شناسه خبر: 11173 منتشر شده در مورخ: 1396/2/6 ساعت: 12:12 گروه: اجتماعی  
رشد69 درصدی تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور

رشد69 درصدی تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حوزه تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه از 85 جلد به 144 جلد رسیده ایم که رشدی بیش از 69 درصد را نشان می دهد

به گزارش ایران سپید به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  مجید قدمی در آیین تقدیر از دانش آموزان و فرهنگیان منتخب در مسابقات کشوری مدارس استثنایی گفت:سازمان آموزش و پرورش استثنایی با هدف حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنان اقدامات گوناگونی در جهت آموزش، پرورش و توانبخشی این عزیزان را برنامه ریزی و به اجرا می گذارد.

وی در تشریح عملکرد این سازمان گفت: در بحث اعتبار سرویس ایاب و ذهاب عملکرد سازمان در سال تحصیلی 92-91 صفر بوده در حالی که این عملکرد در سال تحصیلی جاری به 235 میلیارد ریال رسیده است همچنین در هزینه های خدمات حمایتی نیز طی این زمان- از صفر ریال به مبلغ 70 میلیارد ریال رسیده است .

وی افزود: در حوزه تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز از 85 جلد به 144 جلد رسیده ایم که رشدی بیش از 69 درصد را نشان می دهد

وی همچنین گفت: در توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری هم از 296 مرکز در سال تحصیلی 92-91  به 432 مرکز در سال تحصیلی جاری معادل 9/45 درصد رشد داشته ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به برگزاری جشنواره های الگوی برتر یاددهی و یادگیری با رویکرد درس پژوهی نیز گفت: تعداد آثار طی 4 سال گذشته از رقم 296 اثر به 451 اثر رسیده است که که حاکی از رشد 36/52 درصدی دارد همچنین در اجرای طرح های خدمات حمایتی از دانش آموزان با نیازهای ویژه این رقم از صفر به 5574 نوع خدمت رسیده است .

وی افزود به عنوان یک مقام دولتی احساس می کنم که باید عنوان شود در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی چه اتفاقاتی افتاده و در حال رخ دادن می باشد  و کدامیک از اهداف و برنامه ها محقق شده و در کجا قرار گرفته ایم.

قدمی با اشاره به وضیتی که در سالهای گذشته ایجاد شده بود گفت: آنچه که انجام شده و موفقیت هایی که کسب شده در شرایطی بوده که در آمد های نفتی دولت از بشکه ای 120 دلار به 30 دلار رسیده و طبیعتا بایستی وقتی انتظارات را در نظر می گیریم به همین شکل و با توجه به این نکته باشد و ببینیم که چه اقداماتی و در چه شرایطی صورت گرفته است و چه منابع و اختیاراتی در اختیار مسئولین بوده و سپس ارزیابی کنیم و نمره دهیم به عملکردمان و آنچه که اتفاق افتاده در این حوزه مشق همه همکارانمان در حوزه آموزش و پرورش استثنایی است .

وی گفت با توجه به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک سازمان تخصصی است طبیعتا در یک  سازمان تخصصی نیز بایستی تیمی  تخصصی و کارشناسانی اهل فن و نظر حضور داشته باشند تا  سازمان بتواند برای پیشبرد اهداف و فعالیتهای خود در بخش های مختلف برنامه ریزی های مناسبی داشته باشد ، بنا بر این تاکید ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در این زمینه بوده است.

قدمی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: متاسفانه در گذشته بسیاری از بخش های این سازمان تعطیل و یا  با کاهش پست های سازمانی روبرو شده بودند که سعی کرده ایم  با وارد کردن نیرو های متخصص به این حوزه ها مشکلات را رفع نموده و کار را شروع کنیم

وی با بیان اینکه طی 4 سال گذشته پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی از 109 هزار نفر به 127 هزار نفر رسیده است گفت: با توجه به کمبود منابع مجبور به اولویت بندی فعالیت هایمان شده ایم  به نحوی که در زمینه پوشش تحصیلی شاهد 16 درصد افزایش دانش آموزان بوده ایم همچنین تعداد مدارس را توسعه داده ایم و نیروی انسانی متخصص جذب نمودیم ، سنجش را توسعه داده و توانستیم افزایش قابل ملاحضه ای داشته باشیم .

وی تاکید نمود : رویکردوزارت آموزش وپرورش آموزش تلفیقی است که یک شاخص جهانی می باشد ؛ رویکردی جهانی که معتقد است از هرگونه جدا سازی بایستی پرهیز شود و مدرسه استثنایی آخرین تصمیم باید باشد.

قدمی افزود: بایستی تا آنجا که می توانیم نظام آموزشی را منعطف کنیم و معلمان عادی را آموزش دهیم ، قوانین و مقررات را تعدیل کنیم ، فضای آموزشی را مناسب سازی کنیم تا بچه ها در این محیط به تحصیل بپردازند و دلیل آن این است که آموزش و پرورش دیگر خواندن و نوشتن و حساب کردن نیست بلکه آماده سازی فرد برای زندگی است ، لذا وقتی دانش آموزی را در یک مدرسه خاص آموزش دهیم نیازمند شهر خاص هم برای زندگی او هستیم که چنین چیزی ممکن نیست

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و مدرسه نمایی از جامعه است و مبانی نظری آموزش تلفیقی است. گفت: معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است ، با این دیدگاه سعی نموده ایم تا حد امکان دانش آموزان را به سمت تحصیل در فضای آموزش و پرورش عادی سوق دهیم و با شاخص های جهانی همسو شویم و کار را به پیش برده ایم ، البته مشکلاتی هم وجود دارد در این خصوص ازجمله اینکه باید معلمان عادی هم آموزش ببینند

وی با مثبت ارزیابی نمودن جایگاه آموزش و پرورش استثنایی استان فارس در این مسابقات گفت: امسال سومین سالی است که این دوره  از مسابقات به این شکل  در حال برگزاری است و در طول تابستان و پس از ماه مبارک رمضان  نیز شاهد برگزاری دوره جدید با حضور دانش آموزان سراسر کشور و همکاران عزیزمان در استانهای مختلف هستیم که در گروه های مختلف تحت پوشش قرار می گیرند.

قدمی گفت: در زمینه مسابقات و مراحل بالاتر و بین المللی نیز با همکاری کمیته ملی پارا المپیک کشور فضایی ایجاد نموده ایم که این مسابقات هنگامی که برگزار می شود همزمان نیز استعدادیابی از بین دانش آموزان صورت پذیرد و بهترین ها برای شرکت در مسابقات داخلی و خارجی شناسایی و معرفی شوند.

وی یادآور شد: به طور طبیعی بین 14 الی 15 سالی که دانش آموزان در کنار ما هستند با استعدادیابی که صورت می پذیرد فکر می کنم که زمینه های رشد و توانمند سازی هرچه بیشتر این دانش آموزان فراهم می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *