شناسه خبر: 11243 منتشر شده در مورخ: 1396/2/23 ساعت: 11:54 گروه: اجتماعی  
آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از معلولان

آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از معلولان را اعلام کرد و گفت: قرار شده ایده‌آلی به این لایحه نگاه نشود و براساس تصمیم شورای نگهبان، مجبوریم به لایحه اولی دولت برگردیم.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی‌نژاد در رابطه با آخرین وضعیت قانون جامع حمایت از معلولان گفت: این قانون پس از برگشت در فروردین سال گذشته در شورای نگهبان برای مصوبات آن کار شد اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

وی ادامه داد: ما از شهریور سال 94  کارمان به عنوان نقش دولت به اتمام رسید و فقط وظیفه‌ای به جز مشاوره نداشته‌ایم اما با احساس مسئولیتی که شد و با توجه به علاقه سریع مجلس نهم برای تصویب این قانون از اختیارات اصل 85 قانون استفاده شد که به طور آزمایشی وظیفه تصویب آن را به یک کمیسیون واگذار کردند.

نحوی‌نژاد ادامه داد: اما شورای نگهبان به این اقدام مجلس ایراد گرفت و دلیل آن این بود که نیازی به این همه عجله در تصویب قانون نبوده است و با دو ایراد دیگر این لایحه را برگشت زدند در نتیجه بین مجلس و دولت دست به دست شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در این میان مجلس دهم نیز شکل گرفت و تا شکل‌گیری و روند آن معطلی در تصویب این لایحه پیش آمد و قرار شد ایرادات شورای نگهبان رفع شود.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که نباید ایده‌آلی به این لایحه نگاه شود و برای اینکه اجرای آن را داشته باشیم شورای نگهبان تصمیم گرفته به لایحه اولی دولت برگردیم. چرا که شورای نگهبان معتقد است هر کاری که می‌خواهید مصوب شود باید پشتوانه مالی داشته باشد.

نحوی‌نژاد افزود: ما هم بر این نظر معتقدیم اگر قانون ایده‌ال باشد اما اجرا نشود فایده‌ای ندارد. 

ترمیم مستمری معلولان با حذف یارانه دهک ثروتمندان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در رابطه با افزایش مستمری معلولان با حذف یارانه ثروتمندان، گفت: در قانون برنامه ششم و قانون بودجه 96 مقرر شد که بخشی از یارانه درآمدی دهک‌های ثروتمندان حذف شود و به نفع ترمیم مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی واریز شود.این اقدامات از 26 فروردین ماه امسال با واریز اولین یارانه داده شد.

وی گفت:‌بنابر این مستمری یارانه معلولان با ترمیم انجام شده واریز شد به طوریکه مستمری خانوار یک نفره که 53 هزار تومان بود با ترمیم انجام شده به 95 هزار تومان و همراه با یارانه معمولی به 148 هزار تومان افزایش یافت. همین طور خانوارهای 2 نفره، 3 نفره و تا 5 نفره افزایش یافته و خانوارهای 5 نفره به بالا که مستمری‌شان 100 هزار تومان بود، با واریز یارانه 365 هزار تومانی اکنون 465 هزار تومان دریافت می‌کنند.

گام عجیب دولت در حمایت از حداقل‌بگیرها

نحوی‌نژاد گفت:‌همچنین وزارت رفاه اعلام کرده دریافتی مددجویان باید متوسط 20 درصد دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد بنابر این افرادی که بر این مبنا حقوق ندارند و تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی نیستند اما احساسشان بر این است که درآمدشان از این میزان کمتر است، بیایند و ثبت‌نام کنند تا مستمری به آنها هم داده شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت:‌این 20 درصد معادل 200هزار تومان است بنابر این خانواده‌هایی که ثابت کنند درآمدشان از 200هزار تومان کمتر است می‌توانند به وزارت رفاه برای دریافت مستمری مراجعه کنند.

وی در مورد اینکه آیا خانوارهایی با این سقف درآمدی وجود دارند، گفت: بله، هستند افرادی که در مناطق دورافتاده بوده یا شغلی ندارند و ممکن است افرادی باشند که از چشم نهادهای حمایتی دور افتاده باشند بنابر این  اقدام فرصت خوبی است که به این حداقل‌بگیرها کمک شود تا دچار مشکل شدید نشوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *