شناسه خبر: 11162 منتشر شده در مورخ: 1396/2/4 ساعت: 08:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

روزنامه دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

برای اطلاع از خبرهای حوزه نابینایان و معلولان به کانال تلگرام روزنامه ایران سپید به آدرس iransepid@ مراجعه کنید.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

26 رجب 1438

24 آپریل 2017

سال بیست و یکم شماره 5551

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

حضور ۲۳ کشور در رقابتهای قرآنی نابینایان با رویکرد «کاهش آسیبهای اجتماعی» 2

احتمال کناره گیری رئیسی 4

مصرف سالانه یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی در جهان 6

کمخونی چیست و چگونه ایجاد میشود؟ 7

دعوت از ۱۳ جودوکار به اردوی تیم ملی نابینایان 11

ارزش مرکز رودکی به اندازه ارزش قانون جامع حمایت از معلولان است 13

افشای راز قتلهای سریالی 7 زن در گیلان

اطلاعرسانی

 

صئ........ویژه

* حضور ۲۳ کشور در رقابتهای قرآنی نابینایان با رویکرد «کاهش آسیبهای اجتماعی»

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه امسال در دومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه نابینایان جهان اسلام، تعداد شرکت کنندگان به ۲۳ کشور افزایش یافته است، گفت: یکی از رویکردهای مسابقات امسال «کاهش آسیبهای اجتماعی» است. بندپی درباره رقابتهای قرآنی نابینایان در دومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه نابینایان جهان اسلام اظهار کرد: سال گذشته مسابقات تنها در رشته حفظ برگزار شد که از 18 کشور شرکت کننده حضور داشتند؛ امسال علاوه بر رشته حفظ، در قرائت نیز شاهد حضور شرکت کننده هستیم. وی   تصریح کرد: نداشتن بینایی باعث نشده تا این افراد از توسعه و شناخت مفاهیم قرآن کریم خودشان را بی بهره کنند؛ امیدوارم بتوانیم شرایط را فراهم کنیم تا همه جامعه هدف بهزیستی کشور و همه افرادی که در همه کشورهای مسلمان جهان وجود دارند و دچار محدودیت هستند، بدانند این توانمندی را خداوند به آنها داده است که میتوانند از این کتاب ارزشمند بهره مند شوند. محسنی بندپی با اشاره به اینکه به نمایندگان کشورمان در این مسابقات برای کسب رتبه برتر امیدوار هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم همه مردم ما، خود را از مفاهیم قرآنی بهره مند کنند و آن را در زندگی کاری و خانوادگی و اجتماعی خود جاری کنند؛ یکی از رویکردهای مسابقات امسال «کاهش آسیبهای اجتماعی» است که میتوانیم در این زمینه بیشترین بهره مندی را داشته باشیم. وی افزود: ما متوجه شدیم استعدادهای ما تنها در رشته حفظ نیست و میتوانیم در رشته قرائت هم شرکت کننده داشته باشیم، امیدواریم سالهای آینده در پژوهشهای قرآنی هم شرکت کننده داشته باشیم؛ ما سال قبل با انجمن نابینایان کشور چاپ قرآن بریل را به صورت پیشرفته طراحی کردیم که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است؛ زمانی که این توانمندی دیده شد، امسال قرائت را نیز اضافه کردیم.

صئ........همراه با انتخابات

* احتمال کناره گیری رئیسی

اسد ا... بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی: این احتمال وجود دارد که ابراهیم رئیسی به نفع مصطفی میرسلیم کناره گیری کند.

* احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی: صدا و سیما بدون تعارف از اصولگرایان حمایت میکند...

* سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد: در انتخابات نه لیست دارم و نه کاندیدا... از روزی که امام جمعه شدم، جریان خاصی را حمایت نکردم.

* غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس، از سوء  استفاده از مقدسات مردم برای تبلیغات انتخاباتی انتقاد و تأکید کرد: امیدوارم از برخی ابزارها که مقدس است استفاده تبلیغاتی نشود؛ از غذای حضرت گرفته تا نان حضرت، آرد حضرت و سایر مسائلی که متأسفانه وجود دارد.

* رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کلهر در نامه ای اعلام کرد که او از نامزدی کناره گیری نکرده و خواستار تجدید نظر در احراز صلاحیت این نامزد داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شد.

* کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: بعید میدانم جز این ۶ نفر معرفی شده، فرد دیگری مانند سال ۸۴ با استفاده از حکم حکومتی تأیید صلاحیت شود.

* روزنامه شرق نوشت: قالیباف برای فعالیتهای تبلیغاتی برگ مرخصی پرنمی کند، برایش هم برگه پر میکنند، امضا نمیکند! در حالی که طبق قانون، درخواست مرخصیهای محمدباقر قالیباف باید در صحن علنی شورای شهر طرح و تعیین جانشینش هم به تصویب برسد، بعد از آن او اجازه استفاده از مرخصی را دارد؛ رخدادی که تا این لحظه درباره نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ٩٦، رعایت نشده است.

* محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه دکتر روحانی نامزد اصلی اصلاحطلبان در انتخابات است، گفت: با انسجام ما رأی روحانی بیشتر از دوره قبل خواهد بود.

صئ........اقتصادی

* مصرف سالانه یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی در جهان

سروش، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه 500 میلیارد تا یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی در جهان مصرف میشود. وی افزود: روزانه در جهان 3.5 تا 4 میلیون تُن پسماند تولید میشود، سالانه 7.3 دهم میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین میرود، سالانه یک میلیارد تُن کربن وارد جو میشود.

* فراخوان بانک ملی برای تکمیل اطلاعات مشتریان: بانک ملی اعلام کرد: ارائه خدمات به مشتریانی که اطلاعات شناسنامه ای آنها ناقص باشد، از 15 اردیبهشت امکانپذیر نخواهد بود. مشتریانی که دارای کد ملی نامعتبر و اطلاعات شناسنامه ای ناقص باشند، باید حد اکثر تا 15 اردیبهشت با مراجعه به هر یک از شعب بانک ملی ایران و ارائه مدارک، از صحت اطلاعات خویش مطمئن شوند و در صورت نقص، برای تکمیل اطلاعات در بانک اقدام کنند.

 

صئ........آموزشی

* کم خونی چیست و چگونه ایجاد میشود؟

کم خونی وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبولهای قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلولها دچار اختلال میشود. از علل ایجاد کننده کم خونی میتوان به کمبودهای تغذیه ای، خونریزی، ناهنجاریهای ژنتیکی، بیماریهای مزمن و مسمومیتهای دارویی اشاره کرد. کم خونی تغذیه ای در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد میشود. مهمترین مواد غذایی در خون سازی که کمبود آن در خون موجب بروز کم خونی میشود عبارتند از: آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک. از بین اینها، کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین نوع کم خونی تغذیه ای است. کم خونی ناشی از فقر آهن: فقر آهن یکی از شایعترین اختلالات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه و مهمترین نوع کم خونی تغذیه ای در کودکان و زنان در سنین باروری است  که با ایجاد گلبولهای قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص میشود. میزان نیاز آهن بر اساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است؛ مثلاً زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافتها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم خونی قرار دارند؛ در شیرخواران -در صورت سلامت مادر- میزان آهن موجود در شیر مادر برای 4-6 ماه اول زندگی کافی است، ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد میشوند، ذخایر آهن کم بوده و باید بعد از 3 ماهگی آهن اضافی بصورت قطره خوراکی به کودک خورانده شود. دلایل گوناگونی برای فقر آهن وجود دارد که از جمله میتوان به علل زیر اشاره کرد.-دریافت ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده که در آن آهن کمی وجود دارد، مانند بعضی از رژیمهای گیاهخواری. - جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات داروئی؛ داروهایی مثل کلستیرامین، سایمتیدین، پانکراتین، رانیتیدین، تتراسایکلین. - افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی. -خونریزی زیاد در دوران عادت ماهانه، در اثر جراحات و ناشی از هموروئید، بیماریهای بدخیم یا انگلها. کمبود آهن در مردان بزرگسال معمولاً در اثر از دست دادن خون است. علائم کم خونی ناشی از فقر آهن عبارتند از 1- رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم 2- خستگی زودرس 3- بیحوصلگی

4- سرگیجه و سردرد 5- خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا 6 - حالت تهوع 7- در کمخونیهای شدید، گود شدن روی ناخن. اما درمان کم خونی ناشی از فقر آهن: برای درمان کم خونی چند روش وجود دارد: بهترین و کم خطرترین راه استفاده از مکملهای خوراکی است. درمان با نمکهای آهن، چون فرو سولفات خوراکی، کاملاً مؤثر بوده و به شکل قرص، کپسول یا شربت است که مصرف آنها باید تا چند ماه ادامه یابد. نکاتی در مورد قرص آهن و طریقه مصرف آن: فراورده های خوراکی آهن را بهتر است با معده خالی مصرف نمایید. اما برای کاهش عوارض گوارشی در صورت نیاز میتوان دارو را همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کرد .* دارو را باید حداقل یک ساعت قبل از خواب و همرا مقادیر مناسبی آب مصرف کرد .* دارو را در ظروف در بسته و مقاوم به رطوبت و درجه حرارت C30-15 نگهداری نمائید. در صورت تغییر رنگ قرصها باید از مصرف آنها خودداری شود. * در صورت فراموش نمودن یک دوز از دارو، آن را حد اکثر تا 12 ساعت پس از زمان اصلی مصرف نمائید؛ در غیر این صورت باید از مصرف آن صرفنظر نموده و برنامه معمول مصرف دارو را دنبال کنید. همچنین باید از دو برابر کردن دوزهای دارو پرهیز نمایید. * بدنبال مصرف دارو رنگ مدفوع سبز یا تیره میشود و ضرری متوجه فرد نیست. * رژیم غذایی غنی از آهن (سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک شده، غلات، نخود، باقلای خشک شده) باید در حین مصرف دارو رعایت شود.  

 

صئ........ورزشی

* دعوت از ۱۳ جودوکار به اردوی تیم ملی نابینایان

پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان ایران به منظور اعزام به مسابقات کشورهای اسلامی در آذربایجان و آماده سازی برای مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان، از 8 اردیبهشت در استادیوم آزادی آغاز میشود و تا 21 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. بر این اساس، محمدرضا یوسفزاده، سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان نفرات زیر را به اردوی آماده سازی این تیم دعوت کرده است: سعید رحمتی (خراسان رضوی)، محمدعلی شنانی (خوزستان)، امید نوری جعفری (خوزستان)، میثم بنیطبا (اصفهان)، سید مهدی رضوانی (خراسان رضوی)، فرید عساکره (خوزستان)، محمدرضا مختاری (فارس)، اسماعیل سنجری (گلستان)، مهدی برجلو (تهران)، محمدرضا خیر ا... زاده (مازندران)، احسان موسینژاد (مازندران)، حسین دارابی (لرستان) و هادی گهرگزی (کرمان)،

امیرعباس انوری به عنوان مربی با سرپرستی علیرضا امینی تیم را هدایت میکنند.

* آغاز دومین مرحله اردوی تیم ملی گلبال آقایان در تهران: دومین مرحله از اردوی آمادگی تیم ملی گلبال آقایان برای شرکت در مسابقات پاراآسیایی امارات، از 4 اردیبهشت در تهران آغاز میشود. در دومین مرحله اردوی تدارکاتی گلبال آقایان، 12 گلبالیست حضور دارند. اسامی دعوت شدگان به اردو به شرح زیر است: محمد شاهمحمدی، مهدی عباسی، ابراهیم جنگجو، علی علیآبادی، محمد کاملی، جواد شهنوازی، رسول حاجی علیانی، علی اصغر اکبری، نیما رسولی، اسماعیل توکلیجو، ابو الفضل شکر و علیرضا پورناظمیان. محمدکرم کولیوند به عنوان سرمربی و محمود یوسفیان به عنوان مربی، تمرینات ملی پوشان را در محل سالن تخصصی گلبال مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران زیر نظر دارند. این اردو تا دوازدهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

صئ........صدای خاطره ها

* من اوایل انقلاب با مرکز رودکی آشنا شدم

آشنایی من هم به خاطر کتابهای درسی بود. در آن مقطع، بعضی از کتابهای درسی در استودیوهای مرکز رودکی ضبط میشد. محل مرکز، در ساختمان آموزشگاه دکتر خزائلی واقع بود. از آنجا که به امور صدا و صدا برداری علاقه مند بودم، کم کم با دوستان صدابردار مرکز مثل آقایان قاسم طاهری، مظاهر آقاجانی و بهرام حامدیگو و دوستان دیگری که در استودیوها مشغول فعالیت بودند مثل آقای یوسف مسکینی و آقای قدیمی دوستی صمیمی پیدا کردم. این علاقه انگیزه من به رفت و آمد و مصاحبت با دوستان در مرکز را روز به روز قویتر کرد. محیط مرکز هم به قدری جذاب بود که هر کس اولین روز وارد آن جا میشد، بلافاصله به رفت و آمد و بودن در کنار کسانی که مشغول فعالیت بودند، علاقه پیدا میکرد. علت این جذابیت به نظر من، صمیمیتی بود که در بین کارکنان و مراجعه کنندگان مرکز حکمفرمایی میکرد. بعضیها با اسم کوچک مورد مخاطب واقع میشدند و برخی دیگر با اسم خانوادگی، اما در کمال گرمی و دوستی و مهربانی. همین عوامل محیط مرکز را پر جنب و جوش ساخته بود؛ چیزی که امروز اثری از آن را در مرکز نمیبینیم. وقتی به خاطرات آن روزهای مرکز رودکی فکر میکنم، در کنار سرزندگی دوستانه و فضای مهرآمیز حاکم بر محیط، تصویر کسانی از ذهنم عبور میکند که نمیتوانم نامی از آنها نبرم. در مقطعی از فعالیتهای مرکز، ساختمان دیگری به نام «ساختمان سعدی» برقرار بود. این ساختمان هم به مرکز رودکی یا همان سازمان ملی رفاه نابینایان سابق اختصاص داشت و اموری مثل برخی آموزشها، مثل اپراتوری تلفن و چاپ کتاب بر کاغذهای پلاستیکی موسوم به ترموفرم در آن ساختمان انجام میشد. جا دارد در اینجا یادی از آقای خانیان که مسئول چاپ ترموفرم بود بکنم که همیشه با گرمی از بچه ها استقبال میکرد. شاید لازم به این توضیح مختصر باشد که در یک مقطع، بعضی از کتابهای درسی بر روی کاغذهای ترموفرم چاپ میشدند و علت آن، دوام طولانی مدت آن کاغذها بود. کار به این شکل بود که کتابها توسط عده ای از گوینده های داوطلب خوانده میشد و متن کتاب، توسط چند نفر با استفاده از ماشین تایپ پرکینز به بریل برگردانده میشد. سپس آن نسخه بریل بر روی کاغذهای ترموفرم چاپ میشد. من این افتخار را داشتم که مدتی به آقای خانیان کمک کنم. این چاپخانه در طبقه چهارم ساختمان سعدی واقع بود. طبقه اول ساختمان، کتابخانه بود که مسئولیت آن را خانم زری عسگریان، بانوی بسیار مهربان بر عهده داشت که همیشه به عنوان یک خواهر مهربان با ما همدلانه درد دل میکرد. امیدوارم هر جا که هست، سالم و سرحال باشد. کمی هم از مدیران مرکز بگویم؛ در مقطع کوتاهی از دهه 80، شخصی به نام آقای اسماعیلی مدیریت مرکز را عهده دار شد که به نظر من با وجود مدت زمان کوتاه مدیریتش، یک اتفاق فرهنگی و قابل ستایشی را رقم زد که بعد از او تکرار نشد و آن، راه اندازی نمایشگاه ویژه نابینایان در زمینه های مختلف، به مناسبت روز عصای سفید بود. در این نمایشگاه که برگزاری آن با ایام ماه مبارک رمضان مقارن بود، ما هر روز شاهد جنب و جوش رفت و آمد نابینایان بودیم و مسئولان غرفه های مختلف، به گرمی از ما استقبال میکردند. یکی از آن غرفه ها، توسط دکتر صادقینژاد اداره میشد و ما به عشق ایشان دائماً به آن نمایشگاه میرفتیم. اما یک خاطره هم از مدیریت خانم ارجمندخواه نقل کنم. از جمله نسخه های قرآن کریم که به بریل برگردانده شد، نسخه با ترجمه ای بود که به «قرآن 11 جلدی» شهرت داشت. متأسفانه این نسخه دارای اغلاط زیادی بود. یادم هست چند روز به اتفاق دوست عزیزم آقای عباس پورفرد، از قاریان خوب و حرفه ای مسابقات قرآن وقت گذاشتیم و 5 جلد و نیمی از جلد ششم را بررسی کردیم. در این بررسی حدود 67 غلط املایی پیدا کردیم. قرار شد من این موارد که به صورت منسجم دسته بندی کرده و روی کاغذ آورده بودیم را طی مراجعه به دفتر خانم ارجمندخواه، به اطلاع ایشان برسانم. برای اینکه موردی از قلم نیفتد، تمام جزئیات مثل نام سوره، آیه، صفحه، جلد و حتی سطری که غلط داشت را ثبت کرده و دسته بندی کرده بودیم. من به خانم ارجمندخواه گفتم که این موضوع باید حتماً در اولویت پیگیریهای شما قرار بگیرد؛ چرا که وجود این اغلاط، باعث میشود تا یک علاقه مند به قرائت قرآن دچار اشتباه شود و اگر قرار باشد در مسابقه ای شرکت کند یا جایی قرآن بخواند، این اشتباه را تکرار کند. پس لطفاً این نسخه ها را جمعآوری کنید و اگر حمایت میکنید، ما حاضریم اغلاط نیم دیگر این نسخه را استخراج کنیم. ایشان با جمعآوری نسخه هایی که دست نابینایان است، موافقت نکردند، اما اظهار کردند که در چاپ نسخه های بعدی این موارد را لحاظ خواهند کرد. اما متأسفانه بعداً معلوم شد که نه تنها پیگیری نکرده اند، بلکه همان نسخه پر غلط مجدداً چاپ شد. این مرکز برای ما ارزش بالایی دارد. به نظر من اهمیت پیگیری وضعیت کنونی مرکز، به اندازه قانون جامع حمایت از معلولان مهم است. "با سپاس از کریم عباسی"

صئ........حوادث

* افشای راز قتلهای سریالی 7 زن در گیلان

مرد میانسال که تحت عنوان یک مسافرکش و به شیوه قاتل سریالی زنان تهرانی موسوم به خفاش شب در دهه هفتاد، زنان را سوار بر خودرو کرده و پس از ریختن طرح دوستی و جلب اعتمادشان، نقشه قتل آنها را طراحی و اجرا کرده بود، از سوی کارآگاهان پلیس گیلان شناسایی و دستگیر شد. این جنایتکار تا کنون اعتراف کرده پس از خفه کردن هفت زن و سرقت طلا و اموال با ارزش آنها، اجساد قربانیان را در محلهای خلوت رها کرده و در بعضی از جنایتها، قربانیان را مثله کرده است. رئیس پلیس آگاهی استان گیلان درباره این قاتل گفت: متهم متولد سال 1356 است که سالها قبل، از همسر اولش جدا شده و مدتی با زن دیگری ازدواج کرده  و اعتیاد به مواد مخدر دارد. وی سابقه سرقت خودرو و همسر دومش سابقه سرقت تلفن همراه داشتند. همچنین از دومین ازدواجش، صاحب فرزند چهار ساله ای است. در تحقیقات مشخص شد که همسر متهم، با او همدست بوده، به این صورت که در بعضی از پرونده ها، زمانی که زنان میانسال سوار خودروی متهم میشدند، او نیز شوهرش را همراهی میکرد تا جلب اعتماد کند. قاتل که فرزاد-ن نام دارد اهل روستای خشک اسطلخ زیبا کنار است. او اعتراف کرده به جز 4 جنایت که در سال 95 مرتکب شده، 3 زن دیگر را در سالهای 87 تا 88 به قتل رسانده است. قاتل مدعی شده پس از آخرین قتل در سال 88 از این کارش پشیمان شده و توبه کرده تا اینکه در سال 95 وقتی زنی را به عنوان مسافر سوار ماشینش کرده و با او طرح دوستی ریخته، وسوسه های شیطانی به سراغش آمده و دوباره دست به جنایت زده است. این مرد انگیزه اش از قتلها را انتقام از زنان عنوان کرده و میگوید: پس از جدایی از همسر اولش، آتش کینه از زنان در دلش روشن شده است. یک منبع آگاه اعلام کرد: متهم که سالها قبل آشپز  بوده، در اعترافاتی مدعی شده مثله کردن اجساد را با توجه به تجربه سالها کار آشپزی انجام داده است.

صئ........اطلاعرسانی

* مؤسسه فرهنگی-قرآنی روشندلان محصولات ارزنده به خط بریل را جهت استفاده علاقمندان چاپ کرده است. این محصولات عبارتند از: 1- صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام با ترجمه استاد حسین انصاریان، با کیفیتی خاص و منحصر به فرد در 5 جلد در سایز A4، جلد سازی زیبا و مقام، نوع ترجمه صفحه به صفحه به گونه ای که در یک صفحه متن عربی دعا و در سمت مقابل ترجمه فارسی آن است. 2- قرآن بریل بدون ترجمه: هر جلد شامل سه جزء، جمعاً 10 جلد 3- قرآن بریل با ترجمه حضرت آیت ا... مکارم شیرازی: هر جلد شامل یک جزء، جمعاً 30 جلد 4- کلیات مفاتیح الجنان با ترجمه به همراه موضوعات حاشیه و ملحقات، جمعاً 36 جلد 5- ادعیه و زیارات با ترجمه، جمعاً 8 جلد.

متقاضیان در سراسر کشور میتوانند در ساعات اداری با تلفنهای زیر تماس بگیرند: 09133136266-03134450130-03134457376

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *