاً 300 تومان میشد. با خودم گفتم که این چه کار خوبیست؛ برای ضبط دو نوار 300 تومان دریافت کرده بودم. در واقع، این اولین دستمزد من در کار ضبط کتاب برای نابینایان بود. خلاصه درسم را در رشته مترجمی زبان انگلیسی به پایان رساندم و زمانی رسید که باید به خدمت سربازی میرفتم؛ من به خاطر تحصیل، خدمت را به تأخیر انداخته بودم، اما دیگر امکان گریز از آن نبود. احساس کردم در دوران خدمت، وقت آزاد دارم و میتوانم از این وقت، برای ضبط کتاب استفاده کنم. من بچه میدان خراسان هستم و با همه محله های تهران کاملاً آشنا. بنا بر این ظهیر الاسلام را خیلی خوب میشناختم. اسم آموزشگاه خزائلی را از دانشجوهای نابینا شنیده بودم. یک روز رفتم ظهیر الاسلام و اتفاقاً آن آموزشگاه را پیدا کردم و در آنجا با هورگن قدیمی آشنا شدم. این قصه مربوط به سال 66 است که محل مرکز رودکی در ساختمان آموزشگاه خزائلی بود. به هورگن گفتم که رشته من مترجمی زبان است و میخواهم برای نابینایان کل دیکشنری را ضبط کنم. یادش به خیر چقدر باهم سر ضبط دیکشنری بحث کردیم. خلاصه من را با این جمله قانع کرد که امکان پیدا کردن واژه ها در دیکشنری ضبط شده برای نابینایان مشکل است. در نهایت او پیشنهاد کرد که کلاً برای نابینایان کتابهای غیر از دیکشنری بخوانم. یک دستگاه ضبط صوت به همراه یک بسته نوار کاست به من داد تا بروم و در خانه کتاب را ضبط کنم.» "ادامه دارد"

 

صئ........ورزشی

* نتایج مسابقات قهرمانی کشور شطرنج نابینایان: رقابتهای قهرمانی کشور شطرنج نابینایان و کمبینایان که در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد، با قهرمانی امید کریمی در بخش آقایان و ملیحه صفایی در بخش بانوان به پایان رسید. در رقابتهای بخش مردان، امید کریمی از اصفهان با 6 امتیاز و پوئن شکنی 34 به عنوان نخست دست یافت، میثم مرادیان از تهران با 6 امتیاز و پوئن شکنی 30 در جایگاه دوم قرار گرفت و محمدرضا علیزاده نیز از تهران، با 6 امتیاز و پوئن شکنی 26 سوم شد. محمد دویستی، علیرضا قورچیبیگی و هادی مشیرآبادی، هر کدام با 5 امتیاز و به ترتیب پوئن شکنی، چهارم تا ششم شدند. اما در رقابتهای بخش بانوان، ملیحه صفایی از خراسان رضوی با 6 امتیاز قهرمان شد، لیلا زارعزاده با 6 امتیاز و پوئن شکنی کمتر در جایگاه دوم ایستاد و فریبا زنده بودی از بوشهر با 5.5 امتیاز سوم شد. فاطمه برقول و فاطمه سعیدی نیز در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند.

* کسب یک طلا و نقره برای دو و میدانی کاران نابینا در پرتاب وزنه کشورهای اسلامی: سامان پاکباز و مسعود حیدری در رقابتهای پرتاب وزنه کلاس F۱۲ بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی، به ترتیب صاحب مدالهای طلا و نقره شدند. سامان پاکباز و مسعود حیدری دو نماینده ایران همراه با نمایندگانی از آذربایجان و ازبکستان، برگزار کننده رقابت پرتاب وزنه بودند که با قهرمانی و نایب قهرمانی هر دو به پایان رسید. در این مسابقه، سامان پاکباز با رکورد ١٥ متر و ٦٩ سانتیمتر اول شد و به مدال طلا دست یافت. مسعود حیدری نیز با رکورد ١٥ متر دوم شد و به مدال نقره رسید. نماینده ازبکستان هم سوم شد. آرش خسروی دیگر نماینده کشورمان در مسابقات پرش طول نابینایان، عنوان چهارمی رقابتها را بدست آورد. این ورزشکار کشورمان در رقابت با سه حریف خود با رکورد ٣ متر و ٨٩ سانتیمتر در جایگاه چهارم ایستاد و از کسب مدال بازماند.

 

صئ........حوادث

* به خاک سپردن خودروی محبوب: کشاورز اروگوئه ای برای خودروی مورد علاقه اش مراسم ختم گرفته و آن را طی تشریفاتی به خاک سپرد. السید  راول که از سال 1969 میلادی این فورد مدل اف 350 را داشته، وقتی عمر خودرو اش به پایان رسید، طاقت نیاورد آن را به دستگاههای خردکن بسپارد و به همین خاطر آن را به خاک سپرد. السید میگوید: برای تعمیر مجدد خودرو حدود 4 سال تلاش کردم، اما سر انجام مکانیکها گفتند دیگر کاری نمیتوان کرد.

* فرزند کمتوان جسمی در هاروارد: مادر فداکاری در چین از سال ۱۹۸۸ و پس از به دنیا آوردن فرزندی که کمتوان جسمی-حرکتی بود، در ۳ جا کار کرد و سر انجام توانست فرزندش را به دانشگاه هاروارد بفرستد. خانم هونگیان میگوید: من هرچه در توان داشتم به کار بستم و بدون نا امیدی و با کمک پسرم توانستم تمام سختیها را پشت سر گذاشته و این روز را با فرزندم جشن بگیرم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *