شناسه خبر: 11273 منتشر شده در مورخ: 1396/2/30 ساعت: 08:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 30 اردیبهشت 1396

روزنامه شنبه 30 اردیبهشت 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 30 اردیبهشت 1396

23 شعبان 1438

20 می 2017

سال بیست و یکم شماره 5572

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

رشد نامتوازن حاصل برنامه های توانبخشی غیر علمی 2

مصاحبه عوامل برنامه شش نقطه با رئیس سازمان بهزیستی کشور 4

چرا رمان بخوانیم؟ قسمت ششم 9

نمونه یک عصای هوشمند خارجی 12

جدول حرف تو حرف/ دانستنیهایی درباره آسیا، کهنترین قاره جهان/ جملات فارسی در انگلیسی 15

 

 

صئ........سخن هفته

* رشد نامتوازن حاصل برنامه های توانبخشی غیر علمی

امروز به داشتن هزاران فرد نابینا و کمبینای تحصیلکرده به خود میبالیم. راست است که 40 درصد دانشجویان دارای معلولیت کشور را آسیبمندان بینایی تشکیل میدهند و همچنین درست است که تعداد دارندگان مدارک عالی تحصیلی در میان نابینایان بیش از دیگر گروههای معلولیتی است، باز درست است که بسیاری از نابینایان و کمبینایان در پستهای کارشناسی و بالاتر از آن در حال کار و خدمتند، اما بررسی سایر اطلاعات در مورد سطح مهارتهای نابینایان و کمبینایان مبین نوعی رشد نامتوازن میان سطح تحصیلی این افراد و مهارتهای دیگرِ فردی و اجتماعی است. به تعبیر بسیار ساده، بسیار داریم زنان نابینایی که مدارک عالی تحصیلی دارند، اما مهارتهای آشپزی ندارند، نمیتوانند خانه خود را به شکل صحیح و با ایجاد زیبایی تمیز کنند و بیآرایند. بسیار داریم مردان نابینای تحصیلکرده ای که مهارتهای تحرک و جهت یابی را نمیدانند یا اینکه چگونه وسایل منزل را تعمیرات ساده کنند یا چگونه در پرورش کودکان خود همسرشان را یاری دهند. علت این رشد نامتوازن برنامه های غیر علمی توانبخشی نابینایان و کم بینایان است، چه از سوی مراکز دولتی و چه از سوی تشکلهای نابینایی. به همین دلیل تصویر بیرونی زندگی نابینایان با تصویر زندگی درونی آنها متفاوت است. نخستین گام برای رفع این رشد ناهماهنگ آگاهی و اعتراف به آن است و دوم تدوین صحیح برنامه های توانبخشی از سوی مؤسسات ارائه دهنده این خدمات، چه دولتی و چه خصوصی. این یکی از بزرگترین ضعفهای برنامه های توانبخشی نابینایان است که آثاری بزرگ، اما عمداً دور از چشم همگان دارد. باید به این امر نامبارک پایان داد. به زودی طرح توانمند سازی نابینایان را با این محتوا معرفی میکنیم.

* گلواژه: لازم نیست بهترین باشید تا شروع کنید، بلکه باید شروع کنید تا بهترین شوید. زیگ زیگلار

 

 

صئ........گفتگو

* مصاحبه عوامل برنامه شش نقطه با رئیس سازمان بهزیستی کشور

فعالین رسانه ایِ نابینا در برنامه شش نقطه که ویژه نابینایان است و شنبه شبها از رادیو تهران پخش میشود، در خصوص مسائل مختلف نابینایان با دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به گفتگو نشسته اند که مشروح این مصاحبه در ادامه میآید. - از سال 97 پشت نوبتیها مستمری میگیرند: انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان گفت: چنانچه پیشتر وعده داده بودیم و این مسأله پیگیری شد، مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه ها افزایش یافت که از 95 هزار تومان برای خانوارهای یک نفره تا 365 هزار تومان برای خانوارهای پنج نفره متغیر است. بندپی ادامه داد: این مقدار افزایش، علاوه بر میزان مستمری است که مددجویان سال گذشته دریافت میکردند و مستمری 53 هزار تومانی برای افراد یک نفره تا 100 هزار تومانی برای خانوارهای پنج نفره، امسال نیز پا برجا خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: بنا بر این در سال 96، میزان پرداختی مستمری ما به خانوارهای یک نفره در مجموع 148 هزار تومان، خانوارهای دو نفره 250 هزار تومان، سه نفره 325 هزار تومان، چهار نفره 418 هزار تومان و پنج نفره یا بالاتر، 465 هزار تومان خواهد بود.

بندپی افزود: قرار است به احتمال زیاد از خرداد ماه، میزان مستمری افزایشی از محل سازمان هدفمندی یارانه ها، به خود دستگاههای حمایتی داده شود تا مستقیماً به حساب مددجویان واریز شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: در کنار افزایش مستمریها، برای افرادی که محدودیتهای جسمانی نیز دارند، در حال پیگیری هستیم تا حقوقی ماهانه در قانون برای آنها مصوب شود که میزان آن قطعاً بیش از 20 درصد پایه وزارت کار و تأمین اجتماعی خواهد بود. چنانچه این لایحه به تصویب مجلس برسد و اجرایی شود، میتواند بخشی از مشکلات مددجویان را برطرف کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا مستمری افزایشی از محل هدفمندی یارانه ها تنها به مستمری بگیران تعلق گرفته است نه به همه ی مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: طبق قانون، در سال نخست اجرا که سال 96 است، تنها افزایش مستمری پیشبینی شده است، اما از سال 97 میبایست به تدریج تمام مددجویانی که به هر دلیلی پشت نوبت هستند، به این طرح اضافه شوند.

محسنی بندپی در پاسخ به این سؤال که آیا معلولانی که سرپرست خانوار هستند، اعضای سالم خانواده آنها نیز مشمول تعداد اعضای خانوار برای گرفتن مستمری محسوب میشوند یا خیر؟ گفت: طبق قانون، تعداد اعضای خانواده یک فرد معلولی که خود سرپرست خانواده است، جزو افراد تحت تکفل او به شمار میروند و مستمری به آنها نیز تعلق میگیرد. اداره فناوری اطلاعات ما با سازمان هدفمندی یارانه ها در تعامل است تا اطلاعات لازم مددجویان به آنها داده شود. - برگزاری کارگاه دو روزه توانبخشی در خرداد ماه: رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای برای خرید تجهیزات توانبخشی گرانقیمت که استانها عملاً با محدودیتهای بودجه ای قادر به خرید آنها نیستند، دارید؟ گفت: در خرداد ماه، طی یک کارگاه دو روزه که با حضور مدیران بهزیستی سراسر استانهای کشور و کارشناسان صاحب نظر در این حوزه برگزار خواهد شد، در این ارتباط تصمیم خواهیم گرفت. در این سمینار تصمیم خواهیم گرفت که آیا تجهیزات گران قیمت که از فناوریهای روز بهره میبرند، به صورت متمرکز خریداری شوند یا مثل سال گذشته، به استانها واگذار شوند. البته شرکتهای دارای مجوز و تولید داخلی نیز در این ارتباط میبایست به صورت کامل شناسایی شوند و کیفیت محصولات آنها و خدمات پس از فروششان به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. - تحویل مسکن مهر خانواده های دو معلول در سال 96 و 97: رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص چرایی متوقف شدن ثبت نام خانواده های دو معلول برای دریافت مسکن مهر از شهریور ماه سال 95 گفت: طبق تفاهمنامه ای که داشتیم، سی میلیون تومان وام بلاعوض برای خانه دار شدن خانواده هایی که دو معلول دارند، اختصاص دادیم که بنیاد مستضعفان ۱۵ میلیون تومان، خیرین مسکن ساز ۵ میلیون و سازمان بهزیستی نیز ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت میکنند.

مشکلی که سال گذشته داشتیم، این بود که بار مالی ناشی از این طرح، در لایحه بودجه پیشبینی نشده بود. اما خوشبختانه، این بودجه برای سال 96 پیشبینی شده است و انشاء ا... طی سالهای 96 و 97، کلیه این واحدها که حدود 11 هزار واحد است، به خانواده های دو معلول تحویل داده خواهد شد.

* گلواژه: بجویید تا بیابید و بدانید با زحمت و تلاش چیزى را از دست نمیدهید. اسوپ

صئ........چوب الف

* چرا رمان بخوانیم؟ قسمت ششم

آثار هنری و از آن جمله متون ادبی نه تنها پیوندی عمیق با واقعیات دنیای موجود برقرار میکنند, بلکه در بسیاری موارد با نیروی شگفت انگیز خیال به کشف و خلق دنیاهایی میروند که فراتر از واقعیات جهان تجربه شده است. بیتردید یکی از رسالتها و جذابیتهای هنرهای خلاقه, آفرینش دوباره جهان است؛ بگونه ای که میتوانست یا میتواند باشد، نه لزوماً آن گونه که به واقع هست. گاه نویسنده به واسطه خلق این دنیاهای خیالی, به نوعی پیشگویی آینده میپردازد. این روایتهای پیشگویانه اغلب شکل گونه ای هشدار برای انسانهای معاصر نویسنده را پیدا میکنند. هشدارهایی به جریانهای حاکم سیاسی و به پیشرفت سریع و عنان گسیخته تکنولوژی و زندگی ماشینی و جایگزینی روز افزون ماشین به جای انسان و تسلط نهایی این ماشینها بر تمامی ابعاد زندگی انسانها. در این شماره چند نمونه از مشهورترین و جالبترین رمانهایی را که با این رویکرد نوشته شده اند خدمت دوستان اهل مطالعه معرفی میکنیم. رمان دنیای قشنگ نو را آلدوس هاکسلی نوشته و دکتر سعید حمیدیان به زیبایی ترجمه کرده است. نویسنده این داستان, با استفاده از نیروی خیال، خواننده را به سالها بعد میبرد. زمانی که ماشین به کلی بر زندگی آدمیان حاکم شده و مهمترین نهادهای اجتماعی نظیر خانواده آموزش و پرورش و... یا کلاً از میان رفته اند یا تغییر ماهیت داده اند. احساسات انسانی با ابزارهای پیچیده مدیریت و کنترل میشود و آزادی در هیچ حوزه ای حتی قابل تصور نیست و آدمها بی آنکه بدانند خود همچون ماشین به ابزاری در دست جامعه به اصطلاح پیشرفته تبدیل شده اند. جورج اورول در دو اثر ماندگار و ارزشمند خود که بارها به زبانهای مختلف و از جمله هریک چندین بار به زبان فارسی ترجمه شده اند, به نامهای قلعه حیوانات و رمان هزار و نهصد و هشتاد و چهار, بگونه ای تمثیلی و در عین حال گویا و زنده, به نقد حکومتهای مستبد سوسیالیستی و عاقبت مبارزات کمونیستی میپردازد. نکته جالب درباره آثار اورول این است که نویسنده این داستانها را در سال میانی دهه چهل میلادی نوشته، یعنی سالهایی که سوسیالیسم افراطی در اوج قدرت و شکوفایی خود به سر میبرده و شکست، آنچنانکه نویسنده پیشبینی کرده و عملاً حدود چهل پنجاه سال بعد به وقوع پیوست, در مخیله کسی نمیگنجیده است. کشور آخرینها رمانی جذاب است که به قلم پل اوستر, نویسنده امریکایی نوشته شده و آدمی را در شرایطی بسیار سخت که به دنبال جنگ و استبداد طولانی مدت ایجاد میشود تصور کرده است. شرایطی که گریز از آن ممکن نیست و امیدی هم به بهبود آن نمیشود داشت. این داستانها اگرچه بسیار باهم متفاوت هستند و به ویژه این آخری رسالتی شبیه چندتای دیگر را برای خود در نظر نگرفته, اما به لحاظ پرداختن به مسائل عمیق انسانی و بحرانهایی که بشریت آینده را تهدید میکند, در امکان کمرنگ شدن خصایل اخلاقی و, نوع دوستی, نجابت, معنای زندگی و... همگی در حد قابل تحسینی خواندنی و جذابند. ادامه دارد

صئ........فناوریهای امیدبخش

* نمونه یک عصای هوشمند خارجی

هفته گذشته در ستون حاضر، گزارشی منتشر شد که به بررسی عصایی میپرداخت که گروهی از مخترعان بوشهری آن را ابداع کرده بودند و در حال حاضر با قیمتی معادل ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش میرسد. این عصا را به طور دقیق بررسی کردیم و مستندی صوتی به مدت یک ساعت هم تهیه کرده و بر روی وبسایت ایران سپید و سایر سایتهای ویژه نابینایان قرار دادیم تا مخاطبانمان بتوانند به شناختی درست و کامل و دست اول از این وسیله خبرساز، دست یابند. در پی انتشار این گزارش، برخی از مخاطبان پیشنهاد کردند نمونه های خارجی محصولاتی از این دست را هم معرفی کنیم تا در مقام مقایسه بتوانند تفاوتهای عصای هوشمند داخلی و نمونه های عرضه شده در کشورهای دیگر را هم بشناسند. در این مطلب، اشاره ای خواهیم داشت به عصایی که یک تیم طراحی نرم افزار و سخت افزار در هندوستان تولید کرده و در حال حاضر هم در سطح جهان عرضه میشود.

«Nevon project»، نام گروهی است که این عصا را تولید و عرضه کرده است. این وسیله در واقع یک عصای معمولی است که کیتی در قسمت بالایی آن نصب شده که امکانات بخش هوشمند عصا را در اختیار قرار میدهد. این عصا میتواند موانع رو برو را به وسیله بوق یا لرزش، به اطلاع فرد نابینا برساند. البته در این وسیله هم از تکنولوژی فرا صوت یا اولترا سونیک برای تشخیص موانع استفاده شده است، اما با این تفاوت که عصای ایرانی، به محض تشخیص یک مانع -البته با تفکیک چپ، راست یا رو برو- آن را به صاحبش اعلام میکند، اما عصای Nevon، ابتدا فاصله فرد با مانع را محاسبه میکند و اگر دور باشد، از اعلام مانع صرف نظر میکند و فقط زمانی وجود مانع را گزارش میدهد که فرد به آن نزدیک شده باشد. البته میزان حساسیت عصا و اینکه از چه فاصله ای موانع را اعلام کند هم قابل تنظیم است. نکته دیگر این است که اعلام صوتی دستگاه، فقط موانع را با بوق گزارش میدهد و نه پیغامهای صوتی طولانی. بر روی این عصا همچنین به جای پخش کننده موسیقی، ابزار کاربردیتری با نام نوریاب تعبیه شده که برای نابینایانی کاربرد دارد که نمیتوانند نور را تشخیص دهند. این افراد میتوانند به کمک این وسیله از وجود نور در محیطشان مطلع شوند. از قابلیتهای دیگر این عصا، تشخیص آب در مسیر فرد نابینا است که میتواند تردد را برای این افراد بسیار تسهیل کند. میزان یا عمق آب با پخش بوق در سرعتهای مختلف به اطلاع نابینا میرسد. قابلیت دیگری که در عصا گنجانده شده یک کنترل از راه دور است که فرد میتواند از آن در مواقعی استفاده کند که نمیداند عصا را کجا گذاشته است. وقتی عصا در خانه یا هر محیط دیگری گم میشود، فرد میتواند دکمه روی کنترل را فشار دهد تا عصا شروع به زنگ زدن کند. نکته مثبت این عصا، قابلیت تنظیم میزان حساسیت عصا در مقابل موانع است. فرد میتواند مشخص کند میخواهد موانع از چه فاصله ای به او گزارش داده شود.

 

صئ........کشکول

* جدول حرف تو حرف

این جدول از 20 گروه سؤال تشکیل شده است که در هر گروه سه سؤال قرار دارد. پاسخ این سؤالات به ترتیب سه، چهار و پنج حرفی است. ویژگی این جدول در آن است که پاسخهای چهار حرفی، همان حروف پاسخهای سه حرفی را دارند و پاسخهای پنج حرفی همان  حروف پاسخهای چهار حرفی را. بعد از حل کامل این جدول، با به ترتیب چیدن حروف آخر پاسخهای پنج حرفی، رمز جدول که اثری از ارنست آرتور گاردنراست بدست میآید. سؤالات: گروه یک: (ابزار درو-از القاب مبارک امام چهارم شیعیان-کالبدها) گروه دو: (از وسایل اعدام-از عروسکهای ملی-ویژگی کاری که در اداره انجام میشود) گروه سه: (حرف نوروزی-فراموشکار-سرزمین چای بود) گروه چهار: (موجود خیالی ترسناک-سکوی شیرجه-رسانه شنیداری) گروه پنج: (گریبان لباس-عالم به احکام شرعی-حرف یا کلمه آخر بیت در شعر) گروه شش: (ضد نهی-داستان بلند-در دست راننده است) گروه هفت: (درخت مخروطی شکل-مهتر و رئیس-شادمان) گروه هشتم: (حرکت هوا-نمدفروش و نمدمال-تن و بدن) گروه نهم: (نابینا-روکش-نمای ساختمان) گروه ده: (خام را پخته میکند-در سفارتخانه کار میکند-زبان شیرین ما) گروه یازده: (ماست چکیده-شیوه و روش-ویژگی راه باریکی که فقط چهارپایان یا مردم پیاده میتوانند از آن عبور کنند) گروه دوازده: (کیش و آیین-طلبکار و وام دهنده-ایوانش عبرت انگیز است) گروه سیزده: (واحد شمارش گاو-قلم نی-هال) گروه چهارده: (خالص-خانم-دست را با آن میشویند) گروه پانزده: (دیدن از رژه-نژاد شناس-درخور و شایسته) گروه شانزده: (ذره باردار-کیسه برنج-وسیله رسم زاویه 90 درجه) گروه هفده: (قوم باستانی ایران-نانخورش-سقز فرنگی) گروه هجده: (مروارید چشم-سرامیک زینتی-گله کردن) گروه نوزده: (عضو پرواز-آشوب و فتنه-دانه سحرآمیز) گروه بیست: (بیخطر-آرامش و اطمینان-نظم و ترتیب). شما فرصت دارید جواب را تا چهارشنبه هفته جاری با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: نعلش افتاده، لنگ میزند. برنده این هفته جدول خانم افسر حلاج از تهران است.

* جدی نگیرید: وقتی که آدم قراره شب برگرده به رختخوابش، اصلاً چه کاریه که صبح ازش بیاد بیرون؟ چرا اینقدر کار بیهوده میکنیم ما؟ - من هر جا برم خواستگاری، لیست اموال کاندیداها رو با خودم میبرم میگم اینا اینه وضعیتشون، از من چه توقعی دارید؟ - عشق باید دوطرفه باشه، ولی متأسفانه ته دیگ ماکارونی اصن نمیدونه عشق چی هست. - به این فکر کنین که اول مهر متولدین ۱۳۷۸ میرن دانشگاه و یک دقیقه سکوت کنین.

* حرفهای تکان دهنده: الزاماً افراد با استعداد، با انبوهی از ایده های ناب بهترینها نیستند. بهترینها کسانی هستند که حتی اگر فقط یک ایده دارند، رسیدن به آن را دنبال میکنند. ماری کی اش - زمانی که شما شروع به نوآوری میکنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند. لری الیسون

- پیدا کردن یک دوست در یک تجارت خیلی بهتر از پایه گذاری یک تجارت بر اساس یک رابطه دوستانه است. جان دی راکفلر

* دانستنی هایی درباره آسیا، کهنترین قاره جهان: آسیا بزرگترین و پر جمعیت ترین قاره زمین است و در عین حال بزرگترین و پر شمارترین کشورهای دنیا نیز در این قاره واقع شده اند. در ادامه با ۱۳ دانستنی درباره این قاره با ما همراه باشید. ۱. آسیا با داشتن ۴ میلیارد نفر جمعیت و در برداشتن ۳۰ درصد از مساحت کل زمین، بزرگترین و پر جمعیت ترین قاره زمین است.     ۲. ریشه ۵ مذهب بزرگ دنیا، یعنی مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، دین چینی و بودائیسم همه در آسیا است. ۳. ۹۰ درصد از کل برنجهای جهان در آسیا مصرف میشود. ۴. حدود ۵۰ درصد از آسیاییها به دلیل نداشتن یک آنزیم کبدی که مسئول گوارش الکل است، با هضم و متابولیسم الکل مشکل دارند. ۵. مغز میمون به عنوان یک خوراک لذیذ در قسمتهایی از چین، آسیای جنوبی و آفریقا خورده میشود. ۶. ثروتمندترین مرد آسیایی که sir Ka shing li نام دارد، در ۱۵ سالگی از مدرسه اخراج شد. ۷. نپال اولین کشور آسیایی است که ازدواج همجنسگراها را قانونی اعلام کرد و اعدام را از مجازاتهای قانونیش حذف کرد. ۸. تخمین زده میشود که چنگیز خان حدود ۴۰ میلیون نفر را در سراسر آسیا و اروپا به قتل رسانده است. ۹. بعضی از مردم در آسیا و آفریقا برای بدست آوردن آب مجبورند ۶ کیلومتر پیاده روی کنند. ۱۰. سوسکها بصورت سرخ شده در چین، تایلند و دیگر کشورهای آسیایی سرو میشوند. ۱۱. در سال ۲۰۱۰، آسیا حدود ۳.۳ میلیون میلیونر داشت که این رقم کمی پایینتر از آمریکا با ۳ و ۴ میلیون میلیونر بود. ۱۲. آتشنشانان در دبی برای مقابله با آتش در ساختمانهای بلند از جت پک استفاده میکنند. ۱۳. در حدود یک قرن پیش در آسیا حدود ۱۰۰ هزار ببر وجود داشت، اما امروزه به دلیل شکار، این تعداد فقط به ۳ هزار و ۲۰۰ ببر رسیده است.

* جملات فارسی در انگلیسی:

1. I'm not the same guy،

من دیگه اون آدم قبلی نیستم 2. Long story short، خلاصه اش کنم (بگذار خلاصه بهت بگویم.) 3. I am your humble، کوچیک شما هستم 4. Zip it up، ساکت باش 5. Wet blanket، ضد حال 6. Do your best، تمام تلاشت رو بکن 7. Stop nagging، نق نزن

* لطف شاعرانه: هیچ میدانی چرا چون موج، در گریز از خویشتن پیوسته میکاهم؟ زان که بر این پرده تاریک، این خاموشی نزدیک، آنچه میخواهم نمیبینم، وآنچه میبینم نمیخواهم. شفیعی کدکنی

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1- کمیجان-ناروا 2- استماع-عمارت 3- اردبیل-لتیان 4- قزلباش-شراکت 5- پا برجا-اهرام 6- فیلسوف-فکاهت 7- مناجات-تهران 8- باتقوا-اژدها9- شاهرود-دوجین 10- دلشوره-هواکش 11- احتمال-لجاجت 12- بیستون-نزاکت 13- دیالوگ-گمنام 14- زادبوم-معرکه 15- فانتزی-یکسان 16- احتراز-زیرآش 17- اردوان-ناسوت 18- شهرزاد-دماپا.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *