شناسه خبر: 11276 منتشر شده در مورخ: 1396/2/30 ساعت: 13:37 گروه: دانش و فن آوری  
نمونه یک عصای هوشمند خارجی

نمونه یک عصای هوشمند خارجی

تشخیص آب در مسیر نابینایان با عصای هوشمند Nevon

امید هاشمی: هفته گذشته در ایران سپید گزارشی منتشر شد که به بررسی عصایی میپرداخت که گروهی از مخترعان بوشهری آن را ابداع کرده بودند و در حال حاضر با قیمتی معادل ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش میرسد. این عصا را به طور دقیق بررسی کردیم و مستندی صوتی به مدت یک ساعت هم تهیه کرده و بر روی وبسایت ایران سپید و سایر سایتهای ویژه نابینایان قرار دادیم تا مخاطبانمان بتوانند به شناختی درست و کامل و دست اول از این وسیله خبرساز، دست یابند. در پی انتشار این گزارش، برخی از مخاطبان پیشنهاد کردند نمونه های خارجی محصولاتی از این دست را هم معرفی کنیم تا در مقام مقایسه بتوانند تفاوتهای عصای هوشمند داخلی و نمونه های عرضه شده در کشورهای دیگر را هم بشناسند. در این مطلب، اشاره ای خواهیم داشت به عصایی که یک تیم طراحی نرم افزار و سخت افزار در هندوستان تولید کرده و در حال حاضر هم در سطح جهان عرضه میشود.

«Nevon project»، نام گروهی است که این عصا را تولید و عرضه کرده است. این وسیله در واقع یک عصای معمولی است که کیتی در قسمت بالایی آن نصب شده که امکانات بخش هوشمند عصا را در اختیار قرار میدهد. این عصا میتواند موانع روبرو را به وسیله بوق یا لرزش، به اطلاع فرد نابینا برساند. البته در این وسیله هم از تکنولوژی فرا صوت یا اولترا سونیک برای تشخیص موانع استفاده شده است اما با این تفاوت که عصای ایرانی، به محض تشخیص یک مانع، -البته با تفکیک چپ، راست یا روبرو- آن را به صاحبش اعلام میکند، اما عصای Nevon، ابتدا فاصله فرد با مانع را محاسبه میکند و اگر دور باشد، از اعلام مانع صرفنظر میکند و فقط زمانی وجود مانع را گزارش میدهد که فرد به آن نزدیک شده باشد. البته میزان حساسیت عصا و این که از چه فاصله ای موانع را اعلام کند هم قابل تنظیم است. نکته دیگر این است که اعلام صوتی دستگاه، فقط موانع را با بوق گزارش میدهد و نه پیغامهای صوتی طولانی. بر روی این عصا همچنین به جای پخش کننده موسیقی، ابزار کاربردیتری با نام نوریاب تعبیه شده که برای نابینایانی کاربرد دارد که نمیتوانند نور را تشخیص دهند. این افراد میتوانند به کمک این وسیله میتوانند از وجود نور در محیطشان مطلع شوند.

از قابلیتهای دیگر این عصا، تشخیص آب در مسیر فرد نابینا است که میتواند تردد را برای این افراد بسیار تسهیل کند. میزان یا عمق آب با پخش بوق در سرعتهای مختلف به اطلاع نابینا میرسد. قابلیت دیگری که در عصا گنجانده شده یک کنترل از راه دور است که فرد میتواند از آن در مواقعی استفاده کند که نمیداند عصا را کجا گذاشته است. وقتی عصا در خانه یا هر محیط دیگری گم میشود، فرد میتواند دکمه روی کنترل را فشار دهد تا عصا شروع به زنگ زدن کند. نکته مثبت این عصا قابلیت تنظیم میزان حساسیت عصا در مقابل موانع است. فرد میتواند مشخص کند میخواهد موانع از چه فاصله ای به او گزارش داده شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *