شناسه خبر: 11271 منتشر شده در مورخ: 1396/2/28 ساعت: 10:31 گروه: اجتماعی  
نقشه راه برای یک سیاحت ایمن
گفت و گو با مانی رضوی زاده، طراح سایت بانک اطلاعات مناسب سازی

نقشه راه برای یک سیاحت ایمن

مکالمه اول: الو سلام، خوبی، چه خبر، خیلی وقته ندیدمت چکاره ای امروز بریم بیرون یه چرخی بزنیم و با بچه ها دورهم باشیم. یه رستوران خوب پیدا کن که ناهار با هم باشیم، آدرس رو برام پیامک کن باشه می بینمت خداحافظ. مکالمه دوم: وای چقدر چاله چوله داره این خیابان ای کاش یه راه مناسب تر رو انتخاب می کردم. الو سلام آره دارم میام نزدیک رستورانم راستش به یه بن بست خوردم نه از این میله ها که تو پیاده رو نصب می کنن که موتور سوار رد نشه حالا منم نمی تونم عبور کنم. باید دور بزنم یه کم راهم دور میشه ولی خودم رو می رسونم. مکالمه سوم: الو دوباره سلام نه رسیدم جلوی در رستوران اما نمی تونم بیام تو، پله هاش زیاده محل عبور مناسب هم نداره بچه ها دیگه خیلی دیر شده من دیر رسیدم میرم خونه بعداً سرفرصت یه جای بهتر قرار می ذاریم. نه نیازی نیست نمی خواد بیایید کمک من بر می گردم.

به گزارش ایران سپید شایدبرایتان این سؤال پیش آمده که چرا این فرد نتوانست به داخل رستوران برای دورهمی دوستانه برسد؛ بسیاری از خیابان‌ها، پارک‌ها، رستوران‌ها و.... هستند که برای عبور افراد‌ دارای معلولیت مناسب‌سازی نشدند،اگر در کنار پله‌های رستوران رمپ مناسب هم نصب می‌کردند این فرد معلول ضایعه نخاعی می‌توانست با ویلچر به داخل رستوران رفته و از دورهمی با دوستانش لذت ببرد.

براستی چند تا از رستوران‌ها، پارک‌ها و خیابان‌های شهرمان برای عبور معلولان مناسب است؟ آیا این امکان وجود دارد تا معلولان بتوانند به اطلاعات مکان‌های دسترس پذیر دست یابند؟
برای پاسخ به این سؤال‌ها با مانی رضوی‌زاده طراح طرح بانک اطلاعات مناسب‌سازی «بام» به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی در ابتدا از چرایی طراحی این وب سایت می‌گوید: «من معلول ضایعه نخاعی هستم و برای تردد از ویلچر استفاده می‌کنم. معلولیتم باعث به وجود آمدن این نیاز شد چرا که برای رفتن به یک رستوران با مشکل روبه رو بودم و برای گردش و تفریح مشکل داشتم زیرا هیچ اطلاعی از مکان‌های مناسب‌سازی شده برای من معلول وجود نداشت.
این نیاز باعث شد جرقه‌ای در ذهنم برای طراحی وب سایتی که اطلاعات مکان‌های دسترس پذیر درآن قرار داشته باشد ایجاد شود آن را با چند نفر از دوستانم در انجمن «باور» مطرح کردم خانم مهندس تنهایی و آقای سلیمانی برای عملیاتی شدن این طرح یاری‌ام کردند. بتدریج افراد دیگری همچون آقای سهیل معینی مدیر انجمن باور برای تکمیل شدن این ایده به گروه ما پیوستند تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

ما معلولان برای رفتن به پارک، رستوران، بانک، پاساژهای خرید، هتل‌ها و میهمان پذیرها نیاز به شرایط مناسب از لحاظ تردد داریم ولی نمی‌دانیم کدام مرکز خرید مناسب‌سازی شده است، درکدام هتل اقامت کنیم یا کدام بانک برای ما دسترس پذیر است؛ اینها نیازهای روزمره هر شهروند است که ما برای داشتن آن با مشکل رو به رو هستیم اما با داشتن اطلاعات مناسب و به روزمی توانیم همچون دیگر شهروندان دغدغه حضور در شهر را نداشته باشیم.
این نیازها باعث شد  با جمعی از دوستان در مورد ایجاد فهرستی با دسته‌بندی مشخص تبادل نظر کنیم و با فکر و تحقیق وهمچنین بررسی تجربه‌های خارجی ایده‌ای نو درکشور پیاده کنیم.
با کمی جست و جو دریافتیم در ایران برای این موضوع هیچ کاری صورت نگرفته که این امر باعث شد تحقیقات علمی دقیق تری برای جمع‌آوری اطلاعات از مکان‌های مناسب‌سازی شده انجام دهیم.
 به این صورت که اگر اماکنی را به‌عنوان مکان دسترس پذیر  به معلولان معرفی کردیم حتماً یکسری ضوابط را در آن مورد توجه قرار داده باشیم تا حداقل استانداردها مناسب‌سازی شده در آن رعایت شده باشد.»
رضوی‌زاده ادامه می‌دهد: «برای بازدید ازنقاط مختلف و مشاهده عینی از مناسب‌سازی اماکن مختلف تیم‌های بارزسی را تشکیل دادیم. همچنین چک لیست‌هایی را بر اساس ضوابط بر گرفته شده از شورای عالی معماری و شهر‌سازی تهیه کردیم تا تیم‌های بارزسی براساس این ضوابط به مکان‌ها مورد نظر امتیاز دهند که  این امتیازها به سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم می‌شوند.
بعد ازجمع‌آوری این اطلاعات و دسته بعدی آن وب سایتی را با نام www.monasebsazi.com راه‌اندازی کردیم و بعد از آن هم اپلیکیشنی با نام« بام» را راه‌اندازی کردیم.

سعی کردیم در وب سایت اماکن مناسب‌سازی شده را روی نقشه مشخص کنیم به‌عنوان مثال فرد‌دارای معلولیت جسمی - حرکتی برای رفتن به رستوران با ورود به سایت نزدیک‌ترین رستوران مناسب‌سازی شده را در نقشه جست‌و‌جو می‌کند و رستوران‌هایی که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کرده باشند برایشان در سایت مشخص می‌شود و می‌توانند یکی از آن مکان‌ها را انتخاب کنند.»
بامی برای همه شهرها
مانی رضوی زاده با اشاره به مراحل بعدی در مشخص کردن نقاط مختلف تهران درسایت مناسب‌سازی می‌گوید: «برای بررسی نقاط مختلف کشور ما از تهران شروع کردیم و تیم بازرسی ما به 800 نقطه از تهران سرکشی کردند. مکان‌هایی را که  برای معلولان  قابل دسترس هستند در نقشه مشخص کردیم؛برای آنکه بتوانیم نقاط مناسب‌سازی شده اکثر شهرها بویژه شهرهای زیارتی و توریستی را در نقشه سایت مشخص کنیم نیاز به همکاری بیشتر از سوی داوطلبان مردمی داشتیم به همین جهت در سایت قسمتی را طراحی کردیم تا مردم بتوانند مکان‌های مناسب‌سازی شده را به ما معرفی کنند و با توجه به امتیازها و نظردهی‌ شهروندان این نقاط در نقشه روی سایت ثبت می‌شوند.
مردم از شهرهایی مثل کرج، کیش، تبریز، مشهد، کرمان، کرمانشاه وهمچنین گرگان پیام‌هایی برای ما ارسال کردند. تلاش ما بر آن است که این سایت و اپلیکیشن فقط برای تهران نباشد بلکه همه شهرهای ایران را پوشش دهد.

ین فعال حوزه معلولان در خصوص مناسب‌سازی سایت و اپلیکیشن برای نابینایان بیان می‌کند:« وب سایت برای افراد دارای مشکل بینایی قابل دسترس است اما اپلیکیشن هنوز برای نابینایان قابل استفاده نیست و این جزو اولویت‌های ماست که در آینده نزدیک این نقطه ضعف را هم در اپلیکیشن «بام» رفع کنیم.جذب مردم برای همکاری یکی از اهداف ماست و سعی کرده ایم کار را به صورت علمی و تخصصی ادامه دهیم و همچنین تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های مناسب‌سازی اصولی را در سایت قرار دادیم تا افرادی که می‌خواهند اطلاعاتی را در زمینه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری داشته باشند با مراجعه به وب سایت بام این اطلاعات  را دریافت کنند. ما دراین طرح از ایده‌های نو و کارآمد استقبال می‌کنیم و هر شخصی که دستاورد، مقاله یا... دراین زمینه دارد می‌تواند روی همکاری گروه ما درانجمن باور حساب کند.»
رضوی‌زاده با اشاره به فراخوان نوروزی برای جذب همکاری مردم می‌گوید: «نوروز امسال فراخوانی را در سایت منتشر کردیم تا شهروندان بتوانند از طریق ایمیل به صورت داوطلبانه مکان‌های مناسب‌سازی شده شهرشان را به ما اطلاع دهند البته افراد باید این دسترس‌پذیری را مطابق اصولی که به آنها معرفی می‌کنیم بررسی کرده و به ما گزارش دهند.
نتیجه این فراخوان نقاط مناسب‌سازی شده شهرهایی همچون تبریز، شیراز و کرمانشاه است که این مکان ها را در سایت مشخص کردیم. همچنین تلاش کرده ایم با برقراری ارتباط با NGOها و افرادی که در ستادهای مناسب‌سازی فعالیت می‌کند نقاط مناسب‌سازی شده را در سراسر کشور یافته و روی وب سایت مشخص کنیم.
این وب سایت مردمی است و صاحبان رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها فروشگاه‌ها یا... که اصول مناسب‌سازی را درساخت بناهای خود رعایت کردند می‌توانند آدرس رستوران یا هتل خود را به ما اعلام کرده و ما در سایت برای استفاده افراد دارای معلولیت معرفی کنیم. این کار هم می تواند به جذب مشتری بیشتر برای کسب و کارشان کمک کند هم می‌تواند باعث تشویق دیگر هم صنفی هایشان شود تا آنها نیز محیط‌های کاریشان را مناسب‌سازی کنند.وب سایت مناسب‌سازی متعلق به فرد خاص یا NGO خاص نیست بلکه از نتایج آن همه افراد می‌توانند بهره‌مند شوند.»د

دولت حامی ماست

مانی رضوی‌زاده در پایان صحبت‌هایش با بیان آنکه طرح مناسب‌سازی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی حمایت می‌شود بیان می‌کند:«در همایش ملی مناسب‌سازی که در سال 95 برگزار شد مقاله‌ای در خصوص این موضوع ارائه کردم که توانست نظر مسئولان را نسبت به این طرح جذب کند.
آغاز این طرح از طریق بودجه حمایتی بود که از سوی وزارت رفاه به انجمن باور اختصاص پیدا کرد و در مراحل بعد هم از حامیان بخش خصوصی برای ادامه کار استفاده کردیم ؛لوگو و آرم‌های حامیان ما در بخش خصوصی در سایت مناسب‌سازی درج شده است.
تیم بزرگی هم در بخش بازدید وهم در بخش فنی با ما همکاری کردند تا طرح بانک اطلاعات مناسب‌سازی به این مرحله برسد.»

محدثه جعفری

 

 

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *